توحید افعالی (فلسفه)

توحید افعالی از دیدگاه امام خمینی (س)

منظور از توحید در افعال این است که خداوند در هیچ یک از افعال خود، محتاج یار و یاوری نیست و فاعل هر فعلی که از او سر میزند، منحصراً ذات واحد اوست. به عبارت دیگر، همان گونه که خداوند در ذات خود شریکی ندارد، در فاعلیت نیز هیچ گونه شریکی ندارد؛ «ماشأ اللّه لا قوّة إلاّ باللّه (کهف، ۳۹) هر چه خدا بخواهد، (همان می شود) نیرویی جز به (قدرت) خدا نیست».

کد : 187101 | تاریخ : 27/09/1401

توحید افعالی

توحید افعالی از دیدگاه امام خمینی (س)

در نگاه امام خمینی (س) توحید افعالی یعنی حق تعالی در فعل واحد است و وجود شریک در فعل او محال است و همه افعال و مخلوقات، فعل حق تعالی است.(۱) حضرت امام در بیان انحصار تاثیر و فاعلیت حق تعالی بر این باور است که حق تعالی فاعلی است که در مبدأ بودن برای همه اشیا مستقل است و ایجاد و علیتش، قائم به ذات است و هیچ وابستگی به غیر ندارد و موثری در عالم جز او نیست و از آنجا که استقلال در وجود، ملاک و معیار فاعل حقیقی و ایجادی است و وجودی که عین ربط است نمی تواند ایجاد کننده باشد، پس تاثیر و فاعلیت از آن خداوند و منحصر در او است و دیگر اشیاء به منزله واسطه و معدات هستند نه موثر حقیقی.(۲) امام خمینی (س) بر این باور است که حق تعالی تمام حقیقت وجود است و هیچ شیئی از حیطه وجودی او خارج نیست و مخلوقات ظل او هستند و هر جا اثری باشد متعلق به خداوند است و ممکنات، جزء تعلقات و روابط و ظهورات او نیستند خود و افعالشان مظاهر فاعلیت حق هستند.(۳)

امام خمینی (س) در بیان ادله اثبات توحید افعالی دو برهان اقامه کرده است:

۱- ارجاع علیت به تشأن: حق تعالی تنها علت حقیقی در جهان است و غیر حق تعالی همه معلول او هستند از آنجا که معلول از خود هیچ استقلال و هویتی ندارد بلکه ظهور و شئون علت است، در نتیجه عالم هویتی جز حق تعالی ندارد؛(۴) پس فاعلیت منحصر در ذات حق و موجودات تنها به منزله واسطه و معد می باشند.

۲- قیومت حق تعالی: از آنجا که قیوم بر کمال استقلالی حق تعالی دلالت دارد، پس علت تامه همه ممکنات در عالم اعم از ذوات ممکنات، اوصاف و افعال آنها جزء یک وجود نیست. پس تمام موجودات ظاهر و باطن و تمام عوالم غیب و شهادت، تحت تربیت اسم «الله» و تمام حرکات و سکنات او به قیومیت اسم الله است.(۵)

(۱) خمینی، روح الله، شرح دعاء السحر، ص۱۰۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۶. الحرکات

(۲) خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی (س)، ج۲، ص۲۹۸ و ۳۱۶، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۵ علت تامه، مؤثر حقیقی؛ خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۹۴-۹۳، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. به برکت

(۳) خمینی، روح الله، الطلب و الاراده، ص۶۵-۶۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۷۹. ظلّ الفاعل

(۴) خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی (س)، ج۲، ص۱۹۵-۱۹۴، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۵. شئون علت

(۵) خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی (س)، ج۳، ص۵۶۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۴۰۰.

انتهای پیام /*