بندۀ حقیر در سال 1340 «شرح مشاعر» ملاصدرا را با تعلیقات و مقدمۀ مفصل خود براى، چاپ مهیا کردم که در سال 1342 چاپ شد. در مقدمۀ این کتاب که نظرى اجمالى به سیر فلسفه و عرفان در چند قرن اخیر دارد، نوشته‏ام: استاد علامه آقاى حاج‏آقا روح‏اللّه‏ خمینى زعیم بزرگ شیعه از دانشمندان بزرگ و متفکر این عصراند و معقول و منقول را سالیان متمادى تدریس کرده‏اند و در این اواخر متمحض در تدریس فقه و اصول شدند و در مدت کمى حوزۀ تدریس آن جناب پرجمعیت‏تر از حوزۀ تدریس جمیع اساتید عصر مى‏باشد (مقدمۀ شرح مشاعر، چاپ مشهد، ص78).
براى اهل فن واضح و آشکار است که به ندرت استادى را مى‏توان سراغ گرفت که در حدى عالى در علوم فقه و اصول و حکمت الهى و عرفان توانا باشد. در غالب آثار خود، با ذکر عناوین مذکور، از مرحوم امام(ره) مطلب نقل کرده‏ام. در دورانى که ذکر نام او ممنوع و رسالۀ عملیۀ او به قول برخى از دانشجویان، قاچاق بود، کسى از ارباب علم و معرفت به ما اعتراض نمى‏کرد که چرا با این عناوین از آن بزرگ یاد مى‏کنى و ما نیز با شناسایى کامل و معرفت‏تام، به او ارادت داشتیم و جاذبۀ علمى و جامعیت او تأثیرى عمیق داشت. چنانکه مرحوم آیت‏اللّه‏ العظمى بروجردى ـ اعلى‏اللّه‏ مقامه ـ روزى به نگارنده فرمودند: «حاج‏آقا روح‏اللّه‏ چشم‏و چراغ حوزه‏اند». منظور حقیر آن است که امام(ره) قبل از ورود به میدان مبارزه با حکومت زمان، علماً و عملاً مورد تصدیق همگان بودند و منکر نداشتند، جز مغرضان که در هر عصر وجود دارند.

منبع: سلسله موی دوست، ص3

. انتهای پیام /*