□ معرفی مقالات
اشاره:
□ حضور بر آن است تا در هر شماره برای سهولت دسترسی محققان به آنچه دربارۀ امام خمینی و انقلاب اسلامی به رشته تحریر درمیآید، فهرستی از آنها را در هر شماره منتشر نماید. 
آنچه در ذیل از نظرتان میگذرد عناوین مقالات ارائه شده به کنگرهها و یا چاپ شده در مطبوعات کشور است. 
● مقاله «درخشش ولایت الهی در انقلاب ایران» نوشته نعمتالله باوند. روزنامه کیهان. 29 تیرماه 1373 – شماره: 15111
● مقاله «امام خمینی و فقه پویا» نوشته محمود منتظری روزنامه کار و کارگر. 30 تیرماه 1373 – شماره: 1077 
مقالات ارائه شده در کنگره بررسی اندیشه و آثار تربیتی حضرت امام خمینی، که از 11 الی 12 خرداد ماه 1373 در تهران برگزار شد. 
● امام خمینی(س) فیلسوف و مربی بزرگ
سید کاظم اکرمی – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم و عضو کمیته تعلیم و تربیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) 
 ● اهداف تعلیم و تربیت 
سیدهادی امامی – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
● طبیعت و سرشت انسان از دیدگاه اسلام و امام خمینی(س) و مقایسه آن با دیدگاه صاحبنظران و مکاتب دیگر
مرتضی امینی فر – عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء و عضو کمیته تعلیم و تربیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) 
● تربیتپذیری و عوامل مؤثر بر آن از دیدگاه حضرت امام خمینی(ره) 
عبدالکریم بیآزار شیرازی
● نقش خانواده و عوامل محیطی دیگر در تربیت
شهلا باقری – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
● نقش نهادهای تأدیبی و تربیتی در پرتو رهنمودهای امام خمینی(ره) 
محمد علی ارجمندی محبی
● ملاکهای سلامتی روان در زندگی امام
خدابخش احمدی – دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم
● نقش تربیت در سیاست، اجتماع و حل 
مسائل جوامع اسلامی 
محمد حسین ترکمن
● خودشکوفائی روانی، هدف اصلی تربیت (مقایسه نظریه امام و روانشناسان) 
مسعود جان بزرگی – دانشجوی دوره دکترای
● نقش خانواده در تربیت کودک از دیدگاه امام خمینی(س) 
طاهره جاویدی کلاته جعفرآبادی – دانشجوی دانشگاه تربیت مدرس
● بررسی و مقایسه دیدگاههای امام خمینی(س) و ابراهام مازلو در زمینه کمال طلبی انسان
علیرضا چلپی – روانشناس بالینی
● ارزیابی عملکرد نظام تعلیم و تربیت در مقایسه با معنویات و دیدگاههای حضرت امام خمینی(س) 
علی محمد حاضری – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
● نظری بر اهداف تربیتی در دانشگاهها از دید امام راحل(س) 
سید حسین حسینی
● بحثی پیرامون کارمایه و مبانی اندیشههای تربیتی حضرت امام خمینی(س) 
سید علی اکبر حسینی – عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
● جایگاه و رسالت معلم و مربی از دیدگاه حضرت امام خمینی(س) 
ابراهیم حیدری – مدرس مرکز تربیت معلم دارالفنون
 ● تعلیم و تربیت کودکان و جوانان از دیدگاه حضرت امام خمینی(س) 
فاطمه خادم شیرازی 
● تأثیر نگرشهای فقهی امام خمینی(س) بر مسائل تربیتی 
غفور خوئینی – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
● معنویت درمانی از دیدگاه حضرت امام خمینی(س) 
شفیقه داودی – دبیر منطقه 14 آموزش و پرورش
● تأثیر نگرشهای فقهی، فلسفی، و عرفانی امام خمینی(س) بر تعلیم و تربیت
حسین رجبی
● امام الگوی تربیت اسلامی 
علی شریعتمداری – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
● انسانشناسی و کاربرد آن در تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(س) 
بختیار شعبانی ورکی – دانشجوی دکترای تربیت مدرس
● روشهای تربیتی امام خمینی(س) 
سید حسین شفیعی دارابی 
● اثرات تهاجم فرهنگی بر جوانان و راهنمای پیشگیری از تأثیر آن از نظر امام خمینی(س) 
سعید صداقت
● تعلیم و تربیت فرزندان شاهد از دیدگاه حضرت امام خمینی(س) 
رحیم عبادی – مدیر کل بنیاد شهید استان تهران 
● اصول آموزش و پرورش از دیدگاه حضرت امام خمینی(س) 
مصطفی عسگریان – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
● جایگاه و رسالت معلم و مربی از دیدگاه حضرت امام خمینی(س) 
محمدرضا عطائی – دانشجوی تربیت معلم مشهد
● نقش تربیت در سیاست، اجتماع و حل مسائل جوامع اسلامی 
پوراندخت فاضلیان – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم 
● جایگاه و رسالت معلم و مربی از دیدگاه امام خمینی(س) 
ابوالفضل فخرالاسلام کمیجانی – کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب
● روش عبرتآموزی در اندیشه و آثار تربیتی امام خمینی(س) 
علی قائمی امیری 
● تأثیر نگرشهای فقهی و فلسفی و عرفانی حضرت امام خمینی(س) بر تعلیم و تربیت
فیاض قرائی – دانشگاه تربیت معلم حصارک 
● تربیت کودکان و جوانان از دیدگاه امام خمینی(س) 
منیره کردلو
● نقش تربیت در سیاست، اجتماع و حل مشکلات جوامع اسلامی از دیدگاه حضرت 
 امام خمینی(س) 
مصطفی کواکبیان – دانشجوی دوره دکترای تربیت مدرس
● اصول و مبانی تعلیم و تربیت
عباس کوثری
● تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(س) 
زهرا گواهی – عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور
● تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی(س) و مقایسه آن با نظر دیگر دانشمندان 
قربانعلی محمدی مقدم – دانشجو 
● دیدگاه حضرت امام در مقایسه با نظرات روانشناختی به عنوان اسوۀ تربیت 
محمد ابراهیم مداحی – عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد
● امام خمینی(س) اسوۀ تعلیم و تربیت 
غلامرضا مدبر عزیزی – مدرس مراکز تربیت معلم شهرستان فردوس
● مبانی و اصول تعلیم و تربیت 
محمدرضا مصطفیپور
● هدفهای تعلیم و تربیت از دیدگاه حضرت امام خمینی(س) 
محمود معافی – فوق لیسانس برنامهریزی درسی
● نظام مفاهیم اساسی تعلیم و تربیت در اندیشه حضرت امام خمینی(س) 
حسن ملکی – مدرس دانشگاه و عضو کمیته تعلیم و تربیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) 
● نگاهی به برخی از نظرات فلسفی و عرفانی امام خمینی(س) در زمینه تعلیم و تربیت
سالار منافی اناری – عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
● گامی فراسوی تئوریهای جامع
مرتضی منطقی – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم
● تربیت دینی با الهام از سیرۀ تربیتی حضرت امام خمینی(س) 
غلامرضا منفرد – کارشناس مسئول آموزش و پرورش 
 ● روشهای تربیتی 
سید مهدی موسوی 
● نقش تربیتی زن از دیدگاه امام خمینی(س) 
 شکوه نوابینژاد – عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت معلم 
● بررسی ابعاد تربیتی وصیتنامه سیاسی الهی حضرت امام خمینی(س) و دیدگاههای کلی ایشان در رابطه با امر تعلیم و تربیت
سید کمال واعظی – دانشگاه امام صادق(ع) 
● امام بعنوان اسوه تعلیم و تربیت
سیمین وهابزاده مرتضوی