فصل دوم: انتخابات عام
مجلس خبرگان رهبری
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

مجلس خبرگان رهبری

فصل دوم: انتخابات عام

مجلس خبرگان رهبری

‏مجلس خبرگان رهبری ‏

‏ ‏

‏امروز در ملت ما مطرح است قضیه مجلس خبرگان برای تعیین رهبری. این مسأله ای است که نباید ملت ایران برای آن کم ارج قائل باشد. الآن یک دسته از فراری [ها]- که شنیدم- دوره افتاده اند‏

کتابانتخابات در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 189


‏ ‏

‏که این مجلس خبرگان نباید باشد، برای اینکه تضعیف رهبری است. مجلس خبرگان تقویت رهبری است. گول این حرفها را نخورند. باید همه وارد بشوند. این یک تکلیف است. حفظ اسلام یک تکلیف شرعی است برای همه ما. حفظ مملکت توحیدی یک تکلیفی است برای همه قشرهای ملت. و چنانچه همه با هم نباشند و در صحنه حاضر نباشند و رأی به وکلا ندهند و رأی به مجلس خبرگان ندهند و وکلایی که باید تعیین بشود و کسری دارند رأی کم بیاورند، این [ها] برخلاف تکلیف عمل کرده اند. باید همه در صحنه باشند و همه وارد باشند. و من به قشر روحانیت هم عرض می کنم که کناره گیری موجب این می شود که همانطوری که در زمان سابق از [این ] کناره گیری علمای مذاهب، اسباب این شد که ملت ما و بزرگانشان جدا شدند و هر کاری خواستند دولتها کردند و دولتها را به حال خود گذاشتند و هرطور سرکشی خواستند کردند، چنانچه شما از صحنه بیرون بروید و علما، دانشمندان از صحنه بیرون بروند، این اسباب این می شود که باز آن مسائل سابق پیش بیاید. امروز تکلیف است؛ مجلس خبرگان تکلیف است برای همه که هم در آن که می خواهد خبره بشود باید برود اسم نویسی کند، آن که لایق است برود و اسم نویسی کند و ملت به آنها رأی بدهند. در هر صورت، چنانچه ما همه مان در صحنه نباشیم و همه به فکر این نباشیم که این کشور را از شرّ مفسدان نجات بدهیم، اگر به فکر نباشیم- خدای نخواسته- اگر در وضع حاضر هم خیلی تأثیر نکند، در وضع آینده ملت باز تأثیر می کند و- خدای نخواسته- دوباره ملت ما را گرفتار آنطور اشخاص می کند که بر صغیر و کبیر ما رحم نکنند.‏‏ 151‏

‏27/ 8/ 61‏

‏ ‏

کتابانتخابات در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 190


‏ ‏

‏مجلس خبرگان یک مجلسی است که باید شما و ملت [باید] بدانند که این مجلس پشتوانه کشور است برای حفظ امنیت کشور و حفظ استقلال کشور و حفظ آزادی برای کشور و اگر مسامحه در این امر بشود، یک تقصیری است که ممکن است جبران بعدها نشود این تقصیر. باید همانطوری که اعلام می کنند و آن روزی که اعلام می کنند که آقایان بروند و افرادی را که تعیین کرده اند بزرگان به آنها رأی بدهند و کسانی هم که خودشان میل دارند که رأی بدهند، بروند و شرکت بکنند. در آراء آزادند؛ هرکس را می خواهند انتخاب کنند، ولیکن شرکت داشته باشند. اینطور نباشد که- خدای نخواسته- آمال و آرزوی استعمار را در ایران انجام بدهند. شرکت نکردن در این امر مورد آمال آن کسانی است که می خواهند این کشورها را و کشور اسلامی ما را به انحراف بکشانند و هر چه ذخایر دارند ببرند. از این جهت، من به همه ملت سفارش می کنم، به زن و مرد سفارش می کنم که هر کس به حد قانونی رسیده است، در این مجلس، در این انتخاب شرکت کند و افرادی که پیشنهاد می شود و انتخاب شده است؛ یعنی، پیشنهاد شده است، هریک را که خواستند، به او رأی بدهند، لکن شرکت کنند. این یکی از مسائل مهمی است که ما داریم و امروز دنبال این هستند که نگذارند این کار بشود؛ کارشکنیها می کنند، اشکالات می کنند و این اشکالات و کارشکنیها همه برای این است که از این مجلس می ترسند، از اینکه این مجلس تحقق پیدا کند و در موقع خودش بتواند کار خودش را انجام بدهد.‏‏ 152‏

‏6/ 9/ 61‏

‏ ‏

‏***‏

‏ ‏

کتابانتخابات در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 191


‏ ‏

‏با تأیید خداوند متعال جَلَّ و علا و پشتیبانی حضرت ولی الله اعظم بقیةالله- أرواحنا لمقدمه الفداء- بر حسب اصل یکصد و هفتم قانون اساسی جمهوری اسلامی، مجلس مبارک خبرگان، که به وسیله آراء ملت عظیم الشأن ایران، شماری از علمای اعلام و حجج اسلام- ادام الله بقائهم- برای تعیین رهبر یا شورای رهبری انتخاب شده اند، مفتوح گردید. مجلسی که برای ادامه نظام جمهوری اسلامی و شرعیت بخشیدن به آن نقش اساسی دارد.‏

‏مجلسی که علاقه مندان به اسلام و جمهوری اسلامی دل بدان بسته، و مخالفان و دشمنان آن چشم به آن دوخته اند. آنان دل بسته اند که منتخبین آنها، که از علمای متعهد و آگاه به مصالح و مفاسدند، با رأی مبارک خود شایسته ترین و آگاه ترین و متعهدترین فقیه یا فقها را برای این مقام، که صیانت نظام جمهوری اسلامی و هدایت آن به طور شایسته و موافق با شریعت مطهّره بستگی به آن دارد، با اعتقاد به حضور خداوند متعال و نظارت او- جَلَّ و علا- بر آراء و اعمال و احوال آنان تعیین نمایند، و رضای او را بر رضای خود و دیگران مقدم دارند. و اینان چشم طمع دوخته اند که شاید به وسیله ایادی خود بتوانند لغزشی خدای نخواسته ایجاد کنند که در آتیه ای ولو دراز مدت نظام اسلامی را به انحراف کشانند.‏‏ 153‏

‏22/ 4/ 62‏

‏ ‏

‏***‏

‏اکنون شما، ای فقهای شورای خُبرگان و ای برگزیدگان ملت ستمدیده در طول تاریخ شاهنشاهی و ستمشاهی، مسئولیتی را قبول فرمودید که در رأس همه مسئولیتهاست؛ و آغاز به کاری ‏

کتابانتخابات در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 192


‏ ‏

‏کردید که سرنوشت اسلام و ملت رنجدیده و شهید داده و داغدیده گرو آن است. تاریخ و نسلهای آینده درباره شما قضاوت خواهند کرد، و اولیاء بزرگ خدا ناظر آرا، و اعمال شما می باشند؛‏‏ «وَالله مِن وَرَائِهم مُحیطٌ و رَقِیبٌ».‏‎[1]‎‏ کوچکترین سهل انگاری و مسامحه و کوچکترین اعمال نظرهای شخصی و خدای نخواسته تبعیت از هواهای نفسانی، که ممکن است این عمل شریف الهی را به انحراف کشاند، بزرگترین فاجعه تاریخ را به وجود خواهد آورد.‏

‏اگر اسلام عزیز و جمهوری اسلامی نوپا به انحراف کشیده شود و سیلی بخورد و به شکست منتهی شود، خدای نخواسته اسلام برای قرنها به طاق نسیان سپرده می شود، و به جای آن، اسلام شاهنشاهی و ملوکی جایگزین آن خواهد شد. شما برگزیدگان مستضعفان می دانید که با کوتاه شدن دست ابرقدرتهای چپاولگر از کشور اسلامی شما، آنان و وابستگان به آنها ماهیت اسلام و قدرت الهی آن را لمس نمودند، و چون افعی زخم خورده در کمین نشسته اند که از هر راهی بتوانند خود یا به وسیله پیروان از خدا بی خبر خود این نظام الهی را از مسیر خود منحرف نمایند. و بالاترین انحراف، که منجر به انحراف تمام ارگانها می شود، انحراف رهبری است، که امروز شما نقش اول آن را دارید. شما دیدید و شنیدید که با اصل پنجم قانون اساسی چه مخالفتها شد و چه جار و جنجالها بپا کردند، و بحمدالله تعالی موفق نشدند مأموریت خود را انجام دهند. و اخیراً با همین تعیین خبرگان نیز مخالفت کردند و سمپاشی نمودند، و بحمدالله با شکست مواجه شدند. و امروز هم شما نباید از کید ساحران و وسوسه خَنّاسان ‏

کتابانتخابات در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 193


‏ ‏

‏غافل باشید. راه خود را با قدرت الهی و تعهد به اسلام بزرگ و قوت ایمانی و روحی ادامه دهید؛ و به هیچ چیز الّا مصالح اسلام و مسلمین فکر نکنید. و دراین صورت خداوند تعالی پشت و پناه شماست.‏‏ 154‏

‏22/ 4/ 62‏

‏ ‏

‏***‏

‏و من امیدوارم که خداوند تبارک و تعالی، به شما آقایان که برگزیده این ملت هستید، برای این مسأله ای که در قانون اساسی است و برای تعیین رهبر یا شورای رهبری توجه به این معنا بسیار داشته باشید که آیا تعیین فلان آدم که در ذهن من است، برای خدا من می خواهم تعیین کنم یا چون دوست من است، چون رفیق من است؟ و آن که می گوید این صلاحیت ندارد، برای خدا دارد این حرف را می زند یا برای اینکه مثلًا رقابتی با او دارد؟ شک نکنید که ما نباید پیش خودمان به خودمان تعمیه ‏‎[2]‎‏ کنیم. شک نکنید که اینها ریشه اش اصل ریشه اش در نفس انسان است، و انسان تا آن دم آخر، آنوقتی هم که می خواهد بمیرد این ریشه هست؛ آن وقت بیشتر هم شاید ظاهر بشود ... در تعیین رهبر، در تعیین رهبری، نه دسته بندی باشد که خیر، ما می خواهیم آن کسی که با ما دوست است باشد، و نه اشکال باشد به اینکه این چون با من خیلی دوست نیست، نباشد. حق را ملاحظه کنید، آنکه مرضیّ خداست؛ نه آنکه مرضیّ نفس شیطانی ماست. مسأله مهم است، اهمیت حیاتی دارد مسأله. این مسأله مهم الآن در عهده شما آمده ‏

کتابانتخابات در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 194


‏ ‏

‏است. شما قبول کرده اید این را، و این مسأله مهم را باید با توجه به خدا، استغاثه به خدای تبارک و تعالی که نبادا خدای نخواسته، لغزشی در انسان پیدا بشود و خودش هم توجه به آن نکند از باب اینکه سِتاره هایی بین انسان و نفس اماره اش هست. با اخلاص به خدای تبارک و تعالی، و خالی کردن ذهن از همه امور، در این امر، در این امر خطیر که اگر لغزش در آن پیدا بشود ممکن است لغزش در جمهوری اسلامی پیدا بشود و می شود و آن وقت به عهده شما آقایان است. این یک تکلیف الهی است به عهده تان آمده و قبول کردید؛ وقتی قبول کردید، باید از عهده اش برای خدا برآیید، و هرچه فکر می کنید راجع به این مسأله برای خدا باشد. شایسته تر را، نه آن که با من دوست تر است. آن که برای اسلام بهتر است، آنهایی که برای اسلام بهترند. و البته ما حسن ظنی که به آقایان داریم و بسیاری از آقایان را از نزدیک هم می شناسیم، همین معانی را امیدواریم که آقایان به وجه شایسته عمل کنند و موفق باشند و ان شاءالله خدای تبارک و تعالی همراهی کند با شما و شما را هدایت کند به یک راهی که رضای اوست. خداوند همه شما را حفظ کند و موفق باشید. و از همه شما من ملتمس دعا هستم.‏‏ 155‏

‏28/ 4/ 62‏

‏ ‏

‏***‏

‎ ‎

کتابانتخابات در اندیشه امام خمینی (س)صفحه 195

  • ( 1).« خداوند از اطراف بر ایشان احاطه دارد و مراقب است»؛ اشاره به آیه 20 سوره بروج که در اصل« وَاللَّهُ مِن وَرائِهِم مُحیطٌ» می باشد.
  • ( 1). تعمیه: نابینا کردن، پوشیده ساختن معنی؛ معما گفتن، مراد جمله این است که خودمان را به کور بودن یانفهمیدن نزنیم.