ریا

اقسام ریا از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) حقیقت ریا را نشان دادن اعمال حسنه یا صفات پسندیده برای طلب جاه و منزلت نزد مردم می‌داند. ایشان در یک تقسیم خاصی ریا را به سه قسمت تقسیم می‌کند: ۱- ریا در عقاید و معارف الهی؛ که بدترین نوع ریا می‌باشد ۲- ریا در صفات پسندیده ۳- ریا در اعمال عبادی؛ این قسم خود بر دو وجه است: ۱- ریا در انجام کارهای عبادی است ۲- ریا در ترک عمل به این معنا که شخص عملی را با قصد جلب قلوب دیگران ترک کند؛ مانند ترک کردن امامت جماعت، برای نشان دادن منزه بودن خود از حب دنیا و جاه آن.(۱)

نفوذ ریا در اعمال انسان امری ظریف و دقیق است که گاهی شخص خود متوجه آن نیست مثلاً گاهی شخص مشغول تحصیل علوم دینی است در حالی که در قلب خود میل دارد بر دیگران اظهار فضل کند.(۲) امام خمینی (س) فرجام شخص ریاکار را شرک، کفر، هلاکت و محروم شدن از شفاعت می داند.(۳) امام خمینی (س) برای درمان ریا، دو راه کار ارائه می‌دهد: یک راه کار عملی که همان تفکر در فقر و عجز مخلوقات و توجه به توحید فعلی و دیگری راه کار عملی را ذکر «لا اله الا الله» می‌داند.(۴)

(۱) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۳۶-۳۵ و ۵۰

(۲) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۴۹-۴۸

(۳) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۳۹-۳۸

(۴) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۵۴-۵۳

. انتهای پیام /*