اول مهرماه مصادف است با محاصره کامل بیت امام خمینی(س) در نجف توسط نیروهای امنیتی حکومت بعثی عراق در سال ۱۳۵۷، عملی که منجر به هجرت تاریخ ساز حضرت امام به پاریس و در نهایت فرار شاه و بازگشت پیروزمندانه ایشان به وطن در ۱۲ بهمن ۵۷ گردید.
امام تصمیم خود را برای ترک عراق گرفته بود و باید کشوری به عنوان مقصد نهایی انتخاب می شد، کویت با وجود ویزا، ایشان و فرزندشان را نپذیرفت و شاید هر کشور عربی دیگری نیز همین برخورد را داشت اما چرا فرانسه مقصد هجرت امام شد؟
اگر صداقت، تطابقِ ظاهر با باطن معنا شود، آن گاه سه قلمرو در ظاهر و باطن، باید بر هم منطبق شوند تا شخص به عنوان یک فردِ صادق مطرح باشد: قلمروی چیزی که در دل می گذرد، قلمروی چیزی که بر زبان و قلم می آید و قلمروی چیزی که انجام می گیرد...
«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)
دوره کوتاه مدت آموزش مجازی آشنایی با اندیشه حضرت امام خمینی(س) به همت نمایندگی موسسه در قم برگزار می شود.
اگر ما اجتهاد یا ولایت فقیه، استاد فلسفه و شیخ عرفانی را با هم ممزوج کنیم، می شود نظریه ولایت امام خمینی(س) که در قانون اساسی ما نوشته شده است. مکاتب فلسفی، عرفانی و فقاهتی نمی توانستند نظریه ولایت فقیه را تدوین، طراحی و ارائه کنند؛ کما اینکه سال ها در فقه ما نظریه ولایت فقیه، آن گونه که امام توصیف می کند، مردود بوده و امام این نظریه را به منصه ظهور رساند و عملیاتی کرد.
آیت الله سید حسن خمینی در دیدار مهمانان خارجی شرکت کننده در سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی: امروز در میان مسلمانان به جز جریانات تکفیری بعید است کسی در ضرورت وحدت شک داشته باشد.
اسناد اطلاعاتی ساواک درباره خروج امام از عراق و عزیمت به فرانسه چه می گویند؟
از روز اولی که جنگ شروع شد امام دنبال پایان دادن به جنگ بودند. امام نمی خواستند این جنگ تداوم پیدا کند ولی برای پایان دادن به جنگ اصولی داشتند. اولین اصل امام این بود که تا یک سرباز دشمن در داخل خاک ایران هست، آتش بس را نپذیریم و جنگ را خاتمه ندهیم؛ یعنی حفظ تمامیت ارضی کشور. در تمام دنیا و همه کسانی که مواجه با جنگ می شوند، این یک اصل منطقی است.
«سردار علی فضلی» جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران با انتقاد به تفکر خودی و غیرخودی و غفلت برخی مسئولان در دامن زدن به دوقطبی در جامعه بیان داشت: امامین انقلاب توقع ندارند دوقطبی ایجاد شود. دشمن دامن می زند و ممکن است برخی از مسئولان به این نگاه جرقه ای وارد کنند. به اعتقاد من اگر الگوی دفاع مقدس بعد از جنگ پیاده می شد، امروز ما شکوفاترین اقتصاد را می داشتیم.
سید حسن خمینی گفت: برخی مدافعان امام مدافع خودشان هستند؛ از امام دفاع نمی کنند که از امام دفاع کرده باشند، امام را سند اعمال خودشان می کنند. امامی هم که دائما ترویج و دفاع می شود در مقام دفاع از امام نیست، بلکه در مقام دفاع از من گوینده است. این گروه به امام کد نمی دهند که امام را زنده نگه دارند، بلکه از ایشان کد می آورند که خود را از انتقادات مبرا کنند؛ لذا اگر انتقاداتی به آنها وارد باشد، به امام هم وارد می شود. به همین جهت مسئولیت مؤسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی(س) سنگین است؛ و البته به اندازه توانش.
آیت الله شیخ غلامعلی نعیم آبادی دامغانی از زندانیان سیاسی قبل از انقلاب، رئیس بنیاد بین المللی احیاء خمس و امام جمعه سابق بندرعباس، به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع)، در مصاحبه با حریم امام ضمن اشاره به برخی فرازهای زندگانی علمی و سیاسی امام رضا(ع)،نحوه شهادت آن بزرگوار اشاره کرد.