آیت الله سید حسن خمینی در دیدار با خانواده شهید فریدون عباسی گفت: دشمنان خواب خیلی آشفته ای برای کشور دیده بودند، ولی خون شهدا اجازه تحقق این خواب ها را نداد که باعث شد امروز با افتخار از این نتیجه یاد کنیم.
آیت الله سید حسن خمینی طی سخنانی در آیین رونمایی از کتاب «به روایت دیگران» یادبود مرحوم حسین عبداللهی مدیرمسئول فقید روزنامه آرمان ملی، گفت: عملیات طوفان الاقصی کار بسیار بزرگی است و برای اولین بار است که مظلومیت مدافعانه فلسطینی ها به مظلومیت مهاجمانه تبدیل شده است. همچنین این اتفاق که انحصار رسانه شکسته و مظلوم هم دارای تریبون شده و می تواند صدایش را برساند، توان ظالمان را به شدت پایین آورده و حتی در خود رسانه های غرب، اروپا و آمریکا آن گونه که سابقا از یک کشته، کشته ها ساختند، الآن نمی توانند حرفی بزنند؛ چرا که علاوه بر عقلایشان، رسانه ها هم به میدان می آیند و شبکه های اجتماعی هم وارد می شوند.
سید مجتبی نورمفیدی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم گفت: من معتقدم تمام مبانی مسلّم امام برگرفته از آموزه های دینی و از متن قرآن و روایات است؛ مثلاً اینکه دین بدون جنبه اجتماعی اصلاً معنا و مفهوم ندارد؛ اینکه دین بدون حکومت نیست، همین نظریه ولایت فقیه؛ اینکه آزادی از ارکان مبانی فکری امام است؛ مردم سالاری و اینکه برای مردم اهمیت قائل باشیم و نقش محوری به مردم بدهیم، اینها از مبانی اندیشه امام است. امام دارای یک منظومه فکری منسجم است که باید آن را شناخت. حالا ما می بینیم این مبانی از دو سو مورد حمله قرار می گیرد و تخریب می شود.
تعریف ما از «انقلابی» چیست؟ وقتی تعریف عوض شود یک کسانی انقلابی معرفی می شوند که ضدانقلاب ترین آدم ها هستند. این به خاطر تغییر مفهومی است که اتفاق می افتد. اینکه با خودمان عهد کنیم که نسبت به تغییر اصطلاحات و تعریف ها بی تفاوت باشیم، کار خوبی نیست و بزرگان و قدمای ما هم به تعریفات حساسیت نشان می دادند و نسبت به تک تک قیود آن بحث می کردند. به قول شهید مطهری گاهی یک مصرع ناپخته ممکن است یک ملت را قرن ها عقب بیاندازد. مثال خود ایشان این است که «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو» از طاعون و وبا برای مملکت ما آسیب زاتر بوده و هست.
اول مهرماه مصادف است با محاصره کامل بیت امام خمینی(س) در نجف توسط نیروهای امنیتی حکومت بعثی عراق در سال ۱۳۵۷، عملی که منجر به هجرت تاریخ ساز حضرت امام به پاریس و در نهایت فرار شاه و بازگشت پیروزمندانه ایشان به وطن در ۱۲ بهمن ۵۷ گردید.
امام تصمیم خود را برای ترک عراق گرفته بود و باید کشوری به عنوان مقصد نهایی انتخاب می شد، کویت با وجود ویزا، ایشان و فرزندشان را نپذیرفت و شاید هر کشور عربی دیگری نیز همین برخورد را داشت اما چرا فرانسه مقصد هجرت امام شد؟
اگر صداقت، تطابقِ ظاهر با باطن معنا شود، آن گاه سه قلمرو در ظاهر و باطن، باید بر هم منطبق شوند تا شخص به عنوان یک فردِ صادق مطرح باشد: قلمروی چیزی که در دل می گذرد، قلمروی چیزی که بر زبان و قلم می آید و قلمروی چیزی که انجام می گیرد...
«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)
دوره کوتاه مدت آموزش مجازی آشنایی با اندیشه حضرت امام خمینی(س) به همت نمایندگی موسسه در قم برگزار می شود.
اگر ما اجتهاد یا ولایت فقیه، استاد فلسفه و شیخ عرفانی را با هم ممزوج کنیم، می شود نظریه ولایت امام خمینی(س) که در قانون اساسی ما نوشته شده است. مکاتب فلسفی، عرفانی و فقاهتی نمی توانستند نظریه ولایت فقیه را تدوین، طراحی و ارائه کنند؛ کما اینکه سال ها در فقه ما نظریه ولایت فقیه، آن گونه که امام توصیف می کند، مردود بوده و امام این نظریه را به منصه ظهور رساند و عملیاتی کرد.
آیت الله سید حسن خمینی در دیدار مهمانان خارجی شرکت کننده در سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی: امروز در میان مسلمانان به جز جریانات تکفیری بعید است کسی در ضرورت وحدت شک داشته باشد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.