مقایسه نظر امام خمینی و علامه طباطبایی درباره باطن قرآن با سایر مفسرین

پژوهشگر: هادی پژوهش نیا 

رشته، مقطع و محل تحصیل: علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد/1383، دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لامی، واح‍د ت‍ه‍ران‌ م‍رک‍زی  

استاد راهنما و استاد مشاور: محمدمهدی پورگل، عباس همامی                     

چکیده: این اثر تحقیقی است پیرامون مقایسه نظر امام خمینی و علامه طباطبایی درباره باطن قرآن با سایر مفسرین که در آن نظات امام خمینی و علامه طباطبایی درباره باطن قرآن بطور کامل آمده است و سپس به مقایسه این نظرات با اندیشه های دیگر مفسرین پرداخته شده است.

***

وح‍دت‌ و ان‍س‍ج‍ام‌ ام‍ت‌ اس‍لامی در ان‍دیش‍ه‌ ام‍ام‌ خ‍مینی(س‌) و م‍ب‍انی آن‌ در ق‍ران‌ و ح‍دیث‌   

پژوهشگر: امین‌ خ‍وش‌ ک‍لام‌  

رشته، مقطع و محل تحصیل: الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد/ ۱۳۹۰، دان‍ش‍گ‍اه‌ آزاد اس‍لامی، واح‍د ک‍رج

استاد راهنما و استاد مشاور: محمدحسن برهانی فر، علی افتخاری     

چکیده: ان‍س‍ج‍ام‌ اس‍لامی ب‍ه‌ م‍ع‍ن‍ای ه‍م‌ ص‍دا ب‍ودن‌ و س‍ازگ‍ارش‍دن‌ م‍ل‍ت‌ ه‍ای م‍س‍ل‍م‍ان‌ ب‍ا یک‍دیگ‍ر ب‍ا ه‍ر ن‍وع‌ ع‍قیده‌ م‍ذه‍بی در ج‍ه‍ت‌ ح‍ف‍ظ اص‍ل‌ اس‍لام‌ و ت‍ث‍بیت‌ رع‍ایت‌ ح‍ق‍وق‌ م‍س‍ل‍مین‌ در ج‍ه‍ان‌ می ب‍اش‍د. در این تحقیق به بررسی اندیشه امام خمینی در این خصوص که مبتنی بر آیات قرآنی است می پردازیم.

***

بررسی مهجوریت قرآن در بعد سیاسی و اجتماعی با تکیه بر آراء و اندیشه‌های امام خمینی(س)

پژوهشگر: یونس اشرفی امین           

رشته، مقطع و محل تحصیل: علوم قران، کارشناسی ارشد/ ۱۳۸۹، دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، دانشکده علوم و فنون قرآن، واحد تهران      

استاد راهنما: عبدالهادی فقهی زاده       

چکیده: مهجوریت از ریشه ی «هجر» گرفته شده و «مهجور» اسم مفعول آن است. در قرآن کریم پیامبر اعظم(ص) از مهجوریت قرآن به خداوند شکوه برده است؛ آنجا که می­ فرماید: «وَ قالَ الرَّسُولُ یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِی اتَّخَذُوا هذَا الْقُرْآنَ مَهْجُوراً» (فرقان/30) برخی از لغت‌دانان، هجر را ضد وصل و هجران‌ گذاشتن چیزی را به ترک کردن آن معنا کرده‌اند. از این رو «مهجور» و «هجیر» در معنای متروک به‌کار رفته است. صاحب التحقیق هم «هجر» را به معنای «ترک گفتن چیزی همراه با وجود نوعی ارتباط با آن» معنا کرده است. بنابراین می­ توان گفت مهجوریت قرآن، عدم درک درست جایگاه قرآن و عدم استف ادهی شایسته از آن و نوعی بی توجهی به آن از روی غفلت است. امام خمینی(س) معتقد است که قرآن همه چیز برای مسلمانان آورده است، اما خود مسلمانان، آن را مهجور کرده‌اند. منظور ایشان از مهجوریت قرآن این است که مسلمانان «استفاده‏ اى که باید از آن بکنند نکردند». دانشگاه مبدأ تحولات جامعه است و پیشرفت یک کشور به دانشگاه آن بستگی دارد. اما امروزه قرآن کریم، بویژه آموزه ­های سیاسی و اجتماعی آن در سطح جامعه و همچنین در دانشگاه ­ها مهجور واقع شده است. از سویی به گفته­ ی اقبال لاهوری از حدود چهارصد سال پیش، به تدریج یک نوع رکود و رخوت علمی و دینی جهان اسلام را فراگرفته است. از سوی دیگر نظام آموزشی کشورهای اسلامی برگردانى از نظام آموزشى کشورهاى غربى است و طبیعتا در دانشگاه‌ها به ابعاد سیاسی و اجتماعی قرآن کریم پرداخته نمی شود. یکی از مصادیق غفلت از قرآن در دانشگاه‌ها، نپرداختن پژوهش‌های دانشگاهی به موضوعات کاربردی و مورد نیاز جامعه به شمار می رود.

***

سیری در ان‍دیش‍ه‌ ع‍رف‍انی ام‍ام‌ خ‍مینی(س‌) در ت‍ف‍سیر ق‍رآن‌ ک‍ریم       

پژوهشگر: ع‍لی م‍ح‍م‍د ف‍لاحی

رشته، مقطع و محل تحصیل: علوم قرآنی و حدیث، کارشناسی ارشد/ ۱۳۸۱، دان‍ش‍گ‍اه‌ رازی کرمانشاه

استاد راهنما و استاد مشاور: ع‍ادل‌ ن‍ادرع‍لی، م‍ه‍رداد ص‍ف‍رزاده‌          

چکیده: دیرب‍از ق‍رآن‌ ک‍ریم‌ م‍ش‍رب‌ ع‍ل‍می و ع‍م‍لی شیف‍ت‍گ‍ان‌ آن‌ ک‍ت‍اب‌ س‍ع‍ادت‌ و ه‍دایت‌ ب‍وده‌ اس‍ت‌ و ه‍ر ع‍ال‍می م‍ت‍ن‍اس‍ب‌ ب‍ا اس‍ت‍ع‍داد، ت‍وان‍ایی ع‍ل‍می، ب‍ض‍اع‍ت‌ و س‍رم‍ایه‌ ع‍م‍لی خ‍ود از آن‌ ب‍ه‍ره‌م‍ن‍د گ‍ردیده‌ اس‍ت‌ و ب‍ا ت‍وج‍ه‌ ب‍ه‌ بین‍ش‌ و ن‍گ‍رش‌ خ‍ویش‌ ب‍ه‌ م‍طال‍ع‍ه‌ ق‍رآن‌ پ‍رداخ‍ت‍ه‌ و م‍ع‍انی ق‍رآن‌ را اس‍ت‍ن‍ب‍اط ن‍م‍وده‌ اس‍ت‌ و ب‍ر ه‍مین‌ اس‍اس‌ م‍ف‍س‍رین‌ از روش‍ ه‍ای م‍خ‍ت‍ل‍فی ب‍رای ف‍ه‍م‌ آیات‌ ال‍هی و ت‍ف‍سیر ک‍ت‍اب‌ رب‍انی اس‍ت‍ف‍اده‌ ک‍رده‌ان‍د یکی از این‌ روش‍ ه‍ا، روش‌ ت‍ف‍سیر ع‍رف‍انی اس‍ت‌ ک‍ه‌ طی ق‍رون‌ م‍ت‍م‍ادی ع‍رف‍ا ب‍دان‌ ت‍وج‍ه‌ داش‍ت‍ه‌ و در س‍ایه‌ آن‌ ب‍ه‌ س‍ل‍وک‌ پ‍رداخ‍ت‍ه‌ و م‍ع‍انی آیات‌ را ک‍ش‍ف‌ و ت‍بیین‌ ن‍م‍وده‌ان‍د. این‌ روش‌ ت‍ف‍سیری ویژگی خ‍اصی دارد ک‍ه‌ آن‍را از س‍ایر روش‍ه‍ا م‍م‍ت‍از می س‍ازد و م‍ه‍م‍ت‍رین‌ رک‍ن‌ آن‌ ک‍ش‍ف‌ و ش‍ه‍ود ب‍اطن‌ آیات‌ ال‍هی می ب‍اش‍د ام‍ام‌ خ‍مینی(س) نیز ب‍ه‌ ع‍ن‍وان‌ یک‌ م‍ف‍س‍ر ع‍ارف‌ از ره‍گ‍ذر این‌ روش‌ و ب‍ا ت‍م‍س‍ک‌ ب‍ه‌ روایات‌ اه‍ل‌ بیت‌(ع‌) در آث‍ار م‍خ‍ت‍ل‍ف‌ خ‍ویش‌ ب‍ه‌ طور پ‍راک‍ن‍ده‌ و م‍ت‍ن‍اس‍ب‌ ب‍ا ب‍ح‍ث‌ - ب‍ه‌ ش‍رح‌ و ت‍ف‍سیر آیات‌ پ‍رداخ‍ت‍ه‌ اس‍ت‌ این‌ پ‍ایان‌ن‍ام‍ه‌ ع‍لاوه‌ ب‍ر این‍ک‍ه‌ ب‍ه‌ م‍ع‍رفی و ت‍بیین‌ روش‌ و دیدگ‍اه‍ ه‍ای ت‍ف‍سیری ام‍ام‌ خ‍مینی(س) می پ‍ردازد. م‍ب‍انی ق‍رآنی ان‍دیش‍ه‌ه‍ای ع‍رف‍انی ام‍ام (س‌) را در م‍وض‍وع‍ات‌ م‍خ‍ت‍ل‍فی از ق‍بیل‌، ق‍رآن‌، ع‍ل‍وم‌ ق‍رآن‌، ت‍وحید، ن‍ب‍وت‌، ولایت‌، م‍ع‍اد، ان‍س‍ان‌ ش‍ن‍اسی، ان‍س‍ان‌ ک‍ام‍ل‌ و سیر و س‍ل‍وک‌ را ت‍بیین‌ می ن‍م‍اید و ب‍ه‌ ه‍مین‌ ج‍ه‍ت‌ یک‌ س‍ری از ان‍دیش‍ه‌ه‍ای ع‍رف‍انی طب‍ق‍ه‌ب‍ن‍دی ش‍ده‌ م‍س‍ت‍ن‍د ب‍ه‌ آیات‌ ال‍هی و ب‍رداش‍ت‍ ه‍ای ت‍ف‍سیری ارائ‍ه‌ می گ‍ردد.

***

الهام گیری قیام و مبارزات امام خمینی(س) از قرآن و حدیث         

پژوهشگر: محمدرضا باقرنیا 

رشته، مقطع و محل تحصیل: الهیات و معارف اسلامی، کارشناسی ارشد/ ١٣٧٦، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی

استاد راهنما و استاد مشاور: سیدمحمدباقر حجتی، علی مهدی زاده                 

چکیده: ١- هدف از این پژوهش : استناد و استشهاد به آیات قرآنی و روایات ائمه دال بر اینکه پیام ها و سخنرانی های حضرت امام خمینی(س) ملهم از وحی الهی و کلام معصوم می باشد و نیز نقش تعالیم دینی در رهبری و راهبرد جامعه در جهت حکومت دینی ٢- روش نمونه گیری افراد نمونه از نظر تعداد جنس و غیره: چون موضوع نقلی است نمونه گیری انجام نشده است و فقط به موارد متعددی از آیات قرآنی و احادیث معصومان و کلام و سخنان بزرگان استشهاد شده است ٣- روش توصیفی و تحلیلی بوده که بعد از بیانات حضرت امام خمینی(س) سعی شده است در دو جهت به شواهدی استناد شود ١- شواهد قرآنی ٢- شواهد روایی ٤- ابزار اندازه گیری: از آنجا که پژوهش، تجربی، آماری نبوده بی نیاز از ابراز اندازه گیری بوده ایم ٥- طرح پژوهش: طرح با توجه به آیات قرآنی و احادیث معصومین طی سه بخش و در فصول مختلف تهیه شده است که هر بخش شامل یک دوره از تاریخ انقلاب اسلامی می باشد و در هر فصل پیامی از حضرت امام خمینی ره بررسی شده است ٦- نتیجه کلی: کلام حضرت امام خمینی(س) روحی قرآنی داشته و برگرفته از کلام معصوم می باشد و در یک بررسی جامع به پایاه های اساسی تفکرات ایشان پی می بریم.

***

مبانی الگوهای رفتارهای امام‌ خمینی(س) در آثار مکتوب و تطبیق آن با قرآن و احادیث           

پژوهشگر: لیلا جلالی         

رشته، مقطع و محل تحصیل: علوم قرآن و حدیث، کارشناسی ارشد/ ۱۳۸۷، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، دانشکده الهیات و معارف اسلامی

استاد راهنما و استاد مشاور: محمدحسین توانایی، سیمین‌دخت شاکری 

چکیده: مدیران و رهبران در رویارویی با موقعیت ها، از یک مدل یا چارچوب ذهنی پیروی می کنند. زیرا باورها، ارزش ها و پیش فرض ها همگی در نهایت، خود را در رفتارها متجلی می سازد. بدین خاطر رفتارها بازتابی از مفروضات اساسی است.از این رو آگاهی از مفروضات اساسی، تا حدود زیادی ما را به تحلیل و حتی پیش بینی رفتار قادر می سازد. بنابراین در یک چارچوب ارزشی می توان رابطه میان مفروضات و رفتار رهبری امام راحل را مورد مداقه قرار داده و با تعمیم مدلی که به دست می آید، ملاک های شایستگی برای عهده داری جایگاه مدیریتی در نظام جمهوری اسلامی را شناخت تا در نهایت، راه اصلاح و تکمیل خود و دیگران را بازشناسیم. در این پژوهش، ضمن تبیین جایگاه و اهمیت موضوع، به اختصار مفروضات اساسی امام راحل درباره هدف های متعالی، ماهیت اساسی انسان ها، گرایش و نگرش او نسبت به زمان و اغتنام فرصت، نگرش به عمل گرایی، الگوی ارتباطی یا مردم گرایی، تکلیف گرایی، حرمت به قانون و اجتناب از تبعیض از دیدگاه قران و احادیث را مورد توجه قرار داده است.

***

تاویل قرآن از دیدگاه ملاصدرا و امام خمینی(س)

پژوهشگر:رضا رحمانیان کوشکی      

رشته، مقطع و محل تحصیل: عرفان اسلامی، کارشناسی ارشد/ ۱۳۹۰، پ‍ژوه‍ش‍ک‍ده ‌ام‍ام‌ خ‍مینی(س‌) و ان‍ق‍لاب‌ اس‍لامی   

استاد راهنما و استاد مشاور: سیدمحمد ایازی، بیوک علیزاده

چکیده: «تأویل» در اندیشه قرآنی حکیم صدرالمتألهین شیرازی(ره) و حضرت امام خمینی(س) یک ضرورت به شمار می رود و معتقدند که «تأویل» همان مرتبه کامل «تفسیر» است که مربوط به باطن و چهره ناپیدای امور است. در این معنای از تأویل، حق تعالی تأویل همه امور است و اینکه هر کدام از کتاب تکوین (هستی) و کتاب أنفس (انسان)  و کتاب تدوین (قرآن کریم)، برخوردار از مراتب متعددی از نزول می باشند که میان آنها تطابق و هماهنگی کامل برقرار است به گونه‌ای که انکشاف و ظهور هر یک از مراتب و عوالم هستی و بطون قرآنی در گرو انکشاف مراتب و درجات وجودی آدمی است. لذا هر دو متفکّر تأویل را به مثابة یک روش تلقی می کنند که از این طریق میتوان به باطن و غیب امور نائل آمد.

. انتهای پیام /*