«صَمت» عبارت از سکوت است‏، لکن در این جا مقصود سکوت مطلق‏‎ ‎‏نیست؛ زیرا که سکوت مطلق از جنود عقل نیست و افضل از کلام نیست، بلکه‏‎ ‎‏کلام در موقع خود افضل از سکوت است؛ زیرا که به کلام، نشر معارف و حقایق‏‎ ‎‏دینیّه و بسط معالم و آداب شریعت شود، و خدای تعالی متّصف به تکلّم است، و‏‎ ‎‏از اوصاف جمیله او «متکلّم» است. از این جهت، در مقابل صمت در این روایت‏‎ ‎‏تکلّم را قرار نداده، بلکه هَذَر ـ به فتحتین ـ را، که عبارت از هذیان است و تکلّم‏ به چیزهای بی معنی لاطائل است، قرار داده.‏

‏پس، آنچه از جنود عقل است، و در شرع و عقل مورد تحسین است،‏‎ ‎‏سکوت از هذیان و هذر است. و البته این سکوت و حفظِ زبان از لغو و باطل، از‏‎ ‎‏فضایل و کمالات انسانی است؛ بلکه اختیار زبان را داشتن و این مار سرکش را‏‎ ‎‏در تحت اختیار درآوردن از بزرگترین هنرمندی ها است که کمتر کسی می تواند‏‎ ‎‏به آن موفق شود، و اگر کسی دارای چنین قدرتی شد، از آفات و خطرات بسیاری‏‎ ‎‏محفوظ ماند؛ زیرا که زبان دارای آفات و خطرات بسیاری است؛ بعضی برای آن‏‎ ‎‏قریب بیست آفت ذکر کردند‏ و شاید از آن هم بیشتر باشد.‏

کتاب شرح حدیث جنود عقل و جهل - مقالۀ ششم (در بیان و شرح جنود عقل و جهل از بعض وجوه، که مقصود از تحریر این رساله است، نه از جمیع وجوه) - مقصد بیست و یکم (در «صَمت» است، و ضد آن که «هَذَر» است) - فصل اوّل (در بیان فوائد صمت است)

. انتهای پیام /*