ما‏‎ ‎‏فرض می کنیم که یک ملتی تمامشان رأی دادند که یک نفری سلطان باشد؛ بسیار خوب،‏‎ ‎‏اینها از باب اینکه مسلط بر سرنوشت خودشان هستند و مختار به سرنوشت خودشان‏‎ ‎‏هستند، رأی آنها برای آنها قابل عمل است. لکن اگر یک ملتی رأی دادند ـ ولو تمامشان‏‎ ‎‏ـ به اینکه اعقاب این سلطان هم سلطان باشد، این به چه حقی ‏‏[‏‏است؟‏‎ ‎‏]‏‏ملتِ پنجاه سال‏‎ ‎‏پیش از این، سرنوشت ملتِ بعد را معین می کند؟ سرنوشت هر ملتی به دست خودش‏‎ ‎‏است.

«صحیفه امام، جلد ۶، صفحه ۱۱»

. انتهای پیام /*