چهارشنبه, ۰۷ تیر ۱۴۰۲ - ۵:۱۴
مراسم دعای عرفه در حرم مطهر امام خمینی (س) روز چهارشنبه ۷ تیر ماه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ برگزار خواهد شد.
سه شنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷
در اسلام دو عید است که به عنوان عید اسلامی به رسمیت شناخته شده است: عید شریف فطر عید است برای ضیافة الله، و عید شریف قربان عید است برای لقاءالله. و آن عید که ضیافة الله است، مقدمه است برای لقاءالله، و اینکه امر شده است به حضرت ابراهیم که فریاد بزن تا بیایند پیش تو، برای اینکه راه راهی است که از طریق ولی الله باید طی بشود.(صحیفه امام، ج ۱۸، ص ۱۱۸)
سه شنبه, ۰۶ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۷
نمی دانم از کجای آشنایی ام با تو بنویسم. تو یکی از قدیمیترین افرادی هستی که در کنار من بوده ای. هنوز سبزه ای بر رخسار نداشتی که صمیمی ات یافتم. سالها قبل از شروع مبارزات پانزدهم خرداد.
تو سرباز گمنام این انقلابی، و خودت می دانی که هیچ چیز بهتر از گمنامی نیست. تو فردی هستی که از گذشته های دور خاطرات تلخ و شیرین مبارزات را با خود دارد. زیرکی و کم حرف، دانایی و محتاط.
در گرداب مبارزات همیشه دلسوخته بوده ای. کینه ات را نسبت به شاه در کمتر کسی دیده بودم. در بحرانها و فشارها هیچ گاه نسبت به من تردید نداشتی، گرچه گاهی خسته می شدی و افسرده.
شنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۶
اخوان صانعی، حضرات آیات حاج شیخ حسن و حاج شیخ یوسف را می توان از شایسته ترین خادمان به حضرت امام و اهداف و آرمان های الهی ایشان دانست.
شنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
مهمترین دغدغه آیت الله صانعی بعد از فوت امام این بود که تذکرات امام به افراد و دوستان مبنی بر این که مراقب باشید انقلاب در دست نااهلان نیفتد، عمل نمی شود و برای امام اصل این بود که رضایت خدا و مردم جلب شود. لذا می دید که کسی در این وادی ها نیست، به این مسائل اهتمام نمی شود و مسائلی پیش می آید که انقلاب لوث می شود یا امام یا یاران امام به گونۀ دیگری معرفی می شوند؛ یا با یاران امام برخورد می شود و قدرشان دانسته نمی شود، برای ایشان رنج آور بود و تذکراتی می داد که البته خیلی نتیجه بخش نبود. البته با کتوم بودن این مسائل را بروز نمی داد و به اهلش و افراد خاص می گفت، اما اینکه در بوق و کرنا کند یا سرو صدا کند، نبود و کار خود را انجام می داد.
شنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
تعبیر امام این است که در این چندین ساله ایشان امین من بوده و هرگز یک ذره از خط امام تکان نخورد. بعد از رحلت امام احساس می کردم که در حسرت از دست رفتن امام تکیده می شود. بعضی از ماجراها را که می دید، خیلی هم غصه می خورد و می گفت اگر امام بود این حوادث پیش نمی آمد. متوجه بود این مسیر توسط بعضی افراد فرصت طلبی که بعد از رحلت امام بروز و ظهور کردند، منحرف می شود.
شنبه, ۰۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
آنچه در جهان امروز به عنوان دموکراسی مطرح است با شیوع یک اندیشه سیاسی خاصی رواج پیدا کرده و اساس کار این است که در این جهان حقیقتی فراسوی خواسته ها و دریافت های انسان ها نیست و همان طور که تکوینا نظام اجتماعی برساخته، به لحاظ حقیقت مسأله هم چیزی فراسوی خواست مردم نیست. یک نوع انسان گرایی مطلقی که انسان معیار هر امری هست و راه یا واقعیتی صرف نظر از اراده انسان ها وجود ندارد. این مدل اندیشه که بر فرهنگ امروزی مسلط است، یک عقبه چند سده ای دارد که عمومیت پیدا کرده و در نظام آموزشی آمده، یک نوع تقدم اراده بر علم است.
جمعه, ۰۲ تیر ۱۴۰۲ - ۷:۴۶
در مراسم تجدید میثاق اعضای قوه قضائیه با آرمان های امام؛
آیت الله سید حسن خمینی در مراسم تجدید میثاق اعضای قوه قضائیه با آرمان های امام خمینی(س) با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین عواملی که دشمنان را مأیوس می کند، انتخابات است، گفت: انتخابات وقتی انتخابات است که همه بتوانند در آن به تغییر، حتی اگر خواستند تغییر برخی سیاست ها و قوانین و مدیران، رأی بدهند. این شرط انتخاباتی است که امید آفرین است و برای دشمنان موجب یأس می شود.
پنجشنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۰
عباس عبدی تحلیلگر مسائل سیاسی به جماران گفت: الآن می فهمیم که ارزیابی امام بعد از فتح خرمشهر منصفانه بوده ولی شاید اگر اصرار می کردند بهتر بود؛ و به هر حال اصرار نکردند و پذیرفتند که جنگ ادامه پیدا کند. اما مهم شهامت و موضع اخلاقی ایشان است که مسئولیت همین موضعشان را پذیرفتند و هیچ گاه سرکوفت به آقای هاشمی یا دیگران نزدند. من که نشنیدم و ظاهرا شاید حتی حضوری هم نگفته باشند.
پنجشنبه, ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۵
برای دیدار که انتخاب شده باشی، یک ترکش نقلی هم کافی است تا تو را به وصال برساند. سی و یکم خرداد ماه سال ۶۰ بود و تنها چند ساعتی به پایان بهار مانده بود که مصطفی چمران بهاری دیگر را تجربه کرد اما نه از جنس این جهانی اش.
چهارشنبه, ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
روایت عکس، عنوان مجموعه جدیدی از پرتال امام خمینی(س) است که نسبت به گویا سازی عکس ها اقدام کرده و افراد و شخصیت های حاضر در زمان ملاقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران معرفی می گردند.
سه شنبه, ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۶
بمناسبت سالروز درگذشت اندیشمند مسلمان "دکتر علی شریعتی"؛
در مورد دکتر شریعتی به مناسبتهای مختلفی نکاتی از امام شنیده بودم. مثلاً یک بار گفتند کسی که به این زیبایی کتاب نیایش را نوشته چرا به کتاب مفاتیح حمله می کند؟ بعضی از آخوندهایی که کج اندیشند همین را وسیله قرار می دهند که مفاتیح به عنوان کتاب مقدسی است. گفتم خودتان می دانید که ایشان به مجموع مفاتیح و ادعیه های منقول از معصومین که دارای مضامینی بکر و سازنده روح باشد نتاخته، خیلی از چیزهایی که در مفاتیح مورد قبول شما هم نیست و ایراد دارد را نفی می کند.
دوشنبه, ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷
در پی درگذشت حاجیه خانم فاطمه بهرامی، والده مکرّمه دکتر اسحاق جهانگیری و شهیدان والامقام یعقوب و محمد جهانگیری پیام تسلیتی از سوی دکتر علی کمساری منتشر شد.
یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۶
یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
روایت عکس، عنوان مجموعه جدیدی از پرتال امام خمینی(س) است که نسبت به گویا سازی عکس ها اقدام کرده و افراد و شخصیت های حاضر در زمان ملاقات با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران معرفی می گردند.
یکشنبه, ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۲۶
در برنامه «حضور» مطرح شد؛ /بخش دوم/
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری» یکی از یاران نزدیک و عضو دفتر حضرت امام(ره) در برنامه حضور با اشاره تأکیدات رهبر انقلاب بر استمرار خط و راه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: صحبت های حضرت آقا در مراسم امسال و صحبت های ایشان در سال گذشته که فرمودند امام روح جمهوری اسلامی است، صحبت های ایشان در طول سی و چند ساله بعد از امام، بیانگر این واقعیت است که اصلاً هویت و بقای جمهوری اسلامی و عزت ما در داخل و خارج از کشور و در تاریخ به این است که راه امام را خیلی جدی تر از گذشته بپیماییم و تعصب داشته باشیم و در مقابل برخی جوسازی ها و فضاسازی ها صحنه را ترک نکنیم و کوتاه نیاییم.
شنبه, ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴
جمعه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴
آیت الله جواد فاضل لنکرانی: امام در بین شاگردان خود، روحیه قیامت باوری را جا انداخته و تثبیت کرده بود؛ اینکه انسان هر کاری کند، هر حرفی بزند و فکری کند، باید اول ببیند که در قیامت چه جوابی دارم؟ امام این باور را در بین شاگردان خود نهادینه کرده بود و مرحوم والد ما واقعاً این گونه بود. اگر قیامت باوری در انسان ثابت شود و رسوخ پیدا کند، دنبال دنیا و مقام نمی رود.
جمعه, ۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴
پنجشنبه, ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۱
رئیس دفتر نمایندگی موسسه در قم: از زمان اعلان فراخوان عمومی تا کنون بیش از یکصد و یازده اجازه نامه از امام خمینی(س) به افراد و شخصیت ها و یکصد و سی دستخط و سند به دبیرخانه همایش نکوداشت وکلای امام خمینی رسیده است.
سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
امام خمینی و ابداع نظریه جمهوریت در فقه شیعه؛
محمد سروش محلاتی: اقیانوس مردم به عنوان «جمهوری اسلامی» آمدند و حضورشان یک روز در راهپیمایی و یک روز پای صندوق رأی بوده و ما این را پذیرفته ایم؛ و بعدا یک مفهوم و تفسیر مضیق از جمهوری ارائه بدهیم که شاید اکثریت این مردم را کنار بزند؟! این فروپاشی و ابطال «جمهوری اسلامی» است. این خطری است که وجود داشته و همچنان هم وجود دارد. وقتی ما می توانیم جمهوری اسلامی را بپذیریم و تحلیل کنیم که بدانیم از نظر اسلام، این جمهوریت چه نقشی دارد. اگر مثل کتاب انوارالفقاهه بحث کردیم و نقشی برای جمهور مردم ندیدیم، اصلا جمهوریت جمهوری اسلامی یک پوسته بی ارزش است. اگر خواستیم مانند امام مبنا مطرح کنیم، فرمودند تولی و تشکیل حکومت بستگی به رأی اکثریت جامعه اسلامی دارد.
سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۱۲
آزادی زنان، موقعیت آنان و فعالیت های سیاسی و اجتماعی شان از جمله مسائل مهمی بود که خبرنگاران خارجی، به مطرح کردن آن در دیدار با امام می پرداختند. لوسین ژرژ، خبرنگار لوموند فرانسه به روایت دیدار خود با امام در نجف پرداخته است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۹
در سن چهل و دو سالگی، اولین بیانیه سیاسی خود را صادر کردند. در این بیانیه، حضرت امام ضمن بررسی و تحلیل اوضاع گذشته، حال و آینده مردم، قیام برای خدا را تنها راه اصلاح جهان عنوان کرده که آن، فلسفه بعثت همه انبیای الهی بوده است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۱۲
«امام و حوزه»، «استقلال سیاسی و اقتصادی حوزه های علمیه»، «حوزه مطلوب در نگاه امام خمینی(س)»، «جایگاه مرجعیت در دیدگاه امام خمینی(س)»، «دغدغه ها و نگرانی های امام خمینی(س) درباره حوزه»، «استقلال حوزه ها»، «صراط مستقیم روحانیت و راه های انحرافی پیش روی آن» و «آیت الله خمینی چگونه با امام خمینی(س) ملقب شد؟» از جمله مطالب شماره 104 نشریه حضور است.
دوشنبه, ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۱۲
غفلت و اهمال نسبت به امام بزرگوار و اندیشه ها و منش و سلوک اخلاقی و عرفانی او خسارت بزرگ و محرومیّت از یک ذخیره و منبع معرفتی و نورانی است. شخصیتی که از مفاخر اسلام و نمونه ای کم نظیر در تاریخ تشیع و سپهر روحانیت و حوزه های علمیه است. بخشی از این کم فروغی و بی اعتنایی ناشی از کژ روی و فاصله گرفتن از سیره نظری و عملی امام راحل و لازمه قهری این جدایی و ناهمروی است.
یکشنبه, ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۵
در برنامه حضور مطرح شد: بخش اول
حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی انصاری: آقای بنی صدر تا روزی که رئیس جمهور بود، امام به ایشان احترام می گذاشتند؛ آقای بازرگان و شخصیت های دیگر هم در جایگاه خودشان؛ و امام برای آن جایگاه احترام قائل بودند و این درس بزرگی است. به نظر من برای جامعه ما درس بزرگی است که به راحتی جایگاه شخصیت ها را در جامعه خراب نکنیم. بالاخره وقتی نظام مستقر هست، در موقع، برخورد می کند و به تعبیری افشا می کند و آنها را از کار برکنار کند ولی در موقعی که در مسند مسئولیت هستند، من معتقدم که باید مثل امام عمل کنیم.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۴
باید تا وقتی حکومت اسلامی هست «اسلام» برای آن مهم باشد. البته پیاده کردن دین وظیفه علما هست، اما ابزارش مردم هستند. همین پدیده ای که متأسفانه و سوگمندانه در کشور وجود دارد و هیچ کس از متدینان هم راضی نیست، همین بحث بی حجابی و بد حجابی، به نظر ما حاکمیت اول از خانواده خودش شروع کند و بعد هم مردم؛ اگر بار روی دوش مردم گذاشته شود در حد وسیعی می تواند مداوا شود.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۷
اینکه گاهی شنیده می شود برخی مسأله «عبور از امام» را مطرح می کنند یا ادعا می کنند که موضع حضرت امام در فلان واقعه موضع درستی نبوده است، یا امام را به یک سلسله روحیات مثل استبداد به رأی یا عدم توجه به مشورت ها متهم می کنند، ناشی از خلائی است که از ذکر و یاد ایشان در جامعه ایجاد می شود.
شنبه, ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۴۶
چرا این روزها در بخشی از فضای مجازی شاهد قضاوتهای نادرست و ناروا نسبت به امام خمینی هستیم؟ ریشه این مسائل چیست؟ چرا به دلیل نااگاهی یا اعتراض نسبت به روشهای غلط حکمرانی و کشورداری به نام اسلام و جمهوری اسلامی شاهد قضاوتهای نادرست نسبت به انسانی برجسته، عارف، مومن، فقیه و سیاستمدار هستیم؟
جمعه, ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۹:۶