
حضرت امام (ره) بر خلاف سایر فلاسفه مانند ارسطو به هیچ وجه قائل به دیدگاه تقدیرگرایانه در خصوص طبقات پایین جامعه نبود؛ بلکه از منظر امام وضعیت فلاکت بار طبقات مستضعف، نتیجه به استضعاف کشاندن آن ها توسط قدرتهای مستکبر و دولت های جائر داخلی و ابرقدرت ها می باشد. توجه حضرت امام به مستضعفان، عمدتاً با دیدگاه و قائل بودن به جایگاه اکتسابی طبقات پایین اجتماع معطوف است؛ طبقاتی چون کوخ نشینان، زاغه نشینان، گرسنگان، محرومان و فقرا، نشان از شاخص های مربوط به مسکن، شغل، تحصیلات و درآمد، عمده توجه ایشان بود؛ نه جایگاه نسبت داده شده به آنان، مثل قومیت، نژاد یا اموری که به طور غیرارادی، فرد وارث آن است. این را در تفکر مکاتب غربی مشاهده می کنیم؛ اما در اندیشه حضرت امام خیر.
حضرت امام راحل، محرومان و مستضعفان را صاحبان اصلی انقلاب می دانست و می فرمود اگر ایثار و فداکاری آنان نبود انقلاب به پیروزی نمی رسید. ایشان می فرمود: «این پایین شهریها و این پابرهنه ها به اصطلاح شما، اینها ولی نعمت ما هستند. اگر تا آخر عمر به اینها خدمت کنیم، نمی توانیم از عهده خدمت برآییم.» حضرت امام محرومان و مستضعفان را به عنوان پرچم داران اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی مطرح می فرمود. ایشان محرومان را نور چشم خود و اولیای نَعَم همه می دانست که نشان از جایگاه بالای این قشر اجتماعی در منظومه فکری امام می باشد. در ن
چهارشنبه, ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۷:۳۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۰
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۰
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۰
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
کتاب بوستان ایران بقلم خانم مشرف مبشر در پیشاور منتشر شد.
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹
چرا امام هیئت های گزینش سراسر کشور را تعطیل کرد؟
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰
آنکه من دیده ام که جبرئیل به طور مکرر در این ۷۵ روز وارد می شده و مسائل آتیه ای که بر ذریۀ او می گذشته است، آن مسائل را می گفته است و حضرت امیر هم ثبت می کرده است....
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۹:۳۵
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۹:۲۸
ما مسلمانان جهان را مانند مسلمانان کشور خود دانسته و همیشه خود را در سرنوشت آنان شریک می دانیم. با آزادی نسبی مراسم مذهبی در بعضی از جمهوریهای شوروی، نشان دادید که دیگر اینگونه فکر نمی کنید که مذهب مخدر جامعه است.
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۹:۲۳
جبرئیل امین می آمد خدمت ایشان و به ایشان تعزیت عرض می کرد و مسائلی از آینده نقل می کرد.ظاهر روایت این است که در این ۷۵ روز مراوده ای بوده است؛ یعنی، رفت و آمد جبرئیل زیاد بوده است و گمان ندارم که غیر از طبقۀ اول از انبیای عظام دربارۀ کسی ...این طور وارد شده باشد
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۹:۱۳
شهادت در راه خداوند چیزی نیست که بتوان آن را با سنجش های بشری و انگیزه های عادی ارزیابی کرد و شهید در راه حق و هدف الهی را نتوان با دیدگاه امکانی به مقام والای آن پی برد.صحیفه امام، ج18، ص74
سه شنبه, ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۷:۱۱