• اخلاق و عرفان
همدردی امام با مردم در گرمای شدید تابستان

امام به روش همیشگی خودشان در حالی که سرشان را پایین انداخته بودند پس از اینکه سخنان آن عالم روحانی به اتمام رسید، آرام سرشان را بالا کردند و با تبسم شیرینی پاسخ او را دادند و دو مرتبه سرشان را به پایین انداختند. این تبسم خود بهترین پاسخ بود. امام فرمود: «من چه طور به کوفه بروم در حالی که می ‏دانم مردم فارس در این خشکسالی امسال چه می‏ کشند؟»

 قلم و مسئولیت بسیار خطیر آن
حجه الاسلام و المسلمین محمد تقی فاضل میبدی / به مناسبت روز قلم

قلم و مسئولیت بسیار خطیر آن

حضرت امام خمینی (س) می فرمایند: یک مسئولیت بسیار خطیر دارید پیش مردم، پیش ملتهای دنیا و بزرگتر اینکه پیش خدا مسئولیت دارید. چنانچه این روزنامه‏ ها ارشاد کنند مردم را، این یک اطاعتی است بالاتر از آن اطاعت هایی که انسان گوشه خانه خودش می‏کند؛ و بالاتر از آن ارشادهایی است که پیشترها می‏ کردند وغایتشان این بود که در یک مجلسی چند هزار نفری بود. ارشادی است برای یک ملت؛ ملت چند میلیونی. و اگر شما این قلمی که دستتان هست قلم ارشادی باشد، می‏توانید که یک ملت را به راه راست هدایت کنید و می توانید که مردم را از انحرافات نجات بدهید. (صحیفه امام؛ ج ‏14، ص 398)

قصیده ای از حضرت امام در تجلیل از مقام حضرت معصومه(س)

قصیده ای از حضرت امام در تجلیل از مقام حضرت معصومه(س)

ای ازلیّت به تربت تو مُخَمّر وی ابدیّت به طلعت تو مقرّر

فرهنگ پهلوانی
گزیده ای از صحیفه امام

فرهنگ پهلوانی

عقل سالم در بدن سالم است. ورزش همان طور که بدن را تربیت می کند و سالم می کند، عقل را هم سالم می کند و اگر عقل سالم شد، تهذیب نفس هم دنبال او باید باشد. شما همان طور که ورزش می کنید و اعصاب خودتان را قوی می کنید، و ان شاءالله برای مملکت و آتیه مملکت مفید واقع خواهید شد، لازم است که همه ابعاد وجودی خودتان را تحت تربیت ورزشی درآورید.

خدمت به مردم (2)

خوش قدم زندی اسد آبادی

خدمت به مردم (2)

کسی که می خواهد متخلّق به اخلاق حسنه باشد، باید بکوشد تا روح همیاری و همدردی را در خود ایجـاد کند و با ریاضت و اقـدام عملی، حالت بی تفاوتی و خونسردی را به خون گرمی و سوز و گداز، و حسّ فردگرایی را به روح اجتماعی مبدل سازد.

بررسی عوامل مؤثر بر وحدت نخبگان در حوزۀ فرهنگ

علی محمد حاضری ، یحیی علی بابائی

بررسی عوامل مؤثر بر وحدت نخبگان در حوزۀ فرهنگ

عوامل مؤثر بر احساس وحدت دو قشر دانشگاهی و حوزوی را باید در پنج شاخص مهم نامبرده در زیر جستجو کرد که به اشکال مختلف و ترکیبات متفاوت روی «احساس وحدت آن دو قشر نسبت به هم» مؤثر می باشند: 1- وفاق نقشی، 2- وفاق منزلتی، 3- وفاق معرفتی، 4- وفاق فرهنگی (سیاسی)، 5- کنش ارتباطی

انتظارات امام از دانشجویان

انتظارات امام از دانشجویان

شما جوانان دانشجو و جوانان عزیزی که از هر جا آمده اید، امید این ملت هستید که باید این راهی را که فرا راه شما گذاشته شده است به آخر برسانید. و این نهضتی را که در راه او آن همه جانفشانی شده است، ادامه بدهید.

بحثی پیرامون کار مایه و مبانی اندیشه های تربیتی حضرت امام خمینی(س)

دکتر سید علی اکبر حسینی

بحثی پیرامون کار مایه و مبانی اندیشه های تربیتی حضرت امام خمینی(س)

در مورد کار مایۀ ادبی اندیشه های تربیتی حضرت امام(ره) کافی است که به نثر ادبی آن عزیز نظر افکنیم و به تماشای جلوه های جلال و جمال آن: از لحاظ زیبائی، مضمون آفرینی، شیوائی، جزالت و استواری، و خلق حماسه ها و شورآفرینی های کم نظیر اگر نه بی نظیر در تاریخ این ملت بزرگ، بنشینیم.

مربی خاموش

دکتر احمد احمدی

مربی خاموش

قیام حسین بن علی (علیه السلام) که اوج آن در روز عاشورا نمودار شد، و به همین جهت، گاهی آن را «قیام عاشورا» می نامند، قیامی است بی همانند و سرشار از نمونه ها، الگوها و سرمشق های عملی که خاموش و مهر بر لب، عالی ترین پیام الهی، انقلابی و سیاسی، پیام فتوت و شرف و شجاعت و مردانگی را در طول روزگاران دراز به گوش دل هوشمندان رسانده و خواهد رساند.

استاد وحـدت

مصاحبه با شیخ حسین آکایی از هلند

استاد وحـدت

امام خمینی فرموده وحدت را رعایت کنید، به حقوق انسانها احترام بگذارید، چه مسلمان و چه غیرمسلمان. اگر ما چنین عمل کنیم کلام امام خمینی تطبیق شده و او در میان ما زنده است و نهضت او زنده است.

به مناسبت میلاد امام موسی کاظم (ع)

به مناسبت میلاد امام موسی کاظم (ع)

حکام جائر می دیدند که اگر امام موسی بن جعفر (ع) آزاد باشد، زندگی را بر آنها حرام خواهد کرد؛ و ممکن است زمینه ای فراهم شود که حضرت قیام کند و سلطنت را براندازد. از این جهت مهلت ندادند اگر مهلت داده بودند، بدون تردید حضرت قیام می کرد. شما در این شک نداشته باشید که اگر فرصتی برای موسی بن جعفر (ع) پیش می آمد، قیام می کرد و اساس دستگاه سلاطین غاصب را واژگون می ساخت.

دولت در دیدگاه امام خمینی(ره)

ابوالفضل نجفی

دولت در دیدگاه امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره) نخستین فقه شیعه است که مشکلات فقهی حکومت را لمس کرد و برای آن ها راه حل های جدید اندیشید، و این راه حل ها بود که قلمرو و اختیارات حاکم و محدود دولت اسلام را از دیدگاه ایشان رقم زد. وی بعد از استقرار نظام جمهوری اسلام و عینیت یافتن حکومت اسلامی در مقاطع مختلف به تبیین و تشریح حدود اختیارات آن پرداخته وظایف مهم این نوع حکومت را برشمرده اند.

مبانی و اهداف تربیتی  از منظر مکتب تربیتی امام خمینی رحمه الله و دیگر مکاتب

حجت الاسلام حسنعلی نوریها

مبانی و اهداف تربیتی از منظر مکتب تربیتی امام خمینی رحمه الله و دیگر مکاتب

هدف نهایی یا برترین هدف تربیتی از دیدگاه امام خمینی، نایل شدن به کمال انسانی است؛ که در پرتو شناخت خداوند، اخلاص برای او، پرستش و در نهایت عشق راستین و شورانگیز نسبت به او حاصل می شود.

مسئله پاسخ گویی مسئولان نظام اسلامی به نهادهای قانونی و مردم

تقی نجاری راد

مسئله پاسخ گویی مسئولان نظام اسلامی به نهادهای قانونی و مردم

پاسخ گویی مسئولان و کارگزاران به نهادهای قانونی و مردم یکی از مسائل مورد توجه دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی است. با نگاهی به سیره و بیانات پیامبر(ص) و امام علی(ع)، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، بیانات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری و دیگر مسئولان عالی رتبه کشور می توان به اهمیت پاسخ گویی در اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران پی برد. البته باید توجه داشت که پاسخگویی بدون وجود سیستم های نظارت و کنترل امری مشکل است. لذا در تحقیق حاضر با بهره گیری از روش های نظارتی در اسلام و جمهوری اسلامی ایران، مسئلۀ پاسخ گویی مسئولان عالی رتبه نظام اسلامی به نهادهای قانونی و مردم بررسی می شود.

تکریم ملت در کلام، روش و منش حضرت امام خمینی(س)

تکریم ملت در کلام، روش و منش حضرت امام خمینی(س)

آنچه بنیان گذار جمهوری اسلامی در گفتار و کردار خود نسبت به ملت بزرگ ایران متجلی ساخت، پرتوی بود از حیات و حکومت الهی پیامبر و مولای متقیان(ع). حضرت امام در دیدارهایی که با کارگزاران نظام داشت، پیوسته رعایت اخلاق و آداب اسلامی در بستر روابط با مردم را سفارش کرده و آن را به منزله یک فریضه الهی می دانست.

صفحه 5 از 24 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >