• اخلاق و عرفان
امام خمینی و احیای تفکر فقر ستیزی و عدالتخواهی اسلامی

حجةالاسلام و المسلمین مسیح مهاجری

امام خمینی و احیای تفکر فقر ستیزی و عدالتخواهی اسلامی

این مقاله، پس از بررسی موانع فقرستیزی و عدالتخواهی اسلامی از نظر امام خمینی و هشدارهایی که ایشان در این زمینه می دهند به سیره عملی آن حضرت در فقرستیزی اشاره می شود و با توجه دادن به این نکته که روح بلند و خداجوی امام ایجاب می کرد هرگز از خود سخن نگویند و همواره دیگران را به عنوان اسوه و الگوی عملی معرفی نمایند، پیشنهاد می شود برای ثبت سیرۀ عملی آن حضرت نیز اقدامات موثری صورت گیرد. ‏ ‏‏مقاله، با یادآوری خدمات ارزنده امام خمینی در زمینۀ احیای اصطلاحات اسلامی و خودی مربوط به فقرستیزی و عدالتخواهی اسلامی و اشارات دیگری به این انطباق پایان می یابد.

تحلیلی بر قلمرو فعالیت بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)
دکتر سید علی اصغر هدایتی

تحلیلی بر قلمرو فعالیت بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)

در نظام اسلامی، نه اصل بر مالکیت خصوصی است، نه مالکیت عمومی. بلکه، شریعت مقدس اسلام، اشکال مختلفی را برای مالکیت مقرر می دارد. در نظام اسلامی، اصل مالکیت مزدوج است، یعنی مالکیت انواع گوناگون دارد. مالکیت عامه (عمومی)، مالکیت خصوصی و مالکیت دولتی.

اخلاق کارگزاران در نظام اقتصادی و اجتماعی اسلام براساس اندیشه های امام خمینی(س)
مریم معینی

اخلاق کارگزاران در نظام اقتصادی و اجتماعی اسلام براساس اندیشه های امام خمینی(س)

امام خمینی(س) با ترسیم رابطۀ تنگاتنگ اخلاق و اقتصاد، با دقتی خاص به بیان ویژگیهای اخلاقی کارگزاران، کسانی که سرپرستی و ادارۀ ملت را برعهده دارند، می پردازند

کلیاتی از دیدگاههای امام راحل(ره) دربارۀ مسائل پولی
مجید قاسمی

کلیاتی از دیدگاههای امام راحل(ره) دربارۀ مسائل پولی

حرکت و تلاش وسیعی می بایست در طول زمان به عمل آید تا از یک طرف زمینه های تئوریک اقتصادی اسلامی به درستی مشخص و روشن شود و امکان تحقق و جایگزینی آن با وضعیت فعلی فراهم گردد، و مقابله با واقعیات برونی تغییرات و تحولات لازم را پذیرا شود؛ و از طرف دیگر در سایر زمینه های اجتماعی به صورت موازی و همزمان چنین تحولاتی در جنبۀ جایگزینی کامل ارزشهای اسلامی صورت گیرد، تا این پدیده ها به صورت هماهنگ و مکمل یکدیگر عمل کنند، و حرکت تکاملی در رشد و توسعۀ جامعه را دچار اختلال ننماید.

امام خمینی و احیای تفکر فقر ستیزی و عدالتخواهی اسلامی

حجةالاسلام و المسلمین مسیح مهاجری

امام خمینی و احیای تفکر فقر ستیزی و عدالتخواهی اسلامی

این مقاله، پس از بررسی موانع فقرستیزی و عدالتخواهی اسلامی از نظر امام خمینی و هشدارهایی که ایشان در این زمینه می دهند به سیره عملی آن حضرت در فقرستیزی اشاره می شود و با توجه دادن به این نکته که روح بلند و خداجوی امام ایجاب می کرد هرگز از خود سخن نگویند و همواره دیگران را به عنوان اسوه و الگوی عملی معرفی نمایند، پیشنهاد می شود برای ثبت سیرۀ عملی آن حضرت نیز اقدامات موثری صورت گیرد. ‏ ‏‏مقاله، با یادآوری خدمات ارزنده امام خمینی در زمینۀ احیای اصطلاحات اسلامی و خودی مربوط به فقرستیزی و عدالتخواهی اسلامی و اشارات دیگری به این انطباق پایان می یابد.

تحلیلی بر قلمرو فعالیت بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)

دکتر سید علی اصغر هدایتی

تحلیلی بر قلمرو فعالیت بخشهای دولتی، خصوصی و تعاونی در جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)

در نظام اسلامی، نه اصل بر مالکیت خصوصی است، نه مالکیت عمومی. بلکه، شریعت مقدس اسلام، اشکال مختلفی را برای مالکیت مقرر می دارد. در نظام اسلامی، اصل مالکیت مزدوج است، یعنی مالکیت انواع گوناگون دارد. مالکیت عامه (عمومی)، مالکیت خصوصی و مالکیت دولتی.

اخلاق کارگزاران در نظام اقتصادی و اجتماعی اسلام براساس اندیشه های امام خمینی(س)

مریم معینی

اخلاق کارگزاران در نظام اقتصادی و اجتماعی اسلام براساس اندیشه های امام خمینی(س)

امام خمینی(س) با ترسیم رابطۀ تنگاتنگ اخلاق و اقتصاد، با دقتی خاص به بیان ویژگیهای اخلاقی کارگزاران، کسانی که سرپرستی و ادارۀ ملت را برعهده دارند، می پردازند

کلیاتی از دیدگاههای امام راحل(ره) دربارۀ مسائل پولی

مجید قاسمی

کلیاتی از دیدگاههای امام راحل(ره) دربارۀ مسائل پولی

حرکت و تلاش وسیعی می بایست در طول زمان به عمل آید تا از یک طرف زمینه های تئوریک اقتصادی اسلامی به درستی مشخص و روشن شود و امکان تحقق و جایگزینی آن با وضعیت فعلی فراهم گردد، و مقابله با واقعیات برونی تغییرات و تحولات لازم را پذیرا شود؛ و از طرف دیگر در سایر زمینه های اجتماعی به صورت موازی و همزمان چنین تحولاتی در جنبۀ جایگزینی کامل ارزشهای اسلامی صورت گیرد، تا این پدیده ها به صورت هماهنگ و مکمل یکدیگر عمل کنند، و حرکت تکاملی در رشد و توسعۀ جامعه را دچار اختلال ننماید.

مکتب واسطۀ اقتصاد اسلامی از دیدگاه امام خمینی قدس سره

آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی

مکتب واسطۀ اقتصاد اسلامی از دیدگاه امام خمینی قدس سره

در نظام اسلامی، اقتصاد اصل نیست؛ بلکه مکتب و فرهنگ اصل است. مادیات، صرفاً ابزاری برای وصول به معنویات است و در همین حد ارزش دارد. مادیات وسیله است نه هدف؛ این مطلب را سرسری نباید گرفت و از کنار آن به آسانی گذشت. هدف بودن مادیات یا وسیله بودن از زمین تا آسمان با هم فرق دارند. بخش عمده دعواها و خصومتها در مادیات از همین جا سرچشمه می گیرد. وسیله بودن مادیات، علاقۀ ذاتی انسان را از آنها، به آنچه هدف است مصروف می دارد و حب دنیا را که (رأس کل خطئیه) است از آنها می زداید، و مفاسد دو نظام دیگر را به حدّ صفر می رساند.

ضرورت و فرآیند ساخت نظام اقتصاد اسلامی بر اساس رهنمودهای امام خمینی(س)

سید داود ساجدی

ضرورت و فرآیند ساخت نظام اقتصاد اسلامی بر اساس رهنمودهای امام خمینی(س)

اگر ادعای حکومت اسلامی را به معنای تنظیم امور جامعه بر اساس روشهایی مغایر و متفاوت با روشهای رایج می دانیم و معتقدیم که تنها در این صورت است که می توان از نظامی به نام «اقتصاد اسلامی» یا «سیاست و فرهنگ اسلامی» سخن به میان آورد، ناگزیر باید نتیجه گرفت که طراحی این نظامها، نه یک کار رفرمی، و نه یک عمل تعمیری و یا تألیفات است؛ بلکه فعالیتی بینانی است که حاصل آن تمدن و «نظم نوین» دیگری است متکی و مبتنی بر اعتقاد به حضرت حق، و فرامین او در جهت هماهنگ سازی رفتارهای فردی و اجتماعی به طرف او. و این مهمترین مسأله ای است که در فرمایشات حضرت امام تحت عناوینی نظیر «حاکمیت همه جانبۀ اسلام» و «ایجاد حکومت جهانی اسلام» و نیز «پایه ریزی فرهنگی جدید بر مبنای اسلام در جهان» از آن یاد و بر تحقق آن تأکید شده است.

آسیب شناسی کسب و کارهای خرد و اکوسیستم بنگاه های کوچک و متوسط

بررسی وضعیت یک خط مشی توصیه شده از سوی امام خمینی:

آسیب شناسی کسب و کارهای خرد و اکوسیستم بنگاه های کوچک و متوسط

در سخنان امام خمینی (س) می توان لزوم توجه به کسب و کار های کوچک را یافت. چنانکه او تأکید می کند: «توجه دولت به صنایع بزرگ باعث نشود که صنایع کوچک هم از بین برود»

حسن طایی: نظام ملی یادگیری و نوآوری نقطه کانونی مساله ظرفیت جذب سرمایه است/اقتصاد سیاسی دهه 60 «اتکا به نیروی داخل» را سامان داد

حسن طایی: نظام ملی یادگیری و نوآوری نقطه کانونی مساله ظرفیت جذب سرمایه است/اقتصاد سیاسی دهه 60 «اتکا به نیروی داخل» را سامان داد

اگر سیاست درون زایی و خودکفایی دهه 60 ادامه پیدا می کرد و به آن برون گرایی نیز اضافه می شد، شاید زود تر به ظرفیت جذب سرمایه مناسب دست می یافتیم

فرشاد مومنی: کسانی را انتخاب کنیم که استقلال رأی داشته باشند

فرشاد مومنی: کسانی را انتخاب کنیم که استقلال رأی داشته باشند

مدیر موسسه دین و اقتصاد معتقد است که اگر مجددا ساختار قدرت در نظام سیاسی ایران یک دست شود، سطوح ناکارآمدی و فساد گسترش می یابد. او می گوید در تمام دوره های پس از انقلاب اسلامی رابطه تکان دهنده و بسیار قابل اعتنایی میان میزان توزیع قدرت در ساختار سیاسی، نحوه ی عملکرد اقتصادی و سطح پاکدامنی در نظام اجرایی کشور مشاهده می شود. همچنین او راه اصولی به منظور برون رفت از شرایط موجود را انتخاب افرادی می داند که ضمن داشتن صلاحیت های تخصصی، پاکدامنی عملی و حساسیت جدی به مساله فساد مالی ، استقلال رای هم داشته باشند.

حسن سبحانی: نمایندگان مجلس نتوانستند عظمت اختیارات و مسئولیت ها را متبلور کنند

در نشست جایگاه و نقش قوه مقننه در اقتصاد ایران مطرح شد:

حسن سبحانی: نمایندگان مجلس نتوانستند عظمت اختیارات و مسئولیت ها را متبلور کنند

در حالی که امام خمینی تأکید دارد که مجلس در رأس نظام است؛ دکتر حسن سبحانی به نوعی، توجه ما را به عدم تحقق این جایگاه جلب می کند

توسعه عادلانه، نیاز امروز جامعه اسلامی/نقصان های برنامه ریزی توسعه چیست؟/ راه حل، اجتماعی شدن علم و راه حل های علمی توسعه است

فرشاد مومنی تشریح کرد:

توسعه عادلانه، نیاز امروز جامعه اسلامی/نقصان های برنامه ریزی توسعه چیست؟/ راه حل، اجتماعی شدن علم و راه حل های علمی توسعه است

دکتر فرشاد مومنی جریان سازی و اجتماعی کردن راه حل های همه جانبه توسعه را در توان شخصیت های اجتماعی پرنفوذی همچون امام خمینی و شهید بهشتی ارزیابی کرد.

صفحه 1 از 2 1 | 2