در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم...
چگونه می توان از مقام آن بزرگوار پرده برداشت که پیامبر اسلام در زمان حیاتش با او معامله یک کامل مطلق می کرد و پس از رحلت شریفش بحسب روایات معصومین چون روایت کافی از حضرت ابی عبدالله صادق علیه صلوات الله که فرمود فاطمه (ع) بعد از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم هفتاد و پنج روز زنده بود و سخت در فراق پدر محزون بود و پیاپی جبرئیل نزد آن حضرت می آمد و در عزای پدر بزرگوار او تسلیت نیکو می داد.
طبق قرار و اعلام اولیه بنا بود امام در روز جمعه 6 بهمن به ایران وارد شوند؛ از این رو حدود 5 / 1 میلیون نفر از مردم تهران در مسیر خیابان انقلاب و آزادی (آیزنهاور سابق) به سمت فرودگاه راهپیمایی کرده فریاد می زدند: «خمینی، خمینی، قلب ما باند فرودگاه توست». تانکهای ارتشی از نزدیک شدن جمعیت به حوالی فرودگاه ممانعت کردند و در طول خیابان انقلاب (شاهرضا) دهها تن با گلوله های امریکایی دولت بختیار شهید و مجروح شدند. در تظاهرات 8 بهمن، که به دلیل اعتراض به بسته شدن فرودگاه و در تداوم راهپیمایی روز جمعه صورت گرفته بود، در خیابانهای مرکز شهر (میدان انقلاب و اطراف دانشگاه) درگیریهای خونینی به وقوع پیوست که طی آن دهها تن کشته و صدها نفر زخمی شدند.
امام فرار شاه را اولین مرحله پیروزی خواندند و این واقعه را در حرکت تکاملی ملت مهم دانستند. امام از فرار شاه با عنوان طلیعه پیروزی یادکردند و فرمودند:«رفتن شاه، پیروزی نیست بلکه طلیعه پیروزی است. و البته این طلیعه را من به ملت ایران تبریک عرض می کنم. و باید توجه داشته باشند که همان طوری که طلیعه پیروزی است، طلیعه خلع سلطه اجانب است.»
به مناسبت سالروز مأموریت تدوین تاریخ انقلاب اسلامی توسط حضرت امام نوشته ی حاضر درصدد بررسی تاریخ و تاریخ نگاری از منظر و دیدگاه امام خمینی (س) است؛ نگارش تاریخ مستند، از آرزوها و آرمانهای امام خمینی بود و ما باید تاریخ انقلاب را بدون تکیه بر مشهورات، متشابهات و متواترات، مبتنی بر مستندات، معقولات و محسوسات بنگاریم.
جنابعالی که بحمداللَّه به حُسن سابقه موصوف و در علم و عمل شایسته هستید به امامت جمعه تهران منصوب می باشید. از خداوند متعال، توفیق جنابعالی را در ارشاد و هدایت مردم خواستارم.
تأثیر دیدگاههای امام خمینی (س) در مورد مسائل زنان بر جامعه ایران آشکار است. ایرانیان به یک انقلاب موفقیت آمیز و استقرار یک نظام اسلامی اصیل دست یافتند که در آن زنان نقش مهمی ایفا کردند.
عزت و اقتدار اسلام و مسلمین از محورهای عمده و بلکه اصلی ترین بنیان اندیشه ها و آمال حضرت امام خمینی (س) بود که در سراسر عمر با برکت خویش، بر آن پای فشرد و به مدد این ایستادگی توأم با خلوص بود که توانست از فطرت انسانهای مؤمن و خاموش، سیل خروشانی به راه اندازد که بنیاد کفر و استکبار را بلرزاند و یکی از مقتدرترین حکومتهای جور را که با همۀ لوازم اِعمال سلطه جابرانه مجهز و از پشتیبانی و حمایت بی دریغ ابرقدرتهای زمان برخوردار بود، در میان بهت و حیرت و ناباوری تمام دستگاههای امنیتی و تحلیل گران زبده جهانی، از پای درآورد. برخلاف تصور دوستان جاهل یا دشمنان مکار در مکتب نظری و عملی امام، وحدت یک تاکتیک یا ابزار مصلحتی برای پیشبرد اهداف و مقاصد سیاسی انقلاب اسلامی نبود.
امام خمینی: «بگذار بوق های تبلیغاتی که دستشان از مخازن ما قطع و امیدشان به یأس مبدل گردیده، خود را با تهمت ها و دغلکاریها راضی نگه دارند»
استفاده از سیاست تهمت و افترا نسبت به مخالفان فکری و سیاسی و توسل به دروغ و دشنام و ناسزا برای بیرون راندن حریف و رقیب از صحنه جزو ذات حکومت های استبدادی و مطلقه و احزاب و گروه های مطلق نگر و معتقد به تک صدایی می باشد
اشارات و تلمیحات حضرت امام در این اثر و نقل قولهای ایشان از اکابر حکمت و عرفان و همچنین نقدها و بررسی هایی که در پی آن می آورند، حاکی از تسلط ایشان بر مسائل حکمی و عرفانی است؛ چنان که عالی ترین و زبده ترین مسائل را با عباراتی موجز و پرمحتوا به رشتۀ تحریر درآورده اند که همگی نشانگر قدرت فکری و ذوق سرشار ایشان در دو فن مذکور است.
سخن از احیای تفکر دینی است و امام خمینی (س) به عنوان مسلمانی احیاگر در عصر ما می درخشد. گرچه او دین و احکام آن را، یا اخلاق و ارزشی بودن آن را بنیان ننهاده؛ اما بدون تردید بازگشت به دین، خدامحوری و خداباوری و ارزشی بودن اعتقادات دینی تحفۀ زعامت و رهبری اوست. رسالت او احیای ارزش هایی بود که رفته رفته به خاموشی گراییده و تنها در دل ها و قلب های برخی افراد منزل گزیده بود. در چنین شرایطی هنر امام، بازگرداندن دوبارۀ آن ارزش ها به فضای جامعه بود.
امام در آن نامه ضمن آنکه شوروی آن روز را که نیمی از جهان را تحت سلطه داشت به آزادی و رهایی از بن بست دعوت می کند از کانون سرمایه داری غرب و، آمریکا را نیز که نیم دیگر جهان را گرفته بود غافل نمانده و شوروی را از غلطیدن در آغوش غرب به شدت برحذر می دارد و در واقع این نامه یک نامه جهانی است.
کل پیام دعوت به اسلام بود، این همان سیاستی بود که عین دیانت است و دیانتی که عین سیاست است. مسایل سیاسی مصطلح اصلاً در این پیام نبود.
مشروح کامل قسمت اول نقد و پاسخ دکتر حمید انصاری قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) در رابطه با برنامه ای که از بنگاه خبری انگلیسی بی.بی.سی با عنوان مستند بهتان برای حفظ نظام پخش شده است.
نقد و پاسخ دکتر حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) در رابطه با برنامه ای که از بنگاه خبری انگلیسی بی.بی.سی با عنوان مستند بهتان برای حفظ نظام پخش شده است.
اساس بر این است که دفاع از حق بکنند و حق را و علم را جانشین مسلسل بکنند. قلم و علم و بیان است که می تواند بشر را بسازد، نه مسلسل و نه سایر قوای تخریب کننده. ... شما کوشش کنید که با بیان و قلم مسلسل ها را کنار بگذارید و میدان را به قلم ها و به علم ها و به دانش ها واگذار کنید.
امام خمینی گام های بلندی در گشودن راه های جدید در بینش فقهی، سیاسی و مسائل حقوق بشری برداشتند. ایشان ضمن وارد کردن مقوله های عرفانی در شخصیت و ارزش انسان به قلمرو مباحث فقهی حقوق بشر، اصولاً با تکیه به دو عنصر زمان و مکان در اجتهاد، افق های جدیدی را برای صاحب نظران در برداشت از نصوص اسلامی متناسب با انسان معاصر باز نمودند.
صلوات و سلام خدای بزرگ بر حضرت عیسی بن مریم روح الله و پیغمبر عظیم الشأن که مردگان را احیا و خفتگان را بیدار فرمود! صلوات و سلام خدای بزرگ بر مادر عظیم الشأنش مریم عذرا و صدیقۀ حَوْرا، که با نفخۀ الهی چنین فرزند بزرگی را به تشنگان رحمت الهی تسلیم نمود. (صحیفه امام؛ ج 5، ص 272)
عده زیادی از زائرانی که برای زیارت بارگاه مطهر امام علی (ع) وارد نجف اشرف می شوند، بازدید از منزل تاریخی امام خمینی (ره) که در جنوب شهر قدیم نجف، در بخش غربی شارع الرسول و در نزدیکی کتابخانه امیرالمؤمنین (ع) واقع شده است در تقویم زیارتی خود می گنجانند.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.