با عرض سلام و تشکر
فتوای امام خمینی در مورد اقامه عزای امام حسین (ع) و قمه زدن در عزاداری ها را بیان فرمایید.
در مورد اقامة عزای امام حسین مطالبی بیان میگردد: حضرت امام خمینی(س) برای عزاداری سالار شهیدان دو ثمره مهم بیان کرده و میفرماید: «عزاداری برای حضرت سید الشهداء از افضل قربات و آدمساز است».
(استفتائات امام خمینی، ج 10، ص 634، س 12555)
«از افضل قربات است» یعنی انسان را به خداوند عالم نزدیک میکند و در بین اعمالی که آدمی میتواند به وسیله آن به خدا نزدیک شود، یکی از برترین و والاترین آنها اقامه عزا برای امام حسین است. همچنین حضرت امام(س) مجالس حسینی را بهترین وسیله تعلیم و تربیت دانسته و در پاسخ استفتایی فرمودهاند:
«بهترین وسیله برای تعلیم و تربیت، مجالس عزاداری حضرت سید مظلومان است که در آنها مواعظ و احکام بیان میشود».
(همان، س 12556)
از مطالب بیان شده معلوم میشود که مجلس مطلوب از نظر امام خمینی(س)، علاوه بر ذکر مصائب امام حسین، مجلسی است که در آن مواعظ اخلاقی و احکام شرعی بیان گردد.
اما قمه زنی ، قبل از نقل حکم قمه زنی به فتوای امام، استفتایی در مورد زنجیر زدن را از نظر میگذرانیم:
بسمه تعالی
محضر مقدس حضرت آیت الله العظمی امام خمینی مدّ ظله العالی
در مورد زنجیر زنی که منجر به سیاه شدن یا مجروح شدن بدن میشود و همچنین پشت افراد باز است و بیشتر در خیابان و معابر عمومی ظاهر میشوند، نظر شریف چیست؟
بسمه تعالی، مانعی ندارد، مگر اینکه موجب ضرر فاحش بر بدن شود.
(همان، ص 637، س 12561)
در اینجا مجروح کردن بدن بواسطه زنجیر را در صورتی که ضرر زیاد و قابل توجه به بدن وارد نماید را جایز ندانستهاند.
اما در مورد قمه زنی در عزای امام حسین از حضرت امام خمینی(س) 6 استفتاء شده است که پنج استفتا (استفتائات شماره 12589 ـ 12593) در بخش پایانی مبحث عزاداری ذکر گردیده است و در استفتای شمارة 12575 در ضمن سؤال دیگری از حکم قمه زنی نیز سؤال شده است.
در جواب استفتای شماره 12593 فرمودهاند:
بسمه تعالی، اگر موجب ضرر نباشد مانع ندارد، ولی در این زمان، این عمل نشود.
(همان، ص 655)
و در چهار استفتای دیگر با قید «وضع کنونی» آن را منع کرده و به عنوان نمونه فرمودهاند:
بسمه تعالی، در شرایط و اوضاع کنونی از قمه زدن خودداری شود و عزاداری وسینه زدن مانعی ندارد.
(همان، ص 654، س 12589)
در مورخ 19/7/1360 که ظاهراً آخرین استفتاء موجود در مورد قمه زنی است، آن را بدون هر دو قید (ضرر داشتن و وضع کنونی) منع کردهاند که استفتاء و جواب آن در ذیل آمده است:
بسمه تعالی
ریاست محترم دفتر امام خمینی، محترماً به عرض میرسد:
نظر به نزدیکی ماه محرم و ایام سوگواری خامس آل عبا، سرور شهیدان، حسین مظلوم؛ چون در بعضی از شهرستانها و روستاهای ایران عزاداری محرم را با مراسم سنتی و خاص برگزار میکنند، لذا مستدعی است نظر مبارک مرجع عظیم الشأن و رهبر عالیقدر، امام خمینی را به سؤالات زیر از نظر شرعی جویا شده و مراتب را کتباً ارسال نمایید.
1 ـ آیا مراسم تعزیه خوانی (شبیه خوانی) جایز است؟
2 ـ آیا مراسم قمه زنی جایز است؟
3 ـ آیا مراسم حرکت دادن نخل، بستن محمل و عماری و سنج زدن و طبل زدن جایز است؟
موفقیت شما و سلامتی امام عزیز را از درگاه خدای بزرگ مسئلت مینمایم.
بسمه تعالی، شبیه خوانی و مراسم دیگر که در سؤال ذکر شده، اگر همراه با حرامی نباشد و موجب وهن مذهب نشود، مانع ندارد و بهتر است به جای شبیه خوانی، روضه بخوانند، و از قمه زنی اجتناب نمایند.
(همان، ص 644 ـ 645، س 12575)
علاوه بر مطالب ذکر شده، در جواب تعداد زیادی از استفتائات، جلوههای مختلف عزاداری در صورتی جایز شمرده شده است که موجب وهن مذهب نباشد به عنوان مثال در پاسخ به استفتای شماره 12566 چنین آمده است:
... و هر نحو عزاداری برای سید مظلومان که مشتمل بر محرمات شرعیه نباشد، و موجب وهن مذهب هم نشود مانع ندارد.
(همان، ص 639 ـ 640)
والسلام علیکم و رحمه الله
موفق باشید
.
انتهای پیام /*