طریق جاوید، گزارشی از برگزاری یک مسابقه
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

زمان (شمسی) : 1375

ناشر مجله : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج

طریق جاوید، گزارشی از برگزاری یک مسابقه

طریق جاوید 

 

گزارشی از برگزاری یک مسابقه 

 ابوالفضل فاتح

‏تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل دهندۀ اسلام ناب محمدی _ صلی الله علیه و آله وسلم، اسلام ائمه هدیٰ _علیهم السلام_ اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان و اسلام تازیانه خوردگان تاریخ تلخ و شرم آور محرومیتها باشد. ‏

‏ امام خمینی(س) ‏

‏با عنایت به دیدگاهها و پیامهای حضرت امام(س) درخصوص هنر، بروشنی درمی یابیم که عمیقترین نگرش و متعالیترین جلوه از هنر در پیدا و نهان سیره، آرا و اندیشه های آن رهبر بیدار و اندیشمند نهفته است. ‏

‏هنر امام به منصۀ ظهور رساندن ابعاد وصف ناشدنی انسانی ملکوتی و نزدیک به هدف خلقت در وانفسای فراموشی جانفرسای خدا و انسان در دوران معاصر است. ‏

‏سخن از هنر اسوه ای است که با اندیشه های فوق تصور انسان معاصر، احیای برگزیده ترین آیین، یعنی اسلام ناب را فرا راه خود قرار داده و با نفوذ در عمق جانهای مستعد و خداجوی طرحی نو در انداخته و با ‏

بعثتی دوباره، پیام آور علی وارترین حکومت زمان می گردد. ‏

‏این احیاگری و بعثت نوین است که نمونه هایی بی بدل از ارزشهای معنوی و انسانی را در دور و نزدیک عالم رقم زده و ایران اسلامی را مهد عاشورایی ترین امت با برترین نهادها؛ که همانا شهیدان شاهد این مرز و بوم اند، می سازد. ‏

‏اینک بر دیدگان حق بین دشوار نیست تا در سراسر گیتی از شرق تا غرب تأثیرات بنیادین و اعجازگونۀ آن شخصیت و اندیشۀ ناب را نظاره و باور نماید.  ‏

دبیرخانۀ دایمی طریق جاوید

‏ از آنجا که اصول ماندگاری انقلاب اسلامی و پیشبرد اهداف والای این انقلاب به وفاداری، تعهد و عمل به افکار و فرامین امام راحل(س) در جمیع جهات بستگی تام و مستقیم دارد، این وظیفه بر دوش یکایک فرزندان و دلسوختگان انقلاب اسلامی است که با بهره‏‏ ‏‏مندی از برترین ابزار و متعالیترین شیوه ها، راهکارهای عملی نیل به این تفکر جاوید را جستجو نمایند. بر این اساس، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی به عنوان جزء کوچکی از بیکرانۀ انقلاب اسلامی، دبیرخانۀ دایمی طریق جاوید را پایه گذاری نمود، که به عنوان نخستین گام در تلاشی مشترک با مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام(س) مسابقات سراسری فرهنگی ـ هنری یادوارۀ آن شخصیت الهی در بخشهای چندگانه به اجرا ‏

‏ گذارده شد. ‏

○ اهداف: 

‏- بسط و گسترش و تبلیغ آرا و اندیشه های حضرت امام(س).‏

‏- تأکید بر مبانی، آرمانها و اهداف اولیۀ انقلاب اسلامی. ‏

‏- تقویت و تعمیق روحیۀ پژوهش و تحقیق پیرامون سیره و افکار امام راحل به همراه بررسی راهکارهای عملی نیل به اهداف آن بزرگوار. ‏

‏- ارائه فرصت به اقشار جوان و آینده‏‏ ‏‏ساز، بویژه دانشجویان و دانش آموزان متعهد به منظور بیان احساس و دیدگاه خود نسبت به امام راحل از زاویۀ ارزشمند، پرنفوذ و مؤثر هنر. ‏

‏- برقراری انسجام، ارتباط و انضباط بین تلاش هایی که در محافل دانشگاهی با هدف ارج نهادن به شخصیت حضرت امام صورت می پذیرد. ‏

‏با عنایت به اهداف پیش گفته، این همایش در بخشهای زیر به انجام رسید: ‏

‏الف: خوشنویسی از اشعار و بیانات حضرت امام(س) در سه ردۀ دانشجویی، دانش آموزی و آزاد. ‏

‏ب: شعر و قطعات ادبی، در رثا و بیان احساس نسبت به امام در سه ردۀ دانشجویی، دانش آموزی و آزاد. ‏

‏ج: مقاله نویسی، با عنوان «امام و دانشگاه» ویژه دانشجویان.‏

‏د: نقاشی، در سه ردۀ دانشجویی، دانش آموزی و آزاد. ‏

‏ضمناً به همراه بخشهای یاد شده، بخشی ‏

‏ 

ویژۀ مطبوعات در نظر گرفته شد تا روزنامه های کثیرالانتشار بتوانند تلاش چند سالۀ خود را در راستای معرفی شخصیت و اندیشه های امام راحل در معرض افکار عمومی قرار داده، به ارائۀ توانمندیهای خود در این زمینه بپردازند، که در این بخش نیز غرفه های مطبوعات به لحاظ کلیت توجه به حضرت امام، ویژه نامۀ برتر و عکس به داوری و مسابقه گذاشته شد. ‏

‏پس از اعلام این همایش سراسری به لطف ایزد منّان، این مسابقات از استقبال شایان توجه اقشار مختلف برخوردار گردید که بیش از پنج هزار قطعه شعر، 1500 قطعۀ ادبی، 800 اثر خوشنویسی، دهها اثر نقاشی و بیش از یکصد مقالۀ  پژوهشی به دبیرخانه واصل شد، و در بخش ویژۀ مطبوعات نیز روزنامه های اطلاعات، ایران، جمهوری اسلامی، رسالت، سلام، کار و کارگر، همشهری و هفته نامه های کیهان هوایی و زن روز (به نمایندگی از سوی موسسۀ کیهان) با حضوری فعال و چشمگیر غنای بیشتری به این همایش بخشیدند. ‏

اسامی برگزیدگان مسابقات طریق جاوید مقاله نویسی

‏1- خانم الهه هادیان - تهران‏

‏ 2- احسان قمری – تهران ‏

‏3- مشتاق الحلو - قم‏

‏ 4- مسعود شریعتی - قم ‏

‏5- زهره شفیع زاده بروجنی – شهرکرد ‏

اسامی برگزیدگان قطعات ادبی آزاد

‏1- محمد باقر شاپوری - مشهد  ‏

‏2- فاطمه خادم شیرازی – شیراز‏

‏ 3- زهرا سلطانی- تهران‏

دانشجویی

‏1- فاطمه مرادی مزاری ‏

‏2- پروانه مالاری ‏

‏3- مریم عرفانی‏

دانش آموزی 

‏1- صالح عطامرادی – بندرترکمن‏

‏ 2- اباصلت ابراهیمی‏

‏ 3- نازنین منصوری‏

شعر آثار برتر آزاد

‏1- رسول شریفی - فومن‏

‏ 2- ناصر حامدی – گیلان مال‏

‏ 3- مصطفی ملک عابدی – قائم شهر‏

‏ 4- مریم نسقلاطونی – قم ‏

‏5- عبدالرحیم سعیدی راد - تهران‏

شعر دانش آموز

‏1- مهدی صفی یاری – بیجار‏

‏ 2- عباس ثقفی – یزد‏

‏ 3- محسن جلالی – اراک‏

‏ 4- هاشم کرونی – شیراز ‏

‏5- زهرا آکافان- قم‏

شعر دانشجویی

‏1- علی عزیززاده- سرآب‏

‏ 2- فریده رجبی – قزوین‏

‏ 3- صدیقه چکامیان کشوری – تهران‏

‏ 4- کمال الدین رازبنی- همدان‏

روزنامه ها 

‏از لحاظ کلیت توجه به حضرت امام ‏

‏1- اطلاعات 2- (کیهان هوایی – جمهوری اسلامی) 3- رسالت – سلام ‏

 ویژه نامه

‏ 1- جمهوری اسلامی 2- رسالت 3- اطلاعات و کیهان هوایی‏

عکس

‏1- اطلاعات و جمهوری اسلامی‏

‏ 2- رسالت و ایران ‏

‏3- همشهری – زن روز – کار و کارگر‏

آثار برگزیدۀ خوشنویسی آزاد نستعلیق

‏1- حسین غلامی – تهران ‏

‏2- محمد شهبازی – تهران ‏

‏3- احمد پیله چی قزوینی – قزوین ‏

‏4- محمدعلی قربانی – تهران‏

5- سیدعلی اکبر حسینی – تهران‏

‏ 6- مهدی دریاباری - تهران‏

خط ثلث 

‏1- ولی الله پارسای نیاکی – تهران ‏

‏2- سید محمد کاظم ناصری - تهران ‏

‏3- غلامعلی کمالی – فلاورجان اصفهان‏

خط نسخ

‏1- ولی الله پارسای نیاکی – تهران‏

‏ 2- غلامرضا ماهروئی - اراک‏

شکستۀ نستعلیق

‏1- مهدی اسماعیلی – بیرجند‏

‏ 2- عباسعلی صحافی مقدم – مشهد‏

‏ 3- حسن حسین نژاد- خوی‏

دانش آموزی نستعلیق

‏1- مهدی رحمانی – اصفهان‏

‏ 2- حسین تقی زاده مقدم – طبس ‏

‏3- رعنا حاجی نژاد - خوی ‏

شکسته نستعلیق

‏1- محسن اسماعیلی مود - بیرجند‏

 دانش آموزی  ثلث

‏1- محمد زریر‏

‏ 2- مقداد بابائی نیا‏

دانشجویی شکسته نستعلیق

‏1- مرتضی بستانی- بیرجند‏

‏ 2- مسلم سقا - تهران‏

‏ 3- عبدالرضا اتحاد - تهران ‏

نستعلیق

‏1- محمدرضا فراسانیان- تبریز‏

‏2- محمدامین بی نیاز- سقز‏

‏ 3- سیدعلیرضا لاجوردی ‏

ثلث 

‏1- میرولی احمد صبری – تهران‏

‏ 2- محمد سلیمانی – تهران ‏

نقاشی خط‏- آقای خسرو روشن ‏

‏تقدیر از کوشش و تلاش آقای رواسانی ‏

‏سرانجام از تاریخ 24 آذر تا پنجم دی ماه 1375 نمایشگاهی از آثار برگزیده در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران بر پا شد، و در روز 27 آذرماه برگزیدگان هر بخش، جوایز و لوح تقدیر اهدایی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) و جهاد دانشگاهی را طی مراسم باشکوهی از حضرت حجةالاسلام والمسلمین حاج سید ‏

‏ 

حسن خمینی دریافت داشتند. ‏

‏شایان ذکر است که اهداف آتی این دبیرخانه را مسابقات منظم و سالانه در ابعادی نوین و گسترده تر به همراه انتشار آثار برگزیده در بر می گیرد، ضمن آنکه دبیرخانه مفتخر است اعلام کند که پایان نامه های کارشناسی ارشد دانشجویان کشور را که به پژوهش پیرامون انقلاب اسلامی و آرا و اندیشه های امام عظیم الشأن اختصاص یافته باشد، تحت پوشش مادی و معنوی قرار داده و سه پایان‏‏ ‏‏نامۀ برتر را سالانه در مراسمی به همین منظور معرفی و چاپ خواهد کرد. ‏

‏اینک عناوین و مشخصات و خلاصه ای از پنج مقالۀ برگزیده مسابقات از نظر خوانندگان گرامی می گذرد: ‏

 1- امام خمینی(ره) و دانشگاه 

‏نویسنده: الهۀ هادیان رسنانی (رتبۀ اوّل) از تهران. ‏

‏«همه می دانیم که سرنوشت یک کشور و یک ملت و یک نظام» بعد از توده های مردم در دست طبقۀ تحصیلکرده است و هدف بزرگ استعمار نو به دست گرفتن مراکز این قشر است»‏

‏نویسنده مقاله خود را با این جمل‏‏ۀ‏‏ امام خمینی آغاز می کند و طی مقدمه ای به تشریح اهمیت علم و دانش در اسلام و قرآن می پردازد و با یادآوری توجه شخص رسول اکرم _ صلی الله علیه و آله وسلم _ به دانش و تعلیم و تربیت اساسی قیام امام خمینی را تعلیم و تربیت و انقلاب فرهنگی اعلام می دارد. ‏

‏در بخشهای دیگر مقاله نویسنده به اهمیت قشر تحصیلکرده از دیدگاه امام و تأکید معظم له بر تهذیب در کنار تعلیم، اهمیت جوانان و دانشگاهیان برای مملکت و اسلام، تلاش دشمنان انقلاب اسلامی برای تسخیر اذهان جوانان و دانشجویان و لزوم تهذیب استادان و حفظ دانشگاهها از فرهنگ غربی و ارزشهای مادی وارداتی، جلوگیری از اعزام دانشجویان به کشورهای استعمارگر و تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه پرداخته و نهایتاً جملاتی از حضرت امام خمینی را به عنوان راهبردهای اجرایی در جهت اجرای اصول و آرمانهای معظم له دربارۀ دانشگاهها نقل می کند. ‏

2- امام خمینی و دانشگاه اسلامی

‏ نویسنده: احسان قمری (رتبۀ دوّم) از تهران مقاله  خود را با سلام و درود بر امام خمینی و توصیفی ادبی از معظم له آغاز می کند، و سپس به اهمیت نیروی انسانی برای توسعۀ کشور و دانش آموختن به عنوان یک ارزش الهی می پردازد. نویسنده نیروی انسانی را محور برنامه ریزیها و تربیت و تهذیب نیروی انسانی را از اهم مطالب مورد تأکید امام خمینی مطرح و ضمن بحث تاریخی دربارۀ بی کفایتی رژیمهای گذشته ایران در برابر شرق و غرب وصول به اهداف تربیتی حضرت امام را عامل اساسی ترقی دانشگاهها و توسعه کشور اسلامی اعلام و نهایتاً با نقل عباراتی از بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تصویری از تربیت دانشگاهی ‏

‏ 

مطلوب نظر امام خمینی ترسیم می نماید. ‏

3- اسلامی شدن دانشگاهها از دید امام خمینی 

‏نویسنده: مشتاق الحلو‏ (‏رتبۀ سوم) از قم‏

‏حضرت امام از اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی‏ ‏مسئله اسلامی شدن دانشگاهها و انقلاب فرهنگی را مطرح کردند و بر وابسته نبودن دانشگاه تأکید داشتند، امّا متأسفانه تاکنون پیشرفت محسوسی وجود نداشته است. ‏

‏نویسنده با بیان این مقدمه به استناد کلام امام خمینی به اهمیت دانشگاه از نظر امام و غیر اسلامی بودن آن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت انقلاب فرهنگی و تعریف دانشگاه از نظر امام و تفاوت آن با دانشگاه غیر اسلامی می پردازد و طی چندین فصل کوتاه معنی اسلامی شدن دانشگاه، نقشۀ استعمار در دانشگاه، ارکان اسلامی شدن، پاکسازی دانشگاه از بعضی عناصر ناخالص را توضیح و نهایتاً به وحدت حوزه و دانشگاه و حفظ دانشگاه از انحراف پرداخته و طی نتیجه گیری کوتاهی به اهمیت تهذیب، جلوگیری از نفوذ عناصر فاسد در دانشگاه، به کارگیری افراد مخلص و مؤمن و... اشاره می نماید. ‏

دانشگاه اسلامی 

‏مسعود شریفی (رتبۀ چهارم) از قم ‏

‏نویسنده پس از مقدمه ای کوتاه به وضعیت اجتماعی و نظام حاکم، ایدئولوژی و فرهنگ توده و وجود رهبران روشنفکر و آگاه به عنوان عوامل کلی که می تواند در بروز انقلاب مؤثر باشد پرداخته و با بیان اهداف انقلابها، انقلاب اسلامی ایران را از جمله نادرترین انقلابها مطرح و دانشگاه را به عنوان کانون علم و هنر اعلام و اسلامی نشدن دانشگاهها را بعد از سالها پس از پیروزی انقلاب اسلامی ریشه یابی می کند. نویسنده با بحثی تاریخی وضع دانشگاه و مراکز تعلیم و تربیت را قبل از انقلاب بررسی و نهایتاً معیارهای اساسی دانشگاه اسلامی را با استناد به نظریات امام خمینی برمی شمارد. ‏

دانشگاه اسلامی در سخنان امام

‏نویسنده: زهره شفیع زاده بروجنی (رتبۀ پنجم) از شهر کرد ‏

‏نویسنده با استناد به سخنان متعدد امام خمینی در مناسبتهای مختلف طی مباحثی دربارۀ رسالت دانشگاه، علم و تهذیب در دانشگاه، انقلاب فرهنگی، نقش استاد و سنگربندی ضد انقلاب در دانشگاه پرداخته و نهایتاً خلاصه مطالب مقاله را با دوازده بند از سخنان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به پایان می رساند. ‏