مبانی تفکر بسیجی
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

زمان (شمسی) : 1389

ناشر مجله : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده : علایی، حسین

مبانی تفکر بسیجی

یادداشتی از دکتر حسین علایی

مبانی تفکر بسیجی

‏پنجم آذرماه سی و یکمین سالگرد تشکیل بسیج مستضعفین، با تدبیر بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی(س) است. مبانی تفکر بسیجی از سالیان دور مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی در ذهن امام خمینی شکل گرفته است. اگر به نوشته ها و سخنان امام از سالهای 1340 هجری شمسی به این سو نگریسته شود، مشخص می گردد که ایشان راه حل مشکل مسلمانان را در بسیج همگانی علیه ظلم و جور حاکمان کشورهای اسلامی و قیام بر علیه دیکتاتوران می دانند. ایشان به آیه " قل انما اعظکم بواحده ان تقوموا لله مثنی و فرادی ثم تتفکروا " تمسک جسته و از همه مسلمانان می خواهند که به صورت فردی و جمعی در راه خداوند، قیام نمایند.‏


‏ ‏

‏با این نگاه، امام خمینی توانست، قدرت جمع شدن انسانها به دور یکدیگر را در صحنه اقدام علیه رژیم طاغوت به نمایش بگذارد و با کشاندن همه اقشار مردم از زن و مرد‏‎ ‎‏ به خیابانها و با دست های خالی ، رژیم مورد حمایت آمریکا را از اریکه قدرت به زیر بکشاند. این تجربه بزرگی بود که امام خمینی موفق شد در شرایط و دوران تبعید در نجف اشرف و فقط با کلام و بیان و اعلامیه، قدرت اسلام را در بسیج توده ها به ظهور برساند و با فریادهای الله اکبر مردم، شاه را برای همیشه از ایران فراری دهد و بساط استبدادی رژیم شاهنشاهی را برچیند. با چنین اندیشه ای بود که امام خمینی توانست بلافاصله پس از سرنگونی رژیم طاغوت، کشور ایران را به صورت یکپارچه حفظ نماید و نگذارد وعده شاه که می گفت با رفتن من، ایران، ایرانستان می شود، تحقق یابد. علاوه بر آن، ایشان موفق شد در شرایط ظهور گروههای تروریستی امنیت مردم را حفظ نماید و با دست و آراء مردم، نظام جمهوری اسلامی را بوجود آورد.‏

‏نگاهی به وضع عراق پس از حدود 7 سال اشغال از سوی بزرگ ترین قدرت جهانی و ظهور نا امنی ها و بی ثباتی در این کشور، می تواند تا حدودی عمق فکر امام خمینی در تکیه بر قدرت مردم در ایجاد نظام جدید در ایران را، روشن سازد. ولی شکوفایی بسیج را باید در ایجاد نهادی دانست که به صورت سازمان یافته پس از اشغال لانه جاسوسی در تهران و نگرانی از حمله نظامی امریکا به ایران، از سوی امام خمینی پدید آمد. گرچه در آن دوران، شرایطی برای ظهور توانایی های بسیج در مقابله با حمله نظامی آمریکا به ایران  پدید نیامد ولی با آغاز جنگ تحمیلی، درستی اندیشه و تدبیر امام در تشکیل چنین نهادی گرانسنگ، خود را به طور مستمر نشان داد.حضور داوطلبانه مردم در جنگ عامل اصلی قدرت یافتن نیروهای مسلح و بیرون راندن ارتش متجاوز عراق از خاک ایران بود.بسیج در جنگ علاوه بر فداکاری و سلحشوری توانست فرهنگی را پدید آورد که ارزشهای اسلامی در رفتار آنها متبلور شد به طوری که امام به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می خوردند و از خداوند می خواستند که بابسیجیانش محشور گرداند. بسیجی که امام تشکیل داد تفکر جدیدی را در حوزه دفاعی کشور بوجود آورد که مبنای برنامه ریزیهای جنگی ایران شد. رفتاری که بسیجیان در برخورد با دشمن و در بین خود بوجود آوردند همه را به ‏


‏یاد آیه:" محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم" می انداخت. بسیجیان که از نوجوانان 13 ساله تا سالخوردگان 70 ساله در بین آنها یافت می شد،همگی از داوطلبینی تشکیل شده بودند که بن بست های عظیم در دوران جنگ تحمیلی را شکستند. آنها معتقد بودند که "کار نشد ندارد" و "مشکل ترین امور در برابر اراده انسانی، رنگ می بازد". با چنین تفکری بود که تحولات عظیمی در جبهه های جنگ رخ داد و رزمندگان اسلام توانستند با ظهور چنین قدرتی، قوای ارتش متجاوز را به تسلیم وادار کنند و لبه تیز جنگ را از سرزمین های ایران دور کرده و به خاک دشمن بکشانند. در روزگار کنونی نیز مهمترین موضوع مورد نیاز اندیشیدن در مورد تفکر بسیجی و مشخصات آن و نیز شرایط و فضایی است که در آن انسانهایی چنین فداکار و با فضیلت بوجود می آیند که می توانند الگوی دیگران باشند. بسیجیان جبهه ها را به دانشگاهی تبدیل کرده بودند که در آن روح معنوی خود را آنچنان به اوج می رساندند که امام می فرمود آنها در مسیر عرفان ره هفتاد ساله را چند شبه طی کرده اند و از علمای بزرگ معرفت و عرفان می خواستند که وصیتنامه آنها را با دقت مطالعه نمایند.‏

‏گرچه بسیج بیشتر به خاطر حماسه آفرینی های دوران دفاع مقدس در بین مردم شناخته شده است ولی بسیج فقط برای دوران جنگ و دفاع نیست . امروز هم کشور به بسیجیانی نیاز دارد که از متن مردم بجوشند و در کنار مردم باشند و کارهای بزرگ را بخاطر خدا انجام دهند. امروز ایران نیاز به همکاری و همدلی آحاد مردم برای پیشرفت و آبادانی دارد و انجام "عمل صالح" در این روزگار عقب نیفتادن از دنیا و پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی است.مهمترین ارزشهای انقلاب اسلامی، مخالفت با استبداد و دیکتاتوری و تلاش برای حاکمیت اندیشه پاک اسلامی است . مقابله با ظلم و ظالمین و در کنار مظلومین بودن و مهربانی با آحاد مردم و برپایی عدالت در همه حوزها از رسالت هایی است که بسیج در این دوران می تواند به دنبال آن باشد تا محیطی پر از صفا و صمیمیت و بدور از کینه و نفرت در بین مردم ایجاد گردد و همه به سوی توحید که دعوت انبیاء الهی است پیش بروند. ‏

‎ ‎