در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب، فطرت خداگونه و قرآن کریم را پشتوانه های عظیم گفتمان فکری امام خمینی(س) دانست که عامل جاودانگی آن شده است.
امام خمینی(س)، تز جدایی دین از سیاست را یک تز استعماری معرفی می کرد و در مناسبت های مختلف و تقریباً از ابتدای نهضت تا نگارش وصیت نامه، به ابطال، انکار و تحلیل این شعار استکباری ـ استعماری پرداخت.
استاد عرفان حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت برگزاری کلاس های عرفان اسلامی و تدریس کتاب «التمهید القواعد» قبل و بعد از پیروزی انقلاب گفت: آن حضیض و این اوج، به تحولی بازمی گردد که با تلاش های حضرت امام(س) به وجود آمد.
امام خمینی با زندگی ساده ای که داشته اند این تعلیم را نیز به مردم دادند که می شود در یک اتاق ساده در جماران نشست و دنیا را رهبری کرد، این رفتار باعث شده بود که مردم خود را از ایشان جدا نکند.
عضو مجمع روحانیون مبارز به تأکید و سفارش امام خمینی(س) بر قانونگرایی اشاره کرد و گفت: از دیدگاه امام(س) رفتار فوق قانون، طاغوت است زیرا همه باید از صدر تا ذیل جامعه در هر سمت و عنوانی که هستند در چارچوب قانون عمل کنند. اینکه قانون را به گونه ای تفسیر کنیم که منافع شخصی یا جناحی مان تأمین شود، بدترین، زشت ترین و خطرناک ترین نوع قانون شکنی است.
من یک نفر هستم و یک بار رأى داده ام و بیش از یک بار حق این کار را ندارم.
یک روزی من به آقا گفتم خانم که داخل اتاق می آیند همان موقع به ایشان بگویید در را ببندند. گفتند: «من حق ندارم به ایشان امر کنم.» حتی به صورت خواهش هم از ایشان چیزی را نمی خواستند.
عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی گفت: امام خمینی(س) در بسیاری از کتاب هایشان اصطلاحات ابن عربی را به کار برده اند؛ البته ابن عربی نه به معنای شخص ابن عربی بلکه عرفان او که برگرفته از سرچشمه های حقیقی امامت است.
معاون بین الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) مهم ترین ویژگی شخصیتی امام را رعایت اخلاق در همه زمینه ها عنوان کرد و گفت: سیاست اخلاقی امام(س)، اخلاق سیاسی بود و این دو را جدا از هم نمی دانست.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.