امام به طرز نشستن در مجالس سوگواری اهل بیت و گوش دادن به وعظ واعظ یا روضه روضه خوان، و گریستن به هنگام شنیدن مصایب شهدای کربلا به همه نشان دادند که «فرهنگ عاشورا» را باید پاس داشت و حریم آن را نگاه داشت.
تنگناهایی که حکومت برای موسی بن جعفر(ع) ایجاد کرده بود، امام موسی بن جعفر (ع) برای ارتباط با شیعیان، سازمان وکالت را گسترش داد و در مناطق گوناگون، افرادی را به عنوان وکیل تعیین کرد. عثمان بن سعید در مصر، ابراهیم بن سلام در نیشابور و عبدالله بن جندب در اهواز نمونه هایی از این وکلا بودند. امام صادق(ع) دربارۀ فرزند خود موسی بن جعفر(ع) فرمود: او از برترین فرزندان و بازماندگان من است و همو پس از من، در جایگاه من قرار می گیرد و حجت خدا بر همگان خواهد بود.
مطالعه و بررسی سیره نظری و عملی امام خمینی نشان از توجه جدی و همیشگی ایشان به مسئله مستضعفان و محرومان دارد. این دو واژۀ به ظاهر هم معنی و در مفهوم متفاوت که امام خمینی در این زمانه احیاگر آنها شد، ریشه در باورهای دینی ایشان داشت. دغدغۀ رسیدگی آنی به این قشرهای مستضعف و محروم جامعه به گونه ای امام خمینی را درگیر خود کرد که از روزهای آغازین پس از پیروزی انقلاب (9 اسفند 1357) به شورای انقلاب فرمان داد تا «تمام اموال منقول و غیرمنقول دودمان پهلوی و وابستگان سببی و نسبی آنها که مدت ها از بیت المال مسلمین اختلاس کرده بودند، به نفع مستمندان و کارگران و کارمندان ضعیف مصادره شوند.
مدیر اندیشکده مطالعات راهبردی فقه و علوم انسانی عنوان داشت: اندیشه حضرت امام یک جریان سومی است و یک راه جدید و نوینی است و این راه نوین به نوعی نه شرقی و نه غربی و نه تحجر و نه لیبرالیسم است لذا حضرت امام یک مکتبی است که قابل تفسیر می باشد و ما ضمن احترام به همه اندیشمندان و سیاستمداران معتقدیم امروزه نسل جدید باید طرحی نو دراندازد، نه اینکه گذشته را نفی کنند و باید به همه کسانی که در راه این انقلاب جاناً و مالاً ایثار کرده اند، احترام بگذارند
امام مـظهر خـواسته ها، آمـال و آرزوهای مردم بود. مردم را خوب می شناخت و سـتمی را کـه بر آنان در طول تاریخ وارد شده بود احساس می کرد بعلاوه به شخصیت، اصالت و شـایستگی مـردم اعتماد و اعتقاد داشت و در نتیجه وجـودش مـظهر و نماد خـواسته های مـردم گـردید و بستر اصلی مردم سالاری را فراهم نـمود.
استقلال یعنی اینکه هر ملت در چارچوب جغرافیای سیاسی خود بدون هرگونه فشار سیاسی، نظامی و روانی خارجی، به طور مستقیم و غیرمستقیم، حق تعیین نوع نظام و حاکمیت بر سرنوشت خویش را در امور کلی و جزئی مربوط به خود داشته باشد.
معتمدی: امام خمینی (س) به فضای مدرنیته توجه داشت / نگرانی امام از «تحجر» اتفاق افتاده است. فلاح پور: نگاه متولیان امر به رسانه همان «بوقچی» است. متفکران عرب، ولو اینکه مخالف نظام ایران باشند، احترام بالایی برای امام قائل هستند. یعنی حتی رسانه هایی که مخالف ما هستند از امام به عنوان یک رهبر مبارز استعمار که همیشه اسمش کنار مردم و حقوق مردم می آید، یاد می کنند و این درس بزرگی به ما می دهد. بالأخره باید برگردیم و ببینیم روش هایی که امام برای برقراری ارتباط با افکار عمومی اتخاذ می کردند و پیام هایی که ارسال می کردند چگونه بوده که ما امروز با این همه دستگاه نمی توانیم آن را تکرار کنیم.
بنابراین هر رزمنده مسلمانی که وارد میدان جنگ و جهاد فی سبیل الله می شود سرنوشت او یا پیروزی است و یا شهادت و در هر صورت خود را کامیاب و ظفرمند می داند پس به هرحال چه بکشد یا کشته شود پیروز و سربلند است و هرگز شکست و ناکامی نزد او معنا و مفهومی نخواهد داشت ( طبرسی، ۱۳۷۹ق: ۵۸ و طباطبائی، ۱۳۹۴ق: ۳۰۷ )، حضرت امام می فرماید: «اگر شهادت نصیب شد سعادت است و اگر پیروزی نصیب شد، سعادت است
سلام بر حماسه سازان همیشه جاوید روحانیت که رساله علمیه و عملیه خود را به دم شهادت و مرکب خون نوشته اند و بر منبر هدایت و وعظ و خطابه ناس از شمع حیاتشان گوهر شبچراغ ساختهاند. افتخار و آفرین بر شهدای حوزه و روحانیت که در هنگامه نبرد رشته تعلقات درس و بحث و مدرسه را بریدند و عقال تمنیات دنیا را از پای حقیقت علم برگرفتند و سبکبالان به میهمانی عرشیان رفتند و در مجمع ملکوتیان شعر حضور سروده اند.
در سال های ۱۳۳۰ ـ ۱۳۳۲ که هم زمان با دوره صدارت محمد مصدق بود، سیاست موازنه منفی که طبق آن واگذاری هر امتیازی به قدرت خارجی ممنوع بود، با هدف حفظ استقلال ملی کشور در پیش گرفته شد؛ (ازغندی، ۳۴ ـ ۲۹) اما با کودتای ۲۸ مرداد بر استقلال ملی خدشه وارد شد و دورة جدیدی از وابستگی ایران به غرب آغاز شد (فوران، ۶۰۷) و این وضعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.
دکتر صادق طباطبایی، فرزند آیت الله سید محمدباقر سلطانی طباطبایی در سال ۱۳۲۲ در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد. او تحت تاثیر محیط خانوادگی و دایی بزرگوارش امام موسی صدر قرار داشت و همواره برای فعالیت های علمی و اجتماعی مورد تشویق قرار می گرفت. وی برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و بعدها استاد دانشگاه بوخوم شد و در دوم اسفند سال ۹۳ بر اثر سرطان درگذشت.
آیت الله سید حسن خمینی در پیامی به حاجیه خانم رباب صدر درگذشت همسر وی سید حسین شرف الدین را تسلیت گفت.
در آستانه برگزاری سومین جشنواره تئاتر و نمایش نامه نویسی روح الله، به منظور ارتقا سطح کیفی آثار راه یافته به جشنواره، کارگاه "تکنیک های بازیگری پیشرفته با حضور هنرمند استاد "سیروس همتی" نویسنده ، کارگردان و بازیگر تئاتر و سینما روز های چهارشنبه و پنج شنبه ۲۷ و ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ صبح و عصر با شرکت نویسندگان و کارگردانان و بازیگران تئاتر، در نگارستان امام خمینی (س) برگزار گردید. در این کارگاه ابتدا مهدی بنکدار مدیر موسسه تنظیم ونشر آثار امام خمینی (س) در خصوص اهداف موسسه از برگزاری جشنواره تئاتر ونمایشنامه نویسی ، را بیان و در خصوص لزوم تبین اندیشه های حضرت امام خمینی (س) در جامعه با استفاده از ابزار هنری از جمله تئاتر به جهت تاثیر گذاری و ماندگاری بیشتر مطالبی رابیان نمود . در ادامه استاد همتی به صورت تخصصی کارگاه خود را برگزار نمودند. لازم به ذکر است موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) اصفهان سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله را با هدف ترویج گفتمان امام و آشنایی جامعه با سیره، شخصیت و اندیشه حضرت امام (س)، در نیمه اسفند ۱۴۰۰ برگزار می نماید.
محمد سروش محلاتی در سومین نشست از سلسله نشست های «مکتب فقهی امام خمینی(س)»، گفت: در جزء جزء فقه ایشان این نگاه را دارد که احکام اخلاقی اسلام هم سیاسی است و بر حسب شرایط فرق می کند. البته حدس من این است که چون شرایط طرح این مباحث به صورت گسترده برای امام فراهم نشد، برخی مطالب را به تناسب مطرح فرموده اند و و الّا یکی دو بار مطرح کرده اند که مطلب بالاتر از این حرف ها است. گاهی می فرمودند «اگر جرأت بود»، یعنی اگر افراد تحمل می کردند. در بحث شطرنج حتی نزدیکان امام هم گفتند خواهش می کنیم این مطلب را نگویید. به نظر بنده مبنا یک نگاه اجتماعی به سراسر فقه است؛ این فقه برای اداره انسان آمده و باید با زندگی بشر در طول تاریخ و تحولات سیاسی و اجتماعی بتواند همراهی کند.
سومین نشست از سلسله نشست های تبیین مکتب امام خمینی(س) با عنوان «مکتب فقهی» و با سخنرانی آیت الله محمد سروش محلاتی توسط مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) قم برگزار شد.
مسابقه کتابخوانی شرح زندگانی حضرت امام(س) که به همت معاونت فرهنگی، هنری و ارتباطات موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) و پرتال امام خمینی(س) در حال برگزار است، تمدید شد.
زینب کبری(س) همان کسی است که ماجرای عاشورا را زنده نگه داشت، مانع شد از اینکه این ماجرا در خلال افسون های سیاسی دستگاه حاکم آن روز از بین برود و فراموش شود یا در تاریخ کهنه شود؛ مسئله را زینب کبرا (س) زنده نگه داشت.
سومین نشست تبیین مکتب امام خمینی(س) با عنوان «مکتب فقهی» با سخنرانی آیت الله سروش محلاتی، امروز به صورت مجازی برگزار می شود.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.