امام عالم و مجاهد بزرگی بود که به عراق تبعید شده بود و حالا واکنش علما نسبت به ورود ایشان به عراق مهم بود.
پیام تسلیت دکتر علی کمساری در پی درگذشت حجت الاسلام والمسلمین جماعتی
آیت الله سید حسن خمینی در پیامی با تسلیت درگذشت حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی جماعتی از اعضای دفتر امام نوشت: آن مرحوم در زمره دوستان بیت امام در نجف اشرف بود و بعد از انقلاب اسلامی و با حضور در دفتر امام و در واحد مسائل شرعی به ترویج فتاوی امام بزرگوار اشتغال داشت. همراهی ایشان با مرحوم یادگار امام (ره) و بعد از آن همدلی و همگامی با بیت امام در یاد همه ما خواهد ماند. این برادر عزیز در طول دوران بیماری طاقت فرسای خود نیز با محبت بر پیمان خویش ثابت قدم ماند.
یادگار امام با تأکید بر اینکه «قصد قربت» گمشده دنیای امروز ما است، گفت: نقطه تمایزبخش جریان امام و انقلاب اسلامی با بقیه دنیا در همین قیام لله و قیام لنفس است. فرق لشکر امیرالمؤمنین(ع) و معاویه این بود که این برای خدا می جنگید و او برای غیر خدا؛ و الّا هر دو ظواهر جنگی را رعایت می کردند. امروز هم راه برون رفت ما از همه مسائل همین «قیام لله» است.
هادی سروش گفت: ما این درس مهم را از امام راحل به خوبی فرا نگرفتیم که نباید در مسائل شخصی و اشخاص و تقویت یک تفکر و خارج کردن تفکر مقابل از مبانی دینی استفاده ناصواب برد. روایان آخرالزمان ؛ باید همراه با عقلانیت و تقوا، ارمغانِ امنیت جامعه را عرضه کنند و جامعه را از پریشانی ها و ناتوانی ها نجات دهند.
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: تعبیر رهبری این است که انگشت اشاره امام همچنان راهنما و راهگشا است. نتوانسته ایم [این را] در قانونگذاری، برنامه نویسی، کار فرهنگی و کار اقناعی کردن برای نسلی که پرسشگر است، [تبیین کنیم]. این نسل بنا نیست با تعصب قبول کند و در معرض پیام ها و صداهای متعدد و متفاوت است و میلیون ها پیام در لحظه دارد به او می رسد؛ او انتخابگری می کند که چه پیامی را بشنود؛ در عین حال بمباران اطلاعات هم می شود. این نسل پرسشگر است و تا اقناع نشود با ما همراه نمی شود و ما هنر اقناع کردن را بلد نیستیم. فکر کرده ایم با اجبار، تحکم، دستور و بخشنامه می شود یک اتفاق فرهنگی را شکل داد در حالی که یک اتفاق فرهنگی این طوری شکل نمی گیرد.
رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، گفت: در هندسه اندیشه امام هیچ خللی نیست و کاملا متعالی، مترقی، نجات بخش و درمانگر است. اما در مقام عمل این اتفاق افتاده است؟ اگر افتاده در چه حد افتاده که ما بتوانیم این را به نسل جوان بازگو کنیم؟ یعنی به دختران جوان بگوییم که شما در پرتو این اندیشه توانسته اید این میزان رشد کنید؛ به زن جامعه بگوییم که شما در پرتو عملیاتی شدن دیدگاه های امام خمینی(س) توانسته ای از اینجا به اینجا برسی و این هم مصادیق، نمونه ها و آمار و ارقامی است که ما می توانیم به تو ارائه بدهیم.
دکتر فاطمه طباطبایی گفت: خواهش من از همه اقشار و به خصوص دانشگاهیان این است که این مسأله را جدی بگیرید که امام چه جایگاهی برای زنان قائل بودند، چه مقدار پیش رفته و چرا نشده است؟ آن موانع را شناسایی کنیم. اگر قانون مجلس یا هر جای دیگر هست، تلاش کنیم که حداقل مدیون نسل آینده نباشیم و قدمی برداشته باشیم که اندیشه امام را شکوفا کنیم.
چون که در بین مخالفان حکومت پهلوی به غیر از نیروهای مذهبی گروه های دیگری اعم از ملیّون و یا حتی جریانات چپ مارکسیستی هم بودند و از قضا آنها هم مدعی بودند.و سرانجام سوال سوم اینکه حالا این انقلاب مذهبی چرا باید یکی از مولفه های اصلی و اساسی اش غرب ستیزی و در راس همه ضدیت با آمریکا باشد و اساسا اینکه این مولفه غرب ستیزی و آمریکاستیزی چرا تا همین امروز هم باید حفظ بشود؟ کار تحقیق،پژوهش،فیش برداری و بعد هم نگارش کتاب روح الله در مجموع شش سال طول کشید.
شهید رجایی خود و کابینه اش را فرزند مجلس می دانست و یک اصطلاح بسیار جالبی هم برای کابینه خود انتخاب کرده بود که اصطلاح حقی هم بود: «کابینه سی وشش میلیونی». واقعاً مردمی و خاکی بود و از میان مردم و از طبقه مستضعف جامعه بود و با مردم هم زندگی می کرد و به مردم و اسلام و انقلاب هم عشق می ورزید و هیچ گونه وابستگی گروهکی و حزبی نداشت ولو اینکه به برخی از شخصیت هایی که داخل حزب جمهوری اسلامی بودند، علاقه شدید داشت. ولی این سبب نشده بود که عضو حزب جمهوری و به اصطلاح حزبی باشد. او تجربه اجرایی قبل از پیروزی انقلاب را داشت و احساس می کرد که احزاب برای کشور طرفی نمی بندند.
در نگاه امام خمینی(س)، عدالت از جمله مهمترین ارزش های جوامع بشری در طول تاریخ به شمار می رود. بیش از ۷۵۰ بار تکرار کلمات و مفاهیمی چون عدل و عدالت در مجموع سخنان امام خمینی(س) نشان از جایگاه رفیع این اصل در ساحت فکری ایشان دارد. همچنین واژه ها و مفاهیمی نظیر مستضعفین، محرومان، پابرهنگان و... ستون های اصلی تفکر اجتماعی و سیاسی امام خمینی(س) را تشکیل می دهند که لزوم تعهد حکومت اسلامی را به عنوان عدالت خواهی خاطرنشان می سازد.
بعضی از حواریون نیز از شاگردان به شمار نمی آیند ؛ اما بعضی هر دو عنوان را با هم دارند ؛ از حواریون امام می توان به نام حضرات آیات : مرتضی مطهری ، سید محمد حسینی بهشتی ، سید محمود طالقانی ، محمد جواد باهنر ، محمد مفتح ، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی ، اکبر هاشمی رفسنجانی ، سید علی خامنه ای و... اشاره کرد.
رئیس جمهور و اعضای دولت، در آغازین روزهای هفته دولت، با حضور در حرم مطهر بنیانگذار جمهوری اسلامی با آرمان های حضرت امام خمینی و شهدای انقلاب، تجدید میثاق کردند.
حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری، رییس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در پاسخ به این پرسش که آیا علاوه بر اسناد جدید منتشر نشده، محرمانه هایی از امام وجود دارد که همچنان منتشر نشده است، اعلام کرد: بله همینطور است. همه بخش ها، سازمان ها و نهادها به خصوص درباره جنگ تحمیلی ۸ ساله اسنادی موجود است که هنوز زمان انتشار آنها فرا نرسیده است. قانون انتشار مرکز اسناد ملی بریتانیا بازه زمانی مشخصی را برای خارج شدن اسناد از محرمانگی تعیین کرده است. مشابه این قانون در آمریکا و سایر کشورهای جهان وجود دارد و ایران نیز متاثر از این قاعده اسنادی است.
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برنامه «حضور» با اشاره به اهمیت حفظ سرمایه اجتماعی و الگوگیری از سیره امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب در نحوه تعامل با مردم و برخورد با فساد، تأکید کرد: دوران مسئولیت، دوران جمع آوری مال و غنیمت نیست، بلکه امانتی است که باید برای خدمت به مردم صرف شود.
حتی به گفته بعضی نزدیکان پس از ارائه گزارش، هنگام رفتنِ ظهیرنژاد، امام یکی دو قدم او را بدرقه می کرد. این برای اکثر اعضای دفتر یک مُعَما شده بود که چرا امام چنین می کند؟
من خودم یادم است که روز هفده شهریور سال ۱۳۵۷ آن رگبار مسلسل هایی که در میدان ژاله آن زمان تهران (میدان شهدا) شلیک شد در حالی که برخی از خانم ها با بچه نوزادشان آمده بودند در تظاهرات شرکت کنند و شهید شدند. بنابراین استناد امام، استناد قرآنی است
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، با دکتر محمدعلی طالبی، استاندار کرمان دیدار و گفتگو کرد.
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.