روایتی دیگر از درس فلسفه امام و تدریس دروس خارج

آنچه که از شواهد تاریخی بر می آید این است که شخصیت فلسفی امام خمینی را باید در سه ساحت تحصیل، تدریس و تالیف شناخت. هر چند که معظم له علاوه بر فلسفه، به تدریس دیگر دروس حوزه از جمله خارج فقه و اصول نیز می پرداختند که تا آخرین روزهای حضورشان در حوزه علمیه نجف ادامه پیدا کرد.

عناوین مطالب آخرین مطالب

ماجرای ازدواج امام خمینی

ماجرای ازدواج امام خمینی

کتاب «الف لام خمینی» نوشته هدایت الله بهبودی کتابی جامع درباره زندگی امام خمینی است. این کتاب با معرفی خانواده امام خمینی آغاز می شود. سیر زندگی امام را از تولد، رشد، تحصیل در زادگاه، ادامه درس آموزی در اراک و مهاجرت به حوزه علمیه قم پی می گیرد. برش هایی از این کتاب به شکل پادکست از سوی موسسه مطبوعاتی جماران بازخوانی شد که در پرتال امام خمینی(س) بازنشر شد. قسمت پنجم: (ماجرای ازدواج امام خمینی) با صدای هدایت الله بهبودی

 ملاقات و گفت و گوی امام خمینی با آیت الله شاه آبادی

ملاقات و گفت و گوی امام خمینی با آیت الله شاه آبادی

کتاب «الف لام خمینی» نوشته هدایت الله بهبودی کتابی جامع درباره زندگی امام خمینی است. این کتاب با معرفی خانواده امام خمینی آغاز می شود. سیر زندگی امام را از تولد، رشد، تحصیل در زادگاه، ادامه درس آموزی در اراک و مهاجرت به حوزه علمیه قم پی می گیرد. برش هایی از این کتاب به شکل پادکست از سوی موسسه مطبوعاتی جماران بازخوانی شد که در پرتال امام خمینی(س) بازنشر شد. قسمت چهارم: ( ملاقات و گفت و گوی امام خمینی با آیت الله شاه آبادی ) با صدای هدایت الله بهبودی

 آشنایی امام خمینی با جریانات سیاسی در جوانی

آشنایی امام خمینی با جریانات سیاسی در جوانی

کتاب «الف لام خمینی» نوشته هدایت الله بهبودی کتابی جامع درباره زندگی امام خمینی است. این کتاب با معرفی خانواده امام خمینی آغاز می شود. سیر زندگی امام را از تولد، رشد، تحصیل در زادگاه، ادامه درس آموزی در اراک و مهاجرت به حوزه علمیه قم پی می گیرد. برش هایی از این کتاب به شکل پادکست از سوی موسسه مطبوعاتی جماران بازخوانی شد که در پرتال امام خمینی(س) بازنشر شد. قسمت سوم: ( آشنایی امام خمینی با جریانات سیاسی در جوانی) با صدای هدایت الله بهبودی

نوروز در اشعار امام خمینی

نوروز در اشعار امام خمینی

نوروز در اشعار حضرت امام خمینی (س) گوینده: حسین اسرافیلی متن شعر: باد نوروز وزیده است به کوه و صحرا / جامه عید بپوشند، چه شاه و چه گدا بلبل باغ جنان را نبود راه به دوست / نازم آن مطرب مجلس که بود قبله نما صوفی و عارف از این بادیه دور افتادند / جام می گیر ز مطرب، که روی سوی صفا همه در عید به صحرا و گلستان بروند / من سرمست زمیخانه کنم رو به خدا عید نوروز مبارک به غنی و درویش / یار دلدار! زبتخانه دری رابگشا گرمرا ره به در پیر خرابات دهی / به سروجان به سویش راه نوردم نه به پا سالها در صف ارباب عمائم بودم / تا به دلدار رسیدم، نکنم باز خطا

هدیه امام به مسیحیان در شب میلاد مسیح (ع)

هدیه امام به مسیحیان در شب میلاد مسیح (ع)

مسأله ای که بسیار قابل توجه بود طرز رفتار و برخورد حضرت امام در نوفل لوشاتو بود،‏‎ ‎‏به طوری که تمام اهالی محل را به خود جذب کرده بود، اهالی محل که در بدو ورود امام‏‎ ‎‏ممکن بود ناراضی باشند؛ زیرا رفت و آمد زیادی می شد و آرامش محل از بین رفته بود؛‏‎ ‎‏اما به مرور زمان به رضایت آنها انجامید.‏ از جمله برنامه هایی که امام در آنجا اجرا کردند و خیلی مؤثر بود، این بود که شب‏‎ ‎‏تولد حضرت عیسی مسیح(ع) پیامی برای مسیحیان جهان فرستادند که خبرگزاریها آن را‏‎ ‎‏پخش کردند و در کنار این پیام، دستور دادند که هدایایی را که از ایران آورده اند مثل گز،‏‎ ‎‏آجیل، شیرینی و... بین اهالی نوفل لوشاتو تقسیم کنند. ما آن شب شیرینیها و گزها را‏‎ ‎‏تقسیم کردیم و در کنار هر یک از بسته ها یک شاخه گل گذاشتیم و هر چند نفر به طرفی‏‎ ‎‏رفتیم، من آن چند جایی که رفتم دیدم مردم خیلی متعجب شده اند از اینکه یک رهبر‏‎ ‎‏مسلمان ایرانی شب میلاد حضرت مسیح(ع) چنین کاری می کند. یادم هست زنگ یکی‏‎ ‎‏از خانه ها را زدم، خانمی در را باز کرد، هدیه حضرت امام را به او دادم، چنان هیجان زده‏‎ ‎‏شده بود که قطرات اشک از چهره اش فرو ریخت.‏

آزاداندیشی امام و دوری ایشان از اعمال نظر خود به دیگران در رابطه با تدوین قانون اساسی

آزاداندیشی امام و دوری ایشان از اعمال نظر خود به دیگران در رابطه با تدوین قانون اساسی

یکی از اعضای شورای تدوین قانون اساسی در مصاحبه ای که با یکی از روزنامه ها داشتند، نکته ای را در رابطه با آزاداندیشی امام و دوری ایشان از اعمال نظر خود به دیگران بیان می دارد که اشاره به این نکته لازم است. ایشان در قسمتی از صحبت هایشان در رابطه با تدوین قانون اساسی و سؤال خبرنگار مبنی بر اینکه عکس العمل امام در رابطه با این موضوع که در پیش نویس اولیه بحث ولایت فقیه مطرح نشده بود این طور اظهار نظر می کنند: امام اگر می خواست بگوید که ولایت فقیه باید داخل قانون اساسی باشد، خوب هر مخالفی می گوید که این آقا دیکتاتور است. خودش می برد و می دوزد و بعد هم می گوید به رأی مردم بگذارید. درحالی که امام حتی در این موضوع دخالت نکرد که وقتی آقایان ولایت فقیه را در قانون اساسی نگذاشتند؛ بگوید که این را اضافه کنید. درحالی که قبل از این خودش بحث ولایت فقیه را مطرح کرده است. حتی یک اظهارنظر کوچک هم نمی کند تا شائبه اعمال نفوذ امام به وجود آید. این بالاترین نماد دموکراسی در یک فرد است که به دیگران احترام می گذارد. می گوید هر چه در خبرگان درآمد، عمل شود.[۱] همان طور که ملاحظه می شود، امام معتقد بودند که انسان در انتخاب عمل خود آزاد است و در این راستا و برای حفظ این آزادی برای دیگران در تصمیم گیری به هیچ عنوان حاضر به اعمال نظر خود نبودند و تمایل داشتند که این آزادی برای همه افراد وجود داشته باشد.

جرأت ورزی و شهامت حضرت امام خمینی  (س):

جرأت ورزی و شهامت حضرت امام خمینی (س):

«ما حرفمان این است که آقا به قانون اساسی عمل کنید. مطبوعات آزادند، قلم آزاد است، بگذارید بنویسند مطالب را... [مدیر اطلاعات] به دست و پا افتاد... و من به او پیغام دادم که من از آن آدم ها نیستم که اگر یک حکمی کردم بنشینم چرت بزنم که این حکم خودش برود، من راه می افتم دنبالش. اگر من خدای نخواسته یک وقتی دیدم که مصلحت اسلام اقتضا می کند که یک حرفی بزنم، می زنم و دنبالش راه می افتم و از هیچ چیز نمی ترسم. بحمدالله تعالی، والله تا حالا نترسیده ام».[۱] * حضرت امام خمینی (س) درباره اساس آزادی انسان می فرماید: «اعتقادات من و همه مسلمین، همان مسائلی است که در قرآن کریم آمده است و یا پیامبر اسلام (ص) و پیشوایان به حق بعد از آن حضرت بیان فرموده اند که ریشه و اصل همه آن عقاید که مهم ترین و باارزشترین اعتقادات ماست، اصل توحید است. مطابق این اصل ما معتقدیم که خالق و آفریننده جهان و همه عوالم وجود و انسان، تنها ذات مقدس خدای تعالی است که از همه حقایق مطلع است و قادر بر همه چیز است و مالک همه چیز. این اصل به ما می آموزد که انسان، تنها در برابر ذات اقدس حق باید تسلیم باشد و از هیچ انسانی نباید اطاعت کند، مگر اینکه اطاعت او اطاعت خدا باشد. بنابراین، هیچ انسانی هم حق ندارد انسان های دیگر را به تسلیم در برابر خود مجبور کند و ما از این اصل اعتقادی اصل آزادی بشر را می آموزیم که هیچ فردی حق ندارد انس

توصیه های امام خمینی (س) به مطبوعات و رسانه ها: انتقاد، غیر غرض وَرزی است

توصیه های امام خمینی (س) به مطبوعات و رسانه ها: انتقاد، غیر غرض وَرزی است

وظیفه داریم ما که آن چیزهایی که در این جمهوری شده است بگوییم و برسانیم به مردم. انتقاد هم داریم البته که کوتاهی شده است، آنها هم باید نوشته بشود. نمی گوییم آن را ننویسند، آن را هم بنویسند، اما انتقاد، غیر غرض وَرزی است. یک قلم است که می خواهد یک مسئله ای که فرض کنید کوچک است بزرگش کند و چند مقابلش کند. تیتر بزرگ بنویسد و بعدش هم حرفهایی که هر چی دلش می خواهد بنویسد. گاهی هم تیترها مناسب با خود موضوع نیست.

آغوش گرم امام در دیدار با اسقف کاپوچی

آغوش گرم امام در دیدار با اسقف کاپوچی

در فرودگاه هزاران نفر از برادران به استقبال من آمده بودند. به سوی منزل امام حرکت کردیم. ایشان مرا به گرمی در آغوش گرفت و روبوسی کرد. سپس در حالی که دست مرا در دست داشت خطاب به خبرنگاران فرمود: همگی استقبال از اسقف کاپوچی را مشاهده کردید. شما از دروغ هایی که مغرضین و دشمنان انقلاب اسلامی ایران پخش کرده ‏اند تا چهره این انقلاب را دگرگون نشان دهند، اشباع شده ‏اید.

دستگیری و انتقال امام خمینی از قم به تهران

دستگیری و انتقال امام خمینی از قم به تهران

با توجه به مخالفت های حضرت امام با رژیم پهلوی و اقدامات روشنگرانه ایشان، به ویژه سخنرانی عصر عاشورای ۱۳خرداد ۴۲، رژیم شاه تصمیم به دستگیری امام گرفت. سحرگاهان پانزده خرداد مأموران رژیم به منزل امام هجوم آورده و پس از ضرب و شتم خدمتکار ایشان، در حالی که حضرت امام مشغول نماز شب بودند، ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند. عمال رژیم ابتدا در صبح ۱۵ خرداد ایشان را به بازداشتگاه باشگاه افسران (پادگان بی سیم) بردند و سپس غروب همان روز به زندان قصر منتقل کردند که ۱۹ روز در آنجا محبوس بودند. سپس به پادگان عشرت آباد منتقل شده و پس از یک شبانه روز نگهداری سلول انفرادی، ایشان را در اتاقی زندانی کردند. با توجه به مخالفت های حضرت امام با رژیم پهلوی و اقدامات روشنگرانه ایشان، به ویژه سخنرانی عصر عاشورای ۱۳خرداد ۴۲، رژیم شاه تصمیم به دستگیری امام گرفت. سحرگاهان پانزده خرداد مأموران رژیم به منزل امام هجوم آورده و پس از ضرب و شتم خدمتکار ایشان، در حالی که حضرت امام مشغول نماز شب بودند، ایشان را دستگیر و به تهران منتقل کردند. عمال رژیم ابتدا در صبح ۱۵ خرداد ایشان را به بازداشتگاه باشگاه افسران (پادگان بی سیم) بردند و سپس غروب همان روز به زندان قصر منتقل کردند که ۱۹ روز در آنجا محبوس بودند. سپس به پادگان عشرت آباد منتقل شده و پس از یک شبانه روز نگهداری سلول انفرادی، ایشان را در اتاقی زندانی کردند.

مروری بر دیدگاه های امام خمینی درباره نظارت مردمی بر دستگاه قضایی

مروری بر دیدگاه های امام خمینی درباره نظارت مردمی بر دستگاه قضایی

با اسم «اسلام» می خواهند این اسلام را در بین مردم خود مملکت، مشوّه نمایش بدهند، بد صورتش نمایش بدهند. این یک جرم بزرگی است که آنها مرتکب می شوند. ما هم اگر ساکت باشیم جرم است برای ما. باید بگوییم. باید شماها عمل کنید. کسانی که با اسم اسلام می آیند و می خواهند خرابکاری بکنند و مثلاً، یک کارهای زشتی بکنند و خلاف اسلام بکنند، بدانید اینها اسلامی نیستند، اینها ضد اسلام هستند، ضد انقلاب هستند.

مهریه جالب یک زن به روایت یکی از پاسداران بیت امام

مهریه جالب یک زن به روایت یکی از پاسداران بیت امام

در کتاب خاطرات تشنه و دریا چاپ موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)،یکی از پاسداران بیت امام به نام محمدتقی رضایی کوپایی در خاطره ای نقل می کند...

وفات حضرت ام البنین(س)

وفات حضرت ام البنین(س)

مداحی دلنشین مرحوم کوثری برای ام البنین(س) مداحی سوزناک و دلنشین مرحوم محمد کوثری که در حسینیه جماران در حضور امام خمینی (س) اجرا شده است.

بازتاب های مردمی آزادی امام از زندان

بازتاب های مردمی آزادی امام از زندان

علی رغم تمامی تدابیر امنیتی پیش بینی ها و پیشگیری های دامنه دار و همه جانبه، هنوز ساعتی از آزادی امام نگذشته بود که خبر آن برق آسا در سراسر تهران انعکاس یافت و همانند بمب صدا کرد و تهران را تکان داد. مردم فداکار و وفادار مرکز، یکباره از جا کنده شدند و سیل جمعیت به سوی داوودیه سرازیر شد، راه تهران ـ داوودیه و تهران ـ قلهک به علت ازدیاد ناگهانی وسایل نقلیه و اتومبیل ها بند آمد و مسأله ترافیک آن، پلیس راهنمایی را با مشکلاتی روبه رو کرد.

صفحه 3 از 52 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >