آیا امام خمینی به تحزّب و تشکل پایبند بود؟

شکل گیری احزاب و تشکل های صنفی و سیاسی پیامد و لازمه حق تعیین سرنوشت میباشد، که در این ساز و کار، احزاب نقش واسطه را برعهده دارند و افراد با ایجاد احزاب و سر و سامان دادن به نظرات و خواسته های خود، اولاً هیئت حاکمه را به وجود می آورند و ثانیاً خواسته های خود را جامه عمل می پوشند.

عناوین مطالب سیاست

سفیر فلسطین از همراهی فرزند امام (س) با ملت مظلوم فلسطین تقدیر کرد

سفیر فلسطین از همراهی فرزند امام (س) با ملت مظلوم فلسطین تقدیر کرد

«سلام الزواوی»، عصر روز (یکشنبه ۱ بهمن ۱۴۰۲) با دکتر «زهرا مصطفوی»، دختر حضرت امام خمینی (س) دیدار کرد.

روایت تاریخ از جلو به عقب؛ آری یا نه و چرا؟

روایت تاریخ از جلو به عقب؛ آری یا نه و چرا؟

سید حسن آقای خمینی به تازگی گفته است: «امام مسئول اموری شناخته می شود که ربطی به او ندارد. حال آن که از فوت امام ۵ دولت مسئولیت داشته اند ولی باز هر آنچه امروز واقع می شود به امام منسوب می شود. انسان مسئول اعمال خود است نه آنچه ۳۰ سال بعد واقع شده. خوب یا بد به امام ربطی ندارد. مگر مسئولیت هر آنچه بعد از پیامبر اتفاق افتاد با ایشان بود؟ این که شما هر چیزی را به پایه گذار یک مجموعه نسبت دهید مبنای عقلی و شرعی و عرفی ندارد.... چرا هر که دلش می گیرد بازه زمانی را به ۴۴ سال قبل می برد؟ اصلا چرا می گویید انقلاب ۵۷ . بگویید انقلاب مشروطه!»

آیا امام خمینی به تحزّب و تشکل پایبند بود؟

آیا امام خمینی به تحزّب و تشکل پایبند بود؟

شکل گیری احزاب و تشکل های صنفی و سیاسی پیامد و لازمه حق تعیین سرنوشت میباشد، که در این ساز و کار، احزاب نقش واسطه را برعهده دارند و افراد با ایجاد احزاب و سر و سامان دادن به نظرات و خواسته های خود، اولاً هیئت حاکمه را به وجود می آورند و ثانیاً خواسته های خود را جامه عمل می پوشند.

توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی به دولتمردان در هفته دولت

توصیه های بنیانگذار جمهوری اسلامی به دولتمردان در هفته دولت

من، هم تبریک موفقیت آقایان در کسب اعتماد مجلس را عرض می کنم و هم هفته دولت را. من باید عرض کنم که دولت ما دولتی است که از بس حسن نیت دارد، مسائل خودش را ذکر نمی کند. از اول من مکرر این را گفته ام که شما کارهایی که می کنید به مردم بگویید. یک کاری شما در سیستان می کنید، در آن ور کشور مطلع نمی شوند. اگر آنجا یک کاری بکنید، آن طرف کشور مطلع نمی شوند. شما باید دائماً مسائلی را که، خدمتهایی را که کردید، و من می دانم خدمتهای بسیار زیاد و ارزنده ای بوده است اینها را ذکر کنید برای مردم. مقدس مآبی نکنید که مبادا خدای نخواسته چه بشود. الآن دنیا بر ضد شما، بر ضد حکومت شما، بر ضد اسلام حقیقتاً مجهز شده اند و می خواهند که یک چیزی پیدا کنند و عَلَم کنند و هر چی دلشان می خواهد بگویند. یکی از اموری که ممکن است گفته بشود این است که دولت برای مردم کاری نکرده. چنانچه دیدید که بعضی افراد گفتند این را که دولت کاری برای مردم نکرده. خوب! این برای این است که البته بعضیشان سوء نیت دارند. لکن مردم باید بفهمند که دولت چه کرده است برای مردم. این قاعده اش بود از اولی که دولت تأسیس می شود هر کاری که انجام می دهند برای مردم ذکر کنند که مردم بفهمند که چه کرده است دولت و چه کارهای بزرگی کرده است دولت. و حالا که مجال پیدا شده و «هفته دولت» است باید بیشتر این مطلب تعقیب بشود. و آقایان، از دو سه نفرشان، در یک روز مسائ

بازخوانی مبارزه و مقاومت

بازخوانی مبارزه و مقاومت

با توجه به آراء و سیره امام خمینی و فرآیند شکل گیری انقلاب اسلامی ایران

پیام شش ماده ای امام خمینی به مناسبت نخستین انتخابات ریاست جمهوری

پیام شش ماده ای امام خمینی به مناسبت نخستین انتخابات ریاست جمهوری

اولین انتخابات ریاست جمهوری که به نوبه خود یکی از مراحل استقرار نظام جمهوری اسلامی بود، مورد عنایت خاص امام قرار داشت و به همین مناسبت در روز ۱۴ دی ۱۳۵۸، پیامی در شش ماده خطاب به ملت ایران صادر و در آن بر واگذاری حق تأیید امر صلاحیت و انتخاب به مردم و ضرورت شرکت همگانی و دقت و هوشیاری در این امر و رعایت اخلاق و موازین توسط کاندیداها و طرفداران آنان تأکید کردند.

در جمهوری اسلامی هیچ کس نمی‏ تواند رأی خود را بر دیگری تحمیل کند

در جمهوری اسلامی هیچ کس نمی‏ تواند رأی خود را بر دیگری تحمیل کند

حضرت امام در پاسخ به نامه حجت الاسلام ناطق نوری در روز ۲۸ شهریور ۱۳۶۷ نوشتند: در جمهوری اسلامی جز در مواردی نادر که اسلام و حیثیت نظام در خطر باشد، آن هم با تشخیص موضوع از طرف کارشناسان دانا، هیچ کس نمی‏ تواند رأی خود را بر دیگری تحمیل کند؛ و خدا آن روز را هم نیاورد. من تمام سعی خود را می ‏نمایم که با نسبت مطلبی به من، کسی مظلوم نگردد.

مردم سالاری از نگاه امام خمینی(س)

مردم سالاری از نگاه امام خمینی(س)

در سیستم اجتهادی امام خمینی(س) دموکراسی و مردم سالاری، و به تعبیر دقیقتر حاکمیت ملی مفهوم پیدا می کند و جمهوریت به معنای زیر ساخت نظام و اساس حکومت ـ که از احکام اولیه اسلام است ـ هیچ تنافر و تضادی با دین ندارد

ربط دو گفتمان مشروطه و انقلاب اسلامی

ربط دو گفتمان مشروطه و انقلاب اسلامی

در گفتمان امام(س) علاوه بر توجه به عنصر شکلی و مقبولیت مشروعیت، در وجه حقانیت آن نیز رگه هایی از توجه به سوالها و مفاهیم نوظهور بشری در قالب اعتباربخشی به جامعه و ملزومات آن با عنایت به مبانی هستی شناختی سنت گرایانه فلسفی آن مشهود است.

سیاست، آینه اخلاق

سیاست، آینه اخلاق

با توجه به تعریف امام از دین و سیاست و اعتقاد به انفکاک ناپذیری این دو، سیاست بدون اخلاق را نمی توان سیاست نامید. همچنین نگاه یک جانبه به اخلاق و محصور کردن اخلاق در حوزۀ فردی را نمی توان اخلاقی نامید که پیامبران به خاطر آن مبعوث شدند و ائمه و اولیای خداوند در راه آن فداکاری کردند

چگونگی تشکیل و انحلال حزب جمهوری اسلامی

چگونگی تشکیل و انحلال حزب جمهوری اسلامی

لازم است تذکر دهم که حضرات آقایان مؤسسین محترم حزب، مورد علاقه این جانب می باشند. امیدوارم همگی در این موقع حساس با اتفاق و اتحاد در پیشبرد مقاصد عالیه اسلام و جمهوری اسلامی کوشا باشید. ضمناً تذکر می دهم که اهانت به هر مسلمانی چه عضو حزب باشد یا نه بر خلاف اسلام و تفرقه اندازی در این موقع از بزرگترین گناهان است.

نشانه‏ های حکومت مردمی‏ در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی

نشانه‏ های حکومت مردمی‏ در کلام بنیانگذار جمهوری اسلامی

حکومت ها وقتی حکومت های ملی نشد، وقتی پایه حکومت بر دوش یک ملت نبود و بر قلب یک ملت نبود، اینها نمی ‏توانند یک حکومتی باشند. این به حسب کلی باید حکومت ها خدمتگزار مردم باشند، نه اینکه مردم از حکومت بترسند.

سیرۀ سیاسی امام خمینی(س)

سیرۀ سیاسی امام خمینی(س)

امام خمینی معتقد به راه حق و عدل یعنی صراط مستقیم بود و در تمام دوران مبارزه هیچ گاه از مواضع اصلی خود عدول نکرد و علی رغم دشواریها و فراز و نشیبهای فراوانی که هر یک می توانست عاملی برای تغییر موضع و روی آوردن به سکوت یا سازش تلقی گردد، بر توحید و عدالت و ارزشهای متعالی انسان پای فشرد. چنین پایداری و استقامتی جز با ایمانی انقلابی و پویا به مبانی و حقایقی برتر از اقتضائات سیاسی و اجتماعی روز ممکن نیست.

لزوم تحولات ریشه‏ ای در «جمهوری اسلامی»

لزوم تحولات ریشه‏ ای در «جمهوری اسلامی»

بنیانگذار جمهوری اسلامی در پیامی رادیو تلویزیونی خطاب به ملت ایران در روز ۱۲ فروردین ۱۳۵۷ با تاکید بر لزوم تحولات ریشه ‏ای در جمهوری اسلامی از عموم ملت خواستند که خود را نیز متحول کنند.

سالروز صدور پیام منشور روحانیت / بخش اول

سالروز صدور پیام منشور روحانیت / بخش اول

بنیانگذار جمهوری اسلامی در روز سوم اسفندماه سال ۱۳۶۷ با صدور پیامی خطاب به روحانیون، مراجع، مدرسین، طلاب و ائمه جمعه و جماعات‏ که منشور روحانیت نام گرفت استراتژی نظام جمهوری اسلامی ایران و رسالت حوزه ‏های علمیه را تعیین کردند.

توصیه های امام خمینی (س) درباره انتخابات مجلس

توصیه های امام خمینی (س) درباره انتخابات مجلس

باید اخلاق همه در انتخابات، اخلاق اسلامی باشد و افرادی را انتخاب کنید که متعهد به اسلام، شرقی و غربی نباشند. بر صراط مستقیم انسانیت و اسلامیت باشند.

امام و نورآوری های فراوان

امام و نورآوری های فراوان

از آغازین روزهای نهضت اسلامی مردم ایران و در طول دوران پر نشیب و فراز مبارزه، پیروزی، دفاع و پس از آن؛ نمی توان هیچ مقطعی را دنبال کرد که نام و اثری از « آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی » در آن یافت نشود.

صفحه 1 از 10 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | بعدی >