روایتی دیگر از درس فلسفه امام و تدریس دروس خارج

آنچه که از شواهد تاریخی بر می آید این است که شخصیت فلسفی امام خمینی را باید در سه ساحت تحصیل، تدریس و تالیف شناخت. هر چند که معظم له علاوه بر فلسفه، به تدریس دیگر دروس حوزه از جمله خارج فقه و اصول نیز می پرداختند که تا آخرین روزهای حضورشان در حوزه علمیه نجف ادامه پیدا کرد.

عناوین مطالب آخرین مطالب

فرشاد مومنی: کسانی را انتخاب کنیم که استقلال رأی داشته باشند

فرشاد مومنی: کسانی را انتخاب کنیم که استقلال رأی داشته باشند

مدیر موسسه دین و اقتصاد معتقد است که اگر مجددا ساختار قدرت در نظام سیاسی ایران یک دست شود، سطوح ناکارآمدی و فساد گسترش می یابد. او می گوید در تمام دوره های پس از انقلاب اسلامی رابطه تکان دهنده و بسیار قابل اعتنایی میان میزان توزیع قدرت در ساختار سیاسی، نحوه ی عملکرد اقتصادی و سطح پاکدامنی در نظام اجرایی کشور مشاهده می شود. همچنین او راه اصولی به منظور برون رفت از شرایط موجود را انتخاب افرادی می داند که ضمن داشتن صلاحیت های تخصصی، پاکدامنی عملی و حساسیت جدی به مساله فساد مالی ، استقلال رای هم داشته باشند.

امام مطالعه چه کتاب هایی را به عروسش توصیه کرد؟

امام مطالعه چه کتاب هایی را به عروسش توصیه کرد؟

البته این روایت منسوب به امام صادق علیه السلام می باشد و ممکن است از یکی از بزرگان در عرفان بوده باشد؛ چنان که امام خمینی(ره) نیز در نامه ی خود به سرکار خانم طباطبایی در جواب درخواست ایشان راجع به معرفی کتب عرفانی و فلسفی، تنها دو کتاب را معرفی می نمایند که یکی شرح منازل السائرینِ خواجه عبدالله انصاری و دیگری مصباح الشریعه منسوب به امام صادق علیه السلام است که به احتمال قوی تر، به نقل یکی از عرفای بزرگ می باشد. هر دو کتابی که حضرت امام خمینی به سرکار خانم طباطبایی معرفی نموده اند، شبیه زبان روایت نبوده، لکن در معنا این چنین است و حتی بیشتر همچون مطالبی است که در ادعیه یافت می شود.

جایگاه مکاتب عرفانی نجف و تهران در عرفان امام خمینی(س)

جایگاه مکاتب عرفانی نجف و تهران در عرفان امام خمینی(س)

در چهار بعد سلوک عملی، مباحث عرفان نظری، رویکرد اجتماعی و ادبیات عرفانی تأثر امام از حکمای تهران به ویژه مرحوم شاه­ آبادی آشکار است. در مسئله سلوک عملی و تبیین روش سیر الی­ الله، امام تابع مرحوم شاه­ آبادی است و در تبیین خود به عشق به عنوان اساسی­ ترین ویژگی فطرت توجه می­ کند و با توجه به تعلق این عشق به خود و دنیا و در نتیجه پدید آمدن رذایل اخلاقی و معاصی بر تغییر جهت این عشق از خود و دنیا به حق با تکیه بر ریاضت در دو عرصه اخلاق و عبودیت تأکید می­ کند.

دومین شماره سالنامه حرم امام منتشر شد

دومین شماره سالنامه حرم امام منتشر شد

دومین شماره سالنامه حرم امام در 232 صفحه با 75 گفت و گوی ویژه در زمینه های مختلف منتشر شد.

از نظر امام خمینی(س) پذیرش معاد از فطریات آدمی است

از نظر امام خمینی(س) پذیرش معاد از فطریات آدمی است

به اعتقاد امام خمینی(س) در میان اعمال انسان، هر چه خوبی و نیکی است به خداوند باز می گردد و هر چه بدی و زشتی است به اعمال صاحبان آن منتسب می شود

وحدت وجود،وجود منبسط، حرکت جوهری، اضافه اشراقیه، فرب نوافل و فرائض و سماع عارفان  به روایت عرفان پژوه فرانسوی

وحدت وجود،وجود منبسط، حرکت جوهری، اضافه اشراقیه، فرب نوافل و فرائض و سماع عارفان به روایت عرفان پژوه فرانسوی

دراویش قونیه در رقص سماع خود می چرخند، در حالی که یک دست را بالا و دست دیگر را پایین می گیرند؛ بدین معنا که با یک دست از بالا می گیرند و با دست دیگر به پایین می رسانند، غافل از آن که اگر در این وسط چیزی از من آن ها باشد، حجاب و مانع رساندن پیام خواهد گشت و درواقع چیزی از پیام باقی نخواهد ماند. لکن اگر من نباشد، آن گاه این جریان تحقق خواهد یافت.

روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تشکیل شورای انقلاب

روایت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تشکیل شورای انقلاب

آن موقع هنوز اسمی از شورای انقلاب یا دولت یا چیز دیگری اصلاً مشخص نبود. این شش نفر افرادی را پیدا کنند به اتفاق ‏نظر این شش نفر برای تشکیل یک کابینه. اول تصمیم این بود که کابینه ‏ای در خارج یا داخل بوجود بیاید که هم انقلاب را اداره بکند و هم بعد از پیروزی انقلاب کشور را. این شش نفر مرحوم آقای مطهری، آقای بهشتی، دکتر باهنر، آقای موسوی اردبیلی، آقای خامنه ‏ای...

کتابخانه موبایلی امام خمینی(س) عرضه شد

کتابخانه موبایلی امام خمینی(س) عرضه شد

نسخه موبایلی کتابخانه امام خمینی(س) همزمان با دهه مبارک فجر آماده بهره برداری شد.

دکتر محمود شیخ: امام خمینی، صوفیگری را پرتگاه عرفان و تصوف حقیقی می دانست

دکتر محمود شیخ: امام خمینی، صوفیگری را پرتگاه عرفان و تصوف حقیقی می دانست

امام بیشتر از جهله متصوفه، بر ظاهرگرایانِ صرف خرده می­ گیرد و در سرتاسر آثارش می­ توان شواهدی از انتقادات گزنده بر ظاهرگرایان یافت. او کسانی را که مردم را به صورت محض دعوت می‏ کنند و از آداب باطنی باز می‏ دارند و می­ گویند شریعت جز صورت و قشر، معنی و حقیقتی ندارد، شیاطین طریق و خار راه می­ داند که سالک باید از شر آنها به خدا پناه برد؛ زیرا نور فطرت را در انسان می‏ کُشند و حجاب­ های تقلید و جهالت و عادت و اوهام را به روی آن می‏کِشند و بندگان خدا را از وصول باز داشته، قلوب صافی بندگان را به دنیا و جهات مادّی و جسمانی و عوارض آن متوجه و از روحانیّات و سعادات عقلیه منصرف و عوالم غیب و بهشت آخرت را در مأکولات و مشروبات و منکوحات و دیگر مشتهیات حیوانی منحصر می­ کنند و می­ پندارند که هدف از انزال کتب و رسالت انبیا، اداره بطن و فرج است.

همراه با امام در هجرت

همراه با امام در هجرت

با اجاز امام، تصمیم معظم له، مبنی بر سفر به کویت به دوستان نزدیکمان در نجف گفته شد. به هفت هشت نفر از خصوصی ترین افراد. بلافاصله دو دعوتنامه برای من و امام توسط یکی از دوستانمان در کویت تهیه شد. (نام فامیل ما مصطفوی است لذا دولت کویت تشخیص نداده بود). سه ماشین تهیه شد و فردای آن روز، بعد از نماز صبح حرکت کردیم. در یکی از ماشینها، من و امام و در دوتای دیگر، دوستان نزدیک در جریان منزلمان. شبی که قرار بود فردایش حرکت کنیم دیدنی بود، مادرم و خواهرم و حسین برادرزاده ام و همسرم و همسر برادرم همگی حالتی غیرعادی داشتند. تمام حواس من متوجه امام بود، ایشان چون شبهای قبل سر ساعت خوابیدند و چون همیشه یک ساعت و نیم به صبح برای نماز شب برخاستند. درست یادم است اهل بیت را جمع کردند و گفتند هیچ ناراحت نباشید که هیچ نمی شود، آخر نمی شود ساکت بود، جواب خدا و مردم را چه می دهیم، عمده تکلیف است. نمی شود از زیربار تکلیف شانه خالی کرد. ایشان گفتند: اینکه هیچ، اگر می گفتند یک روز ساکت باش و اینجا زندگی کن و من می دانستم که سکوت یک روز مضر است، محال بود قبول کنم.

جستاری در تبارشناسی انقلاب اسلامی ایران

جستاری در تبارشناسی انقلاب اسلامی ایران

خوشبختانه تحلیلگرانی که به قصد یافتن راههای مقابله با انقلاب اسلامی درصدد کشف رموز پیروزی انقلاب اسلامی برآمده و نظریه پردازی کرده اند از فهم ماهیت مبانی غیبی انقلاب اسلامی و انگیزه مذکور عاجزند و دقیقاً به همین دلیل نیز با وجود آنکه قوی ترین قدرتهای اقتصادی و سیاسی و نظامی جهان رسماً برای مهار دامنه نفوذ انقلاب اسلامی و نابودی آن تلاش می کنند ناکام مانده اند. بر حامیان انقلاب اسلامی و خصوصاً نسل جوان و نسلهای آینده آن است که این پیام شفاف امام خمینی را همواره متذکر باشند که فرمود: «اینجانب به همه نسلهای حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود، این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید؛ و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقای آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است» .

خاطراتی از روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو

خاطراتی از روزهای حضور امام در نوفل لوشاتو

در دهکده نوفل لوشاتو یکی از ایرانیها خانه ویلایی خود را در اختیار امام گذاشته بود. یک حیاط کوچک هم این طرف خیابان بود که امام در آنجا سکونت داشتند. ساختمان مثل خانه های شمال بود. بالا فضای بزرگی بود و یک اطاق کوچکی در کنار سالن بزرگ قرار داشت. شب ها امام ملاقات های چند دقیقه ای را در این اتاق انجام می داد و هر شب هم بعد از نماز سخنرانی داشتند.

صفحه 9 از 52 < قبلی | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >