امام موسی (علیهم السلام) در هفتم ماه صفر سال 128 هجری(بنا به قولی) و در اواخر ماه ذی الحجة(بنا به قولی دیگر) در مدینه چشم به جهان گشود.

امام هفتم شیعیان پس از شهادت پدر بزرگوارش، امام جعفر صادق(علیهم السلام) در سال 148 هجری به امامت رسیدند و پس از حدود 55 سال زندگانی و 20 سال امامت در سال 183 هجری(186 هجری) توسط هارون عباسی در زندان در بغداد به شهادت رسیدند.

امام کاظم(ع) در نیکی به مردم و احسان به فقرا و نیازمندان شهرت داشت و به صله رحم سفارش می کرد. فقرای مدینه را زیر نظر داشت. شب ها برایشان دینار، درهم، آرد و خرما می برد و آنان خبر نداشتند که این اموال از کجا برایشان می آید(ر.ک. مفید، الإرشاد)

شاگردانی در مکتب کاظمی، رشد و نمو کردند که از جمله می توان به شخصیت هایی مانند علی بن یقطین، هشام بن حکم، عبدالله بن یحیی کاهلی، حماد بن عیسی جهمی، صفوان بن یحیی، علی بن حسن، عبدالله بن جبله، حسن بن محبوب اشاره کرد که نقش فراوانی در حفظ و گسترش مبانی و معارف مکتب اهل بیت(ع) و حمایت از شیعیان و علویان ایفا نمودند.
امام کاظم(ع) فعالیت های خود را در دانش و تعالیم اسلامی(آموزش قرآن و سنّت واقعی) در قالب نقل حدیث و روایت، آموزش و تدریس، احتجاج و مناظره، تألیف و کتابت و تلاش و مبارزه برای تشکیل و تأسیس حکومت اسلامی انجام می داد که در اسناد و مدارک آن در کتب و منابع تاریخی و مسانید(مسند امام کاظم علیه السلام) موجود است.

هارون الرشید که وجود و حضور فرزندِ شایسته و سازش ناپذیر پیامبر اکرم(ص) و حجّت راستین الهی، حضرت موسی بن جعفر(ع) را مانع و مزاحم حاکمیت و فساد و خون ریزی عباسیان می دانست، امام(ع) را زندانی کرد و در بیست و پنجم ماه رجب سال 183 هجری ایشان را به شهادت رساند.

امام خمینی (س) درباره ایشان می فرماید:

"اینکه می‏ بینید «هارون‏» حضرت موسی بن جعفر (ع) را می‏ گیرد و چندین سال حبس می‏ کند، یا «مأمون» حضرت رضا (ع) را به مرو می‏ برد و تحت الحفظ نگه می‏ دارد و سرانجام مسموم می‏ کند، نه از این جهت است که سید و اولاد پیغمبرند و اینها با پیغمبر (ص) مخالف‏اند؛ هارون و مأمون هر دو شیعی بودند، بلکه از باب «الملک عقیم‏» است. و لو اینها می‏ دانستند که اولاد علی (ع) داعیه خلافت داشته بر تشکیل حکومت اسلامی اصرار دارند، و خلافت و حکومت را وظیفه خود می‏ دانند. چنانکه آن روز که به امام (ع) پیشنهاد شد حدود «فدک‏» را تعیین فرماید تا آن را به ایشان برگردانند، طبق روایت، حضرت حدود کشور اسلامی را تعیین فرمود. یعنی، تا این حدود حق ماست و ما باید بر آن حکومت داشته باشیم، و شما غاصبید. حکام جائر می ‏دیدند که اگر امام موسی بن جعفر (ع) آزاد باشد، زندگی را بر آنها حرام خواهد کرد؛ و ممکن است زمینه ‏ای فراهم شود که حضرت قیام کند و سلطنت را براندازد. از این جهت مهلت ندادند. اگر مهلت داده بودند، بدون تردید حضرت قیام می‏ کرد.

شما در این شک نداشته باشید که اگر فرصتی برای موسی بن جعفر (ع) پیش می ‏آمد، قیام می ‏کرد و اساس دستگاه سلاطین غاصب را واژگون می ‏ساخت.( ولایت فقیه)

 

. انتهای پیام /*