روش تفسیری امام در مواردی که یک سوره را به طور کامل تفسیر‏‎ ‎‏کرده اند، روش عرفانی و تربیتی است؛ زیرا ایشان قرآن را دربردارنده‏‎ ‎‏معارف و مربّی انسان می دانند. این روش در برخی از آثار گذشتگان نیز‏‎ ‎‏دیده می شود که آثار تفسیری خود را به روش حکمی و عرفانی و اخلاقی‏‎ ‎‏نگاشته اند؛ مانند ‏‏تاویلات القرآن ‏‏عبدالرزاق کاشانی،‏‏ کشف الاسرار ‏‏میبدی،‏‎ ‎‏تفسیر سوره فاتحه و ‏‏اعجازالبیان فی تاویل القرآن ‏‏اثر صدرالدین قونوی و‏‎ ‎‏تفسیر القرآن الکریم ‏‏اثر صدرالمتالهین شیرازی.‏

‏‏     تفسیر امام بر «فاتحه الکتاب» مشحون از نکات دقیق و لطافتهای‏‎ ‎‏عرفانی است که این اثر را در جایگاهی برتر و بالاتر از یک اثر مقتبس از‏‎ ‎‏دیگران قرار می دهد، این روح بزرگ قرآن شناس زمان ماست که این‏‎ ‎‏حقایق را دریافت کرده و به خامه قلم و بیان درآورده است و مقایسه بین‏‎ ‎‏تفسیر امام پیرامون «سوره حمد» با دیگر آثار مفسران اهل نظر و عرفان،‏‎ ‎‏این حقیقت را بر اهل معرفت آشکار می سازد که مجال شرح و بسط آن‏‎ ‎‏نیست.‏

‏‏     با توجه به جایگاه و اهمیّت آثار امام در زمینه قرآن، در قدم اوّل‏‎ ‎‏مجموعه آثار ایشان را در تفسیر «سوره حمد» چنانکه اشاره شد، در این‏‎ ‎‏رساله گرد آورده ایم؛ و همچنین به این دلیل که آنچه تاکنون به عنوان‏‎ ‎‏تفسیر حمد از حضرت امام انتشار یافته و شهرت گرفته است، فقط دروس‏‎ ‎‏تفسیری ایشان است که در سال 1358 افاضه فرموده اند، و این دروس‏‎ ‎‏فقط بحث ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏‏ و الحمد را آن هم نه به کمال در بردارد؛‏‎ ‎‏لذا بسیاری از افراد گمان کرده اند که تمامی اثر امام در پیرامون «سوره‏ حمد» به همین اندازه است.

کتاب حاضر در جهت اصلاح چنین‏‎ ‎‏برداشتی، در چهار بخش تنظیم یافته است تا مجموعه کاملی از آثار امام‏‎ ‎‏در پیرامون حمد در اختیار جویندگان معارف قرآنی قرار گرفته باشد.‏

‏‏     بخش اوّل، تفسیر موجزی است از «سوره حمد» که در کتاب‏‎ ‎‏گرانسنگ ‏‏سرّالصلاة‏‏ به مناسبت بحث قرائت آمده است، این اثر در سال‏‎ ‎‏1358ه . ق. (1318 ش.) نگاشته شده است.‏

‏‏     بخش دوّم، تفسیری است که می توان آن را تفصیل و تبیین تفسیر حمد‏‎ ‎‏کتاب ‏‏سرّالصلاة‏‏ دانست که در سال 1361 ه . ق. (1321 ه . ش.) به‏‎ ‎‏مناسبت بحث قرائت در کتاب ‏‏آداب الصلاة‏‏ نگاشته اند.‏

‏‏     بخش سوّم، مجموعه پنج جلسه درس تفسیر ایشان است که در سال‏‎ ‎‏1358 شمسی از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران پخش گردید و با‏‎ ‎‏بیماری حضرت امام و مخالفتهای برخی از مقدسین که مخالف طرح این‏‎ ‎‏نوع سخنان بودند برای همیشه تعطیل گردید و طالبان و تشنگان معارف را‏‎ ‎‏از آن محروم کرد. این بخش با نهایت وسواس ویرایش شده، تا تغییری در‏‎ ‎‏کلام ایشان به وجود نیاید و به همین دلیل از تغییر لحن گفتاری به نوشتاری‏‎ ‎‏نیز استفاده نکرده ایم، فقط در جهت فهم بهتر عبارات ایشان، برخی‏‎ ‎‏تغییرات و اضافات را انجام داده ایم که از آن گریزی نبود.‏

‏‏     بخش چهارم، فرازهای پراکنده ای است که در معنی ‏‏بسم الله ‏‏ و دیگر‏‎ ‎‏فقرات «سوره حمد» در آثار مکتوب و شفاهی ایشان وجود داشته است.‏‎ ‎‏لازم است اشاره شود پاره ای از مطالب این قسمت از آثار مکتوب امام به‏‎ ‎‏زبان عربی انتخاب شده، و به لحاظ حفظ امانت، عین متن عربی آن آورده‏‎ ‎‏شده است و ترجمه فارسی آن که توسط تنظیم کنندگان این مجموعه‏‎ ‎‏صورت گرفته در پاورقی آمده است. ناگفته نماند برخی از موارد این‏ قسمت جنبه تطبیق و یادآوری و پند و موعظه دارد و از تفسیر به معنای‏‎ ‎‏مرسوم آن خارج است؛ ولی درج آن، به جامعیت مورد نظر کمک‏‎ ‎‏می نماید.‏

‏‏     در تنظیم این اثر نیز مانند دیگر آثار منتشره از سوی موسسه تنظیم و‏‎ ‎‏نشر آثار امام کوشیده ایم حواشی حضرت امام (با ستاره مشخص شده)،‏‎ ‎‏پاورقی، ترجمه متون عربی و فهارس لازم آورده شود تا محققین و‏‎ ‎‏صاحبنظران ارجمند با سهولت بیشتری از این مجموعه بهره مند شوند.‏‎ ‎‏امید است پرتو انوار پرفروغ این هدایتگر «ناس»، روشنی بخش دلهای‏‎ ‎‏طالبان اسلام ناب گردد و روح مطهر این مفسر فرزانه در جوار قرب الهی،‏‎ ‎‏آرام و مطمئن، شاهد جلوه های روزافزون حضور قرآن در صحنه حیات‏‎ ‎‏پر عزت مسلمین باشد.

برگرفته از مقدمه کتاب تفسیر سوره حمد

 

. انتهای پیام /*