قم، ۱۳۴۱_ اجازه نامه به همسر و فرزندشان جهت مسافرت به عراق
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱، ص ۱۳۱
***
نجف اشرف، ۱۳۵۲_ نامه به آقای سید محمد حسین لنگرودی (سستی علماء در برابر رژیم)
بسمه تعالی
۲۳ شهر ذی الحجه ۹۳
خدمت جناب مستطاب سیدالاعلام و حجت الاسلام آقای لنگرودی ـ دامت افاضاته
مرقوم محترم واصل، توفیق و سلامت جنابعالی را از خداوند تعالی خواستار است. در موضوعی که مرقوم شده بود با سستی و ضعفی که علمای اعلام و خصوصْ بزرگان نشان می دهند در مقابل دستگاه، این نحو عملیات و بدتر از آن متوقع است. هر قدمی که ما عقب برویم آنها پیش می آیند. عجالتاً ـ بلامانع ـ مشغول تاخت و تاز هستند؛ تا خداوند تعالی چه بخواهد. از جنابعالی امید دعای خیر دارم. از خداوند تعالی اصلاح حال مسلمین را خواستار است. والسلام علیکم.
روح الله الموسوی الخمینی
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۳، ص ۱۳
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ پیام تبریک به ملت ایران (فرار شاه و تشریح وظایف آحاد ملت)
اهم بیانات:
فرار محمدرضا پهلوی را که طلیعۀ پیروزی ملت و سرلوحۀ سعادت و دست یافتن به آزادی و استقلال است به شما ملت فداکار تبریک عرض می کنم. شما ملت شجاع و ثابت قدم به ملتهای مظلوم ثابت کردید که با فداکاری و استقامت می توان بر مشکلات هر چه باشد غلبه کرد، و به مقصد ـ هر چه دشوار باشد ـ رسید. گر چه این ستمگر با دست آغشته به خون جوانان ما و جیب انباشته از ذخایر ملت از دست ما گریخت ولی به خواست خداوند متعال بزودی به محاکمه کشیده خواهد شد و انتقام مستضعفین از او گرفته خواهد شد؛
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۴۸۶ - ۴۸۷
***
نوفل لوشاتو، ۱۳۵۷_ مصاحبه با نشریۀ «اکسپرس» در تبیین مواضع انقلاب
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۵، ص ۴۸۶ – ۴۸۷
***
جماران، ۱۳۶۲_ سخنرانی در جمع مسئولان وزارت امور خارجه (اصلاح سفارتخانه ها)
اهم بیانات:
مهم این است که حکومت در ایران جوری باشد که وقتی منتقل شد به آتیه، نتوانند به این زودی تغییرش بدهند. ملت آن طور حاضر است، حکومت باید خودش طوری درست بکند که وقتی که منتقل شد به نسل آتیه نتواند بر خلاف رفتار بکند. رئیس جمهور جوری رفتار کند که وقتی یک کس دیگر رئیس جمهورشان شد نتواند که خلاف بکند، و همین طور سایرین. مجلس یک کاری بکند که وقتی مجلس دیگری تحقق پیدا کرد نتواند رویه اش را تغییر بدهد. این یک تکلیفی است الآن برای ما. شماها الآن مکلف هستید به اینکه در هر جا هستید تمام جهات اخلاقی و اعتقادی و ـ عرض می کنم ـ سیاسی و همۀ جهات اجتماعی را و همۀ این چیزهایی که محوّل به شما هست اینها را جوری درست بکنید که وقتی منتقل شد به یک نفر دیگری، ولو بد باشد، خودش را مجبور باشد که خوب نمایش بدهد. همان طوری که سابق اگر یک کسی خوب هم بود نمی توانست خوبی اش را نشان بدهد. برای اینکه محیط یک محیط، جو را جوری درست کرده بودند که یک نفر آدم هم که می خواست متدین باشد نمی توانست عرضه کند تدینش را. شما محیط را باید جوری بکنید که اگر خدای نخواسته یک کس بدی هم سفیر شد، کاردار شد، نمی دانم چه شد، نتواند به این زودیها اظهار کند که من آنجور نیستم.
ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۲۹۵ - ۳۰۰
***
.
انتهای پیام /*