قم، ۱۳۵۸_ پیام به علی اکبر هاشمی رفسنجانی (هوشیاری مردم و مسئولین)

اهم پیام:

مرحوم مدرس که به امر رضاخان ترور شد، از بیمارستان پیام داد: «به رضاخان‏‎ ‎‏بگویید من زنده هستم». مدرس حالا هم زنده است. مردان تاریخ تا آخر زنده هستند.‏‎ ‎‏بدخواهان باید بدانند هاشمی زنده است چون نهضت زنده است.‏

ملت با تمام قوا باید در مقابل دسیسه ها مقاومت کنند، توطئه ها را بشکنند؛

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۴۹۵ - ۴۹۶

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع تکنسین های پزشکی اورژانس تهران (مکافات اعمال در آخرت)

اهم بیانات:

‏ بعضی از کارها هست که جزای آن در این دنیا نمی شود؛ امکان ندارد. هر «جانی»‏‎ ‎‏یک نفر آدم است، مثل سایر مردم است، یک جان دارد و یک حیات دارد؛ این جانی‏‎ ‎‏اگر چنانچه ده هزار نفر را کشته باشد ‏‏[‏‏و‏‏]‏‏ ما بخواهیم برای ده هزار نفر این را مجازات‏‎ ‎‏کنیم، چطور مجازات کنیم؟

لکن یک جای دیگری هم هست که در آنجا شکنجه هایی است که ما نمی توانیم‏‎ ‎‏بفهمیم. و آن از خود اعمال است. اینطور نیست که نظیر اینجا یک فراشی از خارج بیاید‏‎ ‎‏و شکنجه کند. خود عمل انسان چنانچه صالح باشد، خود آن عمل در آنجا به انسان‏‎ ‎‏می رسد. و چنانچه «عمل» ناصالح باشد، همان به او می رسد؛ ‏‏و مَنْ یَعمَل مِثقَالَ ذَرَّةٍ شَراً یَرَه‏‏. از‏‎ ‎‏آن طرف هم: ‏‏فَمَن یَعمَل مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیراً یَرَهُ.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۴۹۷ - ۵۰۲

***

قم، ۱۳۵۸_ سخنرانی در جمع بانوان و خانواده های فضلای حوزه علمیه قم (مسئولیت مادری)

اهم بیانات:

بانوان محترم! مسئولید همه؛ مسئولیم همه. شما مسئول تربیت اولاد هستید؛ شما‏‎ ‎‏مسئولید که در دامنهای خودتان اولاد متقی بار بیاورید، تربیت کنید، به جامعه تحویل‏‎ ‎‏بدهید. همه مسئول هستیم که اولاد را تربیت کنیم؛ لکن در دامن شما بهتر تربیت‏‎ ‎‏می شوند. دامن مادر بهترین مکتبی است از برای اولاد.

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۷، ص ۵۰۳ - ۵۰۵

***

جماران، ۱۳۶۰_ حکم به رئیس دیوان عالی کشور (عفو جمعی از محکومین به مناسبت عید مبعث)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۳۶۴

***

جماران، ۱۳۶۱_ پیام تشکر به آقای سید عبد الله شیرازی (تبریک فتح خرمشهر)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۶، ص ۲۶۲

***

جماران، ۱۳۶۳_نامه به خانم فاطمه طباطبایی (اندرزهای اخلاقی ـ عرفانی)

اهم نامه:

‏‏از مکاید بزرگ شیطان و نفسِ خطرناکتر از آن، آن است که به انسان وعدۀ اصلاح در‏‎ ‎‏آخر عمر و زمان پیری می دهد و تهذیب و توبۀ إلی الله را به تعویق می اندازد برای زمانی‏‎ ‎‏که درخت فساد و شجرۀ زقّوم قوی شده و اراده و قیام به تهذیب، ضعیف، بلکه مرده‏‎ ‎‏استم

ا همه در صراط هستیم و صراط از متن جهنم عبور می کند باطنش در آن عالم‏‎ ‎‏ظاهر می شود. و در این جا هر انسانی صراطی مخصوص به خود دارد و در حال سیر‏‎ ‎‏است؛ یا در صراط مستقیم که منتهی به بهشت می شود و بالاتر، و یا صراط منحرف از‏‎ ‎‏چپ یا منحرف به سوی راست که هر دو به جهنم منتهی می شوند. و ما از خداوند منّان‏‎ ‎‏آرزوی صراط مستقیم می کنیم: ‏‏اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیم، صِراطَ الَّذینَ اَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ‏‎ ‎‏عَلَیْهِم

اگر انگیزه الهی نبود گرچه فتح بزرگ از آن حاصل‏‎ ‎‏شود پشیزی فضیلت ندارد. گمان نشود که مقام اولیا خصوصاً ولی الله اعظم ـ علیه و علی‏‎ ‎‏اولاده الصلوات و السلام ـ به اینجا ختم می شود، قلم جرأت ندارد که پیش رود و بیان‏‎ ‎‏طاقت ندارد که شرح دهد و با محجوبان، ما محجوبان چه گوییم و خود ما چه می دانیم که‏‎ ‎‏گوییم و آنچه هست گفتنی نیست و از افق وجود ما برتر است

دخترم! سعی کن اگر اهلش نیستی و نشدی، انکار مقامات عارفین و صالحین را نکنی‏‎ ‎‏و معاندت با آنان را از وظایف دینی نشمری، بسیاری از آنچه آنان گفته اند در قرآن کریم‏‎ ‎‏به طور رمز و سربسته، و در ادعیه و مناجاتِ اهل عصمت بازتر، آمده است و چون ما‏‎ ‎‏جاهلان از آنها محرومیم با آن به معارضه برخاستیم

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۸، ص ۴۴۲ - ۴۵۷

***

جماران، ۱۳۶۴_ حکم نظارت بر انتخابات شورای عالی قضایی به آقای محمد علی صدوقی

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۱۹، ص ۲۶۹

***

جماران، ۱۳۶۶_ پیام تشکر به رئیس و نائب رییس دولت امارات (تبریک عید سعید فطر)

ر.ک صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۶۴ - ۲۶۵

***

. انتهای پیام /*