صورت اعمال همیشه شبیه به هم است، ظاهر عمل از‏‎ ‎‏یک فاجر فاسد ظاهر بشود یا کافر ظاهر بشود و از یک مؤمن موحد یا از یک ولی خدا،‏‎ ‎‏ظاهر یکی است. شمشیری که ابن ملجم می کشد و بهترین خلق الله را شهید می کند با‏‎ ‎‏شمشیری که بهترین خلق الله می کشد و عدوالله را اعدام می کند در صورت یکی است؛‏‎ ‎‏شمشیر است و قدرت عمل است و کشتن آن طرف یا شهید کردن آن طرف. اما آنچه که‏‎ ‎‏ممتاز می کند این دو عمل را از هم و همۀ اعمال صادره از بشر به واسطۀ او ممتاز می شود،‏‎ ‎‏آن عبارت از غایات اعمال است، انگیزه های اعمال است.

صحیفه امام جلد ۲۰ ص ۲۰۲

. انتهای پیام /*