پرتال امام خمینی(س)؛ یادداشت ۱۵۶/ علی عباسی انقلاب اسلامی حاصـل مجاهدت هـای فـراوان زنـان و مـردان پاکباختـه ای اسـت که امـام خمینی را بـه رهبـری و اندیشـه او را بـه راهبـری ایـن نهضت پذیرفتــه بودنــد. چــه انقلابیونی کــه از ابتــدای نهضــت در لــوای قیــادت و پیشــوایی او، مبــارزات خـود را سـامان دادنـد و چـه آنان کـه در ایـام منتهـی بـه بهمـن ۱۳۵۷ او را بـه رهبری و امامـت برگزیدند، الگــو و نظــام فکــری امــام را پذیرفتــه بودنــد و در تلــاش بــرای پیــروزی و پیاده ســازی اندیشــه های امـام خمینـی بودنـد. در زمانـه ای کـه هـر گـروه و دسـته ای، بـرای خـود یـک ایدئولـوژی و فکـر را رهایـی بخـش می دانسـت و آن را نقشـه راه مبـارزه قـرار مـی داد، ایـن اندیشـه و آرای امـام بـود کـه اکثریـت مـردم و انقلابیـون را بـا خـود همـراه کـرد و سـرانجام نیز، مـردم بـه الگوی حکومــتداری و نظــام و قانــون اساســی رأی دادنــد کــه الهــام گرفتــه از اندیشــه امــام بــود؛ و در فروردیــن ۱۳۵۸ جمهــوری اسلامی ای را برگزیدنــد کــه محصــول نظریــه سیاســی ایشــان بـود. علاوه بر ایـن رهبـری فعلـی و دیگـر مسـئولان جمهـوری اسلامی نیـز بارهـا تاکیـد کرده انـد کـه ِ جمهـوری اسلامی، برآمـده از اندیشـه امـام و راه درسـت، ادامـه و پیگیـری همان اندیشه هاسـت. بنابرایــن اگــر جمهــوری اسلامی، خواســته یــا ناخواسـته از آن اندیشـه ها زاویـه بگیـرد و منحـرف شـود، بـا بحـران مشـروعیت مواجـه خواهـد شـد. در ایــن بــاره رهبــر کنونــی انقلاب اسلامی آیت اللـه خامنـه ای نیـز بـه لـزوم جریـان اندیشـه امام خمینـی در همـه ارکان و نظـام معرفتـی جمهـوری اسلامی توجــه دارد: دربــاره امــام خیلــی حــرف زده ایــم، شــاید بعضی هــا خیــال کرده انــد مــا بــا اغــراق و مبالغــه حــرف می زنیــم؛ ولــی نــه، آنچــه دربـاره امـام بزرگوارمـان گفته ایـم، نـه اغـراق اسـت، نـه مبالغه اسـت؛ بخشـی از واقعیت اسـت؛ بیـش از آنچـه توصیـف کرده ایـم و توانسـته ایم ارائـه بدهیـم، امـام بزرگـوار و عزیـز مـا دارای مضمـون و معنـا و مغز بـود. آنچـه در اختیـار ملـت ایـران و در معـرض دیـد و فکــر ملتهــا در سراســر عالــم اســت، ســاخته و پرداختـه آن دسـت توانـا اسـت. مـا بـرای اینکـه راه را درسـت برویـم، بایـد نقشـه معمـار را بدانیـم. اگـر در یـک بنـای متعـارف معمولـی، نقشـه در اختیـار نباشــد، نقشــه اصلــی معلــوم نباشــد، ســازندگان و بنایان هرچــه هــم چیره دســت باشــند، ممکــن اسـت اشـتباه کننـد؛ بایـد نقشـه اصلـی را دانسـت تـا بتـوان براسـاس آن نقشـه اصلـی، اگـر هنـری در سـازندگی و در احیـاء هسـت، آن را بـه کار بـرد... اگر نقشــه را ندانســتیم، زاویــه پیــدا می کنیــم؛ وقتــی زاویــه پیــدا شــد، روز بــه روز هرچــه پیــش برویــم، از راه اصلـی و صـراط مسـتقیم دور می شـویم؛ وقتـی از صــراط مســتقیم دور شــدیم، از هدفهــا دور می شــویم، بــه هدفهــا نمی رســیم؛ بــرای اینکــه بــه هــدف برســیم، بایــد راه را گــم نکنیــم؛ بــرای اینکـه راه را گـم نکنیم، باید نقشـه اصلی و اساسـی، جلـوی چشـم مـا باشـد، آن را بشناسـیم و بدانیـم (ســخنان رهبــری در مراســم بیســت و پنجمیــن ســالگرد ارتحــال امــام خمینــی ۱۴/۳/۱۳۹۳)

امـا نکتـه اصلـی در بـاب »جمهـوری اسلامی« ایـن اسـت کـه امـام خمینـی و بـه تبـع، نهضتـی که ایشـان راهبـری کـرد »تـک بعـدی« نبـود بلکـه قیام بـرای اجـرا و پیاده سـازی مجموعه ای از خواسـته ها و آرمانهـا بـود. آنچـه باعـث پیـروزی شـد، همیـن »کل بمـا هـو کل« بـود کـه همـه را بـا انقلاب همراه کــرده و مــردم ایــران خواســته ها و آرمانهــای خــود را در آن یافتـه و بـا آن همـراه شـدند و پیـش و پـس از پیـروزی بـرای آن مجاهـده و تـلاش کردنـد.

در واقــع مــا در مواجهــه بــا اندیشــه امــام خمینــی بــا یــک »کل بمــا هــو کل« روبــرو ِ هستیم و بایــد مجموع اندیشه را به تمامه دید و نمی تــوان هیچکــدام از اجــزاء را وانهــاد و یـا بخشـی از اندیشـه را پررنـگ یـا کمرنـگ کـرد کـه در ایـن صـورت بـا خطر تحریـف اندیشـه امام مواجــه خواهیــم شــد. تحریفــی کــه گاه بخشــی از اندیشــه ایشــان را حــذف و بــر جزئــی دیگــر از اجـزاء آن تاکیـد مضاعـف می کنـد و گاه بـا نگاهـی کاریکاتوری آن گونــه کــه یــادگار امــام در ســالهای اخیـر مکـرر تبییـن کرده اسـت. بخشـی از اندیشـه را جلــوه می بخشــد و بخشــی دیگــر را کمرنــگ وانمــود می کنــد

حــال و در چهارمیــن دهــه از فقــدان ایــن رهبــر عالیقـدر و بنیانگـذار جمهـوری اسلامی، وظیفـه مــا و همــه دلســوزان ایــران و امــام و انقلاب ایــن اسـت کـه بازگشـتی دوبـاره بـه آرمانهـای انقلاب و اندیشـه های متعالـی و وحدت بخـش امـام داشـته باشـیم و بـرای پیـاده سـازی آن آرمانها و اندیشـه ها بـه صـورت کامـل؛ نـه یـک کلمـه کـم و نه یـک کلمه زیاد تلاش کنیم بر یاران عالم و پژوهشگران اندیشه امام خمینی است که با اجتهاد صحیح در مکتـب امـام و بـا تفسـیرهای بجـا و روش منـد در اندیشـه او، نسـخه هایی نو بـرای مسـائل و آلام امروز جامعــه تجویــز کــرده، کــه بی گمــان نوشــداروی زخمهـا و نارسـایی های امـروز جامعـه، بازگشـت بـه اندیشـه امـام خمینی اسـت و روشـن اسـت که رمـز بقـاء، همـان رمـوز آغازیـن نهضـت اسـت.

منبع: هفته نامه حریم امام؛ ج ۴۲۵، ص ۳

. انتهای پیام /*