کمساری: در دفاع از امام دچار تردید و لکنت نیستیم/ اعتقادعمیق به حقیقت امام و حقانیت راه امام داریم و از امام دفاع می کنیم

در مراسم سی و پنجمین سالگرد تأسیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)؛

کمساری: در دفاع از امام دچار تردید و لکنت نیستیم/ اعتقادعمیق به حقیقت امام و حقانیت راه امام داریم ...

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) گفت: ما در دفاع از امام و انجام کارها به هیچ وجه نباید به رفع تکلیف اکتفا کنیم. یک وقت کسی کاری را از سر رفع تکلیف انجام می دهد ولی یک وقت کسی مثل خط مقدم ایستاده و یک لحظه هم چشم روی هم نمی گذارد. مؤسسه یک سازمان اداری نیست که بگوییم صبح می آییم و ظهر می رویم.

چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۲:۹
شکسته شدن حصر آبادان به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی

شکسته شدن حصر آبادان به روایت رهبر معظم انقلاب اسلامی

حضرت آیت الله خامنه ای: «واقعه ی دفاع مقدّس یک برهه ی برجسته و مهمّی از تاریخ کشور ما است... ما تا کنون نتوانستیم جزئیّات این تابلوی عظیم و پُرنقش و نگار را بشناسیم و بشناسانیم... ظاهر دفاع کننده ها، ظاهر ارتش و ظاهر سپاه، یا به شکل همین تنظیمات متعارف دنیا بود امّا باطنش یک چیز دیگری بود؛ باطنش اصلاً شباهت به لشکرکشی های دنیا نداشت.اولا فرمانده این مجموعه ــ امام بزرگوار ــ یک مرد الهی بود؛ یک عنصر الهیِ بی نظیر؛ که در کنار دانش و فکر و تجربه و پختگی از جهات مختلف ــ در کنار همه ی اینها ــ [دارای] آن روح زلال و صفای معنوی بود؛ لذا نفَسش تأثیر داشت... [مثلاً وقتی گفت] پاوه باید نجات پیدا کند، بنده از خود مرحوم چمران شنیدم که گفت «به مجرّد اینکه ساعت دو بعدازظهر پیام امام در رادیو منتشر شد ــ اینها در پاوه در محاصره بودند دیگر؛ اطرافشان را گرفته بودند ــ دفعتاً و همان به مجرّد اینکه این پیام منتشر شد، [درحالی که] هنوز هیچ نیرویی نرسیده، شاید هنوز حرکت هم نکرده، ما دیدیم که اطرافمان باز شد.»؛ نفْس این پیام، نفوذ این کلام [اثر داشت].

چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۴
روایت سردار رشید از محدوده ای که امام برای حضور در لبنان مشخص کرد

روایت سردار رشید از محدوده ای که امام برای حضور در لبنان مشخص کرد

از سوریه و لبنان برگشته بودند، به فرودگاه که رسیدند یکراست راهی جماران شدند. جلسه شورای عالی دفاع هم برقرار بود. آنها هم وارد شدند. وقت اما وقت نماز بود. بعد از نماز گزارش کار دادند و آنگاه همگی سراپا گوش شدند.

چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۲
نقد یک نقد: درباره اصلاحات امام بر اساسنامه شورای انقلاب

نقد یک نقد: درباره اصلاحات امام بر اساسنامه شورای انقلاب

امام ، رهبر ملت ایران بود و در آن زمان به گواهی هزاران عکس و فیلم و روایتهای صادق روایتگران حوادث ایران اکثریت قاطع ملت ایران هویتشان و شعارهایشان و مطالباتشان رنگ و بو و خاستگاه دینی داشت و امام حق نداشت به خاطر خوشایند ۲ تا ۵ درصد جامعه مسیر انقلاب و قانون اساسی آینده را طبق میل این اقلیت بنویسد اقلیتی که خود مظهر دهها خواستها و شعارهای متضاد بود.

چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲
شکست حصر ابادان

شکست حصر ابادان

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی شکستن حصر ابادان

چهارشنبه, ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۰
ماجرای جالب آشنایی دختر ۱۹ ساله اهل بوسنی با امام خمینی

ماجرای جالب آشنایی دختر ۱۹ ساله اهل بوسنی با امام خمینی

پرتال امام خمینی(س): همه چیز از گرفتن یک عکس در تونس آغاز شد و ۱۰ ماه بعد «مریم» دختر اهل بوسنی که فقط ۱۹ سال سن دارد برای بازدید از خانه امام خمینی و حسینیه جماران به ایران سفر کرد.

سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷
اعترافات صریح و روشن یکی از ضد ایرانی ترین مقام حامی صدام و رژیم بعث در باره آغاز جنگ تحمیلی

برای نخستین بار منتشر می شود

اعترافات صریح و روشن یکی از ضد ایرانی ترین مقام حامی صدام و رژیم بعث در باره آغاز جنگ تحمیلی

آغازگر جنگ رژیم بعثی با ایران: بدون شک صدام حسین است.

سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۸:۳۸
پژوهشی تطبیقی در دیدگاه امام خمینی در ماهیت ایجاب و قبول و آثار فقهی و حقوقی آن

پژوهشی تطبیقی در دیدگاه امام خمینی در ماهیت ایجاب و قبول و آثار فقهی و حقوقی آن

مبحث ایـجاب و قبول و سهم هریک از آنها در تحقق اثر مطلوب، از مباحث مهمباب معاملات به ویژه باب بـیع است. به مشهور فـقیهان نـسبت داده شده است کههریک از ایجاب و قبول را از ارکان اصلی عقد به شمار آورده اند به طوریکه فقدان هریک می تواند مانع از انعقاد عقد و ترتب اثر مطلوب بر آن گردد. شیخ انصاری از طرفداران این نظریه محسوب می گردد. در بـرابر، فقیهانی از جمله امام خمینی (س)، رکن اصلی عقد را ایجاب دانسته اند که موجب با انجام آن، انشای اصلی را انجام می دهد و قبول قابل، نقشی بیشتر از نقش اجازه در عقد فضولی را دارا نمی باشد. در این نوشتار هر دو دیدگاه مـورد کـاوش قرارگرفته و به نوعی دیدگاه امام خمینی (س) به عنوان یک نظریۀ قابل توجه و قابل دفاع بیشتر معرفی شده است و در پایان به برخی آثار آن پرداخته شده است.

سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۳۱
همراه با افق: امام خمینی و آداب تلاوت قرآن کریم

همراه با افق: امام خمینی و آداب تلاوت قرآن کریم

در قرائت قرآن کریم مطلوب آن است که در قلب، صورت باطنی آن نقش بندد و اوامر و نواهی آن تاثیر کند و دعوت های آن جای گزین شود و از نـظر عرفا این غایت حاصل نمی شود، مگر آن که آداب تلاوت لحاظ شود و توسط قاری رعایت گردد. مقصود از آداب، آن نیست که پیش قاریان متداول شده است؛ به طوری که همّ و غمّ قاری فقط به مخارج الفـاظ و ادای حـروف و رعایت تجوید معطوف شود، تاحدی که به غفلت از معنی و تفکر در آن بینجامد. این یکی از کیدهای شیطان است که انسان متعبد را تا آخر عمر به الفاظ قرآن سرگرم می کند و از سّر نزول قـرآن و از حـقیقت معارف والای آن به کلی غافل می کند. تازه بعد از ۵۰ سال قرائت، معلوم می شود که از شدت تغلیظ و تشدید در آن، از صورت کلام به کلی خارج شده و صورت غریبی پیدا کرده است، بلکه مقصود آدابـی اسـت که در شریعت مقدسه منظور شده است که عمدة آن ها تفکر و تدبر و اعتبار به آیات آن است.

سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۲۸
روش تدریس امام خمینی

روش تدریس امام خمینی

یکی از گستره های وجودی حضرت امام خمینی (س) که کم تر به آن توجه و پرداخته شده است، روش تدریس ایشان است و این نوشته درصدد بیان فقط جلوه هایی از آن است. گفتنی است که دراین بیان و پردازش، به معنای عـام روش تدریس ـ نه معنای خاص آن ـ نظر شده است و البته باید دانست که برخورداری از روش تدریسِ خوب و جذاب و تأثیرگذار، از ویژگی های ارثی و ژنتیکی و مادرزادیِ انسان نیست؛ بلکه باید با مطالعة نوشته ها و کتاب هایی که در زمـینة آمـوزش «روش تدریس» است و نیز با کسب تجربه در این امر و مشورت با دیگران و جز آن، روز به روز به تدریسی موفق و شاگردپسند نزدیک تر شد.

سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۲۵
کاربست مصلحت در نظام جمهوری اسلامی ایران اعمال مصلحت در دوران امام خمینی

کاربست مصلحت در نظام جمهوری اسلامی ایران اعمال مصلحت در دوران امام خمینی

بـحث مصلحت در نظام جمهوری اسلامی ایران از منظر رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خـمینی (س) مورد بحث قرار مـی گیرد. پیوندی ناگسستنی میان احکام صادره از سوی حاکم اسلامی و مصلحت وجود دارد، به گونه ای که مصلحت ملاک محوری و منشأ صدور حکم حاکم (ولی فقیه) خواهد بود و مصلحت در واقع مصدر اصلی و عمده برای صدور حـکم حکومتی است. بنابراین، ولی فقیه می تواند با توجه به مصلحت جامعه و مسلمین، مثل امام معصوم (ع) تصمیماتی را اتخاذ و اجرا نماید. امام خمینی (س) می فرماید: این توهم که اختیارات حکومتی رسـول الله (ص) بـیشتر از حضرت امیر (ع) بود یا اختیارات حکومتی حضرت امیر بیش از فقیه است، باطل و غلط است. البته فضایل حضرت امیر (ع) از همه بیشتر است. لکن زیادی فضایل معنوی، اختیارات حکومتی را افزایش نمی دهد. هـمان اخـتیارات و ولایتی که حضرت رسول و دیگر ائمه (ع)، در تدارک بسیج و سپاه، تعیین ولات و استانداران، گرفتن مالیات و صرف آن در مصالح مسلمانان داشتند، خداوند همان اختیارات را برای حکومت فعلی قرار داده است. منتها شخص معینی نـیست، روی عـنوان عالم عادل است.

سه شنبه, ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۷:۲۱
تحفه الهی
دوشنبه, ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۶
صفحه 116 از 4024 < قبلی | 111 | 112 | 113 | 114 | 115 | 116 | 117 | 118 | 119 | 120 | بعدی >