جنگ نرم در اندیشه امام چیست؟ چرا امام فرمود که عصر حاضر، عصر جنگ قلم است؟

جنگ نرم در اندیشه امام چیست؟ چرا امام فرمود که عصر حاضر، عصر جنگ قلم است؟

در آثار امام خمینی(ره) اصطلاح «جنگ نرم» دیده نمی­ شود. تنها موردی که واژه­ های «جنگ» و «نرم» در آثار ایشان وجود دارد در کتاب چهل حدیث است که آنهم با فاصله یک کلمه دیده می­ شود و نقل حدیثی از حضرت امام صادق(ع) می ­باشد که از قول حضرت امیر المؤمنین (ع) ‏فرمودند: «ای دانشجو، دانش دارای فضایل فراوانی است. پس سر آن فروتنی، و چشم آن بیزاری از حسد، و گوش آن ادراک، و زبان آن راستگویی... راهبر آن وفا، و جنگ­افزارش نرم ­زبانی؛ و شمشیر آن خشنودی...است».

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۳۴
وجوب تحمل شهادت

وجوب تحمل شهادت

با توجه به نقش بینه و شهادت شهود در اثبات دعاوی و اهمیت تحمل شهادت در حفظ حقوق و بسط عدالت، وجوب و عدم وجوب پذیرش دعوت برای تحمل شهادت در فقه محل بحث قرار گرفته است. به نظر امام خمینی (س) «احوط (وجوبی) وجوب تحمل شهادت است برای کسی که اهلیت آن را دارد، در صورتی که به آن دعوت شود و وجوب آن - در فرض وجوب - کفایی است و بر او متعین نمی‏ باشد مگر این که غیر از او کسی نباشد که آن را تحمل نماید. و در وجوب ادای شهادت‏ - در صورتی که از او مطالبه شود - اشکالی نیست و این وجوب هم در اینجا کفایی است.»

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۱۳
انتقاد از عملکرد روحانیت مسیح

انتقاد از عملکرد روحانیت مسیح

امام خمینی در ۱۲ مرداد سال ۵۹ در بیاناتی خطاب به اسقف کاپوچی به انتقاد از عملکرد روحانیت مسیحی پرداختند

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
عاشورا تجلیگاه صبر و استقامت

عاشورا تجلیگاه صبر و استقامت

شما پیرو پیشوایانی هستید که در برابر مصایب و فجایعْ صبر و استقامت کردند، که آنچه ما‏‎ ‎‏امروز می بینیم نسبت به آن چیزی نیست.

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
چشم و گوش مردم

چشم و گوش مردم

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی روز خبرنگار

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
روز خبرنگار

روز خبرنگار

تمام رسانه ها مربی یک کشور هستند

سه شنبه, ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۶:۳۴
بطلان نماز در حال مستی

بطلان نماز در حال مستی

در عبادات نیت و اخلاص در نیت واجب شمرده شده است تا آدمی در حار عبادت بداند و ملتف باشد که چه می کند و در چه ساحت مقدسی ایستاده است. و «نیّت‏ عبارت است از قصد انجام کار. و در نیّت، تقرّب به خدای متعال و فرمانبری امر او معتبر است. و در نیّت، به زبان آوردن لازم نیست، زیرا نیّت کاری است مربوط به قلب، چنان که در نیّت، اخطار قلبی - یعنی آوردن عمل در فکر و حاضر کردن آن در خاطر - واجب نیست که در فکر و خزانه خیال خود، این معنی را مرتّب نماید که مثلاً، فلان نماز را جهت فرمانبری امر خدا می‏ خوانم، بلکه وجود داعی و محرّک (انگیزه) کفایت می‏ کند. و داعی آن است که انسان اجمالاً اراده‏ ای داشته باشد که او را به صدور فعل وادار کند و این اراده و خواست قلبی ناشی از خواسته ‏های درونی او است به گونه ‏ای که به واسطه داشتن این داعی از این که ساهی (اشتباه کار) یا غافل (بی ‏توجه) باشد خارج شده و کار او - همانند سایر کارهای ارادی و اختیاری - جزء کارهای فاعل مختار به شمار می ‏آید و (در اینجا) انگیزه و وادار کننده انسان به عمل، امتثال امر خداوند و مانند آن می‏ باشد.» بنابر این از شخص مست که هوش و اراده و اختیار از کف اش رفته و در وادی غفلت افتاده است و نه نیتی در کار او است و نه اخلاصی، نمازی که عبادت و صحیح باشد بر نیاید؛ چه رسد به قبولی نماز و جهات کمال آن مثل حضور قلب.

دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۸
امتناع داین از قبول دین

امتناع داین از قبول دین

اگر دین، حالّ یا سررسیدداری باشد که سررسید آن رسیده باشد، همان طور که بر بدهکار متمکّن، ادای آن در وقت مطالبه طلبکار، واجب است، همچنین تحویل گرفتن و دریافت آن در صورتی که مدیون در صدد پرداخت آن و فارغ کردن ذمّه‏ اش باشد، واجب است. و اما دین سررسیددار، پس اشکالی نیست که پیش از آن‏ که سررسیدش برسد طلبکار حق مطالبه آن را ندارد، ولی اشکال در این است که اگر بدهکار، تبرعاً اقدام به ادای آن کرد آیا بر طلبکار قبول آن واجب است یا نه؟ دو وجه، بلکه دو قول است که اقوای آن‏ ها دومی است (که واجب نیست)؛ مگر این که از قرائن معلوم باشد که سررسید قرار دادن، تنها به خاطر ارفاق بر بدهکار بوده است، بدون آن‏ که حقی برای طلبکار باشد. همچنین ادای دین دیگری - زنده باشد یا مرده - تبرعاً جایز است و ذمّه او با آن بری می‏ شود اگر چه بدون اذن او باشد، بلکه اگر چه از آن منع کند. و بر کسی که بدهی، ملک او است قبول آن واجب است.

دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۷
افضل بودن حج مستحبی از صدقه دادن مخارج آن

افضل بودن حج مستحبی از صدقه دادن مخارج آن

به فتوای امام خمینی در تحریر الوسیله: برای کسی که شرایط (حج) از قبیل بلوغ و استطاعت و غیر این ‏ها را ندارد، مستحب است هر وقت که ممکن شود حج نماید و همچنین است کسی که حج واجبش را انجام داده باشد. و تکرار حج بلکه انجام آن در هر سال مستحب است، بلکه ترک حج در پنج سال پی‏ درپی مکروه می‏ باشد. و مستحب است که در وقت خروج از مکه، نیّت برگشت به حج را داشته باشد و نیّت برنگشتن مکروه است. و بر خلاف آنچه که در بین مردم رایج است و ترویج می شود، از نظر فقهی «زیاد خرج کردن در حج‏ مستحب‏ است. و حج نمودن، از صدقه دادن مخارج حج افضل است.»

دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۰
حکم انتصاب آقای محمد علی صدوقی به عنوان ناظر بر انتخابات شورای عالی قضایی

حکم انتصاب آقای محمد علی صدوقی به عنوان ناظر بر انتخابات شورای عالی قضایی

امام خمینی در اولین روز مرداد ماه سال ۶۰ در حکمی محمد علی صدوقی را به عنوان ناظر بر انتخابات شورای عالی قضایی و نماینده امام منصوب نمودند

دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۳۱
حکم ازدواج بدون تعیین مهر

حکم ازدواج بدون تعیین مهر

ذکر مهر در صحت عقد دائم شرط نیست، پس اگر زنی را عقد کند و اصلًا مهری برایش ذکر نکند عقد صحیح است، بلکه اگر تصریح به عدم مهر کند صحیح است ولی ذکر مهر در ازدواج موقت شرط است، پس اگر اخلال به آن نماید باطل است. و معتبر است که مهر مالیّت داشته باشد؛ چه عین خارجی باشد یا کلی در ذمّه یا منفعت یا عملی باشد که برای عوض قرار گرفتن صلاحیت داشته باشد یا حقی از حقوق مالی باشد مثل تحجیر و مانند آن. و معتبر است که با کیل یا وزن در مکیل و موزون؛ و با شمردن در معدود؛ یا با مشاهده یا وصفی که رافع جهالت باشد، معلوم باشد. و مقدار آن بستگی به رضایت طرفین دارد؛ کم باشد یا زیاد.

دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۲۲
آداب روضه خوانی

آداب روضه خوانی

در آخر منبر‏‎ ‎‏روضه را بخوانند و زیاد بخوانند؛ دو کلمه نباشد. همان طوری که در سابق عمل می شد،‏‎ ‎‏روضه خوانی بشود

دوشنبه, ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
انس با دوستان
یکشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۹
عدم توارث در ازدواج موقت

عدم توارث در ازدواج موقت

با این عقد (عقد انقطاعی)، توارث بین زوجین، ثابت نمی ‏شود؛ پس اگر شرط کنند که از همدیگر ارث ببرند یا یکی از آن‏ ها ارث ببرد، در ارث بردن، اشکال است. بنا بر این، احتیاط با ترک این شرط، ترک نشود، و با چنین شرطی، مصالحه ترک نشود.

یکشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸
زمان نماز صبح و امساک روزه در شب های مهتابی

زمان نماز صبح و امساک روزه در شب های مهتابی

به عقیده امام خمینی (س) برای نماز صبح و امساک روزه «احتیاط لازم در شب‏ های مهتاب آن است که صبر کند تا سفیده صبح در افق ظاهر شود و غلبه کند بر روشنایی مهتاب، بلکه خالی از وجه نیست و این حکم در روشنی برق و شب‏های ابر نیست. و در روزه احتیاط کنند در شب‏های مهتاب، اگر چه بعید نیست که لازم نباشد امساک قبل از آنچه که ذکر شد.»

یکشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۲
خدایا شکرت؛ ممنونتم که بالاخره به دلش انداختی که منم باید شهید بشم

خدایا شکرت؛ ممنونتم که بالاخره به دلش انداختی که منم باید شهید بشم

پانزدهم مرداد سال ۶۶ بود، درست روز عید قربان، گلوله ضد هوایی ماموریت پیدا کرده بود تا عباس را به قربانگاه بفرستد. ابتدا مجروح و لحظاتی بعد شهادت را به آغوش کشید.

یکشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
اجرت شیر دادن

اجرت شیر دادن

اجیر کردن زن برای شیر خوراندن جایز است، بلکه برای شیر خوردن هم جایز است؛ به این که طفل مدتی معیّن از او شیر بخورد اگر چه آن زن کاری انجام ندهد. مادر در شیر دادن به فرزندش بر غیر مادر، اولویت دارد، در صورتی که متبرع باشد یا چیزی را طلب کند که غیر او آن را مطالبه می‏ کند یا کمتر از آن مطالبه نماید. و اما اگر بیشتر مطالبه کند یا اجرت بخواهد و حال آن‏ که زنی هست که تبرّعاً انجام می‏ دهد، پدر حق دارد او را تسلیم به غیر مادر کند.

یکشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۵
روابط حسنه، روابط مقتدرانه

روابط حسنه، روابط مقتدرانه

اینفوگرافیک روابط حسنه، روابط مقتدرانه

یکشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰
مزد گرفتن برای واجبات و عبادات

مزد گرفتن برای واجبات و عبادات

به فتوای حضرت امام خمینی (س) در تحریر الوسیله: گرفتن اجرت‏ برای چیزی که انجام دادن آن بر او واجب‏ عینی‏ است حرام‏ می‏ باشد، بلکه اگر چه واجب کفایی باشد، بنابر احتیاط (واجب) در مورد آن؛و منظور از واجباتی که گفته شد (که اخذ اجرت بر آن حرام است) آن واجبی است که بر خود اجیر واجب باشد و اما آنچه بر غیر او واجب باشد و مباشرت در آن معتبر نباشد، گرفتن اجرت بر آن، حتی در عباداتی که نیابت در آن‏ها مشروع است مانعی ندارد، بنابر این اجیر گرفتن برای اموات در مورد عبادات مانند حج و روزه و نماز اشکالی ندارد.

یکشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰
امام و خاندان آل احمد/ جلال آل احمد: من حتی دست پدرم را نبوسیده بودم، اما دست امام را بوسیدم

امام و خاندان آل احمد/ جلال آل احمد: من حتی دست پدرم را نبوسیده بودم، اما دست امام را بوسیدم

در این گیر و دار، سیمین خانم مشغول آماده کردن ناهار و سفره انداختن شده و حالت شادی و شعف عجیبی در چهره او نمایان بوده است. در میانه آمد و رفت سیمین خانم به آشپزخانه و اتاق و تدارک وسایل سفره، یکی از آقایان با ناراحتی می گوید خیلی خوشحالی سیمین خانم! رفتیم دیدار و دست خالی و بی نتیجه برگشتیم، آنوقت تو این طور خوشحالی؟

یکشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۵۸
نامه به شورای عالی قضایی در مورد اختیارات دادستان کل انقلاب

نامه به شورای عالی قضایی در مورد اختیارات دادستان کل انقلاب

امام خمینی در ۵ مرداد سال ۶۱ در نامه به شورای عالی قضایی اختیارات دادستان کل انقلاب را تبیین نمودند

یکشنبه, ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۴
ابراء و احکام شرعی آن

ابراء و احکام شرعی آن

ابراء اسقاط آنچه که در ذمّه است می‏ باشد، و از ایقاعات است و متوقف بر قبول نمی ‏باشد. به همین جهت با صلح و هبه متفاوت است هرچند که مفید ابراء باشند. توکیل در ابراء صحیح است. همچنین خیار شرط گرچه مختص بیع نیست لیکن در ابراء جاری نمی شود.

شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۲
خادم ملت باشید

خادم ملت باشید

‏‏و من کراراً به آقایان عرض کرده ام و حالا هم باز تکرار می کنم که خدمتگزار باشید به‏‎ ‎‏این ملتی که آن دست های خیانتکار را قطع کرد و این امانت را به شما سپرد. شما الآن‏ ‎‏امانت بزرگی از دست این ملت تحویل گرفتید و مقتضای امانتداری این است که آن را به‏‎ ‎‏طور شایسته حفظ کنید و به طور شایسته به نسل آینده و دولت های آینده تحویل بدهید،‏‎ ‎‏و مادامی که اینطور باشید ملت پشت شماست، و مادامی که ملت همراه شما باشد هیچ‏‎ ‎‏آسیبی به شما و به کشور نمی رسد. صحیفه امام، جلد ۱۸، صفحه ۷۸

شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۶
حقوق بشر در اسلام

حقوق بشر در اسلام

پرتال امام خمینی(س): اینفوگرافی حقوق بشر در اسلام

شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰
ارث حمل (جنین)

ارث حمل (جنین)

«حمل، مادامی ‏که حمل است ارث نمی ‏برد؛ اگر چه معلوم باشد که در شکم مادرش زنده است؛ لیکن از کسی که در مرتبه یا در طبقه متأخر از او است حاجب می‏ باشد؛ پس اگر میت حمل داشته باشد و دارای نوه‏ ها و برادرها هم باشد، از ارث بردن ممنوع می ‏شوند و چیزی به آن‏ ها داده نمی ‏شود تا حال آن روشن شود، پس اگر زنده متولد شد، ارث اختصاص به او پیدا می‏ کند و اگر به طور مرده به دنیا آمد، آن‏ها ارث می‏ برند.» بنابر این «اگر برای وارث موجود، فرضی باشد که با بود و نبود حمل تغییر نمی‏ کند مانند سهم یکی از زوجین یا یکی از پدر و مادر در صورتی که با او فرزندی غیر از حمل باشد، تمام سهم او داده می ‏شود. و در صورتی که حمل در فرض تولد - و لو در بعضی از صور - سهم وارث را تغییر داده و ناقص می‏ کند به وارث کمترین سهمی را که در صورت تولد حمل به ارث می‏ برد، داده می ‏شود، مانند پدر و مادری که با آن ‏ها غیر از حمل فرزند دیگری نیست.» و «اگر سهم دو نفر کنار گذاشته شود و بقیه ترکه تقسیم شود، سپس بیشتر از دو نفر متولد شوند، به اندازه سهم نفر اضافی از ترکه پس گرفته می‏ شود.»

شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
رونمایی از نام گذاری خیابانی در کراچی با نام امام خمینی(ره)

رونمایی از نام گذاری خیابانی در کراچی با نام امام خمینی(ره)

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان پس از ورود به کراچی و ادای احترام به بنیان گذار فقید پاکستان از نام جدید خیابان اولد کلیفتون که به نام امام خمینی(ره) تغییر پیدا کرده است، رونمایی کرد.

شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۴
ماه قیام

ماه قیام

‏محرّم ماهی است که عدالت در مقابل ظلم و حق در مقابل باطل قیام کرده

شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای محمد علی رجایی

حکم تنفیذ ریاست جمهوری آقای محمد علی رجایی

امام خمینی در ۱۱ مرداد ۱۳۶۰ حکم ریاست جمهوری آقای رجایی را تنفیذ نمودند

شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۸:۰
 امام خمینی عارف عابدی بودند که سعی در انجام مستحبات می کردند

امام خمینی عارف عابدی بودند که سعی در انجام مستحبات می کردند

در یک سال قمری کربلا هفت زیارت مخصوصه دارد و نجف سه زیارت مخصوصه. امام خمینی عارف عابدی بودند که سعی در انجام مستحبات می کردند از جمله اینها همین زیارت های مخصوص کربلا و نجف بود.

شنبه, ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲:۳۱
صفحه 130 از 4024 < قبلی | 121 | 122 | 123 | 124 | 125 | 126 | 127 | 128 | 129 | 130 | بعدی >