اهمیت ساده زیستی روحانیت و مسئولان

اهمیت ساده زیستی روحانیت و مسئولان

از اهم مسائلی که باید تذکر بدهم، مسئله ای است که به همۀ روحانیت و‏‎ ‎‏دست اندرکاران کشور مربوط می شود، و همیشه نگران آن هستم که مبادا این مردمی که‏‎ ‎‏همه چیزشان را فدا کردند و به اسلام خدمت نموده و به ما منّت گذاشتند،

جمعه, ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۴
دنبال حق بروید هر کجا که باشد

سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی (وظایف نمایندگان مجلس)

دنبال حق بروید هر کجا که باشد

‌‌ ‌‌لزوم حق مداری هنگام نظر دادن‌ حق هر جا هست باید دنبالش رفت و او را با آغوش باز پذیرفت، ولو برخلاف نظر‌‎ ‎‌خود من هست. و باطل را هر چه هست و از هر کس صادر بشود باید نپذیرفت به عنوان‌‎ ‎‌اینکه باطل است. اشخاص و گروهها و اینها را باید کنار گذاشت، حق و باطل را ملاحظه‌‎ ‎‌کرد. آن وقت هم برای اثبات حق و ابطال باطل اگر انسان گرفتار بشود به عصبانیت و‌‎ ‎‌عرض می کنم غیظ و غضب کردن، نه می تواند حق را به دست بیاورد؛ و نه می تواند باطل‌ را ردش کند.‌ ‌‎صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۶۷-۳۶۸

پنجشنبه, ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹
افشای اسرار مردم ظلم وتعدی از حدود الهی

افشای اسرار مردم ظلم وتعدی از حدود الهی

مؤکداً تذکر داده می شود که اگر برای کشف خانه های تیمی و مراکز جاسوسی و‏‎ ‎‏افساد علیه نظام جمهوری اسلامی از روی خطا و اشتباه به منزل شخصی یا محل کار کسی‏‎ ‎‏وارد شدند...

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵
عدم تجسس در حریم شخصی

عدم تجسس در حریم شخصی

هیچ کس حق ندارد به خانه یا مغازه و یا محل کار شخصی کسی بدون اذن صاحب‏‎ ‎‏آنها وارد شود یا کسی را جلب کند

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰
وظیفه دستگاه الهی حفظ آرامش و امنیت مردم

وظیفه دستگاه الهی حفظ آرامش و امنیت مردم

آقایان قضات واجد شرایط اسلامی، چه در دادگستری و چه در دادگاههای‏‎ ‎‏انقلاب باید با استقلال و قدرت بدون ملاحظه از مقامی احکام اسلام را صادر کنند

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
منشور حقوق شهروندی؛ خیلی دور خیلی نزدیک

در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین مجید انصاری؛

منشور حقوق شهروندی؛ خیلی دور خیلی نزدیک

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۴
حقوق مخالفین (سیاسی و عقیدتی) در حکومت اسلامی چه موارد و موضوعاتی را دربرمی گیرد؟ آیا امام خمینی(س) در این مورد سفارشی داشته اند؟

حقوق مخالفین (سیاسی و عقیدتی) در حکومت اسلامی چه موارد و موضوعاتی را دربرمی گیرد؟ آیا امام خمینی(س) ...

یکی از موضوعات مهم درعرصه ی حاکمیت دولت ها شیوه ی برخورد آنان با مخالفان سیاسی است که خاستگاه آن از جهات مختلف قابل بررسی می باشد. نکته ی در خور توجه این که آیا مخالفت کردن از جمله مخالفت با حاکمیت یک جرم است؟ و یا مخالفت کردن و اختلاف نظر مردمان یک امر طبیعی و از لوازم انسان بودن است؟ بی شک پاسخ گزینه ی دوم است. اختلاف نظر یک امر طبیعی است. آنچه مهم است اینکه هم موافقان و هم مخالفان یک نظام، اعلام موافقت و مخالفتشان باید در چارچوب قانون و با ابزارهای مسالمت آمیز باشد. سیره ی امام علی(ع)، قانون اساسی جمهوری اسلامی و هم چنین سیره ی عملی و نظری امام خمینی نشان می دهد که مخالفان دولت از حقوقی مثل حق تشکیل حزب، داشتن مطبوعات و حق آزادی بیان و شرکت فعالانه در اداره ی امور عمومی برخوردارند و سلب هریک از این حقوق عملی برخلاف قانون اساسی است. همان گونه که متمسک شدن مخالفان نظام به ابزارهای خشونت آمیز نیز عملی برخلاف قانون اساسی است. همچنین مخالفان دولت در ابراز مخالفت خود در چهارچوب قانون عادلانه و بطور مسالمت آمیز دارای حقند. افزون بر این آن ها از حقوقی بهره مندند و حتی اگر متهم به انجام جرمی شوند، رسیدگی به اتهامشان، آنان را از حقوق دیگرشان محروم نمی کند.

چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
"بانوی قدس ایران" عطر گلاب دارد
چهارشنبه, ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۴۱
دکتر علی کمساری: هجمه به نهاد های فرهنگی کشور در رسانه ملی ناپسند است

دکتر علی کمساری: هجمه به نهاد های فرهنگی کشور در رسانه ملی ناپسند است

دکتر علی کمساری: ما امروز به این امر مهم در موسسه تنظیم نشر آثار حضرت امام واقف هستیم که اگر می خواهیم حقایق و واقعیت های مربوط به امام و انقلاب را روایت کنیم، با نسلی مواجه هستیم که تا اقنا نشود، چیزی را نمی پذیرد. اتخاذ روش اقنایی در مواجهه با یک مخاطب بسیارامری مهمی می باشد. لذا اگر کسی می خواهد تولید فرهنگی هنری و ادبی داشته باشد، کار پژوهشی و رسانه ای انجام دهد، حتما باید به این عنصر توجه کند که با یک مخاطب خاص مواجه است که حتما می خواهد اقناء شود و اگر اقناء نشود، با ما همراه نمیشود.

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۰
 حق شهروندی‏‏ ‏با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام(ره)‏

دفاع امام از حریم شهروندی

حق شهروندی‏‏ ‏با تکیه بر اصول اسلام و دیدگاه امام(ره)‏

مروزه «شهروندی» اصطلاحی مهم در ادبیات سیاستمدارن، حقوقدانان، جامعه شناسان و انسان شناسان محسوب می شود. شهروندی، محصول فرایند اجتماعی شدن انسان و نتیجه تعامل او در برابر حکومت است. بدین ترتیب، تابعان یک حکومت در قالب مفهوم «شهروندی»، از یک سو موظف و مسئولند و از سوی دیگر، صاحب حقوق. اما باید به این سؤال پاسخ داده شود که آبشخور حقوق شهروندی از کجا است؟ و بر چه فلسفه نظری و مبنا و منبعی استوار است؟‏ ‏‏برای پاسخ به این پرسش، ناگزیریم که سرشت، فطرت و خلقت انسان را بکاویم و تا جایی که امکان دارد، حقیقت وجودی انسان را ارزیابی کنیم.‏ ‏‏در خصوص موضوع انسان به مثابه شهروند در حکومت اسلامی، دین اسلام تمامی مسلمانان را با عنوان «امت واحده» شهروندان حکومت اسلامی می داند. بنابراین، در اسلام رنگ، نژاد و سرزمین جغرافیایی، ملاک اطلاق و تعریف حق شهروندی نیست؛ بلکه از دیدگاه اسلام ملاک و معیار، مرزهای عقیدتی است.‏ ‏‏جمهوری اسلامی، برآیند اندیشه نظری حضرت امام خمینی(ره) به عنوان متفکر بزرگ اسلامی است. از دیدگاه ایشان انسان به صرفِ انسان بودن، کریم و شریف است. ایشان بارها به مسئولان جمهوری اسلامی تأکید نمودند که آنان به عنوان حاکمان اسلامی موظفند همواره حقوق انسانی و اسلامی تمام کسانی را که در گستره این حکومت قرار گرفته اند، پاسداری کنند.‏

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲
تکلیف ما چیست؟

تکلیف ما چیست؟

تکلیف ما در این وقت چی است؟

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۳
عقب مانده کیست؟

سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس (افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی)

عقب مانده کیست؟

‏‏نهراسیدن از شکست در عمل به تکلیف‏ من عرض می کنم که وقتی بنا شد که ما به تکلیفمان عمل بکنیم، و ما آن راهی را که‏‎ ‎‏خدای تبارک و تعالی پیش پای ما گذاشته است آن راه را برویم، برای ما شکست هیچی‏‎ ‎‏نیست. برای اینکه از دو حال خارج نیست: یا این است که ما پیش می بریم که شکست‏‎ ‎‏هیچ نیست، و یا این است که نه، می آیند و ما را عقب می زنند، ما تکلیفمان را عمل‏‎ ‎‏کرده ایم، چه شکستی است؟ سیدالشهدا هم شکست خورد در کربلا، اما شکست نبود‏‎ ‎‏این. کشته شد و زنده کرد یک عالَمی را. امیرالمؤمنین هم در جنگها، در جنگ صفین‏‎ ‎‏شکست خورد، لکن شکست نبود این. او به خدمت اسلام بود و برای خدا کار می کرد.‏‎ ‎‏کسی که برای خدا کار بکند، هیچ وقت شکست تویش نیست، بُرد همیشه با آنهاست.‏‎ ‎‏شما خوف این را نداشته باشید که اگر یک چیزی برخلاف مثلاً مسلک مارکسیسم‏‎ ‎‏بگویید، بگویند که اینها چه عقب مانده هستند، خود آنها عقب مانده اند. همانهایی که‏‎ ‎‏ادعای ـ نمی دانم ـ کمونیستی و کذا می کنند، خود آنها از همه قلدرتر و از همه‏‎ ‎‏دیکتاتورترند، و ملتهایشان را همه به بند کشیده اند. آزادی در آن ممالک نیست برای‏‎ ‎‏کسی. همان طوری که در ممالک غربی هم آزادی نیست در کار، صحبت آزادی، حرف‏‎ ‎‏آزادی است. اگر آزادی باشد، این سیاههای بیچاره چه کرده اند که اینطور تحت‏‎ ‎‏فشارند؟ ‏صحیفه امام، ج ۱۲، ص ۳۵۰

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
فلسفه اصلی صدور پیام هشت ماده ای حضرت امام از منظر دکتر سید عبدالله حسینی

دفاع امام از حریم شهروندی

فلسفه اصلی صدور پیام هشت ماده ای حضرت امام از منظر دکتر سید عبدالله حسینی

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور شاهد اتفاقاتی درباره مسائل مربوط به حقوق بشر، حریم خصوصی و حقوق شهروندی و اجتماعی بود که می توانست نظام نوپای اسلامی را قربانی برخی مسائل کند. در ابتدای انقلاب گاهی نیروهای انقلابی به خاطر اینکه می خواستند جریانات را کنترل کنند، از جمله به بازرسی و کنترل خودروها و اماکن می پرداختند و این کنترل ها گاه و بیگاه موجب شکسته شدن حریم خصوصی افراد می شد؛ حضرت امام با صدور پیام هشت ماده ای به نحوی دوباره مسائل حقوق بشری در جمهوری اسلامی ایران را مدنظر همگان قرار دادند؛ بخصوص چون موضوع حق الناس مطرح بود، موضوع روابط اجتماعی مردم را دراین منشور بازتعریف کرده و متذکر شدند. و به همگان گوشزد کردند آنچه که انقلاب اسلامی بدنبال آن است سرک کشیدن به زندگی خصوصی مردم و نقض حقوق اجتماعی آنان نیست بلکه کشور دچار مسائل اساسی تر است که باید به آنها توجه شود.

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی: فرمان هشت ماده ای مُرّ قواعد اسلام است

دفاع امام از حریم شهروندی

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی: فرمان هشت ماده ای مُرّ قواعد اسلام است

آیت الله سید محمد موسوی بجنوردی، متولد نجف و فقیه و حقوقدان برجسته است که در سال ۱۳۸۴ بخاطر فعالیت های علمی گسترده بعنوان چهره ماندگار کشور انتخاب شد. وی از شاگردان حضرت امام در نجف بود و پس از انقلاب اسلامی، در دفتر استفتائات امام مشغول به کار شد. وی سپس بدستور امام، دادگاه عالی قضات را راه اندازی کرد و به عضویت آن در آمد. آیت الله بجنوردی در سال ۱۳۸۲ به رتبه استادی رسید و هم اکنون در پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی و مراکز علمی دیگر مشغول به تدریس است. آنچه درادامه می خوانید گفتگو درباره فرمان هشت ماده ای حضرت امام است که از نظر می گذرد:

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
تسلیت یادگار امام در پی درگذشت همسر مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

تسلیت یادگار امام در پی درگذشت همسر مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در پیامی درگذشت حاجیه خانم لاجوردی همسر مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) را تسلیت گفت.

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۵۸
کلیدواژه هایی که دودمان پهلوی را در هم پیچید

کلیدواژه هایی که دودمان پهلوی را در هم پیچید

شروع مصاحبه‏ های امام هم داستانی شنیدنی دارد. شروع مصاحبه ‏ها به صورت مذاکرات انجام گرفت؛ بدین صورت که سؤال و جوابی نبود بلکه سردبیر لوموند و یا فیگارو و یا دیگران خدمت امام می‏رسیدند و صحبتهایشان را با امام منتشر می‏کردند و خودشان می‏گفتند این آن چیزی نیست که دولت ممنوع اعلام کرده است. تا افکار عمومی مردم فرانسه به صورتی درآمد که دولت فرانسه ناچار از آزادی مصاحبه‏ ها شد. امام خمینی چند روز بعد در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون اتریش درباره علت ترک عراق‏ فرمود: دولت عراق زیر فشار شاه، من را از فعالیت سیاسی که مسئولیت آن را بر دوش می‏کشم منع نمود؛ از این جهت آنجا را ترک کردم.

سه شنبه, ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۴۰
اسلام عزیزتر از تصور ما

اسلام عزیزتر از تصور ما

اسلام عزیزتر از آن است که ما تصور‏‎ ‎‏می کنیم. اسلام آن است که رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله وسلم ـ برای او چه زحمتها‏‎ ‎‏کشید و چه مصیبتها کشید و چه جوانها داد و چه اشخاص برومند را فدا کرد.

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۸
تاسف از مخالفت های بعضی دولتهای منطقه

تاسف از مخالفت های بعضی دولتهای منطقه

تأسف ما از مخالفت و دشمنی بعض دولتهای منطقه است که با اسم اسلام با اسلام و‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی به مخالفت برخاسته

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
گزارش مسئولان به مردم

گزارش مسئولان به مردم

‏بهتر این است که هر یک از آقایان که متکفل یک امری هستند، وقتی کاری انجام‏‎ ‎‏می دهند بروند در رادیو بگویند...

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
تکفیر، وفاق میل ابرقدرت ها
دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹
نزاع مال خودخواهی است

نزاع مال خودخواهی است

اگر تمام انبیا جمع بشوند در یک محلی، هیچ وقت با هم نزاع نمی کنند...

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶
آخرین پرواز شهید بابایی با کلاهی که یا ثارالله در آن حک شده بود

آخرین پرواز شهید بابایی با کلاهی که یا ثارالله در آن حک شده بود

امیر سرتیپ خلبان حسین خلیلی از همرزمان شهید بابایی در خاطراتش از ایشان به روایت حک یا ثارالله بر روی کلاه او پرداخته که خواندنی است.

دوشنبه, ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۸
صفحه 322 از 4024 < قبلی | 321 | 322 | 323 | 324 | 325 | 326 | 327 | 328 | 329 | 330 | بعدی >