عده ای نگذاشتند نظریات امام در حوزه های علمیه مورد نقد و بررسی قرار بگیرد! هم علما باید به مردم نزدیک شوند و هم مردم به علما! حوزه علمیه باید به همان آزادی خودش برگردد! اگر حوزه به استقلال فکری خود باقی باشد، مرجعیت آن هم استقلال فکری خواهد داشت و در آن صورت سیاست برآمده از حوزه، بسیار کارآمد خواهد بود!
پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۱۵
بمناسبت هیجدهم آذر ماه ۱۳۷۰ شناخته شدن عراق به عنوان آغازگر جنگ علیه ایران؛
وقتی نهضت عمومی علیه اقدامات شاه پس از رحلت آیت الله بروجردی آغاز گردید، در این میان به ویژه امام خمینی سعی کرد با نصیحت و خیرخواهی برای ملت و کشور، انحرافات و خرابی ها اصلاح شود، اما وقتی همه راههای اصلاح مسدود شده بود، خروش و فریاد او رساتر شد که زندان و حبس و حصر و سپس تبعید ایشان را در پی داشت.
چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۳
یادگار امام با بیان اینکه باید به حق گفت که همه جامعه پزشکی ما به خصوص جامعه پرستاری یک آزمون سربلند را از سر گذراند، افزود: در آن روزهایی که همانند روز قیامت هرکس برای در امان ماندن از کرونا به فکر خودش بود، این انسان های شریف ایستادند و شخصا از نزدیک می دیدم که چه شجاعت، عزم و همتی در آن ها بود.
چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۴
تعلیقه دوجلدیِ حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی بر کتاب ارزشمند کفایه الاصول یکی از جمله شروحی است که به جستجوی اسرار و روشن شدن حقایق و دقائق و بیان مطالب مجمل و مبهم کتاب کفایة، با قلمی روان و امروزی پرداخته است.
چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۹

شورای انقلاب فرهنگی
اولین گام برای تاسیس یک سازمان یا نهاد جدید، بیان ضرورتهای تاسیس آن است چه عوامل و دغدغه هایی وجود داشت که امام خمینی را به تشکیل این نهاد وادار نمود؟ ممکن است در نگاه اول، ایجاد این شورا در کنار سایر مراجع قانونی تصمیم گیر و مجری مثل مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه های آموزش عالی، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامی توجیه قانع کننده ای نداشته باشد.
مهمترین دلایل تاسیس این نهاد با توجه به نامه ها، فرمانها و سخنرانیهای بنیانگذار انقلاب اسلامی، در مورد تاسیس و وظایف ستاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی به شرح زیر می باشد:
الف) نگرانی ملت اسلامی و دانشجویان متعهد از اخلال توطئه گران و خوف از دست رفتن فرصت.
ب) ابقای فرهنگ رژیم فاسد گذشته در دانشگاهها و در نتیجه وارد آمدن ضربه مهلک به انقلاب و جمهوری اسلامی
ج) اسلامی و انسانی نمودن دروس و محیط دانشگاهها
د) زدوده شدن قید و بند شرق و غربزدگان از کشور و دانشگاهها
و) نیاز مبرم به متخصصان و اسلام شناسان متخصص و مغزهای متفکر وطنخواه و نیروهای ماهر و اساتید و مربیان و معلمان معتقد به اسلام و استقلال کشور به ویژه در علوم دانشگاهی و فرهنگی مترقی
ه) ضرورت توسعه و اصلاح مراکز آموزشی و انقلاب فرهنگی به معنای واقعی
ی) خروج از فرهنگ بدآموز غربی و نفوذ و جایگزین کردن فرهنگ آموزنده اسلامی _ ملی و مبارزه با نفوذ عمیق و ریشه دار غرب
ب
چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۱
شورای انقلاب فرهنگی
در آغاز از نام این نهاد بر می آمد که این ستاد جنبه موقتی داشته است و پس از مدتی به حیات خود خاتمه دهد؛ لکن از آنجا که همواره حفظ فرهنگ و شئونات اسلامی و انقلابی اصلاح دانشگاهها و مدارس و بازنگری کتب و متون آموزشی یکی از اهداف و استراتژیهای بلند مدت نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است و خودکفایی در زمینه های مختلف، به ویژه خودکفایی علمی و فرهنگی، جزء آرمانهای اصلی این نظام می باشد، حضرت امام بر آن شد تا به انگیزه استمرار بخشیدن به حیات ستاد و وسعت دادن به گستره فعالیت آن، طی فرمانی دیگر، در تاریخ ۱۹ / ۹ / ۱۳۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی را بنیان گذاری نماید.
چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
شورای انقلاب فرهنگی
«من الآن باید بگویم که اطمینان دارم که با این جمعیتی که الآن، اعضای محترمی که الآن هستند در شورا، دیگر نگرانی ای نسبت به دانشگاهها و ان شاء الله سایر چیزها نباشد. مع ذلک البته مسأله چون خیلی مهم است و سرنوشت انقلاب اسلام بسته به اوست بقایش، از این جهت، باید همیشه این حساسیت را داشت. در همه امور باید حساس بود، اما فرق است ما بین آنی که ادامه باید این حساسیت پیدا بکند. یک چیزهایی که حل می شود، مثلًا ما جنگ داریم، جنگ چیز مهمی نیست، حل می شود، چیز مهمی نیست و بحمدالله خوب است وضع، و جهات سیاسی ای که در دنیا هست، آنها هم حل می شود و ان شاء الله، چیزهایی است حساس باید بود. اما مسئله دانشگاه یک مسأله فوق العاده است که این افرادی که از دانشگاه در می آیند یا مخرب یک کشوری هستند یا سازنده آن کشور هستند، و در کشور ما، یا رو به اسلام می برند کشور ما را، یا منحرفش می کنند. این از چیزهایی است که از دانشگاه می آید این کار، چنانچه از حوزه های علمیه می آید این کار، از این جهت، خیلی مهم است این امر.»
چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۱۴
در آستانه میلاد پر خیر و برکت حضرت زینب(س) و روز پرستار، اعضای شورای عالی و هیات رئیسه سازمان نظام پرستاری به نمایندگی از پرستاران سراسر کشور، به دلیل شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی و به صورت محدود، ضمن تجدید میثاق با آرمان های حضرت امام خمینی(س) با حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی دیدار کردند
چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۰
بمناسبت صدور فرمان هشت ماده ای از سوی امام خمینی(س)؛
مصادیق بسیاری در سیره امام خمینی را می توان برشمرد که برگرفته از خصلت نوع دوستی و توجه به کرامت مردم است. این مصادیق در خاطرات یاران، شاگردان و نزدیکان امام بصورت گسترده قابل بررسی است؛ اما در این نوشتار صرفا به چند سرفصل سیاسی که تضمین کننده کرامت ملی و عمومی گردیده است اشاره می شود و از ذکر خاطرات در تبیین موضوع پرهیز می شود. برخی موضع گیری های سیاسی امام خمینی در سالها مبارزه که صرفا برای تامین خواسته های مردم بوده را می توان در زمره توجه امام به کرامت انسانی برشمرد؛ از جمله می توان به موضوعاتی چون موضوع کاپیتولاسیون؛ موضوع تصویب لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی؛ دفاع از تجاوز رژیم به حوزه علمیه، مبارزه با طرح انقلاب سفید؛ دفاع از کرامت عالمان در ماجرای مدرسه فیضیه و مواردی بسیاری دیگر در جریان نهضت اسلامی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی که سرآمد آن صدور فرمان هشت ماده ای برای دفاع از حقوق اولیه و ثانویه مردم به نهادها متولی بود.
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۱
موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) از آغاز ثبت نام دوره های کوتاه مدت آشنایی با اندیشه امام خمینی (س) خبر داد.
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۶
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
دانشجوها ذخایر این ملت هستند،
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو؛
آغاز جریان اعزام دانشجو به خارج، به دوره صفوی می رسد. در دوره شاه عباس دوم به دلیل دشمنی ایران و اروپا با امپراتوری عثمانی، نوعی نزدیکی و ارتباط میان ایران و کشورهای اروپایی برقرار شد و برای نخستین بار شاه عباس در سال ۱۰۵۲ ش. چند تن را برای یادگیری هنر به رم فرستاد. اما روند اعزام دانشجو به صورت جدی و پیوسته، در عصر قاجار و به همت عباس میرزا صورت گرفت. امیرکبیر نیز همین سیاست را دنبال کرد.
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۵
دانشگاه ما، که مرکز آدم سازی باید باشد، قشر دانشجو که متعهد برای اسلام است و خونش را برای اسلام داد و فعالیت برای اسلام کرد
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۶
عبادات و مناسک و اذکار و اوراد در وقتی نتیجۀ کامله دارد که صورت باطنۀ قلب شود و باطن ذات انسان به آن مخمّر گردد
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۴۵
جامعۀ توحیدی عبارت از جامعه ای است عبارت از جامعه ای است که با حفظ همۀ مراتب یک نظر داشته باشند
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۴۱
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۴۸
مسلما نوع مبارزه و نوع حرکت و رویکرد سیاسی تشکل های دانشجویی پس از انقلاب با توجه به تغییرات باید تغییر می کرد. با پیروزی انقلاب اسلامی و شکست دیوار استبداد و از میان رفتن موانع فعالیت سیاسی حرکت ها و جنبش ها فرهنگی سیاسی و انقلابی آغاز شد؛ از جمله می توان به تغییرات محیط دانشگاه اشاره کرد. باید به جریان شناسی حرکت دانشجویان با توجه به نگرش ها و ایدولوژی ها متعارض که در جامعه وجود داشت؛ اشاره کرد. در یک محور بندی می توان به سه جریان اشاره کنیم. یک جریان مارکسیستی که مشتمل بر حزب توده و چریک های فدایی خلق، سازمان پیکار حزب رنجبران، حزب سوسیالیست و چپی ها و امثال این ها که مبانی اندیشه آنها مارکسیسم، کمونیست و سوسیالیسم، مائوئیسم و تروتسکیسم بود، اشاره کرد.
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۳۶
سخنرانی در جمع مسئولان دانشگاه ها (نقش دانشگاه در استقلال کشور)
اهداف و مقاصد شوم در مخالفت با انقلاب فرهنگی
شما توجه داشته اید و دارید که از همان اول انقلاب، قدم به قدم طوایفی و قلمهایی و زبانهایی بر ضد این انقلاب به کار افتادند؛ و هر قدمی که انقلاب خواست برای اصلاح بردارد، آنها مخالفت کردند. اگر صحبت دانشگاه آمد، همانهایی که دانشگاه را مرکز فساد قرار داده بودند و همانهایی که قبلۀ آنها غرب یا شرق بود، با اصلاح دانشگاه مخالف بودند. آنها خوف این را داشتند که مبادا دانشگاه یک دانشگاه اسلامی بشود تا اینکه دست شرق و غرب تا ابد از دانشگاه کوتاه بشود؛ یعنی، از کشور کوتاه بشود.
صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۴۲۸
سه شنبه, ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۵۹
سخنرانی در جمع نمایندگان مجلس خبرگان (پرهیز از اختلاف)
پیام به عموم ملت
من این را اعلام می کنم که اگر کسی به من سَبّ بکند، فحش بدهد، عکس من را پاره کند، احدی حق ندارد که به او تعرض بکند. حرام است تعرض کردن به کسی که به من سَب کند، به من فحش بدهد، عکس مرا پاره کند، مرا بزند، هر کاری بکند. احدی حق ندارد در این وقتی که ما گرفتار هستیم در این مصیبت بزرگ، با او مقابله کند تا اینکه به زد و خورد برسد و غائله ایجاد بشود. امروز آرامش ما می خواهیم.
صحیفه امام، ج ۱۱، ص ۱۷۷
دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۰
تازه های نشر؛
کتاب روشن بینی امام خمینی (س) توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) منتشر شد مولف این کتاب محمد محمدی ری شهری می باشد. و این کتاب شامل ۳۴۲ صفحه می باشد.
دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۴۸
احمد کشوری، خلبان شجاع هوانیروز در پانزده آذر ماه یعنی دو ماه و نیم بعد از حمله رژیم بعث عراق به ایران به شهادت رسید. دوستانش شهیدان فلاحی و شیرودی به نقل خاطراتی از او پرداخته بودند.
دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۸:۳۷
موضوع ایمان و عمل به باورها و آموزه های دینی از دیدگاه حضرت امام از جهات مختلفی اهمیت دارد. من چند نکته در این رابطه عرض کنم. امام واقعاً مصداق بارز عرفان اسلامی هم در بُعد نظری و در بعد عملی بود. زندگی ایشان سراسر سیر و سلوک الی الله بود. به نظر من یکی از مصادیق بارز فانی در اصطلاح عرفا، حضرت امام خمینی بود. بنابراین از منظر عرفانی امام به مقام فناء نائل شده بود. مقام فنا، مقامی است که عارف و سالک برای اراده خود استقلال و منیتی قائل نیست و معتقد است همه چیز به دست خدا انجام می شود. بنابراین از این جهت این بحث اهمیت فراوانی دارد. از نظر زندگی و ساده زیستی و تلاش برای حفظ اسلام و احکام الهی هم، نشان داد که در عمل همه چیز خود را فدای باورها و اعتقادات خود کرده بود. از این دو منظر این بحث بسیار مهم است.
دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۷:۵
یکشنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۵
یکشنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۵۰
یکشنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۵
یکشنبه, ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰