سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
در آستانه رونمایی از خاطرات حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی؛
آنچه از دوران زندگی ام فهمیده ام و تاکنون در ذهنم هست به سه بخش تقسیم کردم: بخش اول: دریافت ها اعم از گفته ها و جلسات با اشخاص، دیدارها و خواندن نوشتارها بود. بخش دوم: علی رغم علاقه به مدارج اجتهادی، به واسطه فشارهای اقتصادی به ناچار وارد مسائل اقتصادی شدم. دوره سوم: دوره اجرای دستاوردها اعم از مسائل علمی و مالی بود. اولین مسئله ای که خداوند کمک کرد؛ آن بود که تصمیم گرفتم رئیس نشوم؛ چون معتقد بودم با رئیس شدن، هم سقوطم نزدیک می شود و هم غرور آن، مانع از پیشرفت و درست کاری می شود. دستورالعملی اخلاقی در ذهنم بود که امام صادق(ع) می فرمایند: «کن ذنبا و لا تکن رأسا»؛ همیشه دنباله رو، سرکرده نباش.
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰

سقط جنین، پایان یافتن بارداری است در هر مرحله ای که زندگی و حیات نوزاد جریان دارد. سقط جنین یا خود به خود و به سبب علل طبیعی و بدون نقش و دخالت کسی اتفاق می افتد و یا به واسطه دخالت و تأثیر عامل انسانی رخ می دهد که ممکن است غیرعامدانه نیز باشد.
خالق یکتا در قرآن کریم کشتن اولاد و قتل نفس محترم را در ردیف شرک به خدای متعال و ترک احسان به والدین و فواحش قرار داده و از آن ها نهی نموده و به اجتناب از آن ها سفارش کرده است. در آیه 151 سوره مبارکه انعام می فرماید:
قُلْ تَعَالَوْا أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّکُمْ عَلَیْکُمْ أَلاَّ تُشْرِکُوا بِهِ شَیْئاً وَ بِالْوَالِدَیْنِ إِحْسَاناً وَ لاَ تَقْتُلُوا أَوْلاَدَکُمْ مِنْ إِمْلاَقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ وَ لاَ تَقْرَبُوا الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَ مَا بَطَنَ وَ لاَ تَقْتُلُوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذٰلِکُمْ وَصَّاکُمْ بِهِ لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ ﴿151﴾
به بیان علامه طباطبایی قدّس سرّه در المیزان، حرمت اموری که در آیه فوق و آیات بعدی مورد نهی الهی قرار گرفته است مختص اسلام نیست بلکه در همه شرایع و عموم ادیان آسمانی حرام شمرده شده است. وی در ذیل کریمه فوق می نویسد: «تبین الآیات المحرمات العامة التی لا تختص بشریعة من الشرائع الإلهیة» (المیزان فی تفسیر القرآن، ج7، ص: 315)
...
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۲
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۸
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۶
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۹
تازه های نشر در حوزه نشریات؛
دو شماره از فصلنامه پژوهشی تاریخ نامه انقلاب توسط گروه تاریخ پژوهشکده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی منتشر شد.
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
امام خمینی (ره): شهید بهشتی مظلوم زیست و مظلوم مُرد و خار در چشم دشمنان اسلام ...بود.
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸
جمشید مطهّری طشی
خدا، انسان و جهان، سه محور اساسی اندیشۀ بشری است که در طول تاریخ و در همۀ جوامع، پرسش های مهم، اساسی، اندیشه سوز و اندیشه ساز، همواره دربارۀ آن ها مطرح شده و می شود و تمام تلاش فکری بشر، متوجه این سه کانون و یافتن پاسخ های درست و مناسب برای پرسش های مربوط به آن ها است. در این میان، شناخت انسان و حل معماها و رازهای نهفتۀ آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و دانشمندان فراوانی را در رشته های علمی مختلف به خود مشغول ساخته است.
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۵۶
امام خمینی (ره): من او [شهید دکتر بهشتی ] را یک فرد متعهد، مجتهد، متعهد، متدین، علاقه مند به ملت، علاقه مند به اسلام و به درد بخور برای جامعه خودمان می دانستم.
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۵۰
حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۴۷
در اینستاگرام؛
آیت الله سید حسن خمینی در پی بازی پر افتخار بازیکنان تیم ملی فوتبال پیامی صادر کرد.
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۲۹
آیت الله سید علی خامنه ای
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۹:۲۴
سیّد اکبر طباطبائی وایقان
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۸:۲۰
آیت الله شهید بهشتی
هر چند بدون تردید برخی استعدادها و توانها در افرادی برجسته تر است اما هرگز نباید آنچه را به عنوان خصوصیت های معنوی و اخلاقی ممتاز در آنها سراغ داریم صرفاً به حساب این زمینه های خدادادی بگذاریم و نقش خودسازی ها را دست کم بشمریم. از جمله در مورد خود مرحوم امام ایشان با نقل خاطره ای از طول دوران تحصیل گفتند که امام هم مسیر رشدی را طی کرده اند تا اینک چنین ظرفیتی را می توانی در ایشان بیابی و این خصلت نیز با زحمت و تمرین بدست آمده است.
سه شنبه, ۰۵ تیر ۱۳۹۷ - ۰:۵
از نظر اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کند، هدف مقدس را جز با وسیلۀ پاک نمی شود دنبال کرد و برای رسیدن به نتیجه نمی توان به هر وسیله ای تمسک جست. باید با پای بندی به موازین و بر طبق اصول و قواعد حرکت کرد هر چند به شکست ظاهری بیانجامد وتوفیقی در نتایج و اهداف صوری به دست نیاید. این شکست در نزد خداوند اجر دارد، زیرا همان طور که گذشت خداوند بیش از هر چیز به کیفیت عمل می نگرد و این حالت مانند داوری است که در نظر او مراعات قواعد بازی و صحت عمل بازیکنان ملاک اصلی است و نتیجۀ نهایی مسابقات را بر همین اساس اعلام می کند.
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۷
محمد منصور نژاد
منظور از "نظریۀ وحدت از درون تضادها" آن است که اگر در موضوعات گوناگون می توان گرایشی یکجانبه، تک بعدی و احیاناً افراطی یا تفریطی داشت، از دیدگاهها و مواضع امام(ره) اینگونه برمی آید که مواضع متضاد و متعارض را همزمان جمع می کرده و تعارضها در شیوۀ تفکر و سیرۀ امام، جای خود را به آشتی می دهند. مثلاً اگر در فقه، عده ای به "فقه سنتی" و دیگران به "فقه پویا" معتقد بودند، نظریۀ امام فقه "سنتی پویا"ست. اگر در اعمال، عده ای به "عملگرایی" و دیگران به "آرمانگرایی" تمایل دارند، امام خمینی(ره) "آرمانگرایی عملگرا"ست. اگر در میان گرایشهای دینی عدّه ای به عرفان گرایش داشته و با اصطلاح دغدغه شان لب و باطن دین است و عده ای به فقه گرایش داشته به ظواهر و اخبار عنایت داشتند، امام خمینی، "فقیه عارف" است و به ظاهر و باطن همزمان توجه داشتند. اگر در جهان اسلام عده ای برای حفظ وحدت با اهل سنت، پیشنهاد عدول از مواضع تشیع را می دادند و عده ای به بهانه دفاع از ولایت به اختلافات، دامن می زدند، امام خمینی در عین "دفاع از ولایت، منادی وحدت شیعه و سنی" بود.
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
توران منصوری، الهام رجایی
دوشنبه, ۰۴ تیر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶