• اخلاق و عرفان
حال و هوای روزهای پس از پیروزی انقلاب

همزمان با فروپاشی ارکان نظام شاه، رهبری انقلاب این ضرورت را که باید خشم مردم داغدار را در جهت صحیح هدایت کرد به درستی تشخیص دادند و دستور تشکیل دادگاه های انقلاب اسلامی را صادر فرمودند.

پیوند دموکراسی و حکومت اسلامی

سید هادی خسروشاهی

پیوند دموکراسی و حکومت اسلامی

نظام اسلامی در اجرای مصالح ملت و در حمایت از حقوق و آزادیهای آنها و نیز تحقق بخشیدن به مهمترین انواع مشارکت گوی سبقت را از نظام دموکراسی ربوده، و این به برکت هدف اصلی نظام اسلامی است و نیز به برکت کسی است که برای هموار نمودن راه این دنیا برای رسیدن به آخرت و دست یافتن به اجر و پاداش نیک آن، به پاخاست.

ایـــران و منــطقه

دکتر مهدی حمزه سلمان از کویت

ایـــران و منــطقه

اینها کشورهای مستقلی هستند. هیچ عقلی و هیچ ضابطه ای نمی پذیرد که کشور دیگری بیاید و با اتکا به قدرتی که دارد یا به او داده اند مردم کشور دیگر را کشتار کند که منافع ما این است. این بزرگترین جنایت است. البته قدرت های زورگوی جهانی به این مسایل توجهی ندارند و تا ملت ها بیدار نشده اند و از خود دفاع نکنند این مسایل هست.

انواع سیاست در نگاه امام خمینی (س)

دکتر محمد حسن جمشیدی

انواع سیاست در نگاه امام خمینی (س)

امام خمینی نیز بر اساس نگرش خود نسبت به جهان هستی و جایگاه انسان در آن و نقشی که به او محول شده و هدفی که سیاست معطوف به آن است به تقسیم بندی یا بیان انواعی از سیاست می پردازد. انواع سیاست مورد نظر ایشان عبارت است از: 1ـ سیاست شیطانی؛ 2ـ سیاست حیوانی؛ 3ـ سیاست الهی.

مسأله فلسطین، عقیدتی و راهبردی است

سید حسن نصرالله

مسأله فلسطین، عقیدتی و راهبردی است

اهتمام و توجه امام رضوان الله علیه به فلسطین و قدس از اوایل حرکت او و پیش از انقلاب اسلامی بود. این اهتمام تا تشکیل دولت و ارتحال او ادامه داشت. نه چالش های روزهای انقلاب، نه چالش های روزهای تشکیل دولت ، نه انواع خطرها و تهدیدهای بین المللی و منطقه ای... در موضع امام خمینی درباره مسئله فلسطین، قدس و اسرائیل ذره ای تغییر ایجاد نکرد. ایشان معتقد بودند که مسئله فلسطین و قدس مسئله محوری، عقیدتی و راهبردی است نه موضوعی برای چانه زنی، نشان دادن تاکتیک و بازی. همچنین باید یادآور شوم که امام خمینی (س) دعوت کننده همیشگی برای وحدت، تقریب (نزدیکی)، همکاری، تشریک مساعی، تکامل بین مسلمانان و نیز بین مستضعفان در دایره گسترده تر از دایره مسلمانان بود.

اصل نه شرقی و نه غربی‏

اصول اساسی سیاست خارجی

اصل نه شرقی و نه غربی‏

شعار نه شرقی و نه غربی پایه گذار دولت جدید اسلامی هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی شعار اصلی شده و به معنی استقلال مردم و دولت در قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت گردیده است.

شورای انقلاب

دکتر یحیی فوزی

شورای انقلاب

هاشمی رفسنجانی یکی از اعضای بلندپایه انقلاب و شورا که بعدها سمتهای عالی حکومتی را نیز پذیرفتند، ... گفته است: شورای انقلاب در شرایطی کار را به عهده گرفت که هیچ ارگان قابل اعتمادی در این کشور وجود نداشت و مشکلاتی که از برخورد نیروهای پلیسی و ارتش با مردم ایجاد شده بود و انتظاراتی که مردم از حکومت انقلابی داشتند و صف بندیهایی را که در مقابل انقلاب می شد شورای انقلاب مسئولیت اداره کشور را در این شرایط به عهده گرفت همه چیز را می بایست از صفر شروع می کردیم.

دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

علی اکبر صالحی

دیدگاه های حضرت امام (س) درباره سیاست خارجی

حضرت امام هدف و مقصد ما را از اول روشن کردند هدف ما رسیدن به آرمان هایی است که دین حنیف اسلام برای ما ترسیم کرده و ما در آن جهت در حرکت هستیم البته راه طول و درازی داریم تا به قله این آرمان ها و ایده آل های خود برسیم. تا به امروز در این سی و سه سال، خوشبختانه ملت به پیروی از ارشادات امام عزیز و رهبری عزیزمان، توانسته اند راه را به خوبی بپیمایند. ما هر چند گاهی در پیمایش این راه، گاهی با کندی و گاهی هم با تندی حرکت کرده ایم اما جهت را هرگز گم نکرده ایم.

هدف نهایی از تشکیل حکومت در اندیشه امام خمینی(س)

سید حبیب حسینی رنانی

هدف نهایی از تشکیل حکومت در اندیشه امام خمینی(س)

از نگاه امام(س) استقلال، آزادی، عدالت اجتماعی و رفاه، همه از امور ضروری برای حکومت اسلامی است؛ اما این ها فقط مقدمه برای رسیدن مردم به اخلاق اسلامی هستند تا با فراهم شدن شرایط، افراد بتوانند به تهذیب نفس بپردازند.

کرامت انسان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

علی اکبر جعفری

کرامت انسان در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

از آنجا که انقلاب اسلامی ملت ایران، بر اساس اعتقاد مذهبی و اسلامی شکل گرفت، اصول قانون اساسی نیز منبعث از احکام و تفکرات اسلامی (یعنی قرآن) است.

مفهوم سیاست خارجی یا روابط بین الملل

مفهوم سیاست خارجی یا روابط بین الملل

اصول و مبانی سیاست خارجی ای که امام خمینی(س) طراحی نموده و به صورت قوانین موضوعه تدوین و سعی در اجرای آن می شد، می توان در چند اصل خلاصه کرد. مهمترین مفهوم در این زمینه "استقلال" بود، این مفهوم، علیرغم فشارهای عظیم بین المللی و بحرانهای فراگیر داخلی، ابداً به معنای انزوای ایران از جهان نبود، بلکه امام خمینی حریم واقعی ملّت ایران و حرمت پایمال شدۀ ایشان را مرتباً مورد تأکید قرار داده و هر نوع رابطه ای را در مرز اصطکاک با این اصل مورد ارزشیابی منفی یا مثبت قرار می دادند. استقلال، در معنای نهایی می باید موجب پاره شدن تمام بندها و مجاری سلطه شود و هر کشوری که با سوء استفاده از ضعفهای داخلی و فساد حکومتگران سابق در ایران، مناسبات و منافع نامشروعی برای خود داشت،

رفتارشناسی امام در قبال اشغال سفارت امریکا

رفتارشناسی امام در قبال اشغال سفارت امریکا

مخالفتهای امام خمینی(س) با امریکا و مواضع این کشور، به سال 1358 و پیام ایشان در این سال محدود نمی شود؛ بلکه باید به دو دهه قبل برگشت و از اوایل دهه چهل آن را مورد توجه قرار داد. از زمان شروع نهضت امام خمینی و بویژه ماجرای کاپیتولاسیون در سال 1343، مخالفتهای امام با دخالتهای امریکا در امور داخلی ایران آغاز شد.

استکبارستیزی در ساحت اندیشه حضرت امام خمینی(س)

استکبارستیزی در ساحت اندیشه حضرت امام خمینی(س)

آرمان استکبارستیزی محصول تفکرات شخصی امام خمینی(س) نبوده و ریشه در عمق تعالیم اسلامی دارد و نه تنها ایشان بلکه تمامی کسانی که خود را پیرو راه اولیاء الهی و داخل در جبهه حق پرستان می دانند، موظف به ستیز با مستکبران هستند.

صفحه 6 از 8 < قبلی | 6 | 7 | 8