در این نوشتار سعی بر این است که به اهم وقایع و رخدادهای حیات پربرکت حضرت امام خمینی (س) اشاره گردد. ضمنا در ادامه مناسبتهای ملی و مذهبی روز را در سیره و اندیشه امام جستجو می کنیم.
مشخصه بارز و نقطۀ اصلی تمایز امام از دیگر رهبران مذهبی و سیاسی جهان معاصر صداقت و صراحت ایشان است. امام از بدو شکل گیری نهضت اسلامی همواره با مردم صادقانه حرف زدند، هرگز نمونه ای از دوگانگی بین امام و امت نمی توان یافت. اینگونه نبود که امام(س) با مردم یک گونه و با مسئولان به گونه ای دیگر حرف بزنند، صداقت امام محصول تعالی اخلاقی، خودسازی و یگانگی گفتار و عمل ایشان بود.
استاد دانشگاه و عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه ی اسلامی گفت: آن چه ما در روش، نگرش، بینش و رفتار امام خمینی مشاهده می کنیم، نشان دهنده همسویی عمیق او به این سنت است. همچنین سخنان او خارج از تعالیم اسلامی نیست و همچنین سلوک درونی و درک عوالم درون به نحو وجدانی و شهودی و سلوک درونی بر مبنای آموزه های طریقتی مورد توجه او بوده است.
امام خمینی در پیام روز 1357/10/16خود، روز نهم صفر را عزای عمومی اعلام کردند و وظایف طبقات مختلف را در جریان مبارزات تعیین کردند و اطاعت از رژیم شاه را جرم دانستند. این پیام در حالی بود که حضرت امام در پیام دیگری در همین روز به اعتصاب کنندگان مطبوعات از آنها خواستند که به اعتصابشان پایان داده و به نشر حقایق بپردازند. این پیام نشان دهنده هوشیاری حضرت امام و درک ایشان از جایگاه رسانه ها در روشنگری جامعه بود.
در روز پانزدهم دی ماه سال 1361، حضرت امام(س) طی حکمی به ستاد پیگیری تخلفات قضایی و اداری، امام خمینی با انتقاد از نحوه گزینش افراد و سؤالاتی که از آنها در حین گزینش می شود تمام هیأت های گزینش را در سراسر کشور منحل اعلام کردند و ستاد را موظف کردند که با استفاده از افراد صالح و متعهد و عاقل و صاحب اخلاق کریمه هیأت هایی را برای گزینش تشکیل دهد.
چون با کمال تأسف فرزند بزرگم که وصى بود به رحمت ایزدى پیوست لهذا وصى خود نمودم، در حال صحت و سلامت، در تاریخ بیست و پنجم ماه محرّم الحرام 1398 فرزند خود نورچشم مکرم حاج سید احمد خمینى- ایّده اللَّه تعالى- را که پس از فوت و تجهیز به نحو متعارف، به امورى که توصیه مى کنم اقدام و عمل نماید؛ و از خداوند تعالى توفیق و سلامت و تأیید او را خواهانم.
آلبوم موسیقی «شکوه» با صدای محمد اصفهانی که به تازگی از سوی موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی روانه بازار موسیقی کشورمان شده، از 5 قطعه به نام های «قاب»، «دیدار»، «سراب»، «ابر» و «ماهیا» تشکیل شده است. آهنگسازان برجسته ای چون علیرضا کهن دیری، مجید اخشابی و پدرام کشتکار در روند تولید این اثر با اصفهانی همکاری داشته اند.
شیعه و سنى هر دو با هم باید مجتمع باشند و اختلافات را کنار بگذارند و با هم در امور اجتماعى و سیاسى فعالیت بکنند که ان شاء اللَّه، با رفع اختلافات رفع گرفتاریها بشود. خداوند ان شاء اللَّه همه مسلمانها را در هر جا که هستند بیدار کند و همه را به تکالیف الهى خودشان آشنا کند و همه را در زیر پرچم توحید مجتمع کند تا اینکه گرفتار یهاى همه ان شاء اللَّه، رفع بشود.
دانشگاه باید عالم درست کند. دانشگاه باید اشخاصی را درست کند که مملکت خودش را اداره کند از حیث علمیت. اداره کند از حیث فرهنگ. نه اینکه غایت آمال این باشد، یک چیزی دستش بیاید برود توی یک اداره ای بنشیند مهمل. کار هم بود، خوب بود. اما کار نیست توی ادارات. یک اداره که نمی تواند این همه جمعیت را بپذیرد. جز این است که بروند آنجا بودجه مملکت را بی خودی صرف بکنند، خودشان هم مهمل بار بیایند و بودجه مملکت را هم از بین می برد.
پیشنهاد شد که در رابطه با یادواره شهید معظم حجت الاسلام و المسلمین مرحوم آقاى حاج سید عبد الحسین دستغیب - قدس سره- کلمه اى بنویسم. یاد این شهید در دل عاشقان فضیلت و ملت وفادار ایران زنده است. مسجد و محراب و منبر شیراز نغمه ملکوتى این شهید راه اسلام را از یاد نمى برند. درس هاى انسان ساز ایشان که در قلب انسان هاى متعهد غوغا برپا مى کرد جاویدان است.
مأمورین ساواک به دستور ریاست ساواک تهران، سید مصطفى را از لحظۀ آزادى و رفتن وى به قم زیر نظر داشتند و تمام دیدارها و مذاکرات و گفتگوهاى وى را با روحانیون و سایر طرفداران امام خمینى(س) کنترل مى کردند. آنها از این نکتۀ مهم آگاه بودند که اگر وى در قم به مدت طولانى بماند، چون ماه رمضان نیز نزدیک بود، در این ماه تبلیغات گسترده اى به نفع امام خمینى(س) صورت خواهد گرفت.
امام بشدت از پاره اى جزوات که به نام سئوال و جواب ایدئولوژى براى گزینش افراد در مؤسسات و نهادهاى جمهورى اسلامى در جامعه نشر مى شود، اظهار نگرانى و ناراحتى کردند و حتى فرمودند: مى شود اینها را از جمله ضلال دانست. سئوالات، بسیار بى اساس و بی ربط است و حتى بعضاً غیر اسلامى است. این جزوات نمى تواند و نباید ملاک گزینش و انتخاب افراد باشد... نباید اجازه داد این چنین با مصالح اسلام و مسلمین بازى شود.
اگر بنا باشد که هر جا آدم برود می بیند که [دائماً] مردم دارند شکایت می کنند. زن و بچه مردم می آیند گریه می کنند. می آیند [التماس] می کنند. من هم خسته دارم می شوم. خدا می داند که من در آن رژیم سابق هیچ وقت از هیچ چیز خسته نمی شدم، هر فشاری می آوردند بر من خسته نمی شدم، حالا دارم از خودمان خسته می شوم. آخر چرا باید این طور باشد. یک فکری بکنید. اگر دیر بجنبید اسلام را در خطر تضییع و رفتن آبرویش قرار داده اید. مسئولیم همه ما.
جناب آقاى گورباچف، براى همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه هاى تاریخ سیاسى جهان جستجو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوى هیچ نیازى از نیازهاى واقعى انسان نیست؛ چرا که مکتبى است مادى، و با مادیت نمى توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت، که اساسى ترین درد جامعه بشرى در غرب و شرق است، به در آورد.
رژیم بعث، پس از تهدید امام خمینى(س) به خروج از عراق، از بیم لطمه خوردن به حیثیت خویش با تمهیداتى از هجرت امام ممانعت به عمل آورد. رنج امام تنها از تنگناها و تضییقات اعمال شده از سوى رژیم بعث عراق نبود؛ رژیم ایران هم که توسط عمال نفوذى و سرسپردۀ خود از وجود اختلاف بین امام و بعثى ها اطلاع داشت، به سمپاشى هایى علیه امام دست مى زد و به اقداماتى دست مى یازید که شخص امام را بیازارد.
مسوول موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) در خمین گفت: 245 هزار نفر در 9 ماه امسال از بیت تاریخی امام راحل در این شهرستان بازدید کردند.
تذکرى پدرانه به اعضاى عزیز شوراى نگهبان مى دهم که خودشان قبل از این گیرها، مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکى از مسائل بسیار مهم در دنیاى پر آشوب کنونى نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیمگیری ها است. حکومتْ فلسفه عملىِ برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلى و خارجى را تعیین مى کند. و این بحث هاى طلبگى مدارس، که در چهارچوب تئوری هاست، نه تنها قابل حل نیست، که ما را به بن بست هایى مى کشاند.
نشست خبری مدیر موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) اصفهان حجت الاسلام و المسلمین عباس کمساری پیرامون اهداف موسسه و برنامه های ایام دهه فجر روز 7 دی ماه ساعت 10 صبح در نگارستان حضرت امام خمینی (س) اصفهان برگزار گردید.
ما باید در برنامه دراز مدت، فرهنگ وابسته کشورمان را به فرهنگ مستقل و خودکفا تبدیل کنیم. و اکنون بدون از دست دادن وقت و بدون تشریفات خسته کننده، براى مبارزه با بیسوادى به طور ضربتى و بسیج عمومى قیام کنیم تا ان شاء اللَّه در آینده نزدیک هر کس نوشتن و خواندن ابتدایى را آموخته باشد. براى این امر، لازم است تمام بی سوادان براى یادگیرى و تمام خواهران و برادران با سواد براى یاد دادن بپاخیزند.
به طور کلّی امام خمینی رحمةالله علیه به همان اندازه که نظم و نظافت و بهداشت فردی و محیطی را واقعاً در حدّ اعلا رعایت می کردند، از افراط در این امور به صورتی که تبدیل به بیماری وسواس شود یا زندگی روزمرّه را به کام انسان تلخ کند و در کوچه و خیابان برای او عسر و حرج و مشقّت به وجود آورد، شدیداً پرهیز و پروا داشتند و جدّاً نهی می کردند.
حضرت رضا علیه السلام درباره صفات مؤمن چنین فرموده اند: «مؤمن مؤمن نیست مگر اینکه در او سه خصلت باشد. روشى از پروردگارش و روشى از پیغمبرش و روشى از امامش. روش پروردگارش راز پوشى و روش پیغمبرش مدارا با مردم و روش امامش شکیبائى در هنگامه سختى ها و گرفتاری ها است.» آیا به واقع هرکدام از صفات و رفتارهای «راز داری و سرپوشی»، «مدارای با مردم» و «صبر و تحمل در برابر نا ملایمات» گم شده ما و جامعه ما نمی باشد؟
کلیه حقوق برای موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) محفوظ است.