
به طور کلی، در تمام نظامهای حقوقی، اراده اشخاص در تحقق اعمال حقوقی نقش اصلی و اساسی را ایفا می کند و عقود و ایقاعات به اراده افراد نسبت داده می شود. در فقه اسلامی نیز اراده اشخاص در ایجاد تعهدات از موقعیت مهم و اساسی برخوردار است. فقیهان در روند شکل گیری اعمال حقوقی (عقود و ایقاعات) نقش اراده را بیش از هر عامل دیگری دانسته و الفاظ و افعال و سایر وسایل اعلام اراده را به تنهایی و بدون کاشفیت یا سببیت یا مبرزیت آنها نسبت به اراده متعاقدان، موجد هیچ تکلیف و تعهدی نمی دانند. مفاد قاعده «العقود تابعه للقصود» نیز مؤید چنین دیدگاهی است. بر اساس قاعده مزبور فقدان انشای مدلول عقد، مانع تحقق آثار حقوقی است و عمل بدون قصد و اراده طرف عقد تهی و بی اعتبار است.
بنابراین، عقود و ایقاعات اگرچه با اعتبار و جعل عقلا و شارع از اسباب ایجاد تعهد به شمار می آیند، ولی موضوع اعتبار عقلاء و شارع زمانی محقق می شود که شرایط اساسی و ضروری آنها موجود باشد و از جمله شرایط اساسی، قصد و رضای طرفین عقد و به تعبیری اراده آنهاست. حتی می توان گفت: اراده و قصد از شرایط درستی عقد نیستند بلکه از شرایط تحقق و تکوین آن می باشند. امام خمینی در کتاب البیع در این زمینه می گوید: اراده و قصد از شرایط درستی عقد و شرایط طرفین آن نیست؛ زیرا شرط هر چیزی بعد از عناصر مؤثر در حقیقت و ماهیت آن ملاحظه می شود و با توجه به اینکه
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۰
در این مقاله بعد از مقدمه کوتاهی به معنای لغوی و اصطلاحی و حقیقت دین و دنیا پرداخته و این دو مفهوم از دیدگاه مفسران و عالمان دینی تبیین گردیده و با ذکر شواهد و ادله بیان شده است که حقیقت دنیا از دیدگاه اسلام هرگز مذموم نبوده بلکه آنچه که در ذم دنیا در نصوص وارد شده مربوط به تعلقات و وابستگی انسان به آن است و امام خمینی (س) و بسیاری از مفسرین بر همین عقیده اند، گرچه برخی نظر مخالف دارند.
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

رخداد انقلاب اسلامی در ایران، زمینه های بسیار مناسبی برای تحقق مشارکت و رقابت سیاسی فعال و واقعی ایجاد کرد. آمارهای متعدد از حضور فعال مردم در رفراندوم ها و انتخابات متعدد، حاکی از تحقق این امر و تلاش برای به صحنه آوردن مردم در تصمیم گیری های مهم سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است. یکی از راهکارهای حفظ و صیانت نظام اسلامی نیز تلاش بیشتر برای حضور واقعی تر و ملموس تر مردم در این صحنه هاست. در آموزه ها و سیره نظری و عملی امام خمینی (س) بر این موضوع و اهمیت آن، بارها تأکید شده است. بدین لحاظ، نوشتار حاضر ضمن پرسش از نحوه تعاملات میان مشارکت سیاسی و امنیت ملی در اندیشه امام راحل، بر این مدعاست که از نظر معظم له اصلی ترین هدف تأسیس نظام سیاسی، تحقق جامعه ای توحیدی و بر پایه امنیت معنوی و ایمان به خالق متعال بوده و مشارکت و مطاوعت مردمی نیز مکمل و متمم و ابزار نیل به این هدف متعالی است. ایشان حضور مردم و مشارکت سیاسی آنها را مسئولیتی همگانی و تکلیفی شرعی، و انجام این [[page 3]]مسئولیت را مایه حفظ نظام اسلامی و افزایش امنیت ملی می دانستند و هر گونه آفات ایمانی و عوامل مخل ایمان را، از جمله عوامل مخل امنیت و مشارکت سیاسی به شمار می آوردند که باید با آنها مبارزه شود.
برای روایی سنجی این مدعا تلاش شده است با روش تحلیلی اسنادی، ضمن تبیین جایگاه نظام سیاسی در منظومه فکری امام (س)، روابط و
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵
از آنجا که جبهه ملی در دوران دوکابینه پرتحول جمشید آموزگار و جعفر شریف امامی، همچنان به مشی پیشین خود، یعنی مبارزه پارلمانتاریستی در چهارچوب قانون اساسی وفادار مانده بود و این شیوه، هم با مشی رهبری نهضت تعارض داشت و هم با فضای ملتهب و انقلابی کشور سازگار نبود، در ادامه مشی خود، دست خوش تردید و اختلاف نظر شد و دوجریان اصلی از متن آن ظهور کرد: بخشی از این جریان به همراهی با امام خمینی (س) پرداخت و بخشی دیگر در کنار شاه قرار گرفت و به مخالفت با انقلاب پرداخت که این مقاله درصدد بررسی این تحول است.
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷

سخنرانی در جمع فرمانداران درباره ویژگی های سران حکومت اسلامی
توجه شما به طبقه ضعیف باید بیشتر باشد...
توجه مسئولان به ضعفا و مستمندان
من امیدوارم که همه تان سلامت و با سعادت باشید و همه مان و همه تان خدمتگزار به این مردم، خصوصاً به مستمندان، به ضعفا؛ عمده توجهتان به این طبقه باشد که این طبقه احتیاج دارند. اینطور نباشد که مثل رژیم سابق که یک دسته بالاها را برایشان همه چیز فراهم کردند، به علاوه که جیبهایشان را هم پُر کردند و فرستادند و یک دسته هم زاغه نشین اطراف تهران که الآن هم باز به همین طور هستند، اینها باید تبدّل پیدا کنند. باید فرق باشد ما بین دولتی که می گوید من اسلام هستم و دولت اسلامی هستم، با دولتهایی که طاغوتی هستند. یک فرقش هم این است که عنایت شما فرماندارها یا خدمتگزاران به خلق، به این طبقۀ ضعیف بیشتر باشد تا آن طبقۀ بالا. مبادا یکوقتی یک نفر آدمی که مثلاً متمکن است و چیزدار است با یک نفر آدم ضعیف، او را با آنکه آن یکی باید جلو باشد او را جلو بیندازید. من نمی گویم آن یکی را جلو بیندازید؛ می گویم عدالت باید باشد. البته در یک فرمانداری که به آن احتیاج دارند نمی تواند همه را یکدفعه بپذیرد؛ لکن روی عدالت باشد که آن آدمی که ضعیف است هم بپذیرید؛ آن یکی هم که غیرضعیف است او را هم بپذیرید.
صحیفه امام، ج ۹، ص ۱۲۳
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

ی تردید اندیشه های سیاسی، برخی مبانی و چارچوبهایی دارد که بدون شناخت آنها، فهم درست آن اندیشه ها ممکن نخواهد بود. اندیشه سیاسی حضرت امام (س) نیز از این قاعده مستثنی نیست. بنابراین نویسندگان در این مقاله می کوشند ضمن بازشناسی آن مبانی، تأثیرات آنها را در اندیشه سیاسی امام که تبلور آن در اندیشه ولایت فقیه ایشان تجلی یافته، بررسی کنند. به عنوان فرضیه، به نظر می رسد امام با توجه به مبنای عرفانی - اشراقی معرفت شناسی خود و به تبعیت از ملاصدرا، سیاست را در ذیل و ظل دیانت مندرج می داند و می کوشد چنان تعریفی از دیانت و کارویژه های آن عرضه دارد که سیاست را همچون بخشی از شرح وظایف خود پوشش دهد. نتیجه عملی این ترکیب، واگذاری حوزه سیاست عملی و کشورداری به علما و فقها در قالب «ولایت فقیه» است. از نظر امام، حاکم اسلامی باید عدالت را در قوی ترین شکل ممکن رعایت کند، زیرا عدالت شرط لازم و کافی حاکمیت و ولایت بوده و استبداد موجب سقوط از آن است. از این رو ایشان استبداد و دیکتاتوری را نفی می کند و بر ضرورت پاسخگویی حاکم در برابر آحاد ملت تأکید می نماید. در این نوشتار، روش فیش برداری و مطالعه کتابخانه ای در جمع آوری داده ها و روش توصیف و تبیین معرفت شناسانه و تفسیر اندیشه طبق ساختار و الزامات منطقی آن، که بخشی از رهیافت عقلانی است، به عنوان روش پژوهش به کار گرفته شده است.
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۸
در جلسه ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی اعلام شد:
مراسم سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، حضرت امام خمینی (س) در روز 14 خرداد با حضور و سخنرانی مقام معظم رهبری و یادگار امام در حرم مطهر برگزار خواهد شد.
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷

با شروع قرن بیستم و در تقابل با تمدن غرب، نخبگان جامعه ی اسلامی با رویکردی جدی به مسائل روز نگریسته و تلاش کردند تا مفهوم بیداری اسلامی را در نزد ملل مسلمان زنده نمایند. در این میان، امام خمینی با اهتمام به این مفهوم و در راستای رسیدن به مرحله ی تمدن اسلامی، به تبیین اندیشه های خود برای جهانیان پرداختند. در جهان اسلام نیز اندیشمندان، ادیبان و سیاستمدارانی وجود داشته و دارند که تمام تلاش خود را مصروف پوشاندن جامه ی عمل بر این اندیشه ها نمودند. مصطفی جمال الدین (شاعر و مبارز مسلمان عراقی) یکی از این افراد بود که به علت نزدیکی افکارش به امام خمینی، از ایشان تأثیر پذیرفت. در این پژوهش، نگارنده به دنبال یافتن پاسخ این سؤال است که اندیشه های بیداری اسلامی امام خمینی، چگونه بر تفکرات جمال الدین و اشعار او اثر گذاشته است؟ وی بازخورد این اندیشه ها و تأثیرپذیری اش را از حضرت امام به خوبی در قصیده ی (معلم الامۀ) نشان می دهد. او معتقد است که امام، با توانایی بالایی که از علمای مکتب اسلام، به ویژه شیخ مفید به دست آورده با غرب و شرق مبارزه نموده و پیام انقلاب اسلامی را به تمامی کشورهای مسلمان می رساند و از این رو، حتی رحلت ایشان نیز حاوی پیامی در جهت بیدار ساختن امت اسلامی است.
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۸
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
از آنجا که اساس تمدن جدید بر روی بهره برداری از مواهب طبیعی دنیا و استفاده از مادیات و لذاید دنیوی استوار است، لذا افراد از نظر تقید و پایبندی به اصول اخلاقی و عقاید دینی به طور کلی آزادند و هر عملی را مایل باشند هر چند برخلاف دستورات دینی و موازین اخلاقی باشد، می توانند انجام دهند و هیچ گونه مجازات و بازخواستی برای آنها مطرح نیست، البته این در صورتی است که با قوانین و مقررات موضوعه در تضاد نباشد.
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۹
آیت الله سید حسن خمینی در پیامی درگذشت مادر گرامی حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر را تسلیت گفت.
یکشنبه, ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۲
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۵
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۵
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۰
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۵
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۰
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۵
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۰
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۵
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۰
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۰
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۵
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۰
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۵
ای مسلمانان جهان و ای مستضعفان عالم! دست به دست هم دهید و به خدای بزرگ رو آورید و به اسلام پناهنده شوید، و علیه مستکبران و متجاوزان به حقوق ملتها پرخاش کنید.
شنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۷:۲۹
اینفوگرافیک قرآن از دیدگاه روح الله
پنجشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰
سخنرانی در جمع بانوان جهاد دانشگاهی اصفهان (نقش بانوان در صحنه های مختلف)
جمع خوانی بانوان در حضور امام خمینی (س)
نقش بانوان در انقلاب و صحنه های مختلف کشور
بانوان محترم ایران در سرتاسر کشور یک عضو مفید و یک جمعیت متعهد معتقد هستند که به کشور خودشان خدمت می کنند و پشتوانه هستند از برای این کشور.
صحیفه امام، ج ۱۴، ص ۳۵۵
پنجشنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۰