توضیحات کارشناس:

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَ الْمَیْسِرُ وَ الْأَنْصَابُ وَ الْأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّیْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ ﴿90﴾

إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاَةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ ﴿91﴾

خدای سبحان در کریمه 90 و 91 سوره مائده اجتناب از قمار را مایه رستگاری انسان دانسته و بدان فرمان داده است. آن را در ردیف شراب خواری و بت پرستی، پلید و از عمل شیطان معرفی می‌نماید که قصد دارد به سبب و واسطه آن‌ها بین مؤمنین عداوت و کینه ایجاد کرده؛ و از ذکر و یاد خدا و نماز باز دارد.

بر همین اساس، امام خمینی س همانند سایر فقهای عظام به حرمت قمار و بازی با وسایل و ابزار مخصوص قمار فتوا داده‌اند.

لذا با توجه به این که در سرگرمی مذکور طرف مقابلی وجود ندارد، عنوان و حکم قمار و ابزار قمار منتفی است. و با فرض عدم مفسده، عنوان ثانوی نیز ندارد و از این حیث هم بلا اشکال است.

در این باره به پاسخ حضرت امام خمینی س به استفتاء ذیل می توان استناد نمود.

س 22 - آیا این پاسورهائى که چاپ شده و در دسترس بچه ها قرار گرفته است و نام اینها را پاسور اسلامى گذاشته اند که بعضى ها مى گویند این پاسورها خوب است و بعضى مى گویند این همان پاسورهاى سابق است که با شکل و ظاهر ناپسند بود ولى شکل آن را عوض کرده اند بازى کردن با اینها چه صورت دارد؟

ج - اگر با پول برد و باخت مى شود حرام است و اگر بدون پول است و محرز نیست که از آلات قمار است مانع ندارد اگر چه احتیاط مطلوب است.

(استفتاءات (امام خمینى)؛ ج 2، ص:10)

تاریخ انتشار: 04/02/1392

آخرین ویرایش: 09/10/1392

. انتهای پیام /*