با سلام و تحیات استدعا دارد پاسخ فرمایند مطابق فتاوای حضرت آیت الله العظمی امام خمینی رضوان الله تعالی علیه ؛ آیا عقد موقت « متعه » نود و نه ساله ، صحیح بوده و احکام و آثار عقد شرعی «موقت » متعه را دارا می باشد ؟ التماس دعا

با سلام و تحیت

ازدواج به دو صورت انجام می گیرد: عقد دائم و عقد موقت (متعه یا صیغه ).

یکی از تفاوتهای متعه با عقد دائم ، ذکر مدت است که اگر در عقد ازدواج مدت ذکر شود عقد موقت خواهد بود . چنانچه در عقد موقت مدت طولانی باشد در این که عقد دائم محسوب می شود یا موقت؟ بین مراجع اختلاف نظر وجود دارد. فتوای حضرت امام (س) این است: هرچند که مدت ذکر شده در عقد طولانی باشد، عقد موقت خواهد بود.

در تحریر الوسیله چنین بیان می کنند: ": یشترط فی النکاح المنقطع ذکر الأجل، فلو لم یذکره متعمّداً أو نسیاناً بطل متعةً و انعقد دائماً، و تقدیر الأجل إلیهما طال أو قصر" ( تحریر الوسیله، ج2، ص311- 312، م9)  ذکر مدت در ازدواج موقت شرط است، پس اگر آن را عمداً یا از روى فراموشى ذکر نکند متعه بودن آن باطل مى‏ شود و عقد دائم انعقاد پیدا مى ‏کند. و مقدار آن- طولانى باشد یا کوتاه- با خود آن‏ها است‏. (ترجمه تحریر الوسیله، ج2، ص309، م9)

و در استفتائی که از ایشان شده ، چنین آمده است:

محضر مبارک امام، دام ظله در عقدنامه عبارتى است؛ بیان فرمایید آیا از آن، عقد دائم استفاده مى‏ شود یا عقد موقت؟ و آن عبارت این است: طبق خطبه عقد دائمى دستور اسلام به مرحلۀ 99 ساله انجام شد.

بسمه تعالى، در عقد ازدواج اگر مدت ذکر شود ـ ولو این‏که طولانى باشد ـ عقد متعه حساب مى ‏شود. (استفتائات، ج9، ص 196، س10493)

والسلام علیکم و رحمه الله

. انتهای پیام /*