1. به همان اندازه که ملت ایران برای قطع دست تجاوز طاغوت ها از کشور اسلامی خویش و اعادۀ اسلام که میرفت تا در عصر رژیم منحوس پهلوی محو گشته و به دست نسیان سپرده شود، سختی جهاد مستمر در طول سالیان متمادی را بر خویش هموار ساخت و با امدادهای غیبی، به این مقصد مقدّس نایل گشت، پس از پیروزی نیز
باید برای ادامۀ این نهضت بکوشد و به شکرانۀ این نعمت خداوندی و عطیّۀ الهی، برای حفظ آن مجاهده نماید. یکی از مهم ترین علل و عوامل صیانت از این ودیعۀ گرانقدر، همانا «تبلیغ» است که بهنظر رهبر فقید انقلاب، از اصول بسیار مهم اسلام محسوب میشود و عبارت از شناساندن خوبی ها و تشویق به انجام دادن آنها و ترسیم بدی ها و نشان دادن راه گریز و منع از آن موارد میباشد.
2. از دیدگاه معظمله، تبلیغات اسلامی به محض استطاعت، در هر عصری لازم است و جزء امور واجب شمرده میشود؛ اما در عصر کنونی که ابزارهای ارتباط و وسایل تبلیغ بیش از صدر اسلام فراهم است و دنیا دستخوش تحولی بزرگ گشته و چونان عائلۀ واحد، همۀ اهل خود را در محصورۀ کوچکی مجتمع کرده است [1] و تبلیغات در دنیا در رأس همۀ امور قرار گرفته و آتیۀ اسلام، به عملکرد «تبلیغات اسلامی» وابسته است، حجت به نصاب تمام رسیده و اهمیت تبلیغ مبانی اسلام و ارائه و معرفی حقیقت آن ـچنانکه در آیات و روایات آمده مضاعف شده است. بدین سبب، امام راحل(س) خدمتِ دستاندرکاران امر تبلیغ را در این زمان، از خدماتی که در طول تاریخ برای
اسلام انجام گرفته است، ارزندهتر میدانند و ضمن بیان میزان اهمیت و ارزش کار آنها، بر مسئولیت سنگین آنان به همان میزان تأکید میورزند و نسبت به حُسنِ انجام آن هشدار میدهند.
3. با آنکه خون پاک شهدا، آبیاری اصل ثابت شجره طیبۀ حکومت اسلامی را عهدهدار است و از این حیث بسیار ارزشمند میباشد، لیکن زبان گویای عالمان درد آشنا و زبانۀ قلم آنها، در این امر نقش سازندهای دارد و اصولاً شهدا را قلم ها میسازند و قلم ها هستند که شهید پرورند. از اینرو، در نظرگاه حضرت امام(س) انتشار کتاب های
مختلف برای ترویج شرع مطهر و تبیین حقایق اسلام و تعمیق آگاهی آحاد ملت ـکه شعبهای از تبلیغات اسلامی است از «امور خیریه» بلکه «بهترین خیرات» بهشمار آمده و اهمیت آن، دستکم معادل اهمیت خونهای سرخی است که در جبهههای جنگ ریخته میشود.
4. همانطور که در سایۀ تبلیغ صحیح، انسان با فطرت خویش آشنا میشود و به کوی دانش و بینش رهنمون میگردد، بر اثر تبلیغ سوء و مسموم، از طبیعتِ خود بیگانه میشود و ملاحظه میکند که قدرت تفکر و توان تأمل از وی سلب شده است؛ از این رو همانگونه که سلاحِ «صَلاح تبلیغی»، از انواع ساز و برگ مدرن جنگی مؤثرتر و سودمندتر است، حربه «فساد تبلیغی»، از اقسام تجهیزات پیشرفتۀ نظامی، مخرّبتر و زیانبارتر خواهد بود؛ زیرا آثار تخریبی اسلحۀ نظامی، موقتی و گذراست؛ اما نتایج مضرّ ابزار فرهنگی، دائمی و دیرپاست و به نسل های آینده انتقال مییابد. طبق این معیار، امام امت، علت موفقیت نسبی ابرقدرت ها را در مشوّه ساختن چهرۀ انقلاب، خلع «سلاح تبلیغ» از صالحان، و مسلح کردن طالحان به این سلاح کارآمد در جهان معاصر دانستهاند که این امر، جز قلع و قمع فرهنگ انقلاب اسلامی در دنیا، نتیجهای بهدنبال نداشته و نخواهد داشت.
[1] )) حضرت امام(س) این مطلب را در شهریور ماه سال 1362 بیان فرمودهاند؛ چیزی که هفت سال بعد، یعنی در سال 1369 پس از فروپاشی بلوکشرق، با عنوان «نظریۀ دهکدۀ جهانی» رسماً به دنیا معرفی شد. این امر به خوبی نشاندهندۀ روشنبینی و زمانشناسی معظمله، بلکه پیشبینی ایشان از تحولات پیچیدۀ جهانی در عصر انقلاب ارتباطات است.
.
انتهای پیام /*