اسلام و ملیت و قومیت
کشیدن قلم سرخ تقوا بر نژادبازی
همین نژادبازی که اسلام آمد و قلم سرخ روی آن کشید، و مابین سیاه و مابین سفید، مابین ترک و مابین عجم، ما بین عرب و مابین غیر عرب هیچ فرقی نگذاشت، و فقط میزان را تقوا، میزان را از خدا ترسیدن، تقوای واقعی، تقوای سیاسی، تقواهای مادی، تقواهای معنوی، میزان را اینطور قرار داد اِنَّ اَکرَمَکمْ عِنْدَالله ِ اَتقیٰکمْ. ترک و فارس ندارد، عرب و عجم ندارد، اسلام نقطۀ اتکاست. قضیۀ نژادبازی یک ارتجاعی است. آقایان ماها را مرتجع می دانند! لکن دارند به 2500 سال قبل ـ قهقرا ـ برمی گردند.(30)
18 / 6 / 43
* * *
اسلام متضاد با ملّی گرایی
کسانی که اهل قلم و بیان هستند، باید این مسائل را برای مردم توضیح دهند و اسلام را به مردم معرفی کنند، و بگویند که اسلام
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 19
برای ملیت خاصی نیست و ترک، فارس، عرب و عجم ندارد. اسلام متعلق به همه است و نژاد و رنگ، قبیله و زبان در این نظام ارزش ندارد. قرآن کتاب همه است.(31)
16 / 9 / 57
* * *
ایران ملّت واحد
سؤال:] در صورت استقرار حکومت جمهوری اسلامی، آیا به کردها خودمختاری داخلی و آزادیهای محلی داده خواهد شد؟]
جواب: همه در ایران ملت واحد هستند و ما، هم خود و هم آنها را، ملت واحد می دانیم.(32)
21 / 9 / 57
* * *
مقایسه اسلام و ملّی گرایی
این شعار باید محفوظ باشد که این قیام «قیام ملی» نیست، این قیام «قیام قرآنی» است، این قیام «قیام اسلامی» است. یک ملت ضعیفی که هیچ نداشت، در مقابل ابرقدرتها و در مقابل این قدرت شیطانی، که همه چیز داشتند و تا دندان مسلح بودند[غالب شدند]، به قوۀ ملیت نمی تواند غلبه کند؛ ملتی که غلبه کرد برای اینکه شهادت آرزوی او بود. بعض جوانهای من از من شهادت را طلب می کردند و مرا قسم می دادند که دعا کن که شهید بشویم. زنهایی که جوانهای خودشان را دادند، افتخار بر این کردند که شهید دادیم. و آنکه یک پسر از او باقی مانده بود باز می گفت این را هم اهدا می کنم. این قدرت ملیت نیست؛ این قدرت ایمان است، این قدرت اسلام است. خلط نکنند، اشتباه نکنند. این اسلام است که غلبه کرد بر ابرقدرتها؛ این اسلام است که فرزندان
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 20
آن به شهادت راغب هستند؛ این قوۀ ایمان است که مردم را سرتاسر ایران بسیج کرد. این دست غیبی الهی بود که مردم ایران را ـ سرتاسر ـ از بچۀ دبستانی تا پیرمرد بیمارستانی، با هم هم صدا و با هم هم مقصد کرد. این هیچ جبهه ای نمی تواند این کار را بکند؛ هیچ بشری قادر نیست که همچو بسیجی بکند؛ هیچ ملتی نمی تواند اینطور بسیج بشود. قدرت ایمان، قوۀ اسلام، قدرت معنوی ملت، این پیروزی را به ما ارزانی داشت. ما منت از خدای تبارک و تعالی می کشیم. ما منت از ولی عصر می کشیم که پشتیبانی از ما فرمودند.(33)
18 / 12 / 57
* * *
اغتشاش و اختلاف، برخلاف اسلام
عده ای وضع کردستان عزیز را مغشوش کرده اند و نمی خواهند بگذارند مسلمانان آسایش داشته باشند و برخلاف اسلام عمل می کنند. ... ما با برادران اهل سنت خود هیچ اختلافی نداریم، همه اهل ملت واحد و قرآن واحد هستیم... این قبیل کارها برخلاف اسلام و مصالح مردم مسلمان است.(34)
28 / 12 / 57
* * *
وحدت و برادری در جامعه اسلامی
ما امیدواریم که امر کردستان هم با صلح و صفا آرام بگیرد و همۀ ما با هم برادر باشیم. ما با کردستانی ها هم برادر هستیم، با آذربایجان هم برادر هستیم، با همۀ حدود و ثغور اینجا برادر هستیم. و همه با هم می خواهیم که یک مملکت اسلامی با احکام اسلامی باشد که به هیچ کس جوْر نشود، به هیچ کس ظلم نشود؛
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 21
حکومت نتواند تعدی بکند، ارتش نتواند تعدی بکند. همه با هم باشیم و همه با هم پیش برویم.(35)
7 / 1 / 58
* * *
برابری حقوق همه اقوام در اسلام
در اسلام هیچ امتیازی بین... عرب و عجم، و ترک و غیرترک ـ به هیچ وجه ـ امتیازی ندارند... اسلام... برای همۀ اقشار احترام قائل است. کردها و سایر چیزها ـ سایر دستجاتی که هستند و زبانهای مختلف دارند، اینها همه برادرهای ما هستند و ما با آنها هستیم و آنها با ما هستند؛ و همه اهل یک ملت و اهل یک مذهب هستیم.(36)
12 / 1 / 58
* * *
اسلام محور مشترک قومیتها در ایران
ما همه پیرو قرآن و رسول اکرم هستیم و همه با هم برادر، همه با هم یک جهت، یک وجهه، یک دین، یک قرآن داریم؛ و من امیدوارم که تفرقه انگیزیها را شماها با قدرت خودتان و قوۀ الهی قطع کنید؛ نگذارید رخنه کنند در صفوف فشردۀ ما.(37)
5 / 2 / 58
* * *
مغایرت اسلام با نژادپرستی
در اسلام که ما هم دنبال آن هستیم قضیۀ نژاد و نژادپرستی مطرح نیست. اسلام به رنگ و به صورت نگاه نمی کند، میزان را
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 22
تقوا قرار داده است.(38)
6 / 2 / 58
* * *
اسلام و نژادپرستی
در اسلام اساساً نژاد مطرح نیست، عربی و عجمی و سایر گروهها ابداً مطرح نیست. اسلام برای تربیت انسان آمده است، مطلب در برنامۀ اسلام، انسان است و تربیت انسانی. آنچه مطرح است تقوا و اخوت بین مسلمین و دوستی و رفع اختلافات است.(39)
24 / 5 / 58
* * *
برادری و برابری قومیتها
به مردم شریف کردستان اعلام می کنم که شما را برادر و برابر خود می دانیم، و از حقوقی برابر با سایر برادران ایرانی تان در هر کجا که باشید، برخوردار خواهید شد. و در جمهوری اسلامی هیچ فرقی بین ترک، کرد و لُر و عرب و فارس و بلوچ نمی باشد.(40)
31 / 5 / 58
* * *
تساوی همه اقوام در برابر قانون اسلام
اینها با اسلام مخالف اند. نه با کُرد مخالف اند و نه با فارس مخالف اند؛ آنها با اساس مخالف اند؛ با اسلام مخالف اند. و همۀ مسلمانها تکلیفشان این هست که جلوگیری از آنها بکنند و اینها را سرکوب کند... شماها و ما هم در برابر اسلام و قانون اسلام
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 23
علی السواء هستیم. بنابراین، هیچ خوفی نیست و ما این را بعد هم اعلام عمومی می کنیم.(41)
7 / 6 / 58
* * *
برابری اقوام در حکومت اسلامی
از اول پیروزی انقلاب تاکنون، در هر موقعیتی که پیش آمده است، اعلام کرده ایم که در اسلام کُرد و ترک و فارس و بلوچ و لر و ترکمن و غیر اینها مطرح نیست. اسلام برای همه است؛ و جمهوری اسلامی حق همۀ گروهها را با عدالت اسلامی ادا خواهد کرد.(42)
12 / 6 / 58
* * *
حدود ملیت در اسلام
ما «ملیت» را در سایۀ تعالیم اسلام قبول داریم و ملت، ملت ایران است، برای ملت ایران هم، همه جور فداکاری می کنیم، اما در سایۀ اسلام است؛ نه اینکه همه اش ملیت و همه اش گَبْریَّت! ملیت، حدودش حدود اسلام است، و اسلام هم تأیید می کند او را، ممالک اسلامی را باید حفظ کرد، دفاع از ممالک اسلامی جزء واجبات است؛ لکن نه اینکه ما اسلامش را کنار بگذاریم، و بنشینیم فریاد ملیت بزنیم و «پان ایرانیسم»!(43)
4 / 7 / 58
* * *
برابری اقوام و ملتها در اسلام
ما کراراً عرض کردیم به همۀ برادرهای کُردِمان که آمدند
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 24
اینجا، برادرهای بلوچمان که آمدند اینجا، که اسلام اینطور مرزهایی که در سایر مسلکها هست ندارد. اسلام با صراحت می گوید که آنی که پیش خدا کرامت دارد، آدم مُتقی است. آدمی است که روشش صحیح باشد؛ تقوا داشته باشد، فاسد نباشد؛ مُفسِد نباشد. و نسبت به همۀ عرب و عجم و کرد و ترک و اینها به طور علی السواء بهمه نظر دارد. همان طور که خدای تبارک و تعالی در ایجاد یک طایفه با طایفه دیگری فرق نگذاشته، همه را نعمتِ ایجاد داده است و همه را نعمتهایی در دسترسشان گذاشته است که خودشان باید با فعالیت [کسب کنند] البته موادش را گذاشته است. فرق نگذاشته است بین این ناحیه که کُرد می نشیند؛ آن ناحیه که تُرک می نشیند؛ آن ناحیه که عرب هست؛ آن ناحیه که عجم است، این حرفها نیست در کار.
پیغمبر اکرم در عین حالی که خودشان عرب بودند، از ایشان نقل می کنند که فرموده اند که فخری از عرب بر عجم نیست؛ و از عجم بر عرب نیست. هیچ کدام به دیگری تَفوُّقی ندارد. همۀ آنها از یک پدرند و از یک مادرند، و علی السواء هستند. در عین حالی که اسلام این معنا را می گوید، جمهوری اسلام همین معنا را می خواهد پیاده بکند، ما همین معنا در رأس برنامه هایمان هست.(44)
29 / 7 / 58
* * *
علی السواء بودن همه طوایف در مقابل قانون
کردستان قضیه ای نیست که بین ما و دولت ما و بین کُردها
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 25
باشد. کُردها یا غیر کُردها و همۀ طوایفی که در ایران زندگی می کنند؛ همگی در مقابل قانون علی السواء هستند، در مقابل دولت علی السواء هستند. هیچ فرقی بین کُرد و ترک و لُر و غیره نیست. ما حکومت اسلامی داریم می گوییم. حکومت اسلامی همان است که در صدر اسلام بوده است که همه طوایف در مقابل قانون علی السواء بودند. ما الآن می خواهیم یک همچو معنایی را متحقَّق بکنیم که تمام طوایف علی السواء باشند. ما با کُرد هیچ اختلافی نداریم، کُردها هم با ما اختلافی ندارند.(45)
17 / 8 / 58
* * *
محکومیت تمام تبعیضها در اسلام
اسلامِ بزرگ تمام تبعیضها را محکوم نموده و برای هیچ گروهی ویژگی خاصی قرار نداده؛ و تقوا و تعهدِ به اسلام، تنها کرامت انسانهاست. و در پناه اسلام و جمهوری اسلامی، حق ادارۀ امور داخلی و محلی و رفع هر گونه تبعیض فرهنگی و اقتصادی و سیاسی متعلق به تمام قشرهای ملت است، مِنْ جمله برادران کُرد، که دولت جمهوری اسلامی موظف و متعهد به تأمین آن در اسرع وقت می باشد. و مقررات و قوانین مربوط به آن بزودی ان شاءالله تعالی تدوین می شود.(46)
26 / 8 / 58
* * *
مطرح نبودن تعصب نژادی در اسلام
طوایفی که در ایران هستند، مثل کرد و لر و ترک و فارس و بلوچ و امثال اینها. این را البته من میل ندارم که اسمش را اقلیتها بگذارند. برای اینکه این کانّه یک جدایی بین برادرها از آن فهمیده
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 26
می شود و در اسلام همچو جدایی ابداً مطرح نیست. جدایی نیست ما بین دو تا مسلمی که با دو زبان صحبت می کنند. مسلمی که عرب است، مسلمی که عجم است...
در اسلام نه این طور نژاد و تعصب نژادی هست و نه اختلافاتی که در جاها و رژیمهای دیگری هست، هست. و من امیدوارم که چنانچه اسلام آن طور که خواست اسلام است تحقق پیدا بکند، تمام این حرفها از بین برود. و ببینند اساس نداشته است، آن وقت ما هم خجلت پیداکنیم که چرا ما گفتیم فارس و آن هم خجلت بکشد چرا گفتیم ترک.(47)
26 / 9 / 58
* * *
عدم مخالفت اقوام ایرانی با اسلام
نه اهالی کردستان با ما مخالفند و نه اهالی آذربایجان. همه شان اعلام همبستگی به جمهوری اسلامی کردند. آخر چطور امکان دارد این معنا که یک طایفه ای از مسلمین با اسلام بد باشند، یک طایفه ای که می روند نماز می خوانند، یک طایفه ای که قبله شان مکه است، یک طایفه ای که کتابشان قرآن است همه اینها را بگویند لکن شمشیر بکشند بر روی اسلام؟ این معقول نیست یک چنین چیزی.(48)
28 / 9 / 58
* * *
برادری میان همه اقوام مسلمان
آذربایجان با ملت ایران یکی است و ملت آذربایجان و ملت ایران، دو تا نیست، همه یک هستند. اسلام به همۀ ما حق دارد. ما باید حق اسلام را ادا کنیم. ادا کردن حق اسلام به این است که تفرقه در بین خودمان نباشد. آنهایی که می خواهند ایجاد تفرقه کنند،
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 27
از خود برانید. توطئه هایی که از شرق و غرب در ایران دارد نُضْج می گیرد، نگذارید که نضج بگیرد. اهالی آذربایجان نگذارند اختلاف در میان ملت حاصل بشود، اختلاف در بین خودشان حاصل بشود. اسلام بین همۀ افراد مسلمین را عقد اخوت بسته است. مؤمنین را برادر خوانده است. شما برادرها پشتیبان هم باشید. نکند که اعدای اسلام بخواهند با طریقهای مختلف تفرقه بیفکنند بین شماها و دیگران.(49)
11 / 10 / 58
* * *
عروبت در مقابل اسلام! یک خیال باطل
صدام حسین که با ملت شریف عراق مواجه شده است و خود را در معرض هلاک می بیند، می خواهد با صحنه سازیها اذهان برادران اسلامی ما را از خود و رژیم منحط خود منصرف کند تا چند صباح دیگر به جنایات خود ادامه دهد. آنکه دستش تا مرفق به خون جوانان غیور عراق آلوده است، می خواهد خود را طرفدار ملت عرب جا بزند. آنکه به خیال خود عروبت را از اسلام والاتر می داند و به اسلام پشت کرده به زعم آنکه ملتهای عرب را به خود متوجه کند، غافل است که ملت عزیز عرب از اسلام چون جان شیرین حفاظت می کند و با دشمنان اسلام، چون اسلاف خود درصدر اسلام به جنگ و ستیز برمی خیزد.(50)
20 / 1 / 59
* * *
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 28
عرب جاهلیت در مقابل اسلام
این صدام حسین عقلش هم خیلی عقل درستی نیست. پوسیده اند اینها. و حالا هی نقشه می کشد برای اینکه ما چه و فلان. و همۀ حرفهایش هم این است که ما عرب هستیم. این کلمه ای که «ما عرب هستیم» ملتهای مسلمان بدانند که معنایش این است که ما عرب هستیم و اسلام [نمی خواهیم]. اگر این کسی که می گوید مقصد من این است که عرب چه بشود، عرب در مقابل اسلام می خواسته یکوقتی بایستد. اینها می گویند که ما می خواهیم مجد بنی امیه را، تصریح به این معنا می کنند، ما می خواهیم مجد بنی امیه را چه بکنیم. خوب بنی امیه را دیدید و دیدند و تاریخ دید که مقابل اسلام بودند.
اینها می خواهند به همان زمان جاهلیت برگردند که قوای عربی باشد و اسلام از آن خبری نباشد. تازه اینها اعتقاد به اسلام ندارند. ملت عرب می داند که حزب اینها را مرحوم آیت الله حکیم، حکم به شرکشان کرد. مشرک گفت هستند اینها. اینها الآن یک دسته مشرکین هستند به امر مرحوم آیت الله حکیم که از آن وقت اینها را گفت مشرک هستند. و ملت عرب باید چنانچه برای خدا، برای اسلام می خواهند عمل بکنند، با اینها مخالفت بکنند. ارتش اینها خوب از همین مسلمانها هستند. از همین اهل سنت هستند. از همین شیعه ها هستند. از همین مسلمین هستند. خوب این ارتشی که از مسلمین است، قیام می کند و عربیت را در مقابل اسلام می خواهد؟ یا اسلام را می خواهد. عربیت هم اسلام دارد. عجمیت هم دارد. اینها ضد اسلامند.(51)
28 / 1 / 59
* * *
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 29
ملی گرایی و اسلام
چند روز پیش از این در یک نوشته ای دیدم که می گوید که چرا از ملی می ترسید شماها؟ چرا نمی گویید مجلس شورای ملی؟ من به آن آقا می گویم، شما چرا از اسلامی می ترسید؟! ما این ملی که مجلس شورای ملی باشد، حالا بیش از پنجاه سال از آن می گذرد، و ما یک اثر صحیحی از آن ندیدیم. هر وقت یک آدم صحیح پیدا می شد، پنجاه نفر هم از نوکرهای استعمار پیدا می شدند و او را می کوبیدند. من می گویم به اینها که ما تابع این ملت هستیم، این جمعیت. ما که خودمان برای خودمان یک کاره نیستیم، ما می خواهیم ببینیم خواست این 35 میلیون جمعیت چی است. ما دیدیم که خواست این 35 میلیون جمعیت این بود که ما اسلام را می خواهیم. در تمام صحبتها از اول تا آخر این نبود که ما ملی گرا هستیم. ملی گرایی برخلاف اسلام است. اسلام آمده است که همه را یک نحو به آن نظر بکند، همۀ جوامع را.(52)
3 / 3 / 59
* * *
اسلام با ملی گرایی مخالف است
آقای رئیس جمهور افرادی که به درد جامعۀ اسلامی ما بخورد، به درد مکتب ما بخورد باید تهیه کند، معرفی کند؛ یعنی، نخست وزیر را [که] او تهیه می کند باید یک شخصی باشد که همۀ آن صفاتی که من گفته ام درش باشد. از اینکه در رأس همۀ صفات، مکتبی بودن است. فکر بکند؛ فکر مکتب اسلام. درصدد باشد که اسلام را تقویت بکند. درصدد باشد که احکام اسلام را پیاده بکند، نه درصدد این باشد که ملیت را احیا بکند. آنهایی که می گویند: «ما
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 30
ملیت را می خواهیم احیا بکنیم»، آنها مقابل اسلام ایستاده اند. اسلام آمده است که این حرفهای نامربوط را از بین ببرد. افراد ملی به درد ما نمی خورند، افراد مسلم به درد ما می خورند. اسلام با ملیت مخالف است. معنی ملیت این است که ما ملت را می خواهیم، ملیت را می خواهیم، و اسلام را نمی خواهیم. آن مردِکه در خارج گفت که اول من ایرانی هستم، ملی هستم، دوم ایرانی هستم، سوم اسلام[ی]. این اسلام نیست، تو سوم هم اسلامی نیستی.(53)
15 / 5 / 59
* * *
ملی گرایی و تعلیمات اسلام
اسلام آمده است که همۀ نژادها باهمند؛ مثل دنده های شانه می مانند؛ هیچ کدام بر هیچ کدام تفوق ندارند، نه عرب بر عجم و نه عجم بر عرب و نه ترک بر هیچ یک از اینها و نه هیچ نژادی بر دیگری و نه سفید بر سیاه و نه سیاه بر سفید، هیچ کدام بر دیگری فضیلت ندارند. فضیلت با تقواست، فضیلت با تعهد است، با تعهد به اسلام است...
در چندین سال قبل ـ محتمل است، گمان می کنم زمان رضاخان بود ـ یک مجمعی درست کردند و یک فیلمهایی تهیه کردند و یک اشعاری گفتند و یک خطابه هایی خواندند، برای تأسف از اینکه اسلام بر ایران غلبه کرد، عرب بر ایران غلبه کرد. شعر خواندند، فیلم [به] نمایش گذاشتند که عرب آمد و طاق کسری را، مدائن را گرفت و گریه ها کردند. همین ملّیها، همین
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 31
خبیثها گریه ها کردند. دستمالها را درآوردند و گریه کردند که اسلام آمده و سلاطین را، سلاطین فاسد را شکست داده و این معنا در هر جا، به یک صورتی به ما، به ملتها تحمیل شده در ممالک عربی، عرب باید چه باشد. این تلقین است. این مخالف با قرآن است. در ممالک غیر عربی، هر کدام خودشان باید، ملت خودشان باید جلو باشد. این برخلاف تعلیمات اسلام است.(54)
18 / 5 / 59
* * *
مشکل اصلی ملی گرایی
مشکل اسلام دولتهای اسلامی است. این مشکل باید حل بشود. اگر دولتهای اسلامی به خود بیایند و گرایش [پیدا] کنند به اسلام و از عروبت برگردند به اسلامیت، و از ترکیّت برگردند به اسلامیت، حل می شود مسائل و اگر آنها نکنند، این مشکل هست تا وقتی سایر کشورها مثل ایران بشوند.(55)
18 / 5 / 59
* * *
ملی گرایی مثبت و منفی
اسلام می خواهد که همۀ دنیا یک عائله باشد و یک حکومت در همۀ دنیا، آن هم حکومت عدل برقرار باشد و همۀ افراد، افراد همان عائله باشند. و لهذا، ما مکرّر این معنا را گفته ایم که این قضیه ای که شاید صحبتش در همه جا هست که ملت ایران ـ مثلاً ـ جدا، ملت عراق جدا، هر کدام یک عصبیّتی برای او داشته باشند و حتی به اسلام کار نداشته باشند، به ملت و به ملّیت کار داشته
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 32
باشند، این یک امر بی اساسی است در اسلام، بلکه مُضادّ با اسلام است.
اسلام در عین حالی که وطن را ـ آنجایی که زادگاه است ـ احترام می گذارد، لکن مقابل اسلام قرار نمی دهد. اساس، اسلام است. اینها دیگر بقیه اش فرعند.(56)
6 / 6 / 59
* * *
اسلام و ملی گرایی
ملی گرایی در مقابل ملتهای مسلمان دیگر، مسئلۀ دیگری است که اسلام و قرآن کریم و دستور نبی اکرم (ص) بر خلاف آن است.(57)
21 / 6 / 59
* * *
امت اسلامی
اسلام آمده است تا تمام ملل دنیا را، عرب را، عجم را، تُرک را، فارس را همه را با هم متحد کند. و یک امت بزرگ به نام امت اسلام در دنیا برقرار کند تا کسانی که می خواهند سلطه بر این دولتهای اسلامی و مراکز اسلام پیدا بکنند، نتوانند به واسطه اجتماع بزرگی که مسلمین از هر طایفه [دارند]...تمام مسلمین با هم برادرند و برابرند، و هیچ یک از آنها از دیگری جدا نیستند، و همۀ آنها زیر پرچم اسلام و زیر پرچم توحید باید باشند.(58)
5 / 10 / 59
* * *
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 33
ملتها، نه ملی گرایی
این مطلب که «عُروبَت» را من می خواهم تقویت کنم؛ این برخلاف اسلام است. ما عَرَبیت را و عَجَمیت را و تُرکیّت را و همه نژادها را پذیرا هستیم، لکن نه به آن معنایی که «حزب بعث» عراق قائلند که باید عرب باشد، و نه عجم و نه ترک و نه دیگران. همان مطلبی است که هیتلر می گفت، آن مملکت خودش را و نژاد خودش را نژاد برتر می دانست؛ و بر مردم و بر جهان آن کرد که همه شنیدید یا دیدید.(59)
22 / 11 / 59
* * *
ملتها و وحدت اسلامی
امروز ایران یکپارچه تحرک است، یکپارچه فعالیت است، یکپارچه هوای عشق به شهادت و هوای عالَم غیب است. در رژیمهای سابق، اسمی از این مسائل نبود. اشخاصی که در آن رژیمها تربیت شده بودند غایت حرفشان این بود که ملت باید چه باشد و ملی گرایی به آن وضع بد و دست اجانب به همه جای این کشورها دراز شده بود و هر کس را به عنوان ملی گرایی مقابل دیگری قرار داده بود. امروز ایران ثابت کرد که ما با همۀ ملتهای اسلامی و با همۀ مستضعفان جهانی، با همۀ آنها هستیم و خود را از آنها و آنها را از خود می دانیم و با کسانی که بخواهند تهاجم کنند یا به ایران یا به جاهای دیگری، ما با آنها در جنگ هستیم. ما همۀ ممالک اسلامی را از خود می دانیم و خودمان را هم از ممالک اسلامی می دانیم. ما می خواهیم به امر خدای تبارک و تعالی، همه
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 34
با هم مجتمع باشیم و همه «ید واحده» باشیم بر ضد مستکبرین جهان.(60)
11 / 9 / 60
* * *
نفی ملی گرایی، اساس دعوت انبیا
این ملی گرایی که به این معناست که هر کشوری، هر زبانی بخواهد مقابل کشور دیگر و زبان دیگر بایستد، این آن امری است که اساس دعوت پیغمبرها را به هم می زند. پیغمبرها که از اول تا ختمشان آمده اند، مردم را به برادری، به دوستی، به اخوت دعوت کرده اند.(61)
20 / 10 / 60
* * *
مردود بودن نژادپرستی و زبان سالاری
به دولتها نصیحت می کنم که دست از کینه توزی و زورآزمایی بردارند، و با دولت و ملت ایران دست برادری دهند تا اسرائیل غاصب را از کشورهای اسلامی و زمینهای مغصوب بیرون رانند. و نژادپرستی و زبان سالاری را، که در اسلام محکوم و مردود است، کنار زنند، تا سعادت دارین را در آغوش گیرند و هیچ قدرتی نتواند با آنان مقابله کند.(62)
22 / 11 / 60
* * *
برابری اقوام در منظر اسلام
من یک کلمه به شما و اهالی کردستان عرض می کنم که شما
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 35
اهالی کردستان و دیگرانی که در آن نواحی هستند، گول این گروهکها را نخورید. اینها نغمه ای بلند کردند برخلاف قرآن مجید و بر خلاف اسلام. نغمۀ نژادپرستی، طرح اینکه کرد، لر، فارس، اینها باید از هم جدا باشند و هریک مستقلاً برای خود چیزی داشته باشند این آن است که اسلام آمده است که بردارد از میان این دیوارها را؛ اسلام آمده است که خراب کند. و همۀ شما و همۀ ما و همۀ مسلمین در تحت لوای «لااله الاالله » و توحید همقدم باشیم و همنفس باشیم و اسلام را به پیش ببریم.(63)
3 / 9 / 61
* * *
تأثیر ایمان در دفاع از ملت
این ملیت نیست که اینها را اینجور کرده. اگر ملیت بود، آنها هم داشتند این را. این آقایانی که خیال می کنند که از ملیت است این امور، اینها نمی فهمند. اگر می فهمیدند خودشان را به این روز نمی انداختند. این ایمان است که اینها را اینطور کرده. آن پاسدار و آن ارتشی که در سنگر خودش نماز شب بخواند، این ارتشی مثل شیر مقاومت می کند؛ برای اینکه برای خداست.(64)
28 / 9 / 61
* * *
دفاع اسلام از ملتها نه ملیتها
بعضی آقایان می گویند که چنانچه آنها آمده بودند توی کشور ما، ما تا فرد آخر جوانهامان را می دادیم. خوب، این آن ملی گرایی
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 36
است که اسلام مخالف با آن هست مگر ما اسلام را کمتر از ملت خودمان می دانیم؟ اسلام را کمتر از کشور خودمان می دانیم؟ ما برای اسلام داریم فکر می کنیم. ما ملت عراق را با ملت خودمان جدا نمی دانیم. ملت عراق همانی است که الآن از ما هم آنجا، بسیاری علمای ما هم در آنجا هستند، کسان دیگر از ما هم هست. ما و آنها جدا از هم نیستیم.(65)
14 / 12 / 62
* * *
عصبیتهای قومی عامل تفرقه مسلمین
لازم است حجاج بیت الله الحرام در این مجمع عمومی و سیل خروشان انسانی فریاد برائت از ظالمان و ستمکاران را هر چه رساتر برآورند و دست برادری را هر چه بیشتر بفشارند و مصالح عالیۀ اسلام و مسلمین مظلوم را فدای فرقه گرایی و ملیگرایی نکنند و برادران مسْلم خود را هر چه بیشتر متوجه به توحید کلمه و ترک عصبیتهای جاهلی که جز به نفع جهانخواران و وابستگان آنان تمام نمی شود بنمایند، که این خود نصرت خداوند تعالی است و وعدۀ حق تعالی به امید واثق شامل حالشان می شود. و اگر خدای نخواسته از عمال جهانخواران که در رأس آنان آخوندهای جیره خوار تفرقه افکن واقعند پیروی کنند، به معصیت بزرگی دست زده اند و مشمول غضب قادر جبار خواهند شد و در قید و بند ابرقدرتها باقی خواهند ماند و باید به خداوند از آن پناه برد.(66)
16 / 5 / 65
* * *
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 37
نژادگرایی مخالف اسلام
علمای اعلام و خطبای محترم کشورهای اسلامی دولتها را دعوت کنند. از نژادپرستی که مخالف دستور اسلام است بپرهیزند؛ و با برادران ایمانی خود در هر کشوری و با هر نژادی که هستند دست برادری دهند که اسلام بزرگ آنان را برادر خوانده. و اگر این برادری ایمانی با همت دولتها و ملتها و با تأیید خداوند متعال روزی تحقق یابد، خواهید دید که بزرگترین قدرت جهان را مسلمین تشکیل می دهند. به امید روزی که با خواست پروردگار عالم این برادری و برابری حاصل شود.(67)
15 / 3 / 68
* * *
کتابقومیت، ملیت و اندیشه فراملی از دیدگاه امام خمینی (س)صفحه 38