کتاب طهارت
احکام اموات
غسل میت
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1368

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

غسل میت

غسل میت

[سؤال 591] 267

 ‏بسمه تعالی‏

‏خدمت نماینده محترم امام در دفتر استفتائات، به عرض آن جناب می رساند:‏

‏این جانب دانشجوی مرکز تربیت معلم شهید باهنر اصفهان چندی قبل جهت‏‎ ‎‏آزمایشگاه این مرکز اقدام به تهیه یک جنین پنج ماهه پسر از بیمارستان نمودم و‏‎ ‎‏اطلاعی در دست نیست که فرزند مسلمان است یا غیر مسلمان. خواهشمند است‏‎ ‎‏مسأله شرعی آن را از حضرت امام جویا شوید؛ یعنی آیا می توان آن را در الکل‏‎ ‎‏نگهداری کرد یا این که باید آن را دفن کرد و چگونه باید دفن کرد؟ آیا با غسل و کفن یا‏‎ ‎‏بدون آن؟ با آرزوی پیروزی اسلام و مسلمین، ومن الله‌ التوفیق‏

بسمه تعالی، در فرض سؤال جنین در حکم فرزند مسلمان است و باید دفن شود، مگر آن که احراز شود که فرزند غیرمسلمان است و جنین اگر چهار ماهش تمام باشد غسل و کفن دارد.

[سؤال 592] ----> 559

‏3. یک نفر به حکم دادگاه شرع به جرم لواط یا قاچاق یا به عنوان محارب و مفسد‏‎ ‎‏فی الارض اعدام شده است؛ آیا اجرای جمیع احکام اموات در مورد جمیع این ها جایز‏‎ ‎‏است؟ و آیا صحیح است که بگوییم شهید و اعدامی هر دو غسل ندارند؟ یا باید در‏‎ ‎‏مورد هر دو تفصیل داد؟‏

بسمه تعالی، اگر محکوم به اسلام است، احکام میت مسلمان بر او جاری است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 266

[سؤال 593] ----> 1040

‏7. إذا ماتت حامل و غسّلت، ثمّ أسقطت بعد الغسل، فهل یجب تغسیلها غسل‏‎ ‎‏النفاس؟ وهل یجب تغسیل السقط المتجاوز أربعة أشهر غسل الأموات؟‏

بسم الله‌ الرحمن الرحیم، لا یجب تجدید غسلها ولکن یجب تغسیل السقط إنْ تم له أربعة أشهر.

[سؤال 594] ----> 301

‏3. در لبنان یا مثل آن اگر مسلمانان نعش یک زن پیدا کنند نمی شناسند مسلمان‏‎ ‎‏است یا مسیحی برای غسل و کفن و دفن چه باید کرد؟ شما بیان فرمایید.‏

بسمه تعالی، واجب نیست مگر بلد اسلامی باشد که امارۀ بر مسلمان بودن است.

[سؤال 595] ----> 5680

‏2. کشتۀ عراقی ها از نظر تغسیل و تکفین و نماز و دفن چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، واجب نیست، مگر معلوم شود که از روی اجبار و اکراه به جبهه آمده است.

[سؤال 596] ----> 1906

‏2. یک زمانی به گشت منطقه رفته بودیم که به موضع قبلی عراقی ها برخورد‏‎ ‎‏کردیم؛ در آن جا سه جسد عراقی بود که خاک کردیم. عراقی ها که اکثراً مسلمان‏‎ ‎‏هستند؛ آیا ما در آن جا باید حکم مسلمانی به آن ها می بستیم یا خیر؟ اگر مسلمان‏‎ ‎‏بودند، در آن جا هم موقعیت زمانی و هم مکانی از نظر امنیت جانی برای ما نبود تا بر‏‎ ‎‏آن ها نماز بخوانیم و رو به قبله خاک کنیم؛ اما به این مسائل فکر نکردیم؛ تکلیف‏‎ ‎‏چیست؟ حالا آیا حکم مسلمان را داشتند یا نداشتند؟ اگر نداشتند، تکلیف ما چه بوده‏‎ ‎‏و یا چه هست؟ و اگر داشتند، ما وظایف را انجام ندادیم، اگر نمی دانستیم تکلیف‏‎ ‎‏چیست؟ و اگر می دانستیم و نکردیم تکلیف‏ ‏چیست؟ یا این که اگر اصلاً فکر دانستن یا‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 267

‏ندانستن را نکردیم، تکلیف چیست؟‏

بسمه تعالی، نسبت به کشتۀ دشمن تکلیف تجهیز اموات مسلمین جاری نیست، مگر آن که محرز شود که از روی ناآگاهی یا اجبار به جنگ با ملت اسلامی آمدند.

[سؤال 597] 268

 ‏بسمه تعالی‏ ‏20 / 2 / 1360‏

‏خدمت حضرت آیت الله‌ العظمی الامام خمینی، روحی له الفداء‏

‏پس از عرض سلام و دست بوسی، امیدوارم خداوند به طول عمر شما بیفزاید و به‏‎ ‎‏من طلبه لیاقت خدمتگزاری به اسلام عطا کند و ظهور امام زمان ولی عصر ـ عجل الله‌‏‎ ‎‏تعالی فرجه الشریف ـ را نزدیک بگرداند.‏

‏این جانب یکی از طلاب حوزۀ مقدسۀ علمیۀ قم موفق شدم مدت یک ماه در‏‎ ‎‏حملۀ فتح المبین دوشادوش برادران رزمندۀ جبهه های حق بر علیه باطل در خط مقدم‏‎ ‎‏دزفول حاضر باشم؛ تعدادی سؤال برایم مطرح بود، امیدوارم جواب بفرمایید:‏

‏1. تکلیف کشته های مزدوران عراقی چیست؛ آیا واجب است غسل و کفن و دفن‏‎ ‎‏و نماز به جا آورده شود یا خیر؟‏

بسمه تعالی، واجب نیست، مگر احراز شود که از روی اکراه به جبهه آمده اند.

‏2. اگر امکان شرعی باشد، از نظر بهداشت و تسهیلات آتش زدن جنازه های عراقی راحت تر و بهتر به‏‎ ‎‏نظر می رسد، نظر مبارک شما چیست؟‏

بسمه تعالی، در جنازه هایی که حکم مسلمان را ندارند اشکال ندارد، ولی باید مراعات مقررات و مصالح دولت اسلامی بشود.

‏3. اموال و غنائم جنگی را که در سنگرها است و یا از جیب جنازه های دشمن برداشته می شود،‏‎ ‎‏می توان مالک شد یا خیر؟‏

بسمه تعالی، مانع ندارد و چنانچه مقرراتی باشد باید مراعات شود.


استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 268

‏4. مدت 19 ماه دشمن در خاک ایران بوده است، آیا تقاصاً یا قصاصاً می توان این مدت را به همان‏‎ ‎‏سطح در خاک دشمن قرار گرفت و یا توجیه و تفسیر دیگری دارد؟‏

بسمه تعالی، مسأله مربوط به تقاص و قصاص نیست و عملی که دفاع از حریم اسلام و کشور اسلامی باشد لازم است.

‏5. مقدار یک دست بلوز و شلوار و یک رادیو رومیزی کوچک از غنائم جنگی را از جبهۀ پیروز که‏‎ ‎‏متعلق به دشمن بوده آورده ام، آیا اجازۀ استفاده به بنده می فرمایید؟ با کمال تشکر؛ طلبه ای از حوزۀ قم‏

بسمه تعالی، مجازید

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 269