کتاب طهارت
کیفیت نجس شدن اشیا به سبب نجاسات
لزوم یقین به نجاست
نسخه چاپی | ارسال به دوستان
برو به صفحه: برو

لزوم یقین به نجاست

نجاسات

نوع ماده: کتاب فارسی

پدیدآورنده : خمینی، روح الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279 - 1368

محل نشر : تهران

ناشر: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

زمان (شمسی) : 1392

زبان اثر : فارسی

لزوم یقین به نجاست

لزوم یقین به نجاست

[سؤال 981] 448

 ‏بسمه تعالی‏ ‏21 / 12 / 1361‏

‏قم، مسئول محترم دفتر امام خمینی، سلام علیکم‏

‏خواهشمند است دو مسألۀ ذیل ما را از امام استفتا فرموده و جواب فرمایید:‏

‏1. آب های گل آلود که در کوچه و خیابان ها از برف ذوب شده یا باران جمع‏‎ ‎‏می شود و ماشین ها به روی آدم می پاشند پاک است یا خیر؟‏

بسمه تعالی، تا یقین به نجاست ندارید محکوم به طهارت است.

‏2. آبی که موقع تخلی (زمانی که انسان مبتلا به یبوست است و بر خود فشار وارد می آورد تا تخلی‏‎ ‎‏نماید) از انسان خارج می شود و شبیه به منی است چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، پاک است.

[سؤال 982] ----> 459

‏2. فرضاً در محیطی هستیم که افرادی کافر هستند که نجس می باشند و هیچ‏‎ ‎‏اعتقادی نیز به پاکی و نجسی ندارند؛ یا در جمعی از مسلمانان هستیم که آشنا به احکام‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 437

‏نیستند و یا رعایت پاکی و نجاست را نمی کنند. در این جا چه حکمی قابل اجرا است؟‏‎ ‎‏آیا می شود بنا به عرف، مردم آن جا را پاک دانست؟‏

بسمه تعالی، چیزی را که شک در ملاقات آن با نجس دارید، محکوم به طهارت است.

[سؤال 983] ----> 381

‏4. آیا لباس و شلوار کسی که شب در خواب شیطانی و منی از او خارج شده با‏‎ ‎‏شستن محل منی پاک می شود یا باید تمام لباس یا شلوار را شست وشو دهیم؟‏

بسمه تعالی، شستن همان موضعی که نجس شده کافی است و لازم نیست تمام لباس شسته شود.

[سؤال 984] ----> 4942

‏6. فرد مسلمانی که لباس را اتو می کند و او لباسِ هم مسلمان و هم غیر مسلمان را‏‎ ‎‏اتو می کند، آیا کار او برای ما بلامانع است؟ یعنی اتو کردن لباس ما نزد او اشکالی‏‎ ‎‏ندارد؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد؛ مگر در صورتی که علم به ملاقات لباس با چیز نجسی، با رطوبت پیدا کنید که در این صورت، محکوم به نجاست است.

[سؤال 985] 449

 ‏بسمه تعالی‏

‏1. خواهشمندم در مورد یقین توضیح دهید و آیا یقین فقط به دیدن است؟ مثلاً‏‎ ‎‏کسی که کور است چطور می تواند در مورد نجسی و پاکی چیزی یقین کند؟‏

بسمه تعالی، به غیر دیدن هم ممکن است یقین حاصل شود و تا یقین حاصل نکرده اجتناب لازم نیست.

‏2. در مسأله 183 توضیح المسائل آمده است که سنگ، پاک کننده می باشد؛ آیا موزاییک هم شرایط‏‎ ‎‏سنگ را دارد یا نه؟ لطفاً توضیح دهید؟‏


استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 438

بسمه تعالی، حکم زمین را دارد.

‏3. اگر دست من تا آرنج، نجس و یا متنجس باشد و من تا مچ دست خود را آب بکشم و دستم را از آب‏‎ ‎‏در آورده، به طرف پایین نگه دارم (با توجه به خط ارتباط بین خشکی و تری) آیا از مچ دستم به پایین،‏‎ ‎‏پاک است یا نجس؟‏

بسمه تعالی، پاک شده است.

‏4. آیا گِل خیابان بعد از بند آمدن باران نجس است یا پاک؟‏

بسمه تعالی، پاک است.

[سؤال 986]

‏5. شخصی که خون را نجس نداند و به نجس و پاکی معتقد نباشد و عملاً هم‏‎ ‎‏تطهیر را رعایت نکند آیا نجس و لاابالی است؟ رفت و آمد با او و خوردن غذا در‏‎ ‎‏منزلش چه صورتی دارد؟‏

بسمه تعالی، اگر یقین نداشته باشید که در اثر ملاقات با نجاست، نجس شده است، پاک است.

[سؤال 987] 450

 ‏بسمه تعالی‏

‏لطفاً پاسخ دو سؤال ذیل را مرقوم فرمایید:‏

‏1. حضرت عالی در مورد خشک شویی هایی که لباس ها را با مواد شیمیایی‏‎ ‎‏می شویند حکم به طهارت داده اید؛ آیا این طهارت نیز در یک کشور غیر مسلمان‏‎ ‎‏مصداق دارد؟ هر چند که دست غیر مسلمان در زمانی که البسه مرطوب است تماس‏‎ ‎‏پیدا نکند؟‏

بسمه تعالی، دستگاه، پاک کننده نیست؛ ولی اگر لباس پاک باشد و یقین به ملاقات نجاست با رطوبت نشود، باقی بر طهارت است.

‏2. نظر به حفظ و رعایت حجاب اسلامی از طرف آقایان، آیا پوشیدن پیراهن آستین کوتاه صحیح است؟‏

بسمه تعالی، اشکال ندارد، گرچه بهتر نپوشیدن است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 439

[سؤال 988] 451

 ‏بسمه تعالی‏ ‏15 / 10 / 1361‏

‏محضر مبارک حضرت امام خمینی مدّ ظله العالی، سلام علیکم‏

‏1. آیا نان و شیر و سایر مواد خوراکی که در کارخانجات بزرگ به کمک ماشین،‏‎ ‎‏تهیه و یا آمادۀ مصرف می گردد، برای دانشجویان مقیم کشورهای غیر مسلمان‏‎ ‎‏(امریکا) که مجبور به استفاده از این مواد هستند چه حکمی دارد؟ و یقین به نجاست‏‎ ‎‏را در این موارد چگونه باید پیدا کرد؟‏

بسمه تعالی، اگر یقین به ملاقات چیزی با رطوبت با بدن کافر پیدا نکنید محکوم به طهارت است.

‏2. در حالی که شیطان بزرگ (امریکا) ایران را در محاصرۀ اقتصادی قرار داده برای دانشجویان مجرد یا‏‎ ‎‏متأهل مسلمانی که پس از فراغت از تحصیل به ایران باز می گردند و بنا دارند که خانه و زندگی را از نو‏‎ ‎‏شروع کنند، خرید لوازم زندگی (از قبیل ظروف چینی و ... که در ایران گران است) برای مصرف‏‎ ‎‏شخصی چه حکمی دارد؟‏

بسمه تعالی، با مراعات مقررات جمهوری اسلامی اشکال ندارد.

[سؤال 989] ----> 2223

‏9. اگر مستخدم محل کار، شخصی ارمنی و پایبند به هیچ کدام از قوانین دین خود‏‎ ‎‏هم نباشد و مثلاً چای یا چیز دیگری به انسان بدهد یا از او چیزی بگیریم، جایز است‏‎ ‎‏یا نه؟ و آیا پاک است یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، غیر مسلمان نجس است و تا علم به ملاقات با رطوبت نباشد، حکم به نجاست نمی شود.

[سؤال 990] ----> 395

‏2. من یک دوست مسیحی دارم که با او رفت و آمدی دارم و خواستم بدانم که آیا‏‎ ‎‏از آن ها چیزی خوردن درست است یا خیر؟ (پاک هستند یا نجس؟)‏

بسمه تعالی، غیر مسلمان، هر که باشد، محکوم به نجاست است ولی غذای

استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 440

حلال، اگر یقین ندارید که دست تر غیر مسلمان به آن رسیده باشد پاک است.

[سؤال 991] ----> 4965

‏2. خشک شویی هایی که در شهرها لباس های مردم را با مواد شیمیایی، مثل بنزین و‏‎ ‎‏سایر مواد پاک کننده، می شویند و آن ها را اتو می کنند آیا از نظر شرعی پاک هستند یا‏‎ ‎‏نه؟ چون ممکن است افرادی که پاکی و نجسی را رعایت نکنند، نیز لباس خود را به‏‎ ‎‏این خشک شویی ها بدهند. لطفاً ما را در مورد پاک بودن یا نجس بودن آن ها راهنمایی‏‎ ‎‏بفرمایید.‏

بسمه تعالی، محکوم به طهارت است و احتمال نجس بودن دستگاه، کافی برای حکم به نجاست نیست.

[سؤال 992] 452

 ‏بسمه تعالی‏ ‏5 / 9 / 1361‏

‏با عرض سلام و آرزوی توفیق الهی؛ خواهشمند است جواب سؤالات زیر را‏‎ ‎‏مرقوم بفرمایید:‏

‏1. در رابطه با لباسشویی های عمومی، با توجه به این که در هر منطقه و محله،‏‎ ‎‏افرادی که طهارت اسلامی را رعایت نمی کنند کم و بیش وجود دارند ـ هر چند این‏‎ ‎‏احتمال، یقینی نیست، لیکن زیاد است ـ آیا لباس هایی که در این لباسشویی ها شسته‏‎ ‎‏می شوند پاک هستند یا خیر؟‏

بسمه تعالی، اگر لباس را پاک تحویل داده اند و شک داشته باشند که نجس شده، پاک است و همچنین اگر لباس، نجس بوده و کسی که متصدی شستن است بگوید تطهیر نموده است، محکوم به طهارت است.

‏2. الکل صنعتی یا ادکلن های معمولی، با یقین به این که غیر قابل شرب و مسموم می باشند ـ هر چند‏‎ ‎‏یکی از مواد تشکیل دهندۀ آن ها الکل مست کننده باشد ـ آیا نجس محسوب می شوند؟ ضمناً به‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 441

‏الکل های معمولی، مواد سمّی اضافه می کنند تا غیر قابل شرب باشد و فقط در مصارف صنعتی استفاده‏‎ ‎‏شود. ‏

بسمه تعالی، اگر یقین ندارند که از مسکر مایع بالاصاله گرفته شده یا با آن مخلوط شده، پاک است.

[سؤال 993] ----> 1685

‏2. در ترکیه به روغن های جامد (غیر مایع) تحقیقاً روغن خوک اضافه می کردند‏‎ ‎‏ولی بعد، مقامات مسئول می گویند که دیگر اضافه نمی کنند ولی باز هم در بین یک‏‎ ‎‏قسمت از مسلمانان شایع است که باز این روغن ها دارای روغن خوک هستند و مورد‏‎ ‎‏استفاده قرار نمی دهند؛ حکم این مسأله چیست؟ به اضافه این که ایران ـ نمی دانم با‏‎ ‎‏تحقیق یا بدون تحقیق ـ مقدار زیادی از آن ها را خریداری کرده است و می کند و باید‏‎ ‎‏گفت که حتی در مسلمان بودن این مقامات نیز جای سؤال هست.‏

بسمه تعالی، استفاده از روغن در فرض سؤال، اشکال ندارد؛ مگر این که اطمینان حاصل شود که روغن خوک داخل روغن است.

[سؤال 994] ----> 4961

‏2. از چیزهایی که برای عموم است ـ مثل شیر آب در خیابان و حمام ـ که کافری از‏‎ ‎‏آن ها استفاده کند و بگذرد، آیا شیر آب یا محل وی در حمام یا امثال این ها نجس است‏‎ ‎‏یا پاک؟‏

بسمه تعالی، تا علم به نجاست پیدا نشود پاک است.

[سؤال 995] ----> 1487

‏4. در بسیاری از مستراح ها سنگ آن، از نوع چینی بوده و گودی آن ها خیلی کم‏‎ ‎‏است، به طوری که آدم می ترسد به هنگام دفع، ادرار به لباسش ترشح کند. در این‏‎ ‎‏مورد تکلیف چیست؟‏

بسمه تعالی، تا یقین به ترشح پیدا نکرده، لباس او پاک است.


استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 442

[سؤال 996] ----> 1428

‏6. توالتی که در آن از آب قلیل جهت تطهیر استفاده می شود نجس است (منظور،‏‎ ‎‏سنگ فرش توالت است)؟‏

بسمه تعالی، تا یقین به نجاست، حاصل نشده محکوم به طهارت است.

[سؤال 997] 453

 ‏بسمه تعالی‏ ‏21 / 6 / 1361 ‏

‏دفتر استفتائات امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏محترماً؛ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی، یکی از ارگان های زیر نظر وزارت‏‎ ‎‏بازرگانی است و مسئولیت واردات پنیر کشور را به عهده دارد. اخیراً مشخص شده‏‎ ‎‏است که برخی از انواع پنیرهای وارداتی از کشورهای کمونیستی، توسط کارگران غیر‏‎ ‎‏مسلمان آن کشور «با دست» برش داده می شود و قطعه های آن را داخل حلب ها‏‎ ‎‏می گذارند و سپس آب مورد نیاز را نیز به داخل آن می ریزند.‏

‏با توجه به نحوۀ تولید فوق الاشاره، خواهشمند است در مورد شرعی بودن‏‎ ‎‏استفاده از این نوع پنیر اعلام نظر فرمایید. ومن الله‌ التوفیق‏

بسمه تعالی، در صورت یقین به ملاقات با دست غیرمسلمان، محکوم به نجاست است و با تطهیر نمودن قابل استفاده است و اشکال ندارد. 

[سؤال 998] 454

 ‏بسمه تعالی‏ ‏14 / 6 / 1362‏

‏دفتر رهبر کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏طبق تأیید و اجازۀ ادارۀ کل روابط و همکاری های بین المللی وزارت ارشاد‏‎ ‎‏اسلامی، این هتل مجاز است برای برگزاری مراسم جشن های عروسی و مهمانی‏‎ ‎‏اقلیت های مذهبی که به طور دسته جمعی (خانم ها و آقایان به طور مختلط) انجام‏‎ ‎‏می گیرد و هیچ یک از کارکنان مسلمان حق ورود به سالن مهمانی را ندارند، امکانات‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 443

‏لازم را فراهم نماید؛ در مراسم جشن عروسی و مهمانی، غذایی که در ظروف بزرگ‏‎ ‎‏برای آن ها روی میز چیده می شود، تماماً دارای کارد و چنگال و کفگیر و ملاقۀ‏‎ ‎‏مخصوص برای برداشتن غذا و قرار دادن در بشقاب های کوچک خودشان می باشد و‏‎ ‎‏مهمان نیز با قاشق و چنگال انفرادی، آن را صرف کرده و مجاز نیستند از این قاشق و‏‎ ‎‏چنگال برای برداشتن غذا از ظروف اصلی و بزرگ استفاده نمایند. لازم به توضیح‏‎ ‎‏است که هتل باقیماندۀ غذا در بشقاب های مهمانان ـ اعم از اقلیت مذهبی یا مهمانان‏‎ ‎‏مسلمان ـ را به لحاظ رعایت بهداشت عمومی دور ریخته و فقط از غذای باقیمانده از‏‎ ‎‏ظروف اصلی و بزرگ، برای کارکنان و احیاناً سایر مهمانان استفاده می نماید.‏

‏باتوجه به توضیحات فوق و عطف به این مطلب که هیچ یک از کارکنان هتل که‏‎ ‎‏تماماً مسلمان بوده، حق ورود به سالن برگزاری مراسم جشن و مهمانی اقلیت های‏‎ ‎‏مذهبی را نداشته و احتمال آن هست که مهمانان اقلیت های مذهبی از قاشق یا چنگالی‏‎ ‎‏که به دهان برده اند، در ظروف اصلی غذا وارد کنند؛ آیا هتل می تواند از باقیماندۀ غذا‏‎ ‎‏در ظروف اصلی، برای کارکنان یا احتمالاً سایر مهمانان مسلمان استفاده نماید یا خیر؟ ‏

بسمه تعالی، تا از حد احتمال تجاوز نکرده، استفاده از باقیماندۀ غذا برای دیگران مانعی ندارد و علم به تماس مستقیم بدن آن ها با غذا مضر است.

[سؤال 999] 455

 ‏بسمه تعالی ‏

‏محضر مبارک اعضای دفتر امام خمینی، مدّ ظله العالی‏

‏خواهشمند است نظر امام بزرگوار را در مورد دادن لباس به خشک شویی از نظر‏‎ ‎‏پاک بودن و یا نجس بودن لباس هایی که خشک شویی شده اند بیان فرمایید. در ضمن‏‎ ‎‏بیان شود که آیا لباس پاک، بدین وسیله نجس می شود یا نه؟ وظیفۀ شرعی صنف‏‎ ‎‏اتوشویی و خشک شویی را در این مورد بیان فرمایید. لازم به تذکر است که اقلیت های‏‎ ‎‏مذهبی هم البسۀ خود را به این خشک شویی ها می دهند و در خشک شویی از آب‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 444

‏استفاده نمی شود. والسلام‏

بسمه تعالی، اگر لباس پاک بوده، محکوم به طهارت است. مگر یقین پیدا شود که با رطوبت با چیز نجسی ملاقات کرده است و اگر نجس بوده باید یقین کنید که با آب تطهیر شده است.

[سؤال 1000] ----> 4942

‏5. خوردن غذا و چای در رستوران مسلمان ها با توجه به این که مشتری آن ها غیر‏‎ ‎‏مسلمان نیز هستند و در کنار یکدیگر پذیرایی می شوند و با توجه به این که مغازه دار و‏‎ ‎‏کارگران، دقتی از لحاظ پاک و نجسی ندارند، چگونه است؟‏

بسمه تعالی، اگر علم به نجاست غذا و ظرف مورد ابتلای خودتان نداشته باشید، اشکال ندارد.

[سؤال 1001] ----> 1705

‏3. آیا آب هایی که در نهرهای شهرها روان است، حکم نجاست را دارند و یا‏‎ ‎‏پاکند؟‏

بسمه تعالی، اگر یقین به نجاست آن ها نباشد، پاک است.

[سؤال 1002] ----> 1673

‏7. وضع ملاقای شی ء مشتبه النجاسه که طرف علم اجمالی قرار گرفته چگونه‏‎ ‎‏است؛ آیا آن هم لازم الاجتناب است یا نه؟ (ملاقی طرف علم اجمالی نیست ملاقی‏‎ ‎‏طرف علم اجمالی است) و یا اگر ترشحی از جایی بشود که انسان می داند یا از چیز‏‎ ‎‏نجس است یا پاک و هر دو در معرض هستند، آیا آن ترشح لازم الاجتناب است یا نه؟‏

بسمه تعالی، ملاقی یک طرف شبهۀ محصوره، وجوب اجتناب ندارد و ملاقی مشتبه به شبهۀ بدوی، لزوم اجتناب ندارد.

[سؤال 1003] ----> 791

‏3 . برای پاک بودن گوشتی که از قصاب مسلمان گرفته می شود، آیا علم به طهارت‏

استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 445

‏شرط است؟ چون که در رسالۀ عملیه دارد: علم به نجاست، علم به طهارت لازم دارد و‏‎ ‎‏چون موقع ذبح شدن حیوان، علم به نجاست ثابت است، لذا این سؤال مطرح شده‏‎ ‎‏است؟‏

بسمه تعالی، اگر قصاب فروشندۀ گوشت اظهار می کند گوشت را تطهیر کرده، قولش اعتبار دارد.

[سؤال 1004] 456

 ‏بسمه تعالی‏

‏دفتر استفتائات حضرت امام خمینی‏

‏لطفاً به مسائل ذیل جواب مرحمت فرمایید:‏

‏1. طفل مراهق که نزدیک به بلوغ رسیده لباس و بدن خود و یا اشیای دیگر را اگر‏‎ ‎‏تطهیر کند و طریق تطهیر شرعی را نیز می داند آیا قول او و تطهیر او اعتبار دارد یا نه؟ و‏‎ ‎‏همچنین طفلی که به سن هشت و نه سال رسیده باشد؟‏

بسمه تعالی، قول غیر بالغ اعتبار ندارد، مگر آن که موجب اطمینان شود.

‏2. یک پارچه و لباس مثلاً بعضی قسمت های آن نجس و بعضی پاک است، اگر دست و یا چیزی با‏‎ ‎‏رطوبت مسریه به آن ملاقات کند، اما معلوم نیست که به قسمت های نجس آن یا قسمت های پاک آن‏‎ ‎‏رسیده در این صورت شی ء ملاقی نجس می شود یا نه؟ همچنین همین نهر و راه که بعض نقاط و بعض‏‎ ‎‏ذرات گل آن نجس و بعضی پاک است، دست و پا که با رطوبت با آن ملاقات می کند و معلوم نیست با‏‎ ‎‏کدام قسمت و با کدام ذرات آن ملاقات کرده آیا ملاقی نجس می شود؟‏

بسمه تعالی، در فرض سؤال، ملاقات کننده محکوم به نجاست نیست و به وسوسه و احتمال ابتدایی اعتنا نکنید.

‎ ‎

استفتائات امام خمینی (س)ج. ۱صفحه 446