تقوا

تقوا از نظر عارفان از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) تقوا را در نگاه عرفانی، حفظ نفس از مخالفت حق و محافظت آن بر حدود الهی می داند(۱) و حقیقت و باطن تقوا را ترک انانیت و خودخواهی و مقدمه سلوک الی الله می داند و تا انسان به مرحله تقوای الهی نرسد، نماز او سبب قرب و ارتقاء وجودی، نخواهد شد.(۲) طبق آیه «إنّ أکرمکم عندالله اتقاکم(۳)» ملاک امتیاز انسان ها تقوای الهی است. سبب و منشأ تقوا، ایمان به خدا و معرفت و یقین به آثار گناه و ثواب و عقاب اخروی می باشد؛ هرچه یقین بیشتر باشد پرهیز از گناه و تقوای الهی قوی تر خواهد بود.(۴) از جمله اثر  تقوا پاک شدن نفس از ظلمت های نفسی، تقویت اراده، قبولی عبادت، ضامن حفظ اعتقادات و رمز پیروزی ملت ها و غلبه بر مشکلات می باشد.(۵) ایشان قبول عبادت را از مهم ترین آثار تقوا شمرده، معتقد است تقوای باطن که طهارت نفس از اخلاق ناپسند است از شرایط صحت نماز اهل باطن است و انسان تا به مرتبه تقوا و مرتبه ایمان|ایمان نرسد، نمازش هویت ارتقائی ندارد.(۶) امام خمینی در بیان مراتب تقوا با توجه به لایه های بطونی انسان برای تقوا چند مرتبه قائل می شود از جمله: ۱- تقوای ظاهری ۲- تقوای باطن که پرهیز از افراط و تفریط و تجاوز از حد اعتدال است ۳- تقوای قلب، که نگهداری آن از مشاهده و مذاکره غیر حق تعالی است.(۷) کسی که به تمام مراتب تقوا می رسد، دین، عقل، روح، قلب و تمام قوای ظاهری و قوای باطنی|باطنی اش سالم می ماند و دشمنی ها از باطنش ریشه کن می شود.(۸)

(۱) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۲۰۶

(۲) خمینی، روح الله، سر الصلاة، ص۲۰؛ آداب الصلاة، ص۳۵۰

(۳) حجرات، ۱۳

(۴) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۵۲۲

(۵) خمینی، روح الله، شرح چهل حدیث، ص۳۲۵؛ خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۵۳؛ خمینی، روح الله، سر الصلاة، ص۳۸؛ خمینی، روح الله، صحیفه امام، ج۶، ص۳۱۴

(۶) خمینی، روح الله، سر الصلاة، ص۲۰ و ۳۸

(۷) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۶۹؛ خمینی، روح الله، دانشنامه امام خمینی، ج۳، ص۲۷۷

(۸) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۶۹

. انتهای پیام /*