سوزاندن

احکام سوزاندن از دیدگاه امام خمینی (س)

سوزاندن اوراقِ در بر دارنده آیات قرآن

به تصریح برخی، سوزاندن اوراقِ دربردارنده آیات قرآن و نامهای متبرک، جایز نیست، مگر در حال ضرورت. برای محو نوشته ها از شستن با آب و یا خمیر کردن استفاده می شود؛ چنان که دفن اوراق در زمین جایز است.

در این رابطه امام خمینی (س) در پاسخ به استفتا|استفتائات مرقوم داشته است: «مسّ کتابت قرآن و اسماء باری تعالی یا جزئی از آن ها به هر لغت و کیفیت که باشد، بدون طهارت جایز نیست و از بین بردن آن ها به نحوی که موجب هتک نشود، اشکال ندارد». (۱) و «بنا بر احتیاط از سوزاندن اجتناب نمایند». (۲)

سوزاندن حیوان حلال گوشت وطی شده

حیوان حلال گوشت وطی شده از سوی انسان، در صورتی که گوشت آن به طور معمول مصرف می شود، مانند گاو، گوسفند و شتر، واجب است ابتدا ذبح و سپس سوزانده شود.

در تحریرالوسیله آمده است: حیوان وطی شده اگر از حیواناتی باشد که خوردن آن اراده می شود مانند گوسفند و گاو و شتر واجب است که ذبح شده سپس سوزانده شود و وطی کننده درصورتی که مالک نباشد، غرامت قیمت آن را برای مالکش بپردازد و اگر حیوانی باشد که بر پشت آن بار می گذارند یا سوار می شوند و خوردن آن متعارف نیست مانند الاغ و قاطر و اسب، از محل وطی به شهر دیگری برده می شود و در آنجا فروخته می شود. پس ثمن آن به وطی کننده داده می شود و وطی کننده درصورتی که مالک نباشد قیمت آن را غرامت می دهد. (۳)

سوزاندن لواط کننده

در تحریرالوسیله آمده است: حاکم، در قتل (حد لواط (فقه)|لواط برای شخص بالغ و عاقل)، مخیر است بین اینکه گردن او را به شمشیر بزند یا او را از جای بلندی مانند کوه و مثل آن به طوری که دست ها و پاهایش بسته باشد، پرت کند یا او را به آتش بسوزاند یا او را رجم نماید، و بنا بر قولی یا دیواری روی او خراب کند خواه فاعل باشد یا مفعول، و جمع بین بقیه مجازات ها و سوزاندن ، به اینکه کشته شود سپس سوزانده شود، جایز است. (۴)

سوزاندن مو برای زن در مصیبت

امام خمینی (س) در تحریرالوسیله می نویسد: در بریدن زن موی سرش را، بین همه آن یا قسمتی از آن به طوری که عرفاً صدق کند که موی سرش را بریده فرقی نیست. همان طور که بین اینکه در مصیبت شوهرش و مصیبت غیر او باشد، و بین قریب و بعید فرقی نیست. و اقوی آن است که تراشیدن و سوزاندن آن به آن ملحق نشود اگرچه مخصوصاً در اولی احتیاط مستحب|احوط (استحبابی) است. (۵)

دیه سوزاندن بینی

اگر بینی به شکستن یا سوزاندن یا مانند این ها فاسد شود و از بین برود پس در آن دیه (حقوق جزا)|دیه کامل است. و اگر به طور بی عیب جوش بخورد، پس بنا بر قول مشهور صد دینار است . (۶)

عدم جواز سوزاندن (مقابله به مثل) در قصاص

در استیفای قصاص در نفس و عضو، اگر قصاص به وسیله شمشیر باشد، بر زدن گردنش اکتفا می نماید و لو اینکه جنایت او به غیر این باشد مانند غرق یا سوزاندن یا به کوبیدن سنگ. و مثله کردن او جایز نیست. (۷)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۲، استفتائات امام خمینی (س) ج ۱، ص ۱۶۷ و ۱۶۸، سؤال ۳۵۰. هتک

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۲، استفتائات امام خمینی (س) ج ۱، ص ۴۰۵، سؤال ۹۰۷. سوزاندن

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص ۱۷۱، کتاب الاطعمة و الاشربة، القول: فی الحیوان، مسألة ۲۳. یحرق

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص ۵۰۲، کتاب الحدود، الفصل الثانی: فی اللواط و السحق و القیادة، ، مسألة ۵. احراقه

(۵) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص ۱۳۵، کتاب الکفارات، القول: فی اقسامها، مسألة ۱. الاحراق

(۶) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص ۶۱۲، کتاب الحدود، القول: فی الجنایة علی الاطراف، الثالث: الانف، مسألة ۲. احراق

(۷) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۲۳، تحریرالوسیلة، ج ۲، ص ۵۷۱ و۵۷۲، کتاب القصاص، القول: فی کیفیة الاستیفاء، مسألة ۱۱. الحرق

. انتهای پیام /*