شرایط طواف

شرایط طواف از دیدگاه امام خمینی (س)

۱ - نیّت

بدون نیّت و قصد قربت طواف کند، طوافش باطل است. (۱)

اضافه شود:

۱.۱- نیت طواف

نیت طواف همانند نیت دیگر عبادات است؛ پس در طواف «نیت را لازم نیست به زبان بیاورد و لازم نیست به قلب بگذراند، بلکه همان که بنا دارد این عمل را به جا آورد و با این بنا به جا آورد، کفایت می کند و به عبارت دیگر، نیت در عبادت و کارهای دیگر در این جهت فرق ندارد، پس همان طور که انسان با قصد آب می خورد و راه می رود عبادت را اگر همان طور به جا آورد با نیت به جا آورده.»(۱)

۱.۲- طواف از روی ترس جهنم یا شوق بهشت

غایات امتثال را درجات و مراتب مختلفی است و «کفایت می کند در صحیح بودن عمل، آن که برای خدا بیاورد یا برای اطاعت امر خدا یا برای ترس از جهنم یا برای رسیدن به بهشت و ثواب.»(۲)

۱.۳- ریا در طواف

از آنجا که طواف عبادت است و عبادات باید به قصد قربت انجام شود پس «اگر در به جا آوردن طواف یا سایر اعمال عمره و حج که عبادی است ریا کند یعنی برای نشان دادن و به رخ دیگری کشیدن و عمل خود را خوب جلوه دادن به جا آورد، طواف او و همین طور هرچه را این طور به جا آورده باطل است، و در این عمل معصیت خدا را هم کرده است.»(۳) همچنین «اگر در عملی که برای خدا می آورد رضای دیگری را هم شرکت دهد و خالص برای خدا نباشد عمل باطل است.»(۴)

۱.۴- ریا بعد از اتمام طواف

اگر طواف کننده طواف را با قصد قربت انجام داده و به پایان برساند طواف او صحیح است هرچند که بعد از اتمام

آن ریا کند زیرا «ریا بعد از عمل و تمام کردن طواف یا دیگر اعمال باعث بطلان عمل نمی شود.»(۵)

(۱) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۱، مناسک حج، ص ۱۱۱، مسأله ۱. نیت

(۲) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۱، مناسک حج، ص ۱۱۲، مسأله ۵. صحیح بودن

(۳) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۱، مناسک حج، ص ۱۱۲، مسأله ۳. ریا

(۴) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۱، مناسک حج، ص ۱۱۲، مسأله ۶. شرکت

(۵) موسوعة الإمام الخمینی، ج ۳۱، مناسک حج، ص ۱۱۲، مسأله ۴. بعد از عمل

. انتهای پیام /*