نبوت

حقیقت نبوت از دیدگاه امام خمینی (س)

امام خمینی (س) حقیقت نبوت را احضار و خبر دادن از مقام غیب در مرتبه احدیت، بر حسب استعدادهای مظاهر می داند؛ در واقع چنین نبوتی، تعلیم حقیقی و انباء ذاتی است. به اعتقاد ایشان وجود همه انباء الهی به عنوان مظهر خلافت محمدی ضروری است و اگر انسان کامل در عالم نباشد، هیچ موضوع دیگری نمی تواند مقام خلافت باطنی و انباء باطنی و مقام نبوت مطلقه را بر عهده بگیرد.

حضرت امام حقیقت نبوت را به لحاظ اختلاف عوالم و نشأت، به پنج مرتبه تقسیم می کند:

۱- انباء و اخبار اسماء در مقام واحدیت، این مرتبه بالاترین مرتبه نبوت است که حقایق مستور در هویت غیبی را به اسماء در مرتبه واحدیت می رساند.۲- انباء در مرتبه اعیان ثابته که همان عین ثابت انسان کامل است که از حقایق اعیان ثابته خبر می دهد. ۳- انباء در مرتبه نفس رحمانی که توسط اسم اعظم الله صورت می گیرد. ۴- انباء در مرتبه عالم عقل که خبر دادن برای اهل سرّ از روحانیون و فرشتگان مقرب است. تعلیم اسماء الهی توسط آدم (ع) به فرشتگان از این قسم است. ۵- نبوت در موطن عالم طبیعت: این مرتبه تعلیم و بیان حکمت برای اهل دنیا است که محجوب از اسرار عالم غیب می باشند.(۱) امام خمینی (س) در بیان حقیقت نبوت به دو مؤلفه مهم آن؛ یعنی کشف حقایق در مرحله نخست و بسط آن در مرحله بعد اشاره کرده و قائل است نبوت، امر مجعول و منصب اعتباری نیست، بلکه این منصب به عین ثابت آن نبی، قائم است؛ زیرا نبی باید کسی باشد که بتواند حقایق را از عالم غیب مشاهده و در عالم شهود و کثرت بسط دهد و به دیگران برساند.(۲) بنابر نظر امام خمینی (س) گستره هر نبی، به اندازه احاطه عین ثابت او می باشد و کتاب هر نبی نیز بر اساس عین ثابت آن نازل شده است. و چون عین ثابت محمدی تابع اسم اعظم است، دایره نبوت به ایشان ختم شده است. قرآن که آخرین کتاب آسمانی است، جلوه و مظهر اسم اعظم و دارای جامعیت کامل و جمع و تفصیل است و به همین دلیل به آن «جوامع الکلم» گویند.(۳)

(۱) خمینی، روح الله، مصباح الهدایه، ص۴۰-۳۸، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۶. انّ الإنباء

(۲) خمینی، روح الله، تقریرات فلسفه امام خمینی (س)، ج۳، ص۳۵۱، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۵ کشف الحقایق؛ خمینی، روح الله، مصباح الهدایه، ص۸۲، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۶.

(۳) خمینی، روح الله، آداب الصلاة، ص۳۱۰-۳۰۹، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)، ۱۳۸۸. جوامع کلم

 

. انتهای پیام /*