روایت امام خمینی: من نه از دولت عراق و نه از دولت کویت گلایه ای ندارم چون آنها ملتزم بودند به قراردادهایشان عمل کنند

«حرکت کردیم طرف کویت و به سرحد کویت که رسیدیم، بعد از یک چند دقیقه ای، که مثل اینکه حالا روابط بود با ایران، چه بود نمی دانم ـ گمانم این است که رابطه با ایران بود ـ آمد آن مأمور و گفت که نه، شما نمی توانید بروید کویت. من گفتم به او بگوئید که خوب، ما می رویم از اینجا به فرودگاه، از آنجا می رویم. گفت خیر، شما از همین جا که آمدید از همین جا باید برگردید. از همانجا برگشتیم ما به عراق.» (صحیفه امام، ج۱۰، ص ۱۹۶)

عناوین مطالب ویژه نامه ها

وصیت امام علی (ع) به تقوی

وصیت امام علی (ع) به تقوی

خوشبختانه ملت ما، ملت علوی است و معتقد و مرید و عاشق امیرالمؤمنین علیه الصّلاة و السّلام است. لازمه این محبّت این است که کلمات آن بزرگوار را آویزه گوش کنیم؛ اینها را فقط یک توصیه خشک و خالی به حساب نیاوریم؛ برای عمل، آنها را در پیش روی خود قرار دهیم و تصمیم بگیریم. آن بزرگوار در این راه مجاهدت کردند و در همین راه هم به شهادت رسیدند. «قتل فی محراب عبادته لشدّة عدله»؛ عدالت او موجب شهادت او شد. پایبندی واقعی و صادقانه و صمیمی او به عدالت و مبنای اصیلی که آن بزرگوار در همه دوران حکومتشان آن را دنبال می کردند موجب شد جانشان در معرض این تهدید قرار گیرد و خون مبارکشان در محراب عبادت ریخته شود.

مرور برخی از اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی (س)

مرور برخی از اصول و مبانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه امام خمینی (س)

من از خدای تبارک و تعالی خواهانم که روابط ما با همۀ دولتها و ملتها روابط حسنه باشد، تا اینکه ملت ما بتواند خودش مستقلاً در سرنوشت خودش دخیل باشد و کسی نتواند دخالت در امور داخلی ما بکند.

در سوگ فاطمه (س)

در سوگ فاطمه (س)

اشک ببار که نگار من در ظلمت شب آرمید. باد صبا پیام رسان هجرت تلخ جانان شد تا مریدان در سوگ نشینند و بر خاک مدینه بوسه زنند. منادی از کین بی مهری ها خبر داد؛ از حدیث عروج بانویی که عالمیان تاب دیدار حزنش را نداشتند. جبرئیل بر او نازل می شد تا با روایت مصحفش، از دلتنگی او بکاهد. ( صحیفه امام؛ ج 20، ص4) کوثری که از چشمه‏ های زلال و صاف معرفت قرآن وضو می گرفت و با اشتیاق در خلوت حضور یار، عبادت عاشقانه را به رخ می کشید. طاهره ای که با عمل خالصانه، روح سبز پرهیزگاری را معنا می بخشید. صدیقه ای که زیباترین سمفونی عاشقانه بندگی حضرت حق را از پدر می آموخت. لیله مبارکه ای که ترجمان شرافت عفاف گردید. نو عروسی که در شب وصال مفسر آیۀ "لَنْ تَنٰالُوا الْبِرَّ حَتّیٰ تُنفِقُوا مِمّٰا تُحِبّونَ" شد. ای شمع خانه علی (ع) که غربت و رنج همسر را به تنهایی بر دوش کشیدی؛ ای مادر مهربان که تربیت یافتگانت تجلی تمام قدرت حق شدند؛ ای شأن نزول "هل اتی"؛ ای تمام هویت انسانیت و افتخار عالم وجود؛ ای دلنواز یتیمان و فقیران؛ ای بانوی بیت الاحزان؛ ای ترجمان خطبه مظلومیت؛ ای بانوی سفر کرده، با غروب غمگینت، در برکه اشک نهال بیعت با تو را می کاریم.

اصل نه شرقی و نه غربی‏

اصل نه شرقی و نه غربی‏

شعار نه شرقی و نه غربی پایه گذار دولت جدید اسلامی هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی شعار اصلی شده و به معنی استقلال مردم و دولت در قانون اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران ثبت گردیده است.

رهبری امام خمینی(س) در شعارهای انقلاب اسلامی ایران

رهبری امام خمینی(س) در شعارهای انقلاب اسلامی ایران

جامعه شناسان معتقدند که برای وقوع هر انقلابی وجود شرایط انقلابی ضروری است. اما وجود شرایط انقلابی شرط کافی برای انقلاب نمی باشد. رهبری است که با اقدامات خود جامعه ای را که آبستن انقلاب است به سوی وقوع جنبش انقلابی و انقلاب هدایت می کند.

سردار بزرگ سازندگی

سردار بزرگ سازندگی

من از 27 سالگی تصمیم گرفتم وارد مبارزات بشوم و از آن زمان تصمیم گرفتم‏‎ ‎‏خودم را فدای اسلام و انقلاب کنم. من هر چه هستم مال انقلابم؛ و از آن اوّل تا به‏‎ ‎‏حال هر وقت، در هر زمانی و دورانی نیاز به فدارکاری بود، و یک جایی کار مهمی‏‎ ‎‏بود که از من ساخته بود، وارد شدم.

مبنای امام در گفت وگو با خبرنگاران در نوفل لوشاتو اعتماد بود

مبنای امام در گفت وگو با خبرنگاران در نوفل لوشاتو اعتماد بود

بعد از هفت هشت ده روز بعد از ورود امام به پاریس تقاضاهای مصاحبه زیاد شده بود، اینجا بود که گروهی برای سروسامان دادن به امر مصاحبه ها و تنظیم سوالات تشکیل شد.

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی

منظور امام از وحدت میان شیعه و سنی نه آن است که شیعه ها سنی شوند و نه آن است که سنی ها شیعه. و نه آن است که هر دو از اعتقاداتشان دست بردارند بلکه، امام می گویند بیایم حول مشترکاتمان وحدت داشته باشیم

چیستی و ماهیت «وحدت و همبستگی» در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

چیستی و ماهیت «وحدت و همبستگی» در اندیشه سیاسی امام خمینی(س)

وحدت و همبستگی، ضرورتی فطری، عقلی، شرعی، سیاسی و اجتماعی است که از مهمترین عوامل حفظ بقای اجتماع و مدینة انسانی است و بشر نه تنها برای بقای حیات جمعی بلکه برای برخورداری از یک زندگی مطلوب چاره ای جز پذیرش آن ندارد.

آسیب شناسی روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی(س)

آسیب شناسی روابط بین الملل از دیدگاه امام خمینی(س)

بررسی اندیشه سیاسی امام خمینی(س) در سطح ساختاری نشان می دهد که روابط بین الملل مطلوب، مبتنی بر توزیع عادلانه قدرت، تعاملات اقتصادی متقارن و حفظ هویت های فرهنگی کشورهاست.

صفحه 11 از 29 < قبلی | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | بعدی >