دنیای عرفان و سیاست

امام از‏‎ ‎‏دریچه عرفان به سیاست می نگریسته است.‏ اگر چه عرفان مقوله ای فردی و درونی‏‎ ‎‏است که به ظاهر هیچ نسبتی با سیاست ندارد و کاملا با آن بیگانه است، ولی امام، عارفی‏‎ ‎‏بود که توانست دنیای عرفان و سیاست را با هم جمع کرده و میان آن دو‏‎ ‎‏رابطه برقرار کند. از دیدگاه امام وقتی «عالم محضر خداست» دیگر فرق‏‎ ‎‏نمی کند که این عالَم، عالَم سیاست باشد یا عالَم عرفان، و بنابراین عرفان در‏‎ ‎‏متن سیاست هم راه پیدا می کند، آن چنان که سیاست هم رنگ عرفانی به‏‎ ‎‏خود می گیرد و سلوک در آن نوعی سلوک عرفانی به حساب می آید.

عناوین مطالب سرویس های اطلاع رسانی

دنیای عرفان و سیاست

دنیای عرفان و سیاست

امام از‏‎ ‎‏دریچه عرفان به سیاست می نگریسته است.‏ اگر چه عرفان مقوله ای فردی و درونی‏‎ ‎‏است که به ظاهر هیچ نسبتی با سیاست ندارد و کاملا با آن بیگانه است، ولی امام، عارفی‏‎ ‎‏بود که توانست دنیای عرفان و سیاست را با هم جمع کرده و میان آن دو‏‎ ‎‏رابطه برقرار کند. از دیدگاه امام وقتی «عالم محضر خداست» دیگر فرق‏‎ ‎‏نمی کند که این عالَم، عالَم سیاست باشد یا عالَم عرفان، و بنابراین عرفان در‏‎ ‎‏متن سیاست هم راه پیدا می کند، آن چنان که سیاست هم رنگ عرفانی به‏‎ ‎‏خود می گیرد و سلوک در آن نوعی سلوک عرفانی به حساب می آید.

بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند

بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند

پیامبر اکرم (ص) در وجوه مختلف زندگی خود دارای اصول و قواعد ثابت، محکم، روشن و قابل پیروی است. سیرۀ پیامبر اکرم (ص)، بهترین سیره برای پیروی و دستیابی به زندگی نیک این جهانی و آن جهانی است.

جلوه ای از حالات و مقامات معنوی پیامبر(ص)

جلوه ای از حالات و مقامات معنوی پیامبر(ص)

اگر از پیامبر اکرم(ص) در سخنان امام خمینی به حقیقت لیلة القدر یاد شده، مراد این است که در میان تعیّنات هستی که از آن ها به لحاظ تعیّن و تقیّد به «لیالی» یاد می شود، تعیّن اول (حقیقت محمدی) لیلة القدرِ آن تعیّن ها به حساب می آید، زیرا شمس وجود در حقیقتِ آن تعیّن متجلی گردیده است و به این لحاظ درک کامل آن حقیقت برای همگان و حتی شخص انسان کامل تا وقتی که در مرتبه تعیّن وجودی خویش است قابل دسترسی نخواهد بود.

بعثت، نعمت عظیم الهی

بعثت، نعمت عظیم الهی

بعثت پیغمبر برانگیخته شدنی است که از روز آغاز، برای همۀ بشریت نه فقط محدودۀ خاصی، و برای همۀ ابعاد وجودی انسان نه تنها بعد مادّی و دنیایی او، مهمترین تأثیر را داشته است و می تواند دگرگونی فوق العاده ای در زندگی دنیا و آخرت انسان ایجاد کند، لذا بالاترین حادثه ای است که در تاریخ بشریت اتفاق افتاده، شما هیچ حادثه ای را نمی توانید پیدا کنید که تأثیر آن از جهت طول حیات بشر، از جهت ابعاد فراگیری اش روی انسان ها به اندازۀ حادثۀ بعثت پیغمبر باشد، چون این پیامبر هدی للناس است.

کنگره بزرگداشت منزلت و خدمات علمی و انقلابی آیت اله شهید مصطفی خمینی(ره)

کنگره بزرگداشت منزلت و خدمات علمی و انقلابی آیت اله شهید مصطفی خمینی(ره)

فراخوان نگارش مقاله با محورها و موضوعات ، دیدگاهها و نظرات علمی ، شخصیت و سیره عملی و انقلابی آیت اله شهید سید مصطفی خمینی(ره)

امام موسی کاظم(ع)

امام موسی کاظم(ع)

امام کاظم(ع) در نیکی به مردم و احسان به فقرا و نیازمندان شهرت داشت و به صله رحم سفارش می کرد. فقرای مدینه را زیر نظر داشت. شب ها برایشان دینار، درهم، آرد و خرما می برد و آنان خبر نداشتند که این اموال از کجا برایشان می آید.

کنگره بزرگداشت منزلت و خدمات علمی و انقلابی آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره)

کنگره بزرگداشت منزلت و خدمات علمی و انقلابی آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره)

کنگره بزرگداشت منزلت و خدمات علمی و انقلابی آیت الله شهید سید مصطفی خمینی(ره) با محوریت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مشارکت تعدادی از دستگاه های معتبر علمی و فرهنگی کشور از جمله موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در روزهای اول و دوم آبان ماه 1396 در تهران و شهر مقدس قم برگزار خواهد شد.

امام خمینی مدافع و احیاگر ارتش

امام خمینی مدافع و احیاگر ارتش

با پیروزی انقلاب و توجه به ماهیت انقلابها و عوامل دیگر تصور می شد که سامان ارتش به هم ریخته و در آستانه فروپاشی است. از این رو رسالت حضرت امام نسبت تقویت ارتش و تلاش برای بازسازی آن و تحکیم رابطه ارتش و مردم آغاز شد و هدایت و باز سازی آن بر پایه یک ارتش نیرومند مکتبی و در شأن انقلاب از راهبردها و سیاست های آن فرمانده بی بدیل قرار گرفت. از لحظه پیروزی انقلاب، سخن آن بزرگوار همواره دفاع از ارتش و ضرورت پشتیبانی از آن توسط مردم و روحانیون و دیگر اقشار ملت ایران بوده است.

انتخابات در اندیشه امام خمینی (س)

انتخابات در اندیشه امام خمینی (س)

پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری بی بدیل و حکیمانه حضرت امام خمینی (س) به عنوان بزرگترین واقعه قرن بیستم در منطقه خاورمیانه در سال 1357 با چهارچوب ارزشی مبتنی بر آموزه های متعالی اسلام و مکتب تشیع و با غلظت دینی خویش، توانست تعریف جدیدی را از مردم سالاری دینی به دنیا عرضه نماید و در دورانی از تاریخ که دموکراسی و میزان مشارکت مردمی در برنامه های خرد و کلان سیاسی جوامع، خود یک ارزش قلمداد می گردید توانست خط بطلانی بر تمامی تصورات و ذهنیات غلط ناشی از برداشتی ناصحیح از اسلام کشیده و تئوری جمهوری اسلامی را با تعریف سازوکارهای دموکراتیک مبتنی بر نظام مردم سالاری دینی و حضور حداکثر مشارکت مردمی در بهره گیری از اصل حاکمیت بر سرنوشت خویش ارائه نماید.

کرامت انسان در سخن و سیرۀ امام علی (ع)

کرامت انسان در سخن و سیرۀ امام علی (ع)

کرامت ذاتی انسان، هدیه الهی بر جامعه بشری است. این کرامت آغازین فراتر از شاخصه های بزرگی و بزرگ­زادگی متداول است که در مقابل دیدگان مردم قرار می گیرد. این والایی مربوط به جنسیت، دین، مذهب، قوم، ملیت، نژاد و فرهنگ خاصی نیست. نمودهای ارج نهادن این کرامت در سخن و سیرۀ امام علی (ع) فراوان به چشم می آید.

وصیت امام علی (ع) به تقوی

وصیت امام علی (ع) به تقوی

خوشبختانه ملت ما، ملت علوی است و معتقد و مرید و عاشق امیرالمؤمنین علیه الصّلاة و السّلام است. لازمه این محبّت این است که کلمات آن بزرگوار را آویزه گوش کنیم؛ اینها را فقط یک توصیه خشک و خالی به حساب نیاوریم؛ برای عمل، آنها را در پیش روی خود قرار دهیم و تصمیم بگیریم. آن بزرگوار در این راه مجاهدت کردند و در همین راه هم به شهادت رسیدند. «قتل فی محراب عبادته لشدّة عدله»؛ عدالت او موجب شهادت او شد. پایبندی واقعی و صادقانه و صمیمی او به عدالت و مبنای اصیلی که آن بزرگوار در همه دوران حکومتشان آن را دنبال می کردند موجب شد جانشان در معرض این تهدید قرار گیرد و خون مبارکشان در محراب عبادت ریخته شود.

تفکّر افراطی

تفکّر افراطی

رنج هر انسانی در هر نقطه از جهان، به خودی خود برای همنوعان اندوه بار است. منظره ی کودکی که در برابر دیدگان عزیزانش جان می دهد، مادری که شادی خانواده اش به عزا مبدّل می شود، شوهری که پیکر بی جان همسرش را شتابان به سویی می برد، و یا تماشاگری که نمی داند تا لحظاتی دیگر آخرین پرده ی نمایش زندگی را خواهد دید، مناظری نیست که عواطف و احساسات انسانی را برنینگیزد. هرکس که از محبّت و انسانیّت بهره ای برده باشد، از دیدن این صحنه ها متأثّر و متألّم می شود؛ چه در فرانسه رخ دهد، چه در فلسطین و عراق و لبنان و سوریه. قطعاً یک و نیم میلیارد مسلمان همین احساس را دارند و از عاملان و مسبّبان این فجایع، منزجر و بیزارند.

امام جواد(ع)

امام جواد(ع)

امام جواد برای تربیت شیعیان و مسلمانان در زمینه های مختلف اخلاقی و تربیتی، بیاناتی دارد که توجه به آنها برای شیعیان شایسته و لازم است و مومن را به سه نیاز واقعی اش توجه می دهد: توفیق خدایی، واعظ نفسانی و قبول نصیحت، برای هر چیزی زینتی می شمرد و از متوجه شدن انحصاری به زینت های مادی هشدار می دهد.

اقتدار سیاسی با پایبندی به اصول اخلاقی

اقتدار سیاسی با پایبندی به اصول اخلاقی

صُلب نظر امام و جوهر اندیشۀ ایشان در باب اخلاق و سیاست، یگانگی این دو و بداهت و بی نیازی آن از استدلال است. حال که اخلاق و سیاست در هم تنیده شده است و دروغ، ظلم، بی عدالتی، حق کشی و... هم در سطحِ فردی و هم در سطحِ اجتماعی بد است. تنها راه حفظ اقتدارِ سیاسی و تأمین مصالحِ واقعی نظام در دراز مدّت، پایبندی به اصولِ اخلاقی و دوری گزیدن از هر گونه فریب کاری به هر قیمتی است.

تثبیت الگوی سیاسی جمهوری اسلامی

تثبیت الگوی سیاسی جمهوری اسلامی

هدف نوسازی سیاسی امام خمینی رسیدن به یک نظام ایده آل سیاسی بود که هر چند وجوه مشترکی با دموکراسی غربی (یعنی حاکمیت مردم بر مردم) داشت اما به طور کامل بر دموکراسی غربی انطباق نداشت و این دو دارای تشابهات و تعارضات خاصی بودند و در واقع جمهوری اسلامی الگوی مستقلی را تشکیل می داد و در نوع خود منحصر به فرد بود که می توان از آن تحت عنوان الگوی نوسازی تأسیسی ـ تلفیقی یاد کرد.

جمهوری اسلامی، آری

جمهوری اسلامی، آری

جمهوری، به همان معنایی است که همه جا جمهوری است. لکن این جمهوری بر یک قانون اساسی ای متکی است که قانون اسلام است. اینکه ما جمهوری اسلامی می گوییم برای این است که هم شرایط منتخب و هم احکامی که در ایران جاری می شود اینها بر اسلام متکی است، لکن انتخاب با ملت است و طرز جمهوری هم همان جمهوری است که همه جا هست.

12 فروردین، از بزرگ ترین اعیاد ملی و مذهبی

12 فروردین، از بزرگ ترین اعیاد ملی و مذهبی

امام می گفتند آن چیزی که شما می گفتید اسمش جمهوری اسلامی است، که فعلاً اجمالاً این است که هم جمهوریت است هم اسلامیت است، اما اجزایش را باید قانون اساسی و نخبگان و خبرگان جمع بشوند، بنویسند، اگر هم نمی خواهید بگویید نه، به نظر من آن زمان در آن شرایط بسیار منطقی بود، اصلاً کسی چون و چرا نمی کرد، و همین است که می بینید 98 درصد از شرکت کنندگان گفتند: آری، این صحنه سازی نیست، مهندسی نیست، خدا می داند هیچ کدام اینها نیست، اعتقاد و اعتماد به آن رهبر بزرگ و آن شهدایی که همه شعار می دادند حکومت اسلامی و کف خیابانها افتادند، است.

صفحه 1 از 292 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >

پیش خوان

پیشنهاد سردبیر