سامانه اطلاع رسانی پرتال امام خمینی
سه رکن اخلاقی سیاست در اندیشه امام خمینی (س)

ایشان به مناسبتهای گوناگون به سیاستمداران گوشزد می کردند که هر انسانی در درون خود فرعونی دارد و در باطن خود نوعی دیکتاتوری هست؛ اما باید هوشیار باشد که این فرعون نیرو نگیرد و این دیکتاتور پر و بال پیدا نکند. اینهمه تأکید که انسان همواره در محضر خداوند است، ناشی از نگاه ایشان به جایگاه اخلاق است.

عناوین مطالب سرویس های اطلاع رسانی

سه رکن اخلاقی سیاست در اندیشه امام خمینی (س)

سه رکن اخلاقی سیاست در اندیشه امام خمینی (س)

ایشان به مناسبتهای گوناگون به سیاستمداران گوشزد می کردند که هر انسانی در درون خود فرعونی دارد و در باطن خود نوعی دیکتاتوری هست؛ اما باید هوشیار باشد که این فرعون نیرو نگیرد و این دیکتاتور پر و بال پیدا نکند. اینهمه تأکید که انسان همواره در محضر خداوند است، ناشی از نگاه ایشان به جایگاه اخلاق است.

راه های مردمی شدن در مدیریت امام خمینی(س)

راه های مردمی شدن در مدیریت امام خمینی(س)

یکی از روشهای جلب اعتماد مردم مسلمان، تمسک به اسلام ناب محمدی است، در نگرش امام خمینی(س)، به دست آوردن قلوب ملت، با عمل به اسلام و احکام الهی میسر است؛ چرا که در نگرش الهی، خداوند مقلب القلوب است، بدین معنا که اگر مدیری در جهت رضای خداوند و عمل به موازین شرعی، کوشش و تلاش نماید و در این مسیر متحمل شداید گردد، خداوند ـ تبارک و تعالیٰ ـ قلوب انسانها را به سوی وی بر می گرداند.

 مبانی تفسیر عرفانی حضرت امام خمینی (س)

مبانی تفسیر عرفانی حضرت امام خمینی (س)

امام خمینی(س) از عالمانی است که میان فقه و اصول، تفسیر و حدیث، عرفان و فلسفه و حتی سیاست، در اندیشۀ خود آشتی برقرار کرده است؛ به رغم آن که آشتی و همزبانی میان فقه و عرفان، حدیث و فلسفه و همۀ این ها با عالم سیاست، کاری بس دشوار و تا حدی شگفت آور و تحسین برانگیز است.

نغمه های قرآنی در غزل های امام خمینی (س)

نغمه های قرآنی در غزل های امام خمینی (س)

بررسی و جست وجو در سبک غزل های امام رحمه الله گونه ها و شاخه های چندی دارد که تتبّع در هر یک از آن ها، دفتر و مقالی جداگانه می خواهد تا در همۀ ویژگی های شعری آن بزرگمرد روزگار ما، از جمال لفظ و کمال معنی و حدّت ذهن و ژرفایی دانش و عرفان معظّم له پاسی گشوده شود.

مکتب و روش اخلاقی امام خمینی (س)

مکتب و روش اخلاقی امام خمینی (س)

به اعتقاد امام، یکی از عوامل مؤثر در ساختن محیط سالم، صلاحیت تقوایی و خوشنامی مدیران کشور و کارگزاران حکومت اسلامی است. از مجریان گرفته تا برنامه ریزان و قانون گذاران، باید اسوه های با فضیلتی باشند تا همواره الگو و مقتدای مردم گردند و عطر معرفت را با حضور خود بگسترانند.

تحولات اجتماعی و انقلاب اسلامی

تحولات اجتماعی و انقلاب اسلامی

از مجموعۀ فرموده ‏ها و سیره عملی حضرت امام(س) در زمینه تغییرات و تحولات اجتماعی چنین استنباط می ‏شود که ایشان بیش از هر چیز به آگاهی و بیداری مردم مسلمان اهمیّت می‏ داد. افشاگری نسبت به مفاسد و مظالم، وابستگی به بیگانگان، مخالفت رژیم با اسلام و همچنین ترسیم موضع اسلام و ترویج نظریه حکومت اسلامی از جمله کارهای فرهنگی ـ سیاسی می ‏باشد که بیش از هر اقدامی بدان توجه داشت.

حقوق مردم از دیدگاه امام خمینی

حقوق مردم از دیدگاه امام خمینی

حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی مردم در نزد امام جایگاه ویژه ای داشت و این مفهوم را نه به عنوان یک فراورده غربی که به عنوان یک آموزه اصیل اسلامی و توحیدی می نگریست. امام انسان را به عنوان خلیفه خداوند در روی زمین حامل صفات و ویژگی های خداوند مانند عقل، اراده، اختیار و آزادی می دانستند که به طور فطری آزاد آفریده شده و کسی حق سلب این حق فطری را از او ندارد.

شاه و آخرین روزها

شاه و آخرین روزها

کارتر در پیام خود، از امام خواسته بود که ایشان تمامی نیروهای خود را برای جلوگیری از عدم مخالفت با بختیار به کار گیرد. و با اعلام اینکه خروج شاه قطعی است و طی چند روز آینده روی خواهد داد، مدعی شده بود که خطر دخالت ارتش هست و وقوع این خطر، اوضاع را بدتر خواهد کرد. و به همین دلیل از امام پذیرش یک دوره سکوت و آرامش را خواستار شده بود. البته امام در پاسخ به این هیأت، حمایت از دولت بختیار و احتمال وقوع کودتا را منتفی دانستند و با تأکید بر ضرورت آرامش، خروج شاه از کشور و تشکیل حکومت منتخب ملت را، راه اصلی رسیدن به آرامش دانستند.

اوضاع ایران در آستانه خروج شاه

اوضاع ایران در آستانه خروج شاه

طراحان برنامه های حفظ رژیم سلطنتی، در آستانۀ فرار شاه، طرح «شورای سلطنت» را برپا کرده بودند؛ و مردم، فارغ از توطئه های پیدا و پنهان دشمنان انقلاب، با ایمان راسخ به رهنمودهای رهبری، نهضت اسلامی خود را تداوم می بخشیدند.

مبانی فقهی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی(س)/بخش اول

مبانی فقهی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی(س)/بخش اول

رژیم پهلوی، ایران را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی به بیگانگان وابسته ساخته بود. امام خمینی(س) با مشاهده عمق وابستگی، مقابله با منشأ تمامی وابستگی ها؛ یعنی سلطنت پهلوی را لازم شمرد.

مبانی فقهی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی(س)/بخش دوم

مبانی فقهی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی(س)/بخش دوم

رژیم پهلوی، ایران را در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی به بیگانگان وابسته ساخته بود. امام خمینی(س) با مشاهده عمق وابستگی، مقابله با منشأ تمامی وابستگی ها؛ یعنی سلطنت پهلوی را لازم شمرد.

کرامت عرفانی انسان در اندیشه ملاصدرا و امام خمینی(س)

کرامت عرفانی انسان در اندیشه ملاصدرا و امام خمینی(س)

مهم ترین ویژگی عرفانی انسان که در دید ملاصدرا و امام خمینی برجستگی خاصی دارد، همان ابعاد انسان کامل است. نگرش این دو به انسان کامل، عمیقاً در تعالیم اسلامی، به خصوص شیعة امامیه و در فلسفة امامت، هم از بعد سیاسی و هم عرفانی و نیز عرفان ابن عربی ریشه دارد.

دیدگاه امام خمینی درباره معاد و جهان پس از مرگ

دیدگاه امام خمینی درباره معاد و جهان پس از مرگ

مقام جسمانیت و صورت ظاهرۀ انسان در عالم آخرت و نشئۀ ماورای طبیعت تابع صورت روحانیه و مقام نفس است و قوای غیبیّه و باطنیّۀ نفس (عاقله، واهمه، غضبیه و شهویّه) سرچشمۀ تمام ملکات حسنه و سیّئه و منشأ تمام صور غیبیّۀ ملکوتیه اند. پس برحسب غلبۀ هر یک از این قوا بر مملکت بدن، صورت اخروی مناسب آن تعیّن یابد چنانچه انسان اگر خلق باطن و ملکۀ سریره اش انسانی باشد، صورت ملکوتی او نیز صورت انسانی است. ولی اگر ملکاتش غیر ملکات انسانی باشد، صورتش انسانی نیست بلکه تابع آن سریره است.

 اخلاق و سلوک سیاسی امام خمینی (س)

اخلاق و سلوک سیاسی امام خمینی (س)

آن چه از برخورد آن بزرگوار استنباط کردم اینکه مقام و موقعیت در شخصیت آن حضرت تغییری به وجود نیاورده بود و از اینکه او را مدح و ستایش بگویند ناراحت می شدند.

اندیشه ‏های الهی امام خمینی (س)

اندیشه ‏های الهی امام خمینی (س)

هوش فوق العاده امام، دانش بسیار قوی، مطالعات فراوان امام و دیدن حوادث خاص در دوران زندگی خودشان که همه درس بوده اند، در امام مجموعه ای از اندیشه ها را به وجود آورده بود که نتیجه اش این انقلاب عظیم شد.

اصول حاکم بر سیره امام خمینی(س)

اصول حاکم بر سیره امام خمینی(س)

جمهوریت به مثابه ظرف و شکل، و اسلامیت به مثابه محتوا و ماهیت نظام تازه تأسیس کشور ایران، همواره مد نظر امام خمینی(س) بوده است. ایشان مبنای مشروعیت نظام جدید پس از پیروزی انقلاب اسلامی را مردمی بودن و اسلامی بودن آن می‎دانستند. از این رو، در شرایطی که بدیلهایی همچون جمهوری دموکراتیک و یا حکومت اسلامی از سوی برخی افراد و گروهها مطرح می‎شد بر «جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» تأکید می‎کردند.

صاحبان انقلاب؛ واکاوی مفهومی واژه مستضعف در کلام امام خمینی(س)

صاحبان انقلاب؛ واکاوی مفهومی واژه مستضعف در کلام امام خمینی(س)

امام خمینی(س) جماعت محروم و مستضعف را نقش آفرینان اصلی انقلاب اسلامی و صاحبان حقیقی انقلاب و ولی نعمتان راستین جمهوری اسلامی می دانستند و خدمت به آنان را نخستین و مهمترین وظیفه دولتهای اسلامی بر می شمردند

صفحه 1 از 290 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | بعدی >